سهمیه ایران در لیگ قهرمانان همان 2+2



اخبار,اخبار ورزشی,لگ قهرمانان آسیا

قرعه کشی لیگ قهرمان آسیا روز پایانی آبان ماه برگزار می شود و سهمیه ایران احتمالا 2+2 خواهد بود.

به گزارش ورزش سه، با نزدیک شدن به قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا و البته اعلام سهمیه ها و نام تیم های حاضر در این مسابقات، گمانه زنی ها درباره افزایش دوباره سهمیه ایران به 3+1 مطرح شده است. اتفاقی که فصل گذشته بعد از حذف دو سهمیه عربستان، حذف سهمیه مستقیم عراق و تعلیق فوتبال کویت اتفاق افتاد و بر خلاف پیش بینی ها سه تیم از فوتبال ایران به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا رفتند تا یکی از درخشان ترین فصل های ایران در این مسابقات رقم بخورد.

 

ایران فصل گذشته در منطقه غرب آسیا در رده سوم قرار داشت و به همین دلیل توانست به سومین کشوری تبدیل شود که سهمیه کامل، یعنی 3+1 را تصاحب می کند. بر اساس قوانین فدراسیون فوتبال آسیا، دو تیم اول غرب از سهمیه 3+1 استفاده می کنند و دو تیم بعدی سهمیه 2+2 خواهند داشت.

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی کنفدراسیون فوتبال آسیا رنکینگ 2017 تعیین کننده سهمیه کشورها برای سالهای 2019 (فصل جاری) و 2020 است ( بند 2.3 که در زیر نشان داده شده است)

 

بر اساس این بند کشورهای اول تا دوازدهم هر منطقه ( غرب و شرق) مجاز به شرکت در لیگ قهرمانان اسیا هستند. ( فقط 6 کشور مستقیما به مرحله گروهی راه می یابند)

 

در ادامه نگاهی به چگونگی تقسیم سهمیه ها یین این کشورها میپردازیم تا بیشتر مشخص شود که ایران چرا فاصله زیادی تا کسب دوباره سهمیه 3+1 دارد.

اخبار,اخبار ورزشی,لگ قهرمانان آسیا

 

اکنون نگاهی به اخرین رنکینگ منتشر شده در سایت ای اف سی می اندازیم که بر اساس آن ایران در رده هفتم قاره و در رده چهارم منطقه غرب آسیا حضور دارد. این رده بندی بر اساس امتیاز به دست آمده از عملکرد تیم ها در 4 سال گذشته است که شامل عملکرد در رقابت های لیگ قهرمانان، کسب نمره در پارامترهای فدراسیون قاره و البته سهم بسیار اندکی از بازی های ملی است که در فرمت جدید بر خلاف گذشته تنها 10 نمره دارد.

اخبار,اخبار ورزشی,لگ قهرمانان آسیا

 

همانطور که مشاهده می شود ایران در بین کشورهای غرب آسیا پس از امارات، عربستان و قطر در جایگاه چهارم قرار گرفته است. بر این اساس سهمیه ایران 2+2 خواهد بود که در این میان استقلال و پرسپولیس دو سهمیه مستقیم و سایپا و ذوب آهن سهمیه غیر مستقیم خواهند داشت.

 

در چه صورت سهمیه ایران 3+1 میشود؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت ای اف سی در صورتی که هر یک از سهمیه های مستقیم کشورها به دلیل برآورده نکردن شرایط ای اف سی قابل استفاده نباشد، این سهمیه به کشور دارای بالاترین رتبه اختصاص می یابد.

 

 

البته سهمیه 3+1 حداکثر سهمیه ای که ای اف سی برای یک کشور در نظر میگیرد. بنابراین در صورت حذف یک کشور، این سهمیه ها به امارات و عربستان که پیش از این حائز بیشترین سهمیه ممکن شده اند، نمیشود. در صورت حذف یک کشور ( مثلا عراق) این سهمیه به قطر (کشور سوم رنکینگ ) اهدا خواهد شد. برای این که ایران به سومین سهمیه دست یابد لازم است یک سهمیه دیگر ( مثلا ازبکستان یا حتی یکی از سهمیه های عربستان و امارات) نیز حدف شود. به عبارت دیگر اولویت با قطر و سپس با ایران است.

 

در بازی های سال 2018 به این دلیل سهمیه عراق به ایران تعلق گرفته بود که در آن زمان ایران بالاتر از قطر در رده سوم قرار داشت و به همین دلیل 3 تیم از ایران به صورت مستقیم به مسابقات رفتند و ذوب آهن نیز بعد از دیدار با نماینده هند راهی این مسابقات شد.

 

قرعه کشی فصل 2019 لیگ قهرمانان آسیا روزهای پایانی آبان ماه برگزار می شود و البته پیش از این فدراسیون فوتبال آسیا اسامی تیم هایی که موفق به کسب مجوز حضور در این مسابقات شدند را معرفی خواهد کرد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------