رنگ شنا



  اخباراجتماعی,خبرهای   اجتماعی,شنا

 

پرچم های آبی و زرد طرح‌های سالم ‌سازی سواحل شمالی را تفکیک می کند

 رنگ شنا 

 

 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: طرح پرچم‌دار کردن طرح های سالم‌سازی دریا از تیرماه امسال اجرایی می شود

 

می دانید برای گذراندن تفریحات به شمال رفتن و جسد برگشتن یعنی چه؟ این سرنوشت تعدادی از هموطنانمان است که تعطیلات به سواحل شمالی کشور سفر می کنند؛ دل به دریا می‌زنند و تنها جسدشان پس از ساعت ها همراه با آغوش موج‌ها به ساحل برمی‌گردد. طرح سالم‌سازی دریا سال‌ها است که در سواحل شمالی کشور اجرا می شود و با رضایت مسافران و بومیان قرار گرفته است؛ حال سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح پرچم دار کردن این سواحل به دنبال کاهش آلودگی های جانی در این سواحل است.

 

کاهشی که چشم گیر نیست!

در سال 1384 تعداد قربانیان آب های کشور 1280 نفر بود، این عدد در سال 89 به 1071 نفر کاهش یافت. کمی سرعت بررسی را بیشتر می کنیم؛ در سال 92 این تعداد تقریبا ثابت ماند و 1062 نفر در کشور غرق شدند. سال 93 تعداد غرق شدگان به 898 نفر رسید، حال بهتر از وارد جزئیات شویم و بررسی را به سه استان گیلان، مازندران و گلستان معطوف کنیم. در سال 94 تعداد غرق شدگان کل کشور 879 نفر بود که سهم سه استان یاد شده به ترتیب 105 نفر، 116 نفر و 11 نفر بود. این تعداد سال گذشته در گیلان به 81 نفر کاهش یافت و در مازندران با افزایش 19 مورد به 135 نفر رسید. سواحل دریایی گلستان نیز در سال 95 شاهد غرق شدن 17 نفر بودند. همچنین تعداد کل غرق شدگان درسال 95 عددی بالغ بر 913 مورد بودهاست.

 

مشاهده کلی آمار نشان می دهد که از شمار کشته شدگان غرق شده در کشور کاسته شده است. جز حوادثی نظیر سیل و خودکشی در دریا و ... که همیشه وجود داشته؛ باید پرسید طرح سالم سازی دریا تا چه میزان بر شمار کشته شدگان دریایی کشو تاثیرگذار است؟

 

طرح سالم سازی با امنیت معنا پیدا کرد

هرساله نیرو انتظامی با همکاری هلال احمر، فرمانداری، استانداری، مجموعه های بهداشتی و درمانی و مجموعه های فرهنگی مانند بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی دست به ساخت تفرجگاه در سواحل شمالی کشور می‌زند. این اقدام که با هدف حضور امن، سالم و پرنشاط مسافران در کشور فراهم شده است؛ هر ساله در تابستان با حضور نیرو های بیشتری انجام می شود.

 

اما طرح سالم سازی دریا چیست؟

بسیاری از مسافران تعریفی که از «طرح سالم سازی دریا» در شمال کشور دارند را تنها معطوف به نصب کیسه‌های آبی رنگ که بر روی داربست های بلند سوار شده است، عنوان می کنند؛ به گفته آن ها احساس محدودیت برای آن ها به وجود می آید.

 

هرچند با اجرای طرح سالم سازی دریا بانوان مهمان شمال کشور، به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می توانند در این طرح ها به شنا بپردازند. شاید نقطه قوت طرح سالم سازی دریا را در «امنیت» ایجاد شده در کشور بتوان تعریف کرد.

 

در طول 4 ماه برگزاری طرح سالم سازی دریا در سال 93 بیش از 22 میلیون نفر به استان گیلان سفر کردند و در آن سال 33 طرح سالم سازی در قالب 66 شنا‌گاه برای مسافران تدارک دیده شده بود که به کمک غریق نجات ها 1500 نفر از مرگ حتمی نجات یافتند. در این سال تعداد قربانیان شنا در استان 97 نفر بود.

 

براساس اطلاعات موجود 26 میلیارد تومان برای طرح سالم سازی دریا در سه استان شمال در سال 93 اختصاص یافته بود اما در سال 94 هیچ اعتباری در نظر گرفته نشد.

 

نجات افراد در حال غرق شدن تنها بخشی از وظایف طرح سالم سازی دریا است، نجات اموال و هشدار در ارتباط با مناطق خطرآفرین و کمک به گردشگران نیز از دیگر اقداماتی است که در سال های گذشته در طرح سالم سازی در انجام می‌شد.

 

هرچند با نگاهی به آمار کشته شدگان دریایی شاهد چشم گیر نبوده ایم و هرساله تعداد مشخصی در سه استان شمالی جان خود را از این طریق دست می دهند اما بسیاری می گویند طرح سالم سازی مناسب می دانند.

 

آناهیتا یکی از دخترانی که بارها جهت شنا به سواحل شمالی کشور رفته است، به روزنامه «ابتکار» می گوید: «طرح سالمسازی خیال ما خانم ها را راحت کرده، می تونیم بریم شنا کنیم و آفتاب بگیریم و هیچ مزاحمی هم نداشته باشیم.»

 

او در ادامه می گوید: «قبل از ایجاد این طرح مجبور بودم با لباس برم درون آب و یا اصلا پشیمان می شدم و نمی رفتم اما طرح باعث شد تا مشکلی در این باره نداشته باشم. نکته دیگه اینکه این طرح باعث شده تا امنیت جانی هم داشته باشم، خیلی از مسافران شنا بلد نیستند، در طرح های سالمسازی غریق نجات وجود دارد و اگر مشکلی پیش بیاد سریعاً اقدام می کند تا فرد را از مرگ نجات دهد.»

 

در راستای هرچه بهتر شدن

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با «ابتکار» در ارتباط با ساماندهی طرح سالم سازی سواحل شمالی می گوید: «این طرح از زمان اجرایی شدن کمک بسیار زیادی به محیط زیست در کشور کرده است. از 2 سال پیش طرح پایش میکروبی طرح های سالم سازی دریای خزر آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.» فرشچی با بیان اینکه در سواحل شمالی 136 طرح سالم سازی وجود دارد، می افزاید: «با انجام آزمایشات میکروبی مکرری که در دو سال اخیر در شناگاه های سواحل شمالی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که برخی از این شناگاه ها دچار آلودگی میکروبی است و در نتیجه به دنبال آن هستیم که با آغاز طرح سالم سازی دریا در سال جاری سلامت شناگاه را تعیین کنیم.»

 

وی ادامه می دهد: «براساس پایشی که انجام شد، درطرح هایی که ساحل از لحاظ میکروبی و سایر موارد سالم سازی مناسب است، یک پرچم آبی رنگ و برای طرح هایی که در سطح سالم سازی و بهداشتی کافی نیستند پرچم زرد رنگی نصب کنیم. اینگونه برای سرمایه گذاران سواحلی که پرچم زرد سالم سازی را دارد رقابت ایجاد شده و دنبال هرچه بهتر فراهم کردن طرح در منطقه خود هستند.»

 

فرشچی با اشاره به اینکه 2 سال است که سازمان حفاظت محیط زیست پایش طرح های سالم سازی سواحل شمالی را انجام می هد، می‌افزاید: «با شروع طرح سالم سازی از اول روز تیرماه، طرح پرچم دار کردن سواحل نیز اجرایی می شود.»

  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------