هشدار درباره خط هفت



  اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی , مترو  خط  7

محسن هاشمی: شهردار آينده در نخستین اقدام بايد خط ٧ متروي تهران را تعطيل كند چون امنيت مردم در خطر است مديرعامل متروي تهران در گفت و گو با «شهروند»: خط ٧ آزمايشي راه اندازي شد تا اشكال آن برطرف شود

  خط ٧ متروي تهران با ٩ ايستگاه و ٣ يا ٥ رام قطار و آنطور كه رئيس كميسيون سلامت شورا گفته، بدون «هواكش» و «پله فرار» در نخستين روزهاي اين هفته افتتاح شد تا تنها روزي سه‌ساعت به صورت آزمايشي مردم را جابه‌جا كند و البته مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو هم مي‌گويد كه قرار است در اين يك‌ماه اشكالات آن برطرف شود و بعد تعداد واگن‌ها و ميزان سرويس‌دهي افزايش يابد.

 

فرداي آن روزي كه شهردار تهران به همراه مديران خود تعدادي از ايستگاه‌هاي خط ٧ متروي تهران را بعد از ١٠‌سال به بهره‌برداري رساند، مردم در مواجهه با ايستگاه‌ها با درهاي بسته و دقايق طولاني معطلي براي مترو مواجه شدند و زمان معطلي حتي تا ٤٥ دقيقه گزارش شد. صفحات مجازي عكس‌هايي از درهاي بسته ايستگاه‌ها منتشر كردند و بعد هم تصوير ايستگاه بريانك در ميان خاك و دستگاه‌ها به صورت كارگاهي دست به دست شد. پيمانكار خط ٧ در واقع همان پيمانكار پل صدر بوده كه البته گفته مي‌شود به جاي ساخت آن بودجه‌ها را به تكميل پل صدر اختصاص داده و براي همين خط هفت مترو سه‌سال بعد از پل صدر افتتاح شده است، آن هم درحالي كه اولويت‌هاي شهر تهران تكميل مترو است تا ساخت بزرگراه.

 

محسن‌ هاشمي‌رفسنجاني كه سال‌ها مديريت متروي تهران را برعهده داشته و حالا هم به‌عنوان منتخب مردم تهران در شوراي پنجم رأي آورده است، شب سه‌شنبه در جلسه مشترک با اعضای مجمع نمایندگان تهران صحبت‌هاي مهمي در اين باره داشت. او گفت كه شهردار جدید باید در نخستین روزکاری خود این خطوط را تعطیل کند:  «متروی تهران در بخش ساختمان و تونل‌ها وضع خوبی دارد، اما در بخش تجهیزات به دلیل کمبود منابع، در برخی قسمت‌ها مشکل وجود دارد.

 

افتتاح‌های زودرسی که اکنون شاهد آن هستیم، باید متوقف شود، افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود، باید در نخستین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.»‌ هاشمي‌رفسنجاني بعد هم به اعضاي شوراي فعلي شهر تهران توصيه‌هايي را مطرح كرد: «ما منتخبان شورای جدید فعلا مسئولیت و اختیاری نداریم، از اعضای شورای شهر فعلی تهران مي‌خواهم که در مقابل این افتتاح‌های زودرس که برای امنیت شهروندان خطرناک است، سکوت نکنند.» اين درحالي بود كه چند ساعت قبل هم رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در جلسه شوراي شهر همين موضوع را مطرح كرده بود: «طبق گزارش‌های غیررسمی، قطعه افتتاح‌شده از خط هفت مترو دو اشکال مهم دارد، شنیده شده که این خط فاقد «هواکش» و «راه فرار» است. با توجه به این‌که اکنون فاصله بین دو ایستگاه قابل استفاده از خط هفت در برخی مقاطع ٦کیلومتر است، از این‌رو بررسی صحت و سقم وجود این دو اشکال باید فورا مورد بررسی قرار گیرد.»

 

رحمت‌الله حافظی البته درهمان ابتدا از زحمات شهرداري براي افتتاح اين خط تشكر كرد اما بعد گفت: «گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره نواقص این خط مطرح شده که اگرچه غیررسمی است، اما با توجه به اهمیت موضوع باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد. پیشنهاد مي‌كنم تا برای رفع این نگرانی و حصول اطمینان از امنیت شهروندان، کمیته سه‌نفره متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل، سلامت و محیط‌زیست و حقوقی و نظارت شورا تشکیل شود و پس از بازدید از این خط، گزارش آن به شورا ارایه شود.»

 

مديرعامل مترو: تحمل ديدن آن را ندارند

با وجود اين‌ هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران حرف‌هاي گفته‌شده را قبول ندارد و حتي به‌طور تلويحي آن را نوعي حسادت تلقي مي‌كند. او در اين‌باره به «شهروند» مي‌گويد: «افتتاح اين خط كار بسیار بزرگي بوده است و برخی تحمل دیدن موفقیت آن را ندارند. اين حرف‌ها از آقاي‌ هاشمي بعيد است. تمام خطوطي كه در شهر تهران به بهره‌برداري رسيده، به همين صورت بوده است؛ ازجمله خط ٤ كه در زمان ‌هاشمي افتتاح شد و بعد ما آن را تكميل كرديم. اين خط‌ها پله فرار، هواكش و هواساز نداشت و حتي برخي از ايستگاه‌هاي آن افتتاح نشده بود. ٥‌سال است درحال تكميل اين خطوط هستيم و هنوز ٥٠درصد آن باقيمانده است.» او در نهايت از دادن پاسخ صريح به اين كه آيا خط ٧ پله فرار و هواكش دارد، طفره رفت و دوباره اينطور به آن پاسخ داد:  «خطوط قبلي هم همينطور ساخته مي‌شد و ما پله فرار و هواكش براي آنها را كامل كرديم.»

 

در نگاه اول بخشي از صحبت‌هاي مديرعامل مترو درست به نظر مي‌رسد، اما آيا واقعا مي‌شود تجهيزات ساخت مترو و فناوري‌هاي مرتبط امروز را با ٥‌سال قبل مقايسه كرد؟ سوالي كه محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند» آن را مطرح مي‌كند و بعد اينطور پاسخ آن را مي‌دهد: «مسائل مرتبط با سلامتي مردم را نبايد سياسي كنند، شايد اين تجيهزات در آن زمان وجود نداشته است. دنيا ساعت به ساعت رو به توسعه است و فناوري‌هاي جديد هم رو به گسترش است. اينكه آقاي ‌هاشمي در آن زمان نتوانسته يا تجهيزات نداشته كه دليل نمي‌شود. نمي‌توان گفت، او هر كاري كرد شما هم حالا بايد همان را تكرار كنيد يا تكرار نكنيد، چون ‌سال‌‌به‌سال همه چيز تغيير مي‌كند.»   

 

آزمايش در مترو

اما موضوع سلامت و ايمني مترو مسأله ساده‌اي نيست، آن هم در شرايطي كه حالا مسئولان مترو خودشان تاييد مي‌كنند كه خط آزمايشي است: «همه ايستگاه‌هاي مترو به اين شكل افتتاح مي‌شود به نظرم اين حرف‌ها بي‌انصافي است حتي در مقايسه با ديگر خط‌ها خط ٧ بهترين خط  بهره‌برداري شده است كه از پست برق نيرو مي‌گيرد.

 

ما از همان اول هم گفتيم كه ٣٠ روز به صورت آزمايشي اين خط را راه‌اندازي مي‌كنيم بعد كه اشكالات آن برطرف شد «تعداد قطار»، «هدوي» و «ساعت كار» آن را درست مي‌كنيم.» اينها را‌ هابيل درويش مي‌گويد در حالي كه به اعتقاد محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت شوراي شهر تهران  چنين كاري بازي با جان مردم است: «آيا اشكالات خطوط مترو بايد با جان مسافران امتحان شود. اگر خداي نكرده در حين اين آزمايش يك ماهه، اشكالي رخ دهد و جان كسي در خطر بيفتد چه كسي پاسخگوي آن خواهد بود؟ من از همه كارگران و مهندسان مترو كه ماه‌ها در زير زمين زحمت كشيده‌اند تشكر مي‌كنم اما متاسفانه اين نوع مديريت اشكال دارد كه كار را با مشكل مواجه مي‌كند.»

 

منكر زحمات شهرداري نيستيم اما اقدامات اينچيني نمايشي است

افتتاح زود هنگام خط ٧ متروي تهران حالا در روزهاي پاياني عمر شهرداري تهران افتتاح شده است و بسياري از اعضاي شورا اعتقاد دارند كه شهرداري مثل همان برهه نزديك به انتخابات رياست‌جمهوري سعي دارد مديريت جهادي خود را در بوق و كرنا كند و براي همين قول افتتاح ١٥ پروژه ديگر را هم تا انتهاي دوره خود داده است:  «مشكلي كه در بين برخي از مسئولان ما وجود دارد همين است كه براي تبليغات سياسي پروژه‌هاي نيمه تمام را افتتاح مي‌كنند، مثلا مي خواهند قبل از رفتن بگويند كه اقدامات زيادي را انجام داده‌اند اما معلوم نيست اين اقدامات با چه شاخص‌هاي به پايان رسيده است.»

 

محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت شورا اين را مي گويد بعد اينطور حرف‌هاي خود را تكميل مي‌كند: «براي بهره‌برداري خط ٧ متروي تهران مهم است كه بدانيم دقيقا با چند رام قطار خط راه افتاده است؟ سرفاصله قطارها چقدر به استانداردها نزديك است؟ هزينه اتمام آن چقدر بوده است؟ و بقيه خط تا زماني به بهره‌برداري مي‌رسد؟ همه اين موارد بايد از قبل در يك پيوست اقتصادي تعريف شده باشد و ضريب بهره‌وري آن معلوم باشد.» او به طول اين خط اشاره مي‌كند: «گفته شده حدود ٢٢ كيلومتر خط ٧ افتتاح شده است آن هم بعد از سال‌ها انتظار و ٢٧ ماه تاخير. ٢٧ ماه تاخير داشته‌اند باز هم خط ناقص افتتاح شده است در صورتي كه ساخت و بهره‌برداري از مترو تعاريفي دارد نمي‌شود كه يك بار ايستگاه را افتتاح كرد يك بار هواكش و يك بار ديگر پله فرار. اين پكيج بايد با هم مورد بهره‌برداري قرار بگيرد.

 

در حالي كه حتي ساير خطوط مترو كه كامل بهره‌برداري شده است، فاقد قطار كافي است چه اصراري داريم يك خط را به صورت ناتمام و با تعداد قطار ناكافي بهره‌برداري كنيم، بعد بگوييم خط آزمايشي است و از ساعت١٠ تا ١٣ به مردم خدمات مي‌دهد.» در اينصورت البته مسئولان با يك تير دو نشان زده‌اند، خط را افتتاح كرده‌اند در حالي كه به نام آنها تمام مي‌شود اما در نهايت هزينه‌هاي تكميل آن به عهده شهرداري بعدي است. او هم البته حرف‌هاي ‌هاشمي درباره تعطيل شدن اين خط را قبول دارد و حتي از او به‌عنوان پدر مترو ياد مي كند كه حرفش سند است: «ساعت اوج ترافيك ٧ تا ٩ صبح و ٥ تا ٧ بعد از ظهر است اما اين خط ساعت يك تا سه فعال است. هيچ‌وقت هم نگفتند كه با چه ظرفيتي بهره‌برداري شده است. ظرفيت بهره‌برداري را نگفتند اما ميزان بتن‌ريزي كه ٣٠ برابر برج ميلاد است را همان روز اعلام كردند در حالي كه اين گفته‌ها دردي از مردم دوا نمي‌كند. هدف از ساخت مترو تنها اين است كه در جابه جايي مسافر تاثيرگذار باشد و گرنه تبليغات دردي از ترافيك و آلودگي هواي شهر تهران دوا نمي‌كند.

 

حالا با اين شرايط پدر متروي تهران مي گويد بايد تعطيلش كنيد بايد تعطيل شود چون سال‌ها در اين حوزه كار كرده است.» حقاني اين را هم گفت كه هم‌اكنون ظرفيت جابه جايي شهروندان در تهران زير ٢٠‌درصد رسيده است: «در اين شرايط بيشترين چيزي كه نياز است زيرساخت است. اولويت ما هميشه مترو است و شهرداري از برنامه ٥ ساله خود در ساخت مترو عقب است. آنها سال ٩٤ به‌ جاي ٣٠ كيلومتر تنها ١٧ كيلومتر مترو افتتاح كردند.» حالا البته قرار شده است كه بعد از مكاتبات اعضاي شوراي شهر در كميته‌اي سه نفره در روزهاي آينده وضعيت اين خط از مترو را بررسي كنند تا مشخص شود آيا ايمني دارد يا خير با وجود اين عضو كميسيون سلامت شورا مي‌گويد در مورد تعطيلي آن از سوي شورا، چون در نهايت با رأي اكثريت مهم است احتمال كمي براي آن وجود دارد.  

 

اختلاف در بودجه ساخت خط ٧ مترو

بخشي از خط ٧ به هر طريقي كه بود افتتاح شد اما حالا حتي درباره رقم احداث هم اختلاف وجود دارد.‌ هابيل درويش يك بار گفته خط حدود ٣‌هزار ميلياردتومان هزينه داشت و اما در جاي ديگر رقم پيش‌بيني شده براي آن را ٦‌هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه اين دو رقم تفاوت زيادي با هم دارند. بارها اعضاي شورا يا مديران شهري گفته‌اند كه براي ساخت هر كيلومتر مترو بودجه‌اي معادل ٢٢٠ ميليارد تومان مورد نياز است بنابراين احتمالا رقم دوم به واقعيت نزديك است و اين يعني شهرداري نيمي از بودجه مترو را از طريق تسهيلات بانكي تامين كرده است اما آن را به‌طور شفاف بيان نمي‌كند. ديروز هم روابط عمومي سازمان حمل‌ونقل ترافيك اعلام كرد كه ایستگاه شهید محلاتی از نیمه شمالی خط ٣ متروی تهران، شنبه هفته جاری افتتاح می‌شود و با افتتاح آن، یک ایستگاه ديگر هم به این خط اضافه می‌شود. طبق پيش‌بيني‌ها قرار است روزانه ٢٥‌هزار نفر مسافر با اين خط جابه جا  شوند. اين خط در مجموع با ٢٥ ايستگاه دارای ( ٩ ايستگاه تبادلي) بیشترین ایستگاه‌های تبادلی با شبکه متروی تهران را دارد، از شهرک امیرالمؤمنین(ع) کنار ورزشگاه تختی شروع شده و در مسیر شرق به غرب از میدان شهید محلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می‌گذرد. سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند و درنهایت در انتهای خط به سعادت‌آباد و میدان بوستان می‌رسد كه شنبه ٢٠ خرداد افتتاح شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------