مفتح : محرومیت‌های خرید سربازی در بودجه 96 برداشته شد/ تشکیل کارگروه بررسی تخلفات درآمدهای نفتی از 87 تا 91



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,مفتح

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: محرومیت‌های خرید سربازی که طبق قوانین با خرید سربازی مشمول برخی محرومیت‌ها می‌شدند، در بودجه 96 برداشته شد.

 به گزارش  فارس، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل‌کشور در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری به ارائه گزارشی از آخرین مصوبات این کمیسیون در بودجه 96 پرداخت و اظهار داشت: کمیسیون تلفیق با اتمام رسیدگی منابع درآمدی بودجه، وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه 96 شد و احکامی را در این زمینه به تصویب رساند.

 

وی افزود: طی مصوبه‌ای که در طول نشست اخیر کمیسیون تلفیق داشتیم، بانک مسکن موظف شد در چارچوب نظام بانکداری الکترونیک 10 درصد از درآمدهای حاصل از تراکنش‌ها را پس از هزینه‌های عملیاتی به حساب خزانه‌داری کل‌کشور واریز کند.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 در ادامه تصریح کرد: همچنین در مصوبه دیگری، محرومیت خرید سربازی نیز برداشته شد، به نحوی که کسانی که در سال 94 با خرید سربازی مشمول محرومیت‌های یکساله شدند، این محرومیت‌ها از بین برود.

 

وی با اشاره به مصوبه نشست گذشته این کمیسیون عنوان کرد: مقرر شده بود کسانی که 8 سال از اعزام به سربازی غیبت داشتند با واریز جریمه‌هایی از سربازی معاف شوند و اما این افراد از برخی حقوق‌های اجتماعی از جمله کاندیداتوری برای مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای شهر تا یکسال محروم می‌شدند که در سال‌های اخیر این محدودیت برداشته نشده بود، اما کمیسیون تلفیق در نشست اخیر خود مصوب کرد این محرومیت‌ها در سال 96 برداشته شوند.

 

مفتح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیگر مصوبات کمیسیون خود تأکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز طی مصوبه‌ای موظف شد به ازای فروش هر مگابایت اینترنت، مبلغ 10 ریال دریافت و سپس به حساب اختصاصی وزارت بهداشت به منظور طرح تحول سلامت واریز کند.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور در ادامه مصوبات کمیسیون متبوعش اظهار داشت: در مصوبه‌ای دیگر از کمیسیون مقرر شد در راستای حذف انشعابات غیرمجاز به برق و ارتقای امنیت شبکه برق در سکونتگاه‌های غیررسمی در انشعابات غیر رسمی و همچنین در جهت کاهش تلفات برق شرکت‌های توزیع برق، شرکت‌های توزیع نیروی برق مکلف باشند انشعاب موقت در مناطق و سکونتگاه‌های غیررسمی و کسانی که انشعابات غیرمجاز دارند، انشعاب موقت دهند، هزینه‌ها را اخذ کرده و به حساب خزانه واریز کنند.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: البته تذکر داده شد که این انشعاب موقت حقی را برای استفاده‌کنندگان ایجاد نمی‌کند.

 

مفتح همچنین یادآور شد: طی مصوبه‌ای دیگر مقرر شد شرکت ملی نفت که 4 میلیون تن قیر رایگان تا سقف 30 هزار میلیارد ریال واگذار می‌کرد، نحوه واگذاری به‌گونه‌ای باشد که 13 درصد از این 4 میلیون تن به وزارت جهاد کشاورزی برای مالت‌پاشی، 54 درصد برای آسفالت راه‌های روستایی به وزارت راه و شهرسازی، 17 درصد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی روستاها، 13 درصد در اختیار وزارت کشور (یعنی سازمان دهیاری‌ها) برای معابر شهرهای کمتر از 50 هزار نفر و همچنین 3 درصد در اختیار آموزش‌وپرورش برای آسفالت فضای مدارس کشور تخصیص می‌یابد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین طی نشست اخیر مشخص شد مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود حساب‌های دولتی تابع وزارت نفت به مدت دو سال امهال شود (البته هزینه امهال بر عهده خود شرکت‌هاست).

 

مفتح همچنین عنوان کرد: مصوبه‌ای دیگر در کمیسیون مقرر شد کارگروهی متشکل از سازمان برنامه‌وبودجه،‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات تشکیل شود و بر این اساس اسناد و حساب‌های مربوط به صادرات نفت را در طی سال‌های 87 تا 91 و همچنین تأمین بنزین، نفت و گاز و تهاتر بنزین و این‌گونه عملیاتی که حوزه نفت مربوط است و مابه‌التفاوت فروش داخلی فراورده‌های نفتی با قیمت فوق خلیج‌فارس برای سنواتی که مطرح شده بررسی کنند و گزارش آن را دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی تقدیم و کمیسیون برنامه آن را به صحن ارائه کند.

 

وی با اشاره به دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه یادآور شد: گفته شده است دیوان محاسبات کشور موظف است گزارش اقدامات متضمن نقض قانون مسئولان ذی‌ربط وقت را حسب مورد به تفکیک هر سال جهت رسیدگی به کمیسیون برنامه‌وبودجه ارائه کند.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور بر همین اساس اضافه کرد: یکی از بحث‌های موردتوجه مربوط به تبصره‌های مربوط به فاینانس‌ها و اوراق مشارکت مالی بود که قبلاً به آنها اشاره کردم که طی آن تصویب شد که 50 میلیارد دلار دولت مجوز دارد که از طریق فاینانس دولت از بانک‌های خارجی تأمین مالی کند و شورای اقتصاد هم باید تأسیسات مذکور را به طرح‌های بخش‌های دولتی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی و زیست‌محیطی تخصیص دهد.

 

مفتح همچنین خاطرنشان کرد: طی مصوبه‌ای دیگر، به بانک‌های عامل در سال 96 اجازه داده شده از محل منابع در اختیار خود نسبت به اهدای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و همچنین برای جمع‌آوری گازهای همراه برای افزایش ضریب بازیافت مخازن این تسهیلات را اهدا کند.

 

وی بابیان اینکه طی مصوبه‌ای کمیسیون بانک‌های عامل اجازه دارند که در سال 96 از محل منابع در اختیار خود تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی،‌ تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای مختلف برای حوزه حمل‌ونقل درون و برون‌شهری ارائه کنند، یادآور شد: همچنین طی مصوبه‌ای دیگر به بانک‌های عامل اجازه داده شد در سال 96 از منابع در اختیار خود مبلغ 800 میلیون دلار را به دانشگاه‌های مختلف وام دهند.

 

وی بر همین اساساً اضافه کرد: بر اساس مصوبه فوق، 380 میلیون دلار از این مقدار برای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، 100 میلیون دلار دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 50 میلیون دلار دانشگاه پیام نور، 30 میلیون دلار دانشگاه فرهنگیان، 30 میلیون دلار دانشگاه آزاد اسلامی و 70 میلیون دلار سازمان تحقیقات و آموزش ترویج کشاورزی و 80 میلیون دلار جهاد دانشگاهی و همچنین هنرستان‌های آموزش‌وپرورش بر اساس فهرست موردتفاهم این اعداد را بتوانند بانک‌ها تسهیلات ارائه دهند.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 کل کشور در ادامه تصریح کرد: بحث اوراق مشارکت تا سقف 100 هزار میلیارد ریال که وزارت بهداشت و علوم تحقیقات و سازمان انرژی اتمی و میراث فرهنگی اجازه داده شده بود موردبررسی قرار گرفت که بر اساس آن مقرر شد برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی اقتصادی و مالی در مواردی که بیان شد بتوانند ازجمله در حوزه گردشگری جمع‌آوری و انتقال آب و فاضلاب طرح‌های نیروگاه‌های برق و این‌گونه موارد تأمین مالی کنند.

 

مفتح در ادامه اظهار داشت: همچنان بحث هزینه‌ای در کمیسیون تلفیق بودجه در حال ادامه است. امروز ما شاهد حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق بودیم.

 

وی افزود: آقای لاریجانی در این جلسه موضوع توجه کمیسیون به مصوبات را مورد تأکید قرار داد که در آن مشکل قانون اساسی وجود نداشته باشد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور ادامه داد: در سخنان دیگر لاریجانی در نشست صبح امروز کمیسیون متبوعش، عنوان کرد: لاریجانی همچنین یادآور شد که آنچه را که مجلس در برنامه ششم تصویب کرده هرچند شورا تأیید نکرده اما به‌عنوان پایه کار و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه قرار بگیرد و همچنین عنوان کرد که بر اساس تعداد زیاد مصوبات،‌تعداد زیادی از اشکالات را شورای نگهبان نخواهد گرفت و این شورا بر اساس بررسی‌هایی که داشته تعداد محدودی ایراد دارد که باید برطرف شود.

 

مفتح در ادامه تصریح کرد: رئیس مجلس همچنین خواستند که ساختارهای حقوقی در مصوبات رعایت شود و عبارات‌مان از نظر ادبی متقن باشد. همچنین در خصوص هزینه‌ها با اشاره به یادداشت آیت‌الله صافی در سالی که دبیر شورای نگهبان بود، لاریجانی گفت که بر اساس آن دولت باید فقط در موارد ضروری هزینه کند و بقیه موارد را خود مردم وارد حوزه اقتصاد شوند، لذا بسیار تأکید کرد که ما باید با این وضعیت مالی رعایت صرفه‌جویی داشته باشیم و توجه کنیم بیشتر در حوزه موارد ضروری کمیسیون بودجه را بررسی کند.

 

وی افزود: بحث بسیار مهمی که لاریجانی به آن اشاره کرد و کمیسیون خیلی به آن توجه دارد، توجه به طبقات با درآمد پایین است به‌گونه‌ای که مصوبات ما به‌نحوی صورت گیرد که طبقات با درآمد پایین و ضعیف، فشار زندگی بر آنها کمتر شود. همچنین بحث ملاحظات مسائل حوزه فرهنگ به‌ویژه فرهنگ دینی و مربوط به حوزه دفاعی از سوی رئیس مجلس در کمیسیون مورد تأکید قرار گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 کل کشور اضافه کرد: در رابطه با توجه به اقشار ضعیف نیز رئیس مجلس اشاره کرد که البته کمیسیون در این مدت به این مطلب توجه داشته به‌ویژه در راستای مصوبه‌ای که در برنامه ششم داشتیم بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  موردتوجه قرار گرفت که بر اساس آن در حال بررسی هستیم که کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری که حقوق‌شان کمتر از 2 میلیون تومان است آن را در سال اول موردتوجه قرار دهیم که اگر شورای نگهبان حکم برنامه را تأیید و تبدیل به قانون شود،‌ این موضوع برای 5 سال است، یعنی در طول 5 سال حقوق بازنشستگان و شاغلین باید همسان‌سازی شود.

 

مفتح بر همین اساس افزود: به‌عنوان اولین سال برنامه ششم، حقوق بازنشستگانی که حقوق‌شان کمتر از 2 میلیون تومان است در حال بررسی هستیم که چگونه بتوانیم حقوق‌شان را افزایش دهیم.

 

وی ادامه داد: در حوزه قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس آنچه که در برنامه ششم تصویب کردیم برای اقشار آسیب‌پذیر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، افزایش مستمری در نظر گرفته شود که در حال بررسی هستیم تا بتوانیم این افراد را از درآمد بیشتری برخوردار کنیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------