بخشش جریمه دیرکرد جرائم رانندگی/ابلاغ طرح‌های ترافیکی ویژه انتخابات



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی , پلیس راهنمایی و رانندگی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از بخشش جریمه دیرکرد جرائم رانندگی خبر داد.

 به گزارش ایسنا، سردار تقی مهری در نشست خبری صبح امروز که در محل شهرک آزمایش برگزار شد، درباره بخشش جریمه دیرکرد جرائم راهنمایی و رانندگی اظهارکرد: برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی اضافه جریمه کلیه جرائم رانندگی که تا پایان سال ۹۵ اعمال شده، بخشیده شده است.

 

وی با بیان اینکه این قانون هم‌اکنون اجرایی شده است، گفت: خواهش من از هموطنان این است که برای پرداخت جریمه رانندگی خود حتما صورت وضعیت جدید را دریافت کرده و سپس نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

 

به گفته سردار مهری، تا پایان آذرماه برای بهره‌مندی از این مصوبه زمان وجود دارد.

 

افزایش ۳۶ درصدی شماره‌گذاری خودروهای نوشماره در سال ۹۵

 

رییس پلیس راهور ناجا از افزایش ۳۶ درصدی شماره‌گذاری خودروهای نوشماره در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ خبر داد و افزود: تعداد خودروهای وارداتی شماره‌گذازی شده نیز در این مدت از ۶۷ هزار دستگاه به ۸۶ هزار دستگاه رسیده و حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است.

 

سردار مهری ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و ۶۲۵ هزار گواهینامه جدید صادر شده و درمورد ۳ میلیون خودروی فرسوده اعمال قانون شده است.

 

مهری همچنین از اضافه شدن بیش از دو میلیون وسیله نقلیه نوشماره به چرخه ترافیکی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ٩٥، ٦٥٤ نفر کمتر از سال ٩٤ جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند و این در حالی است که همانطور که گفتم بیش از دو میلیون وسیله نقلیه نوشماره به چرخه ترافیکی در سال گذشته اضافه شده است.

 

رئیس پلیس راهور ناجا این آمار را نشان‌دهنده تلاش تمام دستگاه‌ها و رعایت مقررات توسط رانندگان دانست.

 

مهری ٢٤ درصد تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته را مربوط به موتورسواران و ٢٢ درصد را نیز مربوط به عابران پیاده اعلام کرد و گفت: ٥١ درصد کشته شدگان بین ٢١ تا ۵۰ سال سن داشتند. همچنین ٢٢ درصد کشته شدگان نیز زن بودند.

 

مهری با اشاره به اجرای طرح نوروزی ۹۶ نیز گفت: در نوروز ٩٦ هم نسبت به نوروز ٩٥ آمار جانباختگان حوادث ترافیکی ۱۰ درصد کاهش داشت.

 

ابلاغ طرح‌های ترافیکی ویژه انتخابات

 

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نیز گفت: طرح‌های ترافیکی ویژه انتخابات به استان‌ها ابلاغ شده و امیدواریم با این طرح‌ها همه با امنیت و آرامش کامل در انتخابات شرکت کنند.

 

سرانجام پیگیری تصادف زنجیره‌ای مشهد

 

مهری در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص سرانجام پیگیری تصادف زنجیره‌ای مشهد و وضعیت فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد فرمانده پلیس راه خراسان به تمام وظایف خود عمل کرده است. در قانون وظیفه رانندگان در شرایط جوی و کاهش دید کاملا تصریح شده و متاسفانه به علت عدم توجه تعدادی از رانندگان در تصادف آزادراه شهید شوشتری، این اتفاق رخ داد و این در حالی است که همکاران ما چند کیلومتر جلوتر از محل حادثه و در محل عوارضی، به صورت چهره به چهره به رانندگان هشدارهای لازم را داده بودند و از طریق رسانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی لازم انجام شده بود و حتی تابلوهای الکترونیکی جاده‌ای هم سرعت مجاز در آن شرایط را اعلام کرده بودند، ضمن اینکه بیش از هفت خودروی گشتی در محدوده حضور داشتند.

 

وی تصریح کرد: بنابراین از نظر ما تمام اقدامات انجام شده در این حادثه قانونی بوده و انتظار داریم پرونده در مسیر قانونی خود طی شود.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین درباره حادثه رخ داده در ملایر اظهار کرد: اقدامی که توسط بخشدار  انجام شد توهین آمیز و غیر قانونی است. همچنین ایراد ضرب و شتم به مامور وظیفه شناسی که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بوده و پدرش نیز در بمباران سردشت مجروح شده و در چند سال گذشته به شهادت رسیده اقدام نادرستی بوده است.

 

وی با بیان اینکه فرماندار در خودرو حضور داشته و شاهد اقدام بخشدار خود بوده است در توضیح ماجرا گفت: این خودرو دارای پلاک شخصی بوده و تخلفش سرعت غیرمجاز بود. زمانی که مامور ما این خودرو را متوقف کرد راننده از ماشین پیاده شده و بخشدار به جای راننده پشت فرمان نشسته و باعث وقوع این حادثه شد و آنطور که با مأمور صحبت کردم مامور ما حدود ۱۰۰ متر با ماشین کشیده شده است.

 

سردار مهری درباره وضعیت فعلی مامور پلیس راهور نیز تصریح کرد: مامور چند روزی به بیمارستان مراجعه کرده و در حال حاضر تحت درمان است. ما نیز از این اقدام شکایت کرده و منتظر اجرای قانون هستیم. ضمن اینکه اقدام فرماندار نیز مسئولانه نبوده و شواهدی در خصوص دلجویی و عذرخواهی کردنش از مأمور وجود ندارد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد پلیس با پلاک‌های مخدوش نیز گفت: برابر قانون مخدوش کردن پلاک جرم بوده و با آن برخورد خواهد شد. ضمن اینکه ممکن است این مخدوش کردن پلاک سبب جریمه شدن خودرویی دیگر شود که به همین دلیل پلیس با این جرم بدون اغماض برخورد کرده و علاوه بر جریمه رانندگی مجازات قضایی نیز دارد.

 

اعمال محدودیت جدید برای نوگواهینامه‌ها در نیمه نخست امسال

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره محدودیت‌هایی که برای راننده‌های نوگواهینامه در قانون پیش بینی شده گفت: این محدودیت در نیمه نخست امسال اجرایی خواهد شد و جزئیات آن نیز پیشتر اطلاع رسانی شده بود.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اخذ گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی نیز گفت: برابر ماده ۵۴ بیمه شخص ثالث و ماده ۵۸ قانون وظیفه عمومی این مصوبه مجلس امکان اجرا شدن ندارد چرا که این موارد با یکدیگر در تناقض هستند به همین دلیل ما از مجلس می‌خواهیم که این موضوع را مرتفع کند و پلیس نیز پیگیر این قضیه است. ضمن اینکه با اجرای طرح جریمه ریالی سربازی برای افراد دارای حداقل هشت سال غیبت بسیاری از مشمولان غایب می‌توانند از این طریق گواهینامه خود را دریافت کنند.

 

مهری در پاسخ به سوالی دیگر درباره جان باختگان حوادث رانندگی گفت: در سال گذشته ۵۱ درصد افراد در صحنه تصادف جان خود را از دست داده و ۴۹ درصد در مراحل اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی فوت کردند.

 

نصب ۶۰۰ دوربین در سال گذشته و ۶۰۰ دوربین دیگر توسط وزارت راه تا ماه آینده

 

مهری همچنین با اشاره به استفاده از فناوری‌های جدید در نیروی انتظامی اظهار کرد: با همکاری راهداری در سال گذشته ۶۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها نصب شده و قرار است تا خرداد ماه امسال نیز ۶۰۰ دستگاه دوربین دیگر نیز نصب شود که البته اتفاقا این امکانات و تجهیزات قطعا در کاهش حوادث و تلفات رانندگی موثر خواهد بود.

 

به گفته سردار مهری ۷۲ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در سال گذشته در معابر برون شهری و ۲۸ درصد نیز در معابر درون شهری جان خود را از دست داده‌اند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره نرم افزارهایی که موقعیت دوربین‌های ثبت تخلفات را به راننده هشدار می‌دهد گفت: ما از خدایمان است که مردم جای این دوربین‌ها را بدانند و کمتر تخلف کنند البته با استفاده از دوربین‌های جدید متوسط سرعت رانندگان در طول مسیر قابل محاسبه بوده و اگر سرعت غیر مجاز داشته باشند قابل تشخیص خواهد بود.

 

رییس پلیس راهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: از ابتدای مهرماه سال گذشته این موتورسیکلت‌ها دیگر شماره گذاری نشده و پرونده‌شان بسته شده است.

 

سردار مهری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا مصوبه دولت در مورد ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده و آلاینده در کلانشهرها اجرایی می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: پلیس این قانون را اجرا می‌کند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------