بی‌آرتی تهران‌ از جاده مخصوص به کرج می‌رسد



  اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,بی‌آرتی

یک کارشناس ارشد حمل و نقل با حمایت از راه اندازی خط بی آر تی کرج ـ تهران گفت: جاده مخصوص کرج بهترین مسیر برای ایجاد این سامانه خواهد بود.

به گزارش مهر، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته نشستی با حضور نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری های تهران و کرج و استانداری های تهران و البرز به منظور ایجاد خط بی آر تی (سامانه اتوبوس تندرو) در محور تهران ـ کرج برگزار کرد.

 

بر اساس این گزارش در این نشست ابتدا محورهایی که برای راه اندازی این سامانه میان دو کلانشهر تهران و کرج در نظر گرفته شده بود، به ترتیب اولویت بندی، سه محور جاده مخصوص کرج، آزادراه تهران ـ کرج و بزرگراه همت مطرح شد که نهایتا محور جاده مخصوص برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

 

همچنین در این جلسه مقرر شد تا با توجه به نامناسب بودن اتوبوس های بی آر تی موجود در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت برای سفرهای بین شهری، اتوبوس های ویژه ای طراحی شده که میزان مسافرپذیری آن از نظر مسافران نشسته نسبت به مسافران ایستاده، بیشتر شود.

 

بر اساس توافق حاصله در این نشست، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی متولی نظارت بر راه اندازی این خط بی آرتی بوده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به همراه شهرداری های تهران و کرج عملیات اجرایی آن را پیاده سازی خواهند کرد.

 

در همین ارتباط محمدحسین عبدی پور کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اجرای این طرح اظهار کرد: ارتباط فزاینده دو استان البرز و تهران و شهرها، شهرک ها و مجتمع های مسکونی حد فاصل تهران و کرج یکی از مهم ترین معضلات امروز این دو استان است. به گونه ای که بخش مهمی از نیروی کار فعال در تهران، مقیم کلانشهر کرج یا شهرهای اقماری آن هستند که هر روز صبح برای کار به تهران آمده و عصرها به کرج برمی گردند.

 

اقدامات ارزنده برای کاهش ترافیک آزادراه تهران ـ کرج

 

این مدرس دانشگاه افزود: از آنجایی بخش مهمی از این جمعیت شناور که به گفته برخی کارشناسان گاه تا ۴ میلیون نفر در روز می رسد، از طریق جاده و به خصوص خودروی شخصی به تهران می آیند، همه روزه ترافیک بسیار سنگینی در مبادی ورودی تهران از سه محور «جاده مخصوص کرج»، «جاده قدیم کرج» و «آزادراه تهران کرج به همراه بزرگراه همت» ایجاد می کنند که هرچند شهرداری تهران تا به حال با ایجاد بزرگراه هایی در مسیر جریان خودروها مانند اتصال باکری به آزادراه کرج یا تعریض بزرگراه شیخ فضل الله نوری در محدوده محمدعلی جناح، تعریض پل ستارخان، بهسازی و نوسازی پل رودخانه کن در جاده قدیم کرج و بسیاری اقدامات دیگر سعی در کاهش ترافیک این مسیر داشته است، اما همچنان بسیاری از مسافران البرزی برای ورود به تهران باید ساعت ها در ترافیک سنگین این سه محور معطل شوند که سبب هدررفت وقت مردم و سوخت خودروها و در نتیجه افزایش آلودگی هوای پایتخت می شود.

 

ایده عجیب شهرسازی ریل پایه به درد تهران نمی خورد

 

وی با اشاره به موفقیت طرح راه اندازی اتوبوس های تندرو در سطح شهر تهران از سوی شهرداری، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت آقای آخوندی همواره به دنبال پیاده سازی مفهوم عجیب و غریب شهرسازی ریل پایه در پایتخت بوده است. ایده ای که به دلیل ساختار شهری تهران از جمله تفاوت زیاد ارتفاع در شمال و جنوب شهر، قابل اجرا نیست. البته این در صورتی است که منظور وزیر راه و شهرسازی از شهرسازی ریل پایه، عبور قطار از روی سطوح زمین باشد؛ وگرنه ساخت مترو که عبور قطار از زیر زمین است، بهترین راه توسعه تهران به شمار می رود.

 

جبران شکست قطار حومه ای کرج ـ تهران با راه اندازی بی آر تی

 

عبدی پور خاطرنشان کرد: با این شرایط ایجاد خطوط بی آر تی توانست بسیاری از محدودیت های تهران را پوشش دهد؛ همین موفقیت راه اندازی خطوط بی آر تی از یک سو و شکست طرح قطار حومه ای کرج ـ تهران که با استقبال چندانی از سوی ساکنان استان البرز در مقایسه با جاده و متروی گلشهر ـ صادقیه مواجه نشد، وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشته تا با ایجاد خطوط بی آر تی در مسیر کرج ـ تهران، بخشی از مسافران خودروهای شخصی و اغلب تک سرنشین را به حمل و نقل عمومی جاده ای منتقل کند که اتفاقا اقدام مثبتی است.

 

وی با بیان اینکه مدت هاست شهرداری تهران از سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی خواسته تا با ایجاد این خط موافقت کنند، تصریح کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه پرجمعیت ترین خط بی آر تی تهران، خط «آزادی ـ تهرانپارس» است، بهترین مسیر برای ایجاد بی آر تی کرج ـ تهران نیز جاده مخصوص کرج باشد که مسافران مستقیما از کرج به پایانه مسافری غرب (میدان آزادی) و سکوهای خط بی آر تی «آزادی ـ تهرانپارس» منتقل شوند.

 

کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه ظرفیت متروی کرج ـ تهران محدودیت خاصی داشته و فعلا قابلیت توسعه ندارد، گفت: از سوی دیگر در آزادراه تهران ـ کرج نیز به دلیل تقبل بار جاده ای بیش از حد، امکان تفکیک بخشی از آن به عنوان مسیر بی آر تی وجود ندارد؛ نتیجۀ اجرای این طرح در آزادراه تهران ـ کرج، تشدید ترافیک این آزادراه است بنابراین جاده مخصوص بهترین مسیر برای اجرای بی آرتی کرج ـ تهران خواهد بود.

 

تغییر مبلمان اتوبوس های موجود سریع تر از ساخت اتوبوس های ویژه

 

وی درباره استفاده از ناوگان اختصاصی در این مسیر تصریح کرد: اگر منظور وزرات راه و شهرسازی از طراحی ناوگان جدید، سفارش ساخت اتوبوس های بی آر تی جدید است، باید گفت با توجه به نیاز فوری مردم استان البرز برای استفاده از چنین سامانه ای، طراحی و سفارش ساخت اتوبوس های جدید اجرای این طرح را تا حدود دو سال عقب می اندازد؛ اما اگر منظور آنها، بهینه سازی و افزایش تعداد صندلی های اتوبوس های موجود در ناوگان فعلی بی آر تی تهران است، من با آن موافقم. چون مسیر کرج ـ تهران، مسیری نیست که تعداد زیادی مسافر بتوانند ایستاده مسیر را طی کنند. ضمن اینکه تغییر دکوراسیون و مبلمان ناوگان فعلی اتوبوس های بی آر تی، زمان‌بر نیست و در اسرع وقت می توان آن را اجرا کرد.

 

لزوم احداث زیرگذر ایران خودرو در جاده مخصوص ویژه اتوبوس های بی آر تی

 

عبدی پور در خصوص تعدد تقاطع های جاده مخصوص کرج و طولانی بودن زمان تغییر رنگ چراغ های راهنمایی در برخی چهارراه های این مسیر خصوصا چهارراه ایران خودرو، تأکید کرد: باید اولویت در اجرای این طرح، تفکیک بخشی از جاده مخصوص به عنوان مسیر اختصاصی اتوبوس های بی آر تی باشد؛ در مراحل بعدی می توان با ساخت تقاطع های غیر همسطح به خصوص زیرگذر، آن هم به صورت اختصاصی برای اتوبوس های بی آر تی، مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق و ترغیب کرد؛ چراکه خواهند دید هزینه و وقتی که در استفاده از بی آر تی و حمل و نقل عمومیِ تخصصی و علمی مصرف می کنند، در مقایسه با هدررفت این سرمایه ها در هنگام استفاده از خودروی شخصی بسیار کمتر است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------