حذف آموزش برخی دروس در طول سال تحصیلی در بعضی مدارس/ حجم محتوای آموزشی ما برای کشورهای دیگر غیرقابل باور است



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  , آموزش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حجم محتوای آموزشی ما به اندازه‌ای زیاد است که برای کشورهای دیگر غیرقابل باور است، گفت: این حجم زیاد محتوای درسی مانع آموزش بسیاری از موضوعاتی است که به زندگی مربوط می‌‌شود.

 مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با  فارس در خصوص فرهنگ‌سازی استفاده از تلفن همراه به خصوص در موقعیت‌های مختلف جامعه، اظهار داشت: در آموزش و پرورش می‌گوییم که هدف کلان، تربیت است و از آن هم توقع تربیت نسل امروز برای آینده است اما این ظرف زمان را پُر کردیم.

 

وی ادامه داد: از سویی مثلاً می‌گوییم باید دانش‌آموز انتگرال یا فلان نظریه را یاد بگیرد یعنی آموزش و پرورش ما پر شده از چیزهایی که بود و نبودش خیلی برای آینده فرد موثر نیست.

 

فیض اضافه کرد: وقتی می‌گوییم دانش‌آموز را باید به محیط‌های اردوگاهی ببریم تا آنجا زندگی یاد بگیرد، می‌گویند وقت نداریم چون اگر به اردوگاه برویم دیگر انتگرال و فلان نظریه را یاد نمی‌گیریم. به عبارت دیگر ما ظرف زمان آموزش و پرورش را پر کردیم بعد که می‌خواهیم مسائل اصلی را یاد دانش‌آموز بدهیم، زمان نداریم.

 

وی با بیان اینکه برخی مدارس به دلیل همین فشارهای علمی، درس‌هایی را حذف می‌کنند، گفت: می‌بینیم برخی مدارس درس‌هایی مانند تاریخ، ادبیات و دینی را در طول سال تحصیلی حذف می‌کنند و می‌گویند به صورت فشرده در تابستان برگزار می‌کنیم یا درس مهارت زندگی و تفکر را به راحتی حذف می‌کنند چون از نظر زمانی تازه است و این در حالی است که آن چیزی که افراد را برای زندگی آماده می‌کند، موضوعاتی است که محتوایش بتواند در ارتباط با مقوله زندگی هم باشد.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: این مشکلی است که وقتی در آموزش و پرورش به آن می‌پردازیم، می‌گویند مشکل ما کنکور است؛ وقتی سراغ کنکور می‌رویم، می‌گویند مشکل ما وزارت علوم و وزارت بهداشت است چرا که آنها توقع دارند کسانی وارد دانشگاه شوند که این سواد را داشته باشند و دانشگاه هم می‌گوید اگر این کار را نکنیم، طول مدت تحصیل یک مقدار طولانی‌تر می‌شود.

 

وی ادامه داد: این موارد در حالی است که افراد دیپلمه وقتی به خارج از کشور می‌روند، می‌گویند لااقل یک سال در دانشگاه خیالمان راحت است زیرا همه چیزی که در سال اول می‌خواهیم یاد بگیریم، در دبیرستان یاد گرفتیم.

 

فیض با بیان اینکه حجم محتوای آموزشی ما به اندازه‌ای زیاد است که برای کشورهای دیگر غیرقابل باور است، گفت: این حجم زیاد محتوای درسی مانع آموزش بسیاری از موضوعاتی است که به زندگی مربوط می‌‌شود و این یک گره سردرگمی شده است که ما به عنوان حوزه پرورشی همیشه با آن مواجه هستیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برای حل این مشکل اقدامی کردید؟»، اظهار داشت: نه اینکه کاری نتوانستیم بکنیم بلکه این مدل سیستمی است؛ انقدر این گره از زوایای مختلف به هم پیچیده شده که در توان ما به عنوان پرورشی و در توان آموزش و پرورش هم نیست.

 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این مقوله‌ای است که باید در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و بررسی شود و جزو ایده‌های وزیر آموزش و پرورش، موانع موجود در مسیر تربیت دانش‌آموزی برای زندگی است که داریم احصا می‌کنیم که یکی از آن موارد، انتظارات علمی است که از فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش وجود دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------