فروش محبوبیت



اخبار,اخبار ورزشی,علی علیپور

مدت‌هاست که چهره‌های ورزشی با گریم‌های عجیب در خیابان‌ها مردم را غافلگیر می‌کنند و ویدیوی مربوط به این اتفاق در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. چندی پیش بود که کریستیانو رونالدو با تغییر چهره خود در قامت یک گدا به خیابان‌های مادرید رفت و با توپ حرکات منحصر به فردی را انجام داد اما هیچ‌کس به او توجه نکرد. وقتی رونالدو چهره واقعی خود را آشکار کرد، همه به سمت او هجوم بردند و تصاویر جالبی را خلق کردند. حضور چهره‌های ورزشی در تبلیغات تلویزیونی و کمپانی‌های مختلف مدت‌هاست در ایران نیز آغاز شده و برخی از شرکت‌ها با استفاده از چهره‌هایی مثل مهدی رحمتی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، مریم طوسی و کمال کامیابی‌نیا موفق شده‌اند تبلیغات موفقی داشته باشند و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. کارشناسان می‌گویند آنچه در تبلیغات اهمیت دارد و باعث می‌شود آن برند در ذهن مردم باقی بماند نو و بدیع بودن است. اتفاقی که در کشورمان کمتر برای آن تلاش می‌شود و به طور معمول کپی‌های ناقص از تبلیغات خارجی‌ها در دستور کار قرار دارد.

 

فقط کلاه‌گیس و عینک!

چند روزی است که تصاویر و ویدیوهایی از چند بازیکن سرخابی با گریم‌های مختلف در فضای مجازی منتشر شده که به تبلیغ یک اپراتور تلفن همراه می‌پردازند. در این ویدیوها، علی علیپور، داریوش شجاعیان و محسن ربیع‌خواه با گریم‌های مختلف به خیابان‌ها می‌روند و با توپ حرکات جالبی را انجام می‌دهند. علیرضا بیرانوند نیز با هویتی دیگر و با همان چهره در میان مردم حضور دارد و سعی دارد آن‌ها را غافلگیر کند. ایده‌ای که به طور جزء به جزء کپی ایده خارجی‌هاست و بستر آن برای اجرا فراهم نیست. حتی تلاشی نیز برای بهتر شدن ایده انجام نشده، در ویدیوی منتشر شده، داریوش شجاعیان، علی علیپور و محسن ربیع‌خواه با کلاه‌گیس، عینک و ریش نزد مردم می‌روند و با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند. در نهایت نیز یکی از هواداران می‌گوید فلانی بازیکن مورد علاقه من است و همین موضوع باعث می‌شود مجری، گریم خود را کنار گذاشته و چهره واقعی‌اش را برای هواداران به نمایش بگذارد. کپی ایده‌ها گویی به اتفاقی تکراری در کشورمان تبدیل شده، هنوز فراموش نکرده‌ایم که خواننده‌های درجه چندم ایده یک خواننده لس‌آنجلسی را کپی کرده‌اند و با همان ایده، هواداران‌شان را غافلگیر می‌کنند. گویی خلاقیت در بین کارگردانان و ایده‌پردازان جایگاهی ندارد و آن‌ها ترجیح می‌دهند ساده‌ترین کار یعنی کپی ایده‌های دیگران را در اولویت قرار دهند. اما سوال مهم‌تر اینجاست که ورزشکاران به مسائلی مانند جذاب بودن ایده‌های تبلیغات توجهی می‌کنند یا برای آن‌ها مسائل مالی در اولویت قرار دارد؟

 

ایده مهم‌تر است یا پول؟

مریم طوسی، ستاره دوومیدانی بانوان که در تبلیغ یک بیمه حضور داشته در این باره گفت: «تبلیغات تلویزیونی هم به ما کمک می‌کند که بیشتر مطرح شویم، هم اینکه برای مردمی که طرفدار ورزشکاران هستند، جذاب‌تر است. به شخصه ترجیح می‌دادم تبلیغی را قبول کنم که خودم قبول‌شان داشتم و از آن استفاده می‌کردم. در واقع هرگز به سمت تبلیغی نمی‌روم که برای هوادارانم جذاب نباشد». او در ادامه درباره ایده‌های تبلیغات در کشورمان بیان کرد: «من دوست دارم یک تبلیغ ابتدا برای خودم جذاب باشد هرچند که مسائل مالی مهم‌است اما جذاب بودن برای من در اولویت است». طوسی درباره حضور ادامه‌دار بانوان در تبلیغات تلویزیونی گفت: «پس از تبلیغ برای آن شرکت بیمه، پیشنهادات بیشتری نیز دریافت کرده اما هنوز آن‌ها را قبول نکرده‌ام زیرا مواردی نیستند که خودم از آن‌ها استفاده کنم». طوسی در پایان گفت: «حضور زنان در تبلیغات تلویزیونی در آغاز راه قرار دارد و فکر می‌کنم من نخستین ورزشکار دو و میدانی زنان هستم که در تبلیغات تلویزیونی حضور دارم، حقیقتش را بخواهید دوست داشتم راهی باز شود و سایر ورزشکاران نیز بتوانند از این راه درآمد کسب کنند. من پول خیلی خوبی از این تبلیغ نگرفتم ولی با توجه به اینکه درآمد دیگری نداریم از آن راضی هستم». نسیمه غلامی، ملی‌پوش فوتسال بانوان که در تبلیغ یک اپلیکیشن آگهی رایگان حضور دارد درباره قرارداد خود گفت: «تبلیغ برای ما خوب است و از آن دو برابر پول قراردادم را دریافت کرده‌ام. بنابراین طبیعی است که از این موضوع خوشحال باشم زیرا در باشگاه‌ها ما مبلغ اندکی را برای یک فصل دریافت می‌کنیم». او در پاسخ به این سوال که مبلغ قراردادش با اپلیکیشن مذکور چقدر بوده، گفت: «نمی‌توانم مبلغ دقیق آن را بگویم اما مبلغ قراردادم با باشگاه، ۳۵ میلیون تومان است و چیزی در حدود دو برابر آن را از حضور در تبلیغات گرفته‌ام». غلامی درباره ادامه راه فعلی خود گفت: «طبیعی است که هر ورزشکاری بخواهد از این تبلیغات استفاده کند و درآمد کسب کند. من قراردادی ۶ ماهه با آن اپلیکیشن دارم و پیشنهادات بیشتری نیز دریافت کرده‌ام که در حال بررسی آن‌ها هستم، امیدوارم به زودی قرارداد جدیدی را منعقد کنم». غلامی در پاسخ به این سوال که به ایده و محتوای تبلیغ توجه کرده یا مبلغ قرارداد، بیان کرد: «حقیقتش را بخواهید هر دو موضوع برای من در اولویت قرار دارد و به هر دو فکر می‌کنم. مطمئن باشید اگر ایده جذاب باشد اما مبلغ آن مناسب نباشد، در تبلیغات آن حضور نخواهم داشت و برعکس اگر محتوای جذابی در تبلیغ نباشد و مبلغ آن بالا باشد نیز ترجیح می‌دهم در آن آگهی بازرگانی حاضر نشوم.»

 

اتفاق مهمی است اگر ...

راه جدیدی که در مقابل ورزشکاران قرار گرفته می‌تواند آن‌ها را برای حضور قدرتمندتر در میادین تشویق کند. در واقع کسب مدال و افتخارآفرینی باعث بالا رفتن مبلغ قرارداد ورزشکاران می‌شود. آنچه ورزشکاران باید بیشتر به آن توجه کنند، این است که ایده‌ها و طرح‌هایی که تبلیغات را انجام می‌دهند باید خاص باشد؛ هرچند که برخی از تبلیغات نیز آن‌قدر کپی است که برای حضور در آن، فقط باید به مسائل مالی توجه شود. برخی از چهره‌ها نیز نظیر محسن ربیع‌خواه به اندازه کافی محبوبیت ندارند که باعث غافلگیری هواداران شوند. در واقع در دنیا چهره‌هایی مثل رونالدو و مسی از ایده غافلگیری هواداران استفاده می‌کنند اما در ایران از هر ورزشکاری برای این ایده استفاده می‌شود. به هر ترتیب حضور تصویر ورزشکاران را روی بیلبوردهای شهر باید اتفاقی نیکو دانست و نمایش آن‌ها در قالب تبلیغات تلویزیونی می‌تواند رنگ و بویی تازه به رونق آگهی‌ها بدهد اما هر ایده و اجرایی، شایسته آن نیست که ورزشکاران در آن حضور پیدا کنند. این اتفاق در واقع به نوعی ضد تبلیغ است، از چند روز گذشته نیز در فضای مجازی، کپی ایده‌ها مورد توجه کاربران قرار گرفته و آن‌ها به بازیکنانی که در این تبلیغات حضور دارند، حمله می‌کنند.

 

 روزنامه قانون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------