مشاغل مستثنی از «ممنوعیت بکارگیری زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور»



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,مشاغل سخت

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه ماده ٧٥ قانون کار از زنان شاغل حمایت می‌کند گفت: البته اگر ماده ٧٥ قانون کار، حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را منع کرده، اما استثناهایی نیز وجود دارد که کارکنان نظام سلامت نظیر «پرستاران» و همچنین «خبرنگاران» از این جمله‌اند و حضور زنان در این مشاغل بلامانع است.

ناهید حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قانون مشاغل سخت و زیان آور و بیمه‌شدگان تحت پوشش این قانون اظهار کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور همانطور که از نامش پیداست به مشاغلی اطلاق می‌شود که بیمه شده به دلیل اشتغال در آنها توان جسمی‌اش را از دست می‌دهد و به همین دلیل  ارائه حمایت‌های زودهنگام در سازمان تامین اجتماعی پس از طی فرآیندهای کاری برای وی فراهم می شود.

 

وی افزود: مشاغل سخت و زیان آور مصوبات خاص خودش را دارد و به دو دسته مشاغل گروه الف و ب تقسیم بندی می‌شود که مشاغل بند "ب" همچون حرفه خبرنگاری ماهیتا سخت و زیان آورند و مشاغل گروه "الف" به دلیل شرایط خاص حاکم بر فضای فیزیکی کارگاه و عدم استفاده از نکات ایمنی ممکن است باعث فرسایش جسمانی کارگر شوند.

 

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با بیان اینکه کارفرمایان موظف به اصلاحات محیط کار هستند گفت: هرچند سال یکبار باید اصلاحات در محیط کار صورت پذیرد، در همین راستا دستگاه‌های ذیربط چون وزارت بهداشت و وزارت کار بر آن رصد می‌کنند و آلاینده ها را می سنجند.

 

حیدری افزود: از مجموع بیمه شدگان و مستمری بگیران ما 38 درصد مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورند و علت آن است که عموما کارگاه های تحت پوشش اداره کل غرب کارگاه‌های صنعتی هستند.

 

وی درباره منع حضور زنان در مشاغل سخت و زیان آور گفت: علت این ممانعت این بوده است که زنان با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی نباید در مشاغل سخت و زیان‌آور به کار گرفته شوند، البته همانطور که گفته شد طبق قانون کارفرمایان باید ظرف مدت دو سال نسبت به برطرف کردن آلاینده‌های محیطی کارگاه خود اقدام کنند که متاسفانه این موضوع از سوی برخی کارفرمایان  رعایت نمی‌شود.

 

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با بیان اینکه حضور زنان در چنین محیط‌هایی به سلامتی آنها لطمه وارد می‌کند گفت: ماده ٧٥ قانون کار  از زنان شاغل حمایت می‌کند، البته اگر ماده ٧٥ قانون کار، حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را منع کرده، اما استثناهایی نیز وجود دارد که کارکنان نظام سلامت نظیر پرستاران و همچنین خبرنگاران از این جمله‌اند و حضور زنان در این مشاغل بلامانع است.

 

حیدری تاکید کرد: حضور زنان در جامعه نشان داده است که آنها همپای مردان توانسته‌اند در محیط‌های کاری از عهده مسئولیت‌هایی که به آنها واگذار شده به خوبی برآیند؛ معتقدم اگر محدودیتی نیز در برخی موارد برای زنان وجود دارد، می‌توان با اصلاح فضا، شرایط کار را برای فعالیتشان مهیا کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------