شهرآفتاب یکی از گران‌ترین پروژه‌های شهرداری که به دلیل بدهی فروخته شد/ نمایشگاه، به شرط هوای آفتابی



  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,شهرآفتاب

 

مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، یکی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین پروژه‌های شهردار تهران که سال گذشته برای پرداخت بدهی فروخته شد، همچنان تکمیل نشده و با یک باران خسارتی جدی می‌آفریند.

 

نمایشگاهی که چند روز بعد از افتتاح، میزبان جامعه فرهنگی و ناشران بود، اما با آن آب‌گرفتگی گسترده در غرفه‌های داخلی و خارجی اعتبارش را آب برد و قرار بود تا در نمایشگاه کتاب سال جاری اشکالات جدی‌ای که باعث آب‌گرفتگی غرفه‌های ثابت و چادرها می‌شد، برطرف شود. این اشکالات طبق تعهدی که شهرداری تهران به شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب داده بود، برطرف نشد و روز جمعه درحالی‌که شهردار تهران به‌عنوان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظره حضور داشت، دوباره نمایشگاه کتاب تهران در حال آب‌بندی بود.

 

شهر آفتاب، بزرگ‌ترین مجموعه نمایشگاهی در حومه تهران است که سال گذشته پس از سال‌ها توقف و تأخیر برای آنکه زودتر به پول تبدیل شود، آماده و فروخته شد؛ مجموعه‌ای که به اذعان مسئولان خود شهرداری، حتی همان فاز اولش هم هنوز آماده نبود و در سال گذشته و زمان برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور اشکالات زیرساختی و اجرائی بسیاری داشت. باران اردیبهشت ٩٥ در عرض چنددقیقه همه چادرها و سالن‌های اصلی نمایشگاه شهر آفتاب را پر کرد و سقف‌ها و ستون‌ها به شرشر افتادند و بازدید‌کنندگان گوشه‌ای جمع شدند تا باران قطع شود.

 

در همان دقایق ابتدایی، تصاویر این شرایط در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که چطور ناشران و بازدید‌کنندگان از دیوارها و میزها بالا رفته و کتاب‌ها خیس و خمیر مانده‌اند. سال گذشته که این اتفاق رخ داد، مجتبی عبداللهی، هنوز معاون خدمات شهری وقت شهردار تهران بود و باخنده به خبرنگار «شرق» گفت: «به این وضعیت، آب‌گرفتگی نمی‌گویند، آبی در این غرفه‌ها جمع نشده است. ساختمان‌های نمایشگاه «نو» است و بسیاری از فضاها هنوز «آب‌بندی» نشده‌اند».

 

امسال که باران آمد و نمایشگاه را هم دوباره آب گرفت، باز هم همان سقف‌ها و ستون‌ها و سالن‌ها دچار آب‌گرفتگی داشتند و همان شرایط با تغییراتی در فضا تکرار شد؛ با این تفاوت که دیگر نه عضوی از شورا تلفنش را جواب و واکنشی نشان داد و نه مدیری از مدیران شهرداری صحبتی کرد و توضیحی داد و نه شهردار تهران که در مناظره بود به این موضوع اشاره‌ای کرد. امسال که نمایشگاه را آب گرفت، دیگر آن معاون شهردار تهران در معاونت اجتماعی نبود تا بپرسیم نمایشگاه و ستون‌ها و جداره‌هایش درست آب‌بندی شده‌اند یا نه و چرا دوباره آب‌گرفتگی شد، اما عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، باوجود اظهارات گلایه‌آمیز و صریح سخنگوی نمایشگاه کتاب از شهرداری تهران بابت این وضعیت نمایشگاه و خسارات واردشده و عدم اجرای تعهدات بدون ارائه توضیحی مشخص از اقدامات انجام‌شده یا نشده شهرداری تهران درحالی‌که بارانی نمی‌آمد، به «شرق» گفت: «الان که نمایشگاه خیلی شرایط خوبی دارد و مشکلی نیست! بیایید ببینید همه راضی هستند».

 

همایون امیرزاده، سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، روز گذشته نشستی خبری برگزار کرد و به شکلی مفصل تعهدات انجام‌نشده شهرداری تهران و وضعیت رخ‌داده را توضیح داد. او تأکید کرد که جابه‌جایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهر آفتاب براساس تصمیم عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری که شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب بود، رخ داد و با توجه به اینکه هیچ مکان دیگری در شهر تهران امکان برپایی نمایشگاه کتاب را در این حجم نداشت، سال گذشته مسئولان نمایشگاه کتاب با کمک صنف و قول و تعهد مسئولان شهر آفتاب تصمیم گرفتند نمایشگاه کتاب تهران را از مصلا به شهر آفتاب منتقل کنند.

 

او توضیح داد: ما پس از اتفاقات سال گذشته تمام احتمالاتی را که ممکن بود امسال نیز رخ دهد به مسئولان شهر آفتاب گوشزد کردیم. سال گذشته هم شاهد این رخداد بودیم و امسال کارگروهی در عالی‌ترین سطح مدیریت شهرداری تشکیل شد و دغدغه‌ها را مطرح کردیم و شهرداری به ما قول دقیق و قطعی داده بودند که این مشکلات امسال تکرار نمی‌شود. بنای ما هم بر اعتماد و اطمینان به شهرداری بود.

 

امیرزاده می‌گوید طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری و مجموعه شهر آفتاب داشتیم، تمامی سازه‌ها باید از سوی شهرداری در اختیار ما قرار می‌گرفت، اما نگرفت و ما اعلام می‌کنیم اگر ما به‌عنوان شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب به تعهدات اطمینان نداشتیم، تصمیم دیگری درباره برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب می‌گرفتیم، ضمن اینکه آسیب‌ها و آب‌گرفتگی‌ها تنها به سازه‌های موقت (چادرها) مربوط نبوده و سازه‌های دائم و سالن‌های سه‌قلو و سالن یاس که در طبقه منفی یک قرار دارد همگی دچار آب‌گرفتگی شدند.

 

همایون امیرزاده در ادامه درباره میزان خسارت‌های واردشده به ناشران نیز گفت: تیم‌های مختلفی کار بررسی و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر نمایشگاه را انجام داده‌اند. همچنین نماینده‌های بیمه، صنف، شهرداری و وزارت ارشاد در غرفه‌های آسیب‌دیده حضور می‌یابند و خسارت‌ها را برآورد می‌کنند. شهرداری قبول کرده است که خسارت‌های ناشران را بپردازد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره امکان تغییر مکان نمایشگاه در سال آینده سؤال کرد، گفت: در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقات رخ‌داده، مسیر ما برای تصمیم‌گیری درخصوص تعهداتی که به ما داده شده، باز است.

 

درعین‌حال مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران به «شرق» می‌گوید که از این تعهدات مربوط به نمایشگاه بخش زیادی انجام شده است، اما گویا این تعهدات بیشتر مربوط به برخی زیرساخت‌های خدماتی، اجرائی، حمل‌ونقلی و اینترنتی بوده و همچنان سازه‌ها اشکالات اساسی دارند.

 

 

عطایی گفت: غیر از فضاهای ثابت، نزدیک به ٦٠‌ هزار متر چادر و فضای ثابت ایجاد کردیم تا نیازها در ابعاد مختلف برطرف شود. آب‌گرفتگی رخ‌داده هم مربوط به همین بخش غیرثابت است. او در پاسخ به این سؤال که سخنگوی نمایشگاه آمار دیگری از محل‌های آب‌گرفتگی و خسارات داده است، گفت: تنها پاشویه یکی از سالن‌ها آب‌گرفتگی داشت که در چنددقیقه آب جمع و موکت عوض شد، امروز هم که هوا عالی است و همه‌چیز خوب است؛ بیایید ببینید.

 

او با بیان اینکه نمی‌دانم موارد تعهدات گفته‌شده در مورد نمایشگاه کتاب و اصلاح محل آب‌گرفتگی‌ها چه مواردی است، گفت: این نمایشگاه هنوز تکمیل نیست و به‌عنوان یک محیط کارگاهی از این مشکلات زیاد دارد، باید صبوری کرد تا تکمیل شود.

 

 

اخبار اجتماعی  -  شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------