بررسی شرایط صعود ایران از گروه مرگ جام جهانی



اخبار,اخبار ورزشی,دیدار تیم ملی ایران و اسپانیا

تیم ملی فوتبال ایران حساس ترین بازی ممکن را برای صعود از گروه خود در مقابل پرتغال خواهد داشت.

به گزارش ورزش سه، رقابت های دور دوم در گروه B جام جهانی دیشب پایان یافت. پس از برگزاری این بازی ها، صدر جدول گروه از دست تیم شایسته ایران خارج شد و تیم های اسپانیا و پرتغال با 4 امتیاز به رقیبان اصلی کسب عنوان سرگروهی تبدیل شدند. ایران با 3 امتیاز کماکان به صعود امیدوار است و مراکش بدون کسب امتیاز، با تورنمنت وداعی زودهنگام داشته است.

 

اما با توجه به برنامه بازی های روز سوم مرحله گروهی، شانس صعود ایران به این صورت مطرح وابسته به دیگر بازی گروه خواهد بود:

 

1) برد اسپانیا مقابل مراکش:

در صورتی که تیم ملی اسپانیا در بازی آخر خود مقابل مراکش بتواند امتیاز کسب کند، از 4 امتیاز فعلی خود به 7 خواهد رسید و بدین ترتیب ایران برای صعود، نیاز حتمی به برد پرتغال خواهد داشت. در این شرایط ایران با 6 امتیاز در گروه دوم می شود و بالاتر از پرتغال راهی دور بعد می شود.

 

2)  تساوی اسپانیا و مراکش:

اگر اسپانیا در مقابل تیم مراکش متوقف شود، به امتیاز 5 می رسد. در این صورت هم ایران حتما نیاز دارد که سلسائو را شکست دهد. ایران با این شرایط 6 امتیازی می شود و به عنوان صدرنشین گروه مرگ جام جهانی به دور یک هشتم نهایی راه می یابد.

 

3)  باخت اسپانیا به مراکش:

ویژه ترین حالت برای ایران در شب سوم مرحله گروهی این خواهد بود که در بازی همزمان، تیم ملی مراکش بتواند دست به یک شگفتی بزند و لاروخا را مغلوب کند. در این صورت که البته بعید به نظر می رسد، اسپانیا در امتیاز 4 متوقف می شود و ایران با کسب امتیاز از پرتغال می تواند به صعود نزدیک شود.

 

3-1) پیروزی ایران برابر پرتغال:

اگر ایران در مقابل پرتغال پیروز شود، با 6 امتیاز و بالاتر از پرتغال و اسپانیا سرگروه خواهد شد. در این صورت بسته به اینکه اسپانیا و پرتغال پس از شکست در روز آخر چه تفاضل گلی داشته باشند، تیم دوم گروه مشخص می شود. آنها در حال حاضر هم در همه فاکتورهای تعیین کننده با یکدیگر برابر اند و فقط تعداد کارت زرد کمتر، اسپانیا را بالاتر از پرتغال قرار داده است.

 

3-2) تساوی ایران و پرتغال:

با احتساب تساوی تیم های ایران و پرتغال، سلسائو با 5 امتیاز سرگروه می شود و شاگردان کی روش مثل اسپانیا 4 امتیازی می شوند. در این صورت تفاضل گل ایران و اسپانیا تعیین کننده خواهد بود. تفاضل ایران که با این حساب صفر خواهد ماند و نکته مهم این است که اسپانیا با چه تفاضلی مغلوب مراکش شود.

 

3-2-1) باخت اسپانیا با اختلاف یک گل:

اگر ماتادورها با اختلاف یک گل به مراکش ببازند، در تفاضل گل هم با ایران برابر می شوند. با این شرایط گل زده بالا احتمالا به داد اسپانیا می رسد مگر اینکه ایران با یک نتیجه خیلی عجیب و با تعداد گل 4 به بالا مقابل پرتغال به تساوی برسد.

 

3-2-2) باخت اسپانیا با اختلاف بیش از یک گل:

اما اگر اسپانیا با اختلاف بیش از یک گل مغلوب مراکش شود، دیگر از نظر تفاضل گل پایین تر از ایران می ایستد و جایگاه دومی را تقدیم نماینده آسیا می کند. این در واقع تنها حالتی است که با وجود باخت مقابل پرتغال، ایران را به دور بعدی جام جهانی می رساند.

 

شکست برابر پرتغال هم که در هر حالت موجب حذف و بر باد رفتن رویای صعود ایران می شود.

 

درباره بازی اسپانیا و مراکش که اینقدر اهمیت دارد، می توان گفت که اگرچه اسپانیایی ها در بازی های قبلی خود نقاط ضعفی نشان داده اند و هنوز پس از اخراج ناگهانی لوپتگی به شرایط ایده آل روانی نرسیده اند، اما بعید به نظر می رسد مقابل حریف آفریقایی خود تن به شکست دهند و در این صورت ایران را در شرایطی قرار می دهند که برای صعود نیاز به برد برابر پرتغال داشته باشد.

 

در سمت مقابل هم تیم شایسته مراکش که در عین ناباوری هیچ امتیازی از بازی های خوب و قابل قبولش در برابر ایران و پرتغال به دست نیاورده، نمی خواهد از آخرین فرصت خود برای اعاده حیثیت به سادگی بگذرد و تمام انرژی خود را برای آخرین 90 دقیقه این تورنمنت در مقابل یکی از مدعیان قهرمانی جهان به کار خواهد گرفت.

 

بدین ترتیب در یک جمع بندی می توان گفت در صورتی که اسپانیا برنده دیدار با مراکش شود، ایران فقط می تواند با پیروزی مقابل پرتغال به عنوان تیم دوم از گروه صعود کند.

 

اگر اسپانیا با مراکش مساوی کند، ایران شانس این را دارد که با برتری مقابل پرتغال سرگروه شود و در غیر اینصورت حذف می شود. جالب اینجاست که در صورت تساوی اسپانیا و مراکش، ایران در هیچ حالتی دوم نمی شود.

 

اگر هم اسپانیا به مراکش ببازد، ایران با برتری مقابل پرتغال سرگروه می شود. با تساوی مقابل این تیم هم شانس دوم شدن ایران وجود دارد که البته شرایط پیچیده می شود و در بالا توضیحات کامل آن داده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------