مهار 99 درصدی کانون‌های ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه



  اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی , دریاچه ارومیه

مدیر اجرایی پروژه احیای دریاچه ارومیه و رئیس اداره جنگل‌داری اداره‌کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از 99 درصد کانون‌های ریزگرد ناشی از خشکی دریاچه ارومیه در محدوده حاکمیتی منابع طبیعی این استان مهار شده است.

 «مجید موسی‌زاده» در گفت‌وگو با  ایسنا با بیان این‌که ارومیه، میاندوآب و سلماس 3 کانون اصلی ریزگرد در عرصه‌های منابع طبیعی بشمار می‌آید، افزود: 47 هزار هکتار کانون ریزگرد عرصه منابع طبیعی در حاشیه غربی دریاچه ارومیه شناسایی شده که 20 درصد تحت حاکمیت منابع طبیعی و مابقی تحت حاکمیت محیط زیست است که با اقدامات انجام شده 99 درصد کانون‌های ریزگرد ناشی از خشکی دریاچه ارومیه در محدوده حاکمیتی منابع طبیعی این استان مهار شده است.

 

وی ادامه داد: 6500 هکتار کانون اصلی ریزگرد تحت حاکمیت عرصه منابع طبیعی مهار و 200 هزار هکتار از سامانه عرفی مشرف به دریاچه ارومیه با ساماندهی چرا و قرق بیابان‌زدایی شده‌اند.

 

رئیس اداره جنگل‌داری اداره‌کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی افزود: در حین مهار کانون‌های گرد وغبار در عرصه‌های منابع طبیعی، پروژه توانمندسازی جوامع محلی در قالب و مدل ترسیب کربن به مساحت 15 هزار هکتار در 6 روستای سلماس اجرا شد که موفقیت‌آمیز بود و در ادامه امسال نیز در شهرهای ارومیه و نقده به اجرا در می‌آید تا وابستگی به مراتع کم و فشار کمتری به مراتع وارد شود.

 

رئیس اداره جنگل‌داری اداره‌کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با اشاره به راه‌اندازی 6 ایستگاه هواشناسی در حوزه دریاچه ارومیه گفت: ایستگاه سنجش و پایش فرسایش بادی در شهرستان‌های سلماس، ارومیه و میاندوآب احداث می‌شود و این ایستگاه‌ها کار پالایش و سنجش گرد و غبار را انجام می‌دهند.

 

وی ادامه داد: در سال 94 و 95 عملیات اجرایی مقابله با کانون‌های ریزگرد در داخل پارک ملی دریاچه ارومیه به سازمان جنگل‌ها و مراتع محول شد که 1200 هکتار در ارومیه و بیش از 300 هکتار در سلماس و 480 هکتار در جبل کندی عملیات بوته‌کاری و نهال‌کاری و نگهداری انجام شده است.

 

مدیر اجرایی پروژه احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: پژوهشی در راستای روش‌های نوین مبارزه بیولوژیکی با کانون‌های گرد و غبار انجام شده که با توجه به نتایج پژوهش و آزمایشات انجام شده امسال به‌منظور مقابله با معضل گرد و غبار طرح بادشکن غیرزنده در جبل کندی اجرا می‌شود و به طور قطع معضل گرد و غبار این منطقه حل خواهد شد.

 

موسی‌زاده ادامه داد: کنترل هرز آب در 2600 هکتار، عملیات قرق در 7093 هکتار، نهال‌کاری در 604 هکتار، بوته‌کاری در 1418 هکتار، توانمندسازی جوامع محلی در قالب ترسیب کربن در 15 هزار و آبیاری گززارها در 498 هکتار از جمله اقدامات این اداره‌کل از سال ۹۳ تاکنون برای تثبیت و مقابله با کانون‌های ریزگردها در استان بوده است.

 

وی ادامه داد: همه اقداماتی که در این اداره‌کل انجام می‌شود در راستای بیمه کردن عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه از تولید ریزگرد بوده و کمربند ایمنی ایجاد می‌کند با این دیدگاه که اگر دریاچه ارومیه احیا نشود حداقل تضمینی برای کنترل ریزگرد و گردو غبار در استان باشد.

 

موسی‌زاده کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را برای احیای دریاچه ارومیه ضروری دانست و گفت: سهم حق آبه دریاچه ارومیه باید از طریق اجرای روشهای نوین آبیاری در بخش کشاورزی به دریاچه ارومیه برگردد.

 

وی با بیان اهمیت مشارکت جوامع محلی در احیا دریاچه ارومیه، تصریح کرد: موفقیت در اجرای طرح های برنامه ریزی شده برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت مردم، کشاورزان وجوامع محلی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------