بحران در صندوق‌های بازنشستگی



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, صندوق‌های بازنشستگی

حسن زاده با انتقاد از رویه کاهش سن بازنشستگی در ایران و بحران صندوق های بازنشستگی گفت: دوران بازنشستگی در کل دنیا حدود 15 سال از عمر افراد است اما با قوانینی که در ایران تصویب می شود ما عمر این دوره را تا 40 درصد از عمر افراد می رسانیم.

 امین حسن زاده، رییس انجمن محاسبات بیمه و مالی ایران در گفتگو با  ایلنا، در مورد تبعات بازنشستگی پیش از موعد زنان با 20 سال سابقه اظهار داشت: دو صندوق بزرگ داریم که درصد بزرگی از زنان شاغل کشور از این دو صندوق استفاده می کنند، صندوق بازنشستگی کشوری  و صندوق تامین اجتماعی. کارمندان آموزش و پرورش عضو صندوق بازنشستگی کشوری هستند که 50 درصد از آنها کارمندان زن با متوسط سنوات 18.5  سال هستند. بنا بر این انتظار می‌رود درصد زیادی از آنها از این قانون بهره مند شوند. تعداد زنان کارمند آموزش‌ و‌ پرورش حدودا 350 هزار نفر است که درصد چشم‌گیری از آنها می‌توانند از این قانون استفاده کنند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: نباید این موضوع را نادیده گرفت که صندوق بازنشستگی کشوری با 85 درصد کسری بودجه رو به روست و حقوق بازنشستگان توسط دولت تامین می‌شود. در صورتی که تنها 100 هزار نفر بخواهند از این قانون استفاده کنند تا 2 هزار و 400 میلیارد تومان بار مالی برای صندوق در سال بعد به همراه دارد.

 

رئیس انجمن محاسبات بیمه ایران افزود: برای صندوق تامین اجتماعی نیز همین شرایط حاکم است و شاید بدترهم باشد، 2 میلیون نفر از اعضای شاغل خانم هستند و یک درصدی هم بخواهند از این قانون استفاده کنند هزینه آن برای سال بعد است. ضمن آنکه ذخیره هم باید برای سال‌های بعدی گرفته شود و در صورتی که همین قانون را افراد استفاده کنند رقم بسیار درشت می شود.

 

رئیس انجمن محاسبات بیمه ایران گفت: برآورد ذخیره برای ایفای تعهدات این مصوبه  بالاتر از 40 هزار میلیارد تومان است که بر پایداری صندوق ها خیلی تاثیر دارد.

 

وی با بیان اینکه این قانون معضلاتی را به دنبال دارد افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات این است که وضعیت مشارکت زنان در بازار کار است هم اکنون از 22 میلیون شاغل حدود 3 میلیون شاغل زن در ایران داریم و با این قانون 2 تا 3 سال آینده با ریزش یک میلیونی زنان در عرصه اشتغال مواجه خواهیم بود.

 

حسن زاده گفت: به عنوان مثال در بخش آموزش و پرورش 50 درصد نیروها را ممکن است از دست بدهیم ، در تهران حدود 70 درصد شاغلین در این بخش زنان هستند که ممکن است درصد زیادی از آنها از سیستم آموزش و پرورش خارج شوند و جایگزین با کیفیتی هم در آینده نداشته باشیم.

 

وی ادامه داد: ضمن‌آن که امید به زندگی در ایران برای زنان حدود 75 سال است و فردی که به طور متوسط 25 سال تحصیل کرده و بعد از آن وارد بازار کار شده و حدود 20 سال بعد هم از سیستم خارج می شود و در سن 45 سالگی بازنشسته می شود زمان زیادی را در ایام بازنشستگی سپری می کند.

 

وی اظهار داشت که یکی از دلایل تصویب این طرح در مجلس فرسودگی خانم های شاغل و نبود توان و کارایی است. در حالی که طبق جدول عمر برآورد شده در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، نرخ مرگ و میر آقایان شاغل 3.5 تا 12 برابر خانم‎‌های شاغل در دوره‌ی اشتغال است. بنابراین وضعیت جسمانی خانم‌های شاغل نسبت به آقایان به مراتب بهتر به نظر می‌رسد. تصویب این قانون ممکن است اعتراض شاغلین مرد را به دنبال داشته باشد.

 

وی با انتقاد از رویه کاهش سن بازنشستگی در ایران و بحران صندوق‌های بازنشستگی گفت: دوران بازنشستگی در کل دنیا حدود 15 سال از عمر افراد است اما با قوانینی که در ایران تصویب می شود ما عمر این دوره را تا 40 درصد از عمر افراد می رسانیم.

 

حسن زاده افزود: متاسفانه بخش خصوصی و یا سایر ارگان‌ها چندان تمایلی برای استخدام زنان ندارند و در برابر استخدام آنها مقاومت می کنند و با تصویب این قانون ورود خانم‌ها به بازار کار سخت‌تر هم خواهد شد.

 

 وی تصریح کرد: این موضوع به لحاظ ورود به بازار کار به نفع زنان نیست و فشار هم بر روی صندوق‌های بازنشستگی بیشتر خواهد شد و هزینه آن را باید دولت بپردازد.

 

هدف اصلی فراکسیون مجلس هر چند ممکن است از روی خیرخواهی و دلسوزی مطرح شده باشد اما در عمل با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد شد و نه به نفع صندوق‌هاست و نه به نفع خانم‌های شاغل.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------