خطر خفته در کوچه های پایتخت



  اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی  , پایتخت

نهادهای مسئول برای پیشگیری از خطرات در بافت های فرسوده شهر تهران چه کرده اند؟ خطر خفته در کوچه های پایتخت

پس از آتش سوزی و فروریختن دومین ساختمان قدیمی تهران بحث ایمنی ساختمان های مستقر در بافت فرسوده پایتخت بار دیگر در صدر گفت و گوهای کارشناسان و مسئولان قرار گرفت. موضوعی که پیش از این حادثه نیز بارها در باره آن گفته شده بود اما همچنان بدون حل و فصل باقی مانده است.

 

7 منطقه در بافت فرسوده تهران

به دلیل قدمت تهران اکثر محله های قدیمی شهر دارای بافت فرسوده هستند. این ناپایداری و فرسودگی در کلانشهر تهران بیشتر در محدوده مرکزی شهر و در مناطق 12، 11 و 10 و همچنین مناطق حاشیه‌ای محدوده مرکزی مانند مناطق 15، 14، 7 و 17 متمرکز شده است. این مناطق 2 هزار و 350 هکتار از محدوده بافت فرسوده و معادل 72 درصد کل آن را شامل می‌شوند. بر اساس آمارهای ارائه شده بیشترین مساحت بافت فرسوده در بین مناطق در منطقه 12 با 593 هکتار و بیشترین درصد فرسودگی در بین مناطق در منطقه 10 با 3/52درصد است. براساس آخرین آماری که اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفته است ۴۹۰۰ ساختمان مسکونی، تجاری و اداری ناایمن و پرخطر در تهران شناسایی شده اند که بیشترین تعداد این ساختمان ها در مناطق ۱۲ و ۱۵ قرار دارد.

 

صدور مجوز نوسازی، اخطاریه و دیگر هیچ

برای اولین بار موضوع بافت فرســوده در سال 1345 وارد قانون شــهرداری ها شــد و در ماده 11 این قانون گنجانده شــد اما تا سال 84 عنوانی به نام نوسازی بافت فرسوده در طرحهای شهر سازی مورد استفاده قرار نگرفت گرچه گنجانده شدن این عبارت از 11 سال پیش تاکنون نیز به احیای این بافت ها منجر نشده است. بررسی ها نشان می دهد با توجه به میزان بالای بافت فرسوده اقدامات صورت گرفته تقریبا کاری از پیش نبرده است. صدور مجوز نوسازی و صدور اخطاریه تنها بخشی از این اقدامات بوده است که در آمارهای مربوط به نوسازی گفته می شود. اقداماتی که در زمان بروز بحران به تنهایی قادر نیست از وقوع حادثه جلوگیری کند.

 

چندی پیش محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت بافت های فرسوده پایتخت گفت: در شهر تهران مجموعا 3268 هکتار بافت فرسوده تمام عیار وجود دارد که معادل 5.3 درصد از وسعت کل شهر و 22 درصد پلاک‌ها و پارسل‌ها را به خود اختصاص داده و به نوعی محدوده هدف بر خطر تعیین شده است. او با بیان اینکه در شهر تهران حدود 14 هزار و 792 هکتار را بافت ناپایدار تشکیل داده افزود: 43 درصد از کل واحدهای مسکونی کلانشهر خصیصه ناپایداری دارند.اگرچه سالاری در این مصاحبه از اقدامات صورت گرفته درخصوص نوسازی اینبافت ها هم گفت اما آنگونه که خود او نیز به آن اشاره کرد این اقدامات به نسبت بافت فرسوده کند است. براساس آماری که او ارائه کرد تعداد پارسل‌های فرسوده در شهر تهران 200 هزار و 846 پارسل در 2504 هکتار است که با اقدامات انجام گرفته از سال 80 تاکنون 55 هزار و 591 پروانه برای نوسازی در این بافت صادر شده است که 8209 پروانه آن به صورت تجمیعی است.

 

7 درصد از 10 درصد

تیرماه سال گذشته احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص بافت‌های فرسوده آن را چندان قابل توجه ندانست. او درباره وظیفه نهادهای مختلف در این زمینه بیان کرد: شهرداری تهران بدون توجه به سودآوری در زمینه احیای بافت‌های فرسوده ورود پیدا کرده است اما دولت هنوز ورود جدی به نوسازی بافت‌های فرسوده ندارد.علت این مساله آن است که متاسفانه در عمل، ساماندهی درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی در این راستا چندان قابل توجه نیست.حکیمی‌پور با بیان این مطلب که باید سرمایه‌گذاری کلانی نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده صورت گیرد، افزود: باید بسته‌های تشویقی از سوی دولت در حدی باشد که شهروندان را تشویق به احیای بافت‌های فرسوده کند. باید سیاست‌های تشویقی جذابتر و تشویق کننده ای برای سرمایه گذاران در این زمینه در نظر گرفته شود.گرچه به گفته حکیمی پور اقدامات شهرداری در زمینه احیای بافت های فرسوده اقداماتی انجام داده است اما آنگونه که سالاری دیگر عضو شواری شهر گفته این اقدامات کامل و در راستای وظایف محوله به این سازمان نبوده است.

 

شورای شهر طبق برنامه پنج ساله شهرداری تهران را مکلف است سالانه اقدام به نوسازی 10 درصد از بافت های فرسوده کند اما آنطور که سالاری در گفت و گو با خانه ملت گفته است از زمان ابلاغ این تکلیف شهرداری تهران سالانه تنها حدود 7 درصد اقدام به نوسازی بافت فرسوده کرده که بخشی از این آمار را نیز مراجعه خود شهروندان برای احیا بافت های فرسوده شامل می شود.

 

اژدهای خفته منطقه 12

یکی از فرسوده ترین مناطق تهران با بالاترین آمار بافت فرسوده متعلق به منطقه 12 است اما آنطور که ماه گذشته شهردار این منطقه در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد برای پیشگیری از وقوع حادثه در این مناطق تاکنون تنها 300 اخطاریه به ساختمان های ناایمن این منطقه فرستاده شده است.

 

این در حالی ست که به اذعان کارشناسان ایمنی و مسئولان در صورت وقوع حادثه در یکی از مراکز پرجمعیت این منطقه یعنی بازار تهران حادثه ای بزرگتر از پلاسکو رخ خواهد داد. بنابر آخرین آمار اعلامی 50 درصد بافت بازار تهران که در این منطقه قرار دارد فرسوده و ناپایدار است اما هیچ اقدامی تاکنون برای رفع خطرات احتمالی صورت نگرفته است. تنها کار صورت گرفته در بازار تهران پس از حادثه پلاسکو به اواخر بهمن ماه سال جاری بازمی گردد. 27 بهمن ماه موضوع بررسی ایمنی بازار تهران روی میز شورای شهر قرار گرفت و آنگونه که رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از این جلسه خبر داد طرح افزایش ایمنی بافت تاریخی بازار به هیئت رییسه تقدیم شد. از آن مقطع تاکنون خبر جدیدی از این طرح اعلام نشده است.

 

خطر تهران تهدیدی برای همه ایران

عدم تاب آوری در برابر حوادث مهم ترین مسئله ای ست که کارشناسان می گویند پایتخت 12 میلیونی ایران را تهدیدمی کند خطری که بافت های فرسوده را بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد این موضوع به ویژه زمانی بغرنج تر می شود که این مناطق همچنان جمعیت پذیر است.

 

با توجه به اینکه تهران دارای گسل های زلزله ای فراوان است در صورت برزو زلزله عملا امکان امدادرسانی و نجات برای سازمانهای مرتبط وجود ندارد و با توجه به وجود تراکم تمامی نهادهای حاکمیتی وزارتخانه ها و سایر سازمانهای امنیتی در شهر تهران این موضوع می تواند تهدید امنیتی برای کل کشور باشد.

 

 اخبار اجتماعی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------