آسمان خراش های مشکل آفرین/ تراکم فروشی عامل اصلی نبود تعادل فضای شهری



  اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی , آسمان خراش ها

ساختمان های بلند در کلان شهرها سبب بروز مشکلاتی شده اند که در صورت تداوم این روند امکان بروز حوادث ناگوار وجود دارد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران، ساخت و ساز بیش از 12 طبقه ممنوع است با این وجود هر روز شاهد افزایش روند بلندمرتبه سازی در پایتخت هستیم .

 

علاوه بر روند روبه رشد بلندمرتبه سازی ، تعداد زیادی ساختمان چند ده طبقه در کلان شهر تهران وجود دارد که در دهه های گذشته ساخته شده اند و به طور حتم هم اکنون از استاندارد و ایمنی لازم برخوردار نیستند چنانچه چند روز پیش شاهد فروریختن ساختمان 15 طبقه ای در قلب پایتخت بودیم که بیش از 50 سال قدمت داشت.

 

بر این اساس موازی کاری و ناهماهنگی دستگاه های  ذی صلاح در خصوص بلندمرتبه سازی موجب شده تا کلانشهر ها در لبه تیغ قرار گرفته و علاوه بر تشدید مشکل آلودگی هوا هر روز امکان بروز فاجعه ای وجود داشته باشد.

 

بر اساس این گزارش در پی بروز  حادثه ساختمان پلاسکو رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: از این پس برای ایجاد ساختمان های مرتفع در تهران از جمله بیمارستان و همچنین نیروگاه ها و ساختمان های با اهمیت بالا، محدودیت هایی ایجاد می شود و اجازه احداث چنین سازه هایی داده نخواهد شد.

 

در این بین در آمد 8 هزار و 900 میلیارد تومانی شهرداری ها از محل تراكم فروشی نقش مهمی در برهم خوردن تعادل فضای شهری داشته است.

 

شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: قبل از احداث هر ساختمان باید تمهیدات لازم برای ایمن سازی حین و بعد از ساخت، اندیشیده شود.

 

وی افزود: بلند مرتبه سازی مقوله منفی و نامناسبی نیست و اگر بررسی های اصولی صورت گیرد از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌شود.

 

عضو کمیسیون عمران با اشاره به تاثیر تقاضا و درخواست فردی بر ساخت و سازها ، گفت: تراکم فروشی از مهمترین چالش های شهرسازی به شمار می رود و در نهایت این طرح ارائه شده در کمیسیون ماده 100 تایید و پروانه ساخت صادر می شود که در این خصوص شهرداری ها باید تجدید نظر جدی در روند فعالیت های خود ایجاد کنند.

 

تراکم فروشی چالش مهم کلان شهرها

 

فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور  و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سازه های بلند در کلانشهر ها گفت: در طرح های جامع و تفصیلی شهر ها طی کارشناسی صورت گرفته حداکثر ارتفاع ساختمان ها مشخص شده است که در اجرای آن نواقصی وجود دارد چرا که امروزه شهرداری ها برای تأمین منابع درآمدی اقدام به مجوزدهی خلاف طرح تفصیلی می کنند که در نهایت نتیجه این امر وضعیت کنونی کلانشهر های کشور را سبب می شود.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: علاوه بر اینکه تهران و شهرهای بزرگ کشور به لحاظ سازه های بلند اشباع شده، در صورت بروز حادثه نظیر اتفاقی که در ساختمان پلاسکو تهران رخ داد، امداد رسانی بامشکلات متعددی رو به رو می شود.

 

رجبی ضمن بیان مشکلات عدیده ای که بلند مرتبه سازی بوجود آورده عنوان کرد: آلودگی هوا، تراکم جمعیت، کاهش کیفیت زندگی در کلان شهر و امکان بروز فاجعه انسانی از مهمترین مشکلات بلند مرتبه سازی در شهرها است.

 

وی در پایان با بیان اینکه تراکم فروشی ، مازاد بر تراکم مجاز بدون توجه به مقررات شهرسازی و با توجیه درآمد زایی برای هزینه های جاری توسط شهرداری ها انجام می شود عنوان کرد: بررسی و تصویب طرح تهیه درآمد پایدار شهرداری ها توسط مجلس موجب می شود تا شهرداری ها نیز بهانه ای برای تراکم فروشی نداشته باشند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------