تهی شدن مدارس معمولی از دانش‌آموزان نخبه



  اخبار اجتماعی,خبرهای  اجتماعی ,دانش‌آموزان نخبه

 یکی از موضوعاتی که وزارت آموزش و پرورش بر آن تاکید کرده کاهش تنوع مدارس است. در سال‌های اخیر تنوع مدارس به گونه‌ای بی رویه افزایش یافته که قطعاً برای نظام آموزشی یک آسیب محسوب می‌شود.

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در خصوص تنوع مدارس اظهار داشت: روند تفکیک دانش آموزان از طریق تحصیل در مدارس مختلف صحیح نیست.وی با بیان اینکه روند جداسازی دانش آموزان برای آنها آسیب زا بوده، ادامه داد: در سند تحول زیر نظام‌هایی وجود دارد که به سمت کاهش تنوع مدارس حرکت می‌کند.

 

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه شخصا اعتقاد دارد یک نوع مدرسه باید داشته باشیم، گفت: برای مدارس تیزهوشان نیز در جهت کاهش تعداد آنها حرکت می‌کنیم و باید به تدریج مشکلات آنها رفع شود. همچنین، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص کاهش تنوع مدارس نیز اظهار داشت: جهت گیری آموزش و پرورش به سمت کاهش این تنوع است اما این هدف بلند مدت بوده و طی یک یا دو سال انجام نمی‌شود.وی یادآور شد: مدارس تیزهوشان نیز امسال افزایش نیافته و هر ساله در جهت کاهش تعداد این مدارس برنامه‌ریزی شده است.این اظهارات نشان می‌دهد که کاهش تنوع مدارس هدفی است که آموزش و پرورش به دنبال آن است.حال سوال این است که این تنوع مدارس بایدبا چه ساز و کاری صورت گیرد و اثرات و پیامدهای آن چگونه خواهد بود؟

 

**استقبال می‌کنم

مهدی بهلولی کارشناس آموزش و پرورش در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: من شخصاً از رویکرد کاهش تنوع مدارس و همسان سازی آنها استقبال می‌کنم. باید تفاوت قائل شدن بین مدارس پایان یابد. به عنوان مثال در سال‌های گذشته مدارس تیزهوشان رشد بی رویه‌ای داشتند. من خودم شخصاً دانش آموزان زیادی را در این مدارس دیده‌ام که به هیچ عنوان تیزهوش نیستند. البته درس خوان و سختکوش هستند اما تیز هوش محسوب نمی‌شوند.

 

من فکر می‌کنم یکی از دلایل گسترش این مدارس، گرفتن شهریه بود. در همین تهران من سراغ دارم که تا 3 و 4 میلیون تومان پول از والدین دانش آموزان گرفته‌اند. بنابراین لازم است که این روند اصلاًح شود. بهلولی گفت: نباید با تنوع بخشیدن زیاد به مدارس، دانش آموزان از هم جدا شوند. متاسفانه با روند گسترش بی‌رویه مدارس متفاوت، مدارس معمولی از دانش‌آموزان نخبه و زرنگ خالی شده است. مدارسی نظیر تیزهوشان و غیره نیز که فقط دانش‌آموزان نخبه را جذب می‌کنند این آسیب را به همراه دارند که این دانش‌آموزان در آینده خود را جدا از بقیه جامعه دانسته و پرمدعا خواهند شد. این دانش‌آموزان نمی‌توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند.

 

**تفاوت قائل نشویم

از سوی دیگر مجتبی همتی‌فر کارشناس دیگر آموزشی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: من معتقدم در گام اول باید مشخص کنیم که منظور ما از تنوع مدارس و کاهش دادن تنوع آنها چیست؟ عمده دوستان وقتی صحبت از کاهش تنوع مدارس می‌کنند منظورشان عنوان مدرسه است. خب ما مدارس شاهد، سمپاد، هیئت امنایی و غیره داریم. در یک تقسیم بندی دیگر و کلان، مدارس یا دولتی هستند و یا غیر دولتی. لااقل قوانین فعلی، تنوع مدارس را پذیرفته است. یک موقع تنوع را به عنوان تنوع الگوهای تربیتی در مدارس در نظر می‌گیریم با این عنوان که نباید مدارس الگوهای تربیتی متفاوتی داشته باشند.

 

یک زمانی هم است که می‌گوییم نباید تبعیضی میان امکانات و خدمات مدارس باشد. همتی‌فر گفت: تکثر در مدارس دولتی و غیردولتی پدیده نامناسبی است. البته در برخوردبا این موضوع نباید بین مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی قائل شویم. وی افزود: به هر حال باید به صورت شفاف منظور ما از تنوع مدارس و کاهش این تنوع روشن شود. اگر ما تنوع را مطرح می‌کنیم باید تفاوتی بین مدارس دولتی و غیر دولتی نباشد.

 

**تنوع مدارس به کیفیت آموزشی آسیب می‌زند

همچنین کارشناس دیگر مسائل آموزش و پرورش گفت: تنوع مدارس به دلیل ایجاد تمایز و تبعیض از یک‌سو به دانش‌آموزان و از سوی دیگر به معلمان آسیب‌زده و سبب پایین آمدن کیفیت آموزشی می‌شود. محمد حبیبی در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه تنوع مدارس در تمام دنیا کاهش می‌یابد، افزود: تمایز بین دانش آموزان در سطح مدارس خصوصی و غیرخصوصی و تیزهوشان در نهایت نتیجه‌ای جز ضربه زدن به آموزش کشور ندارد.وی اظهار داشت: موضوع کاهش تنوع مدارس چند سالی است که مطرح شده اما در سطح فرادستان آموزشی برای اولین بار توسط دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش ارایه شده که این مسئله را باید به فال نیک گرفت.حبیبی با اشاره به اینکه تمایز بین دانش‌آموزان در قالب مدارس متنوع آثار جبران‌ناپذیری به آموزش کشور وارد می‌سازد، یادآورشد: تفاوت استعدادها در میان دانش آموزان نه تنها ضرر ندارد بلکه به رشد و بالندگی افراد در محیط آموزشی کمک می‌کند.

 

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: این تمایز حتی در بین معلمان نیز ورود پیدا کرده به گونه‌ای که در برخی مدارس از جمله نمونه دولتی، شاهد و تیزهوشان، همکاران را براساس توانمندی آنان گلچین می‌کنند که در این صورت برخی مدارس با انبوهی از معلمان باتجربه مواجه هستند اما در دیگر مدارس همکارانی تدریس می‌کنند که از تجربه کافی در زمینه تدریس برخوردار نیستند.

 

حبیبی درمورد ادامه فعالیت مدارس غیرانتفاعی نیز خاطرنشان کرد: اگر این مدارس بر اساس رانت به وجود نیاید به خودی خود نمی‌تواند امری منفی باشد زیرا افرادی علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه هستند و در عین حال خانواده‌ها‌یی با توان مالی مناسب نیز تمایل دارند فرزندانشان در این مدارس تحصیل کنند. وی افزود: نکته مهم اینجاست که تشکیل مدارس غیر انتفاعی باید منجر به اخذ مالیات و این درآمد در راستای افزایش کیفیت آموزش عمومی هزینه شود.

 

 

 اخبار  اجتماعی  -  آفتاب یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------