فرونشست سالانه 16 سانتی متر در دشت ورامین / نگرانی بابت راه آهن تهران-مشهد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

بختیاری گفت: در دشت ورامین هم افت منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت و هم بازشدگی زمین را داریم و با توجه به اینکه در کنار راه آهن تهران -مشهد قرار دارد جای نگرانی وجود دارد. 

به گزارش ایلنا، محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرونشست زمین در دشت ورامین گفت:  در حال حاضر منابع آبی استان تهران 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی دارد و از این میزان 85 میلیون متر مکعب مربوط به دشت ورامین است.

 

دشت ورامین بحرانی است

وی با اشاره به اینکه ورامین جزء دشت های بحرانی کشور است، افزود: در دشت ورامین هم افت منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت و هم بازشدگی زمین را داریم و با توجه به اینکه در کنار راه آهن تهران -مشهد قرار دارد جای نگرانی وجود دارد.

 

برداشت سالانه 370 میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی ورامین

بختیاری تصریح کرد: سالیانه حدود 370 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان 340 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های غیر مجاز است.

 

وی اظهار داشت: اگر 85 میلیون متر مکعبی که دشت منفی است حساب کنیم و کل چاه های غیر مجاز را هم ببندیم، 50 تا 60 میلیون متر مکعب کم داریم که به این معنا است که علاوه بر بستن چاه های غیر مجاز باید برداشت از چاه های مجاز را هم کنترل کنیم، زیرا برخی اضافه برداشت دارند و برخی نیز باید برداشت شان محدود شود.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به راهکارهای حل بیلان منفی منابع آبی تهران بیان کرد: یکی از راه ها  بستن چاه های غیر مجاز است که در این راستا سال گذشته حدود 180 حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کردیم که 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره شد.

 

وی ادامه داد : در حال حاضر حدود 3200 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در دشت ورامین وجود دارد که از این تعدادحدود 1760 حلقه چاه مجاز و بقیه غیر مجاز است و از 370میلیون متر مکعبی که از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود 340 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب مربطوط به چاه های مجاز است یعنی از 1400 چاه غیر مجاز 30 میلیون متر مکعب برداشت می شود و بقیه مربوط به چاه های مجاز است. این ارقام نشان می دهد که چاه های مجاز با دبی بالا برداشت می کنند که برای حل این موضوع باید کنتور هوشمند نصب شود، چاه های غیر مجاز بسته شوند و تغذیه مصنوعی داشته باشیم.

 

بختیاری خاطرنشان کرد: در سال جاری به گونه ای برنامه ریزی کردیم که با مدیریت اعمال شده از هدر رفت آب جلوگیری کردیم، آب سدها پر شده و رهاسازی آّب نیز صرف کشاورزی و تغذیه مصنوعی شد. یعنی در سال جاری 15 مترمکعب بر ثانیه رهاسازی آب برای کشاورزی داشتیم در حالی که این رقم در سال گذشته 3 متر مکعب بر ثانیه بوده است و به این ترتیب کشاورزان چاه ها را خاموش می کنند که به نوعی به منابع آب زیرزمینی کمک می شود.

 

وی با اشاره به اینکه کار تغذیه مصنوعی را در ورامین و دشت شهریار آغاز کرده ایم، افزود: با انجام تغذیه مصنوعی در شهریار تا 15 متر افزایش آب زیرزمینی داشته ایم.

 

سالانه 16 سانتی متر فرونشست داریم

مدیر عامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و 30 سانتی متر افت آب زیرزمینی اتفاق می افتد، گفت: سالانه 16 سانتی متر فرونشست اتفاق می افتد که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است.

 

وی همچنین با بیان اینکه با عبور از دوره 20 ساله خشکسالی اکنون در حال ورود به سال های نرمال آبی هستیم، به اقدامات دولت روحانی در راستای تعادل بخشی آب های زیرزمینی اشاره و اظهار داشت: در دولت یازدهم حدود 22 جلسه شورای عالی آب تشکیل شد که معادل 20 سال گذشته بوده است یعنی طی 4 سال گذشته دولت به صورت جدی وارد بحث منابع آب زیرزمینی و کنترل اضافه برداشت شد. 

 

بختیاری افزود: در سال گذشته در تهران توانستیم 10 میلیون متر مکعب صرفه جویی کنیم، در سال جاری نیز 18 میلیون متر مکعب صرفه جویی می کنیم و تجمیعی صرفه جویی در استان تهران طی 4 سال 40 میلیون متر مکعب بوده است. 

 

وی یادآور شد: در سال های گذشته بخشی از تغذیه آبی ورامین از جاجرود بوده است که با احداث سدهای ماملو و لتیان صرف ذخیره سازی برای شرب تهران می شود بنابراین برای جبران این موضوع از پساب تصفیه خانه جنوب تهران برای دشت ورامین یا کشاورزی استفاده می شود. 

 

15 درصد افزایش بارندگی در سال آبی جدید

بختیاری در ادامه به میزان بارندگی در سال آبی 95-96 اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول مهر سال 95 تا روز گذشته حدود 289 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته که 251 میلیمتر بوده حدود 15 درصد افزایش بارندگی در سطح استان داشته ایم، بیشترین بارندگی مربوط به شاخه جاجرود با 583 میلیمتر و کمترین میزان در ورامین با 198 میلیمتر و شهر تهران نیز حدود 258 میلیمتر بارندگی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی استان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است، گفت: در سال جاری ذخیره برف استان بهتر بوده است و توانستیم نسبت به سال گذشته مدیریت آبی بهتری اعمال کنیم.

 

یک میلیارد و 90 میلیون متر مکعب ذخیره آب در سدهای تهران

مدیر عامل آب منطقه ای تهران میزان ذخیره آبی سدهای پنجگانه تهران را یک میلیارد  و90 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان ذخایر سدها نسبت به سال گذشته که یک میلیارد و 20 میلیون متر مکعب بوده است حدود 70 میلون متر مکعب افزایش داشته است.

 

وی با بیان اینکه مخازن سدها تا 15 خرداد کاملا پر می شوند، اظهار داشت: غیر از سد لار که مشکل فرار آب را دارد بقیه سدها تا 15 خرداد پرمی شوند.

 

سد طالقان سرریز می شود

بختیاری اظهار داشت: اکنون سد طالقان در حال سرریز شدن است یعنی 420 میلیون متر مکعب حجم این سد است که امروز 425 میلیون متر مکعب ذخیره دارد که در حال سرریز شدن است مابقی سدها هم در آستانه پر و سرریز شدن هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------