مدیران میانی‌شهرداری می‌ترسیدند حرف بزنند



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  ,محمد سالاری

 

منتخبین شورای پنجم شهر تهران کار خود را به صورت غیررسمی شروع کردند تا قبل از جلسه تحلیف به شناختی نسبی از شورای شهر، مصوبات اخیر، ارتباط‌شان با شهردار، شهرداری و مدیران آن و دیگر وظایف شورای شهر دست یابند.

 

شورای پنجمی‌ها حتی اعضای کمیسیون‌ها را هم مشخص کرده‌اند و با همکاری شورای چهارم قرار است در بعضی جلسات کمیسیون‌ها شرکت کنند تا به محیط کمیسیون‌ها و نحوه برگزاری آن هم اشراف پیدا کنند. به نظر می‌رسد عزم شورای شهر پنجم جزم است تا بعد از نشستن روی صندلی‌های سبز شورای شهر لوایح را بررسی کنند و بدون فوت وقت به مدیریت شهری نظارت کنند.

 

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و یکی از دو عضو شورای چهارم شهر تهران که در شورای پنجم هم ابقا خواهد شد، در مورد تشکیل کمیسیون‌های مختلف و طرح برخی انتقادات می‌گوید: «این اسامی فعلا موقتی است و احتمال تغییر در کمیسیون‌ها زیاد است.» وی در گفتگو با آفتاب یزد

به تشریح چگونگی تشکیل کمیسیون‌های موقت پرداخت.

 

** مبنای حضور افراد در کمیسیون‌ها چیست؟ برخی از اعضای جدید در کمیسیون‌هایی هستند که در آن تخصصی ندارند.

منتخبین شورای پنجم در مرحله گذار به سر می‌برند و حدودا کمتر از دو ماه تا رسمی شدن آنها زمان وجود دارد لذا طی جلسات متعددی که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین اولویت اعضای شورای پنجم شناخت کامل از تمامی فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرا در مدیریت شهری (اعم از شورای شهر و شهرداری) است. رسیدن به این شناخت قطعا ضرورت دارد؛ چرا که اعضای منتخب می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و نهایت از روزی که رسمی می‌شوند بدون فوت وقت به تصمیم‌گیری‌ها، بررسی طرح‌ها، لوایح و حتی در انتخاب شهردار تهران که یکی از مهم‌ترین اختیارات شوراست ورود پیدا کنند. یعنی اعضای شورای پنجم با شناخت از ماموریت‌های مختلف مدیریت شهری، چالش‌ها و همچنین شناخت فرصت‌ها و تهدیدات حوزه‌های تصمیم‌گیری، می‌توانند به شاخص‌هایی برسند و در نتیجه در انتخاب شهردار تهران موفق‌تر عمل کنند.

 

برای اینکه این شناخت به صورت کامل و جامع تر انجام شود و تقسیم کاری بین اعضا انجام شود به صورت موقت مبتنی بر همان کمیسیون‌های شورای چهارم براساس علاقه‌مندی اعضا، در کمیسیون‌ها تقسیم شدند بعضا علاقه‌مندی بعضی از اعضا به چند کمیسیون بیشتر بود ولی چون در بقیه کمیسیون‌ها تعداد خیلی کم می‌شد، لذا با نظر جمع و هیئت رئیسه موقت قرار شد تعدادی علیرغم مغایرت تجربه، رزومه و تحصیلات‌شان در یک کمیسیون حضور یابند تا در هر کمیسیون تعداد حداقلی وجود داشته باشد و بتوانند به وظایف خودشان عمل کنند و بررسی‌های حداقلی را در حوزه‌هایشان انجام دهند.

 

** به کمیته‌ها هم راه پیدا کردید؟

هنوز به کمیته‌ها راه پیدا نکردیم. حتی این کمیسیون‌ها هم به صورت موقتی است و قطعا ترکیب‌شان هم تا زمان رسمی شدن اعضا تغییر می‌کند.

 

*به نظرتان مهم‌ترین کاری که اعضای شورای پنجم دارند، چیست؟

احصای اطلاعات در تمامی مدیریت شهری که کار بسیار گسترده‌ و مبتنی بر به کارگیری کارشناسان و نخبگان و مساعدت اعضای شورای شهر چهارم است مهم‌ترین کار اعضای شورای پنجم است.

**

اعضای منتخب شورای شهر پنجم می‌گویند که اعلام می‌کنیم ما چه چیزی را تحویل می‌گیریم. شما با تجربه‌ای که دارید به نظرتان با توجه به اینکه بدنه شهرداری استخدام شده از سوی شهردار و مدیران کنونی هستند، به راحتی می‌توان به اسناد شهری به ویژه اسناد مالی دست پیدا کرد؟

در مدت زمان کوتاه و با توجه به اینکه اعضا هنوز رسمی نشدند،‌ فکر نمی‌کنم. ما که در طول این 4 سال رسمی بودیم، نتوانستیم اطلاعات کاملی از جزئیات فرآیند تصمیم‌گیری داشته باشیم. قطعا برای اینکه به یکسری اطلاعات جامع و کامل و گزارشات و مستندات برسیم به زمان بیشتری نیاز داریم. وقتی شورا کاملا در اختیار اعضای شورای پنجم قرار گیرد، شهردار تهران مشخص شود و مدیران هم منصوب شوند ما می‌توانیم به یک اطلاعات و مستندات جامع در ارتباط با حوزه‌های مختلف شهر تهران دست پیدا کنیم.

 

** شما حتی اگر مدیران را هم عوض کنید بدنه شهرداری منصوب شده مدیران فعلی هستند بنابراین باز هم این اسناد به راحتی در دسترس نخواهند بود. 

من فکر می‌کنم بدنه کارشناسی شهرداری تهران، مدیران میانی و مدیران پایین‌تر قطعا با شورای پنجم همراهی خواهند کرد. من نگاه مثبتی به بدنه شهرداری تهران دارم و اگر تا به حال در این زمینه اطلاعات ریز را به ما ارائه ندادند، یا نتوانستند یا به دلیل وجود سیستمی که طی این 12 سال حاکم بوده شاید جرات نکردند و نگران از سرنوشت خودشان بودند.

 

ولی با توجه به استقبالی که از سوی بدنه شهرداری شده و مجموعه سلسله جلساتی که با شورای پنجم می‌گذارند، یقین دارم که ما در انسجام بخشی به بدنه شهرداری تهران بسیار موفق خواهیم بود و اساسا رویکرد شورای پنجم هم استفاده از ظرفیت بدنه شهرداری تهران در مدیریت این کلانشهر است، فکر می‌کنم در این حوزه در فرصت زمانی کوتاهی می‌توانیم به اطلاعات جامع و کامل (بعد از استقرار کامل اعضای شورای شهر پنجم) دست پیدا کنیم.

 

 

 اخبار اجتماعی  -  آفتاب یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------