عمر کار مفید در ایران کمتر از 20 درصد است



  اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی ,عمر کار مفید در ایران

یک کارشناس بازار کار میزان کار مفید در ایران را کمتر از ۲۰ درصد می‌داند. او برای افزایش بهره‌وری در کارگاه‌ها پیشنهاد می‌کند نظام دستمزد از وقت مزدی به کارمزدی تبدیل شود. 

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، مهمترین چالش بازار کار ایران را بالا بودن قیمت تمام شده بنگاه‌های اقتصادی دانست و افزود: به دلیل آنکه قیمت تمام شده واحدهای اقتصادی بالاست، امکان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی از آنها گرفته شده است، به همین منظور باید کاری کنیم که کیفیت تولید بالا برود و قیمت تمام شده در بنگاه‌ها پایین بیاید.

 

وی ادامه داد: در دنیا یک بنگاه اقتصادی در طول شبانه روز از ۲۴ ساعت ۱۹.۵ ساعت کار می‌کند که حدود سه شیفت کاری می‌شود چون سرمایه‌گذاری انجام شده سه شیفته بوده و در چنین شرایطی اشتغال ارزان هم به دست می‌آید ولی متاسفانه ما در سرمایه‌گذاری اسراف می‌کنیم در حالی که باید زمینه‌ای به وجود آوریم که از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حد اعلا استفاده کنیم و کارخانه‌های ما بتوانند در ۵.۵ ساعت کار با ظرفیت کامل ۱۹.۵ ساعت کار کنند.

 

به گفته این کارشناس بازار کار علیرغم آنکه در دنیا میانگین سرمایه‌گذاری در کار ۱۹.۵ ساعت است و ۸۶ درصد فعالیتها تبدیل به کار مفید می‌شود در ایران با ۴۴ ساعت کار موظفی در هفته، کار مفید زیر ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد دچار بیکاری پنهان هستیم.

 

لبافی متذکر شد: ما در محیط کار حضور داریم ولی بازدهی و خروجی کار چیز دیگری را نشان می‌دهد لذا باید به بهره‌وری توجه ویژه‌ای داشته باشیم و پیشنهاد این است که برای عبور از این بن بست، نظام حقوق و دستمزد را از وقت مزدی به کارمزدی تبدیل کنیم.

 

به اعتقاد لبافی بهره‌وری نیروی انسانی عاملی تاثیرگذار در بهبود محیط کسب وکار است و در کنار این عامل، باید سرمایه‌گذاری و تکمیل ظرفیتهای خالی بنگاههای اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

 

او با بیان اینکه وزارت کار باید افزایش بهره‌وری نیروی کار را در دستور کار قرار بدهد، اظهار کرد: متاسفانه برای بهره‌وری نیروی کار هیچ برنامه‌ای نداریم در حالی که این مساله جزو وظایف وزارت کار است که در قانون هم به آن اشاره شده است و برای ایجاد اشتغال پایدار لازم است سرمایه‌گذاری‌ها را توسعه بدهیم و به بهره‌وری عوامل تولید توجه جدی نشان بدهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------