امید نمازی: وزیر ورزش تماس گرفت تا سر انتقال تبریزی به استقلال تخفیف بگیرد



اخبار,اخبار ورزشی,امید نمازی

مربی سابق تیم‌ملی می‌گوید قرار بود رحمتی در 90 از کی روش عذرخواهی کند اما نکرد.

به گزارش خبرآنلاین، گفتگو با امید نمازی از ماجرای حضورش در فوتبال و تماس های علی پروین لب خط گرفته تا جدایی اش از تیم ملی و همینطور قهر بازیکنانی چون رحمتی و عقیلی. او نکات جالبی را برایمان بازگو کرد. امید در نهایت آرزو کرد تیم ملی ایران در جام ملت ها موفق باشد.

 

تعویض کردم و باختیم

اولین بار برای کار در ایران از سوی خاکپور دعوت شدم. به هر حال همین یک سوال است که چرا او اینقدر دوست و رفیق دارد ولی من را می آورد؟ خاکپور به من اعتماد داشت. متاسفانه آن سال تیم استیل آذین پرستاره بسته شده بود، ستاره هایی که هر کدام از یک فلسفه آمده بودند. هرکسی ساز خودش را می زد. بعد از شکست مقابل تراکتورسازی بود که باشگاه تصمیم گرفت خاکپور نباشد. تا مربی جدید بیاید مسئولیت تیم در دو بازی بعدی را به من دادند. یادم هست بازی اول با صبا بود در ورزشگاه تختی. دو بر یک جلو بودیم.

 

علی پروین از بالا با درودگر تماس گرفت که پیغام من را به نمازی برسان. دیدم تیم دارد خوب کار می کند و احتیاجی نیست تغییرات داشته باشیم.یادم هست آخرین تعویضم بابک لطیفی بود که به زمین رفت و گل سوم را هم زد تا سه بر یک برنده شویم. علی پروین آن زمان مدیر فنی تیم بود. من رابطه ام با او خوب بود و مشکلی نداشتیم. اگر حرفی داشت گوش می کردم.

 

بازی بعدی ما با صنعت نفت بود که یک هفته روی ارنج تیم کار کردیم. شب بازی علی آقا زنگ زد. درباره ارنج به او شرحی دادم که خوشش آمد. یادم هست نیمه اول خوب بازی کردیم. برای نیمه دوم علی آقا زنگ زد به درودگر که معدنچی را بگذارید دفاع چپ. مهرزاد آن زمان تازه از مصدومیت برگشته بود و تازه می رفت آماده شود. متاسفانه از همان سمت گل خوردیم و بازی را باختیم. ولی در کل من و علی پروین همیشه رابطه خوبی داشته ایم.

 

اول برای بابازاده حرف زدم

حمید بابازاده(مربی دروازه بان های سابق استقلال) خیلی دوست داشت به تیم ملی های ملی برود و حالا با تیم بزرگسالان، امید و یا... کار کند. من هم دن گاسپار را می شناختم. با او تماس گرفتم و درباره حمید حرف زدم. دن به من گفت برنامه خودت چیست؟ گفتم من احتمالا به آمریکا برمی گردم. قرار شد یک جلسه داشته باشیم و صحبت کنیم. در هتل المپیک یک جلسه داشتیم که در آن کی روش و سیموئز هم بودند. سه ساعتی حرف زدیم و من تفکرات خودم را مطرح کردم و بعد به تیم ملی اضافه شدم.

 

یکی از علت های اصلی موفقیت کی روش

بعضی وقت ها کی روش محکم با بازیکنان صحبت می کرد ولی هیچوقت ندیدم که او حتی با یک بازیکن بدرفتاری کند. اتفاقا رابطه اش با بازیکنان همیشه خوب بود. بین نیمه هم خیلی محکم با بچه ها حرف می زد ولی همه دوستش داشتند. به نظرم یکی از علت های اصلی موفقیت کی روش این است که هر چه بیرون از رختکن اتفاق می افتد به داخل رختکن نمی آورد و همیشه رفتارش با بازیکنان بسیار نزدیک است.

 

من را اهرم کردند کی روش را بزنند

اینکه منتقدان حضور من در تیم ملی بعد برای انتقاد از کی روش از من حمایت کردند... ببینید من فکر می کنم این یک اهرم بود برای اینکه از من استفاده کنند و از او انتقاد کنند. خود من راضی به حرف هایی که بعضی ها زدند نبودند ولی وقتی این اتفاق می افتاد می فهمیدم چرا از اسمم استفاده می کنند.

 

شوکه نشدم

من از خداحافظی قوچان نژاد از تیم ملی شوکه نشدم.یک بازیکن که نمی تواند ابدی باشد. از سویی اگر بازیکنی 5 سال قبل گل مهمی زده باشد، تضمین آن نیست که الان فیکس باشد. در فوتبال حرفه ای مهمترین چیز وضعیت همان روز شماست. ما هم داریم درباره تیم ملی حرف می زنیم. رضا واقعا عالی بود و من دوستش دارم. او بازیکن فرصت طلبی است ولی به هر حال مربی تیم ملی شرایط بازیکنان را می دید و تصمیم می گرفت.

 

یادم نمی رود

یکی از صحنه هایی که هیچوقت از یادم من و مردم نمی رود گل به کره جنوبی بود. من بعد از گل به سمت کی روش ایستادم و شادی کردیم. یک هیجان واقعی بود. آن بازی پشت پرده ای نداشت جز اینکه ما دنبال برد بودیم و تاکتیک مان ابتدا این بود که در زمین خودمان دفاع کنیم. خدا را شکر بازیکن کره هم روی صحنه فرار رضا سر خورد  و آن اشتباه را کرد.

 

لابی های مختلفی داشتند

درباره ذوب آهن زیاد صحبت دارم. خلاصه اش این است که ما مشکلاتی داشتیم. 3،4 بازیکن مهم مان را از دست دادیم. یکسری بی عدالتی ها از سوی داوران شد. از طرفی قرار ما چیز دیگری بود. می خواستیم کار بلند مدت کنیم ولی متاسفانه مجموعه ذوب آهن، رئیس کارخانه، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل هر کدام یک ایده‌ای داشتند و لابی‌های مختلفی شد.

 

مسلمان آخرین کاندیدای ما بود

من خودم محسن مسلمان را به باشگاه پیشنهاد دادم. صحبت از این بود که شاید به تراکتور یا سپاهان بود. شاید هم در پرسپولیس بماند. محسن رو بورس بود. بازیکن دیگری هم نبود که بتوانیم در پست هافبک تهاجمی بگیریم و در واقع او آخرین کاندیدای ما بود. خودش اول یک مقدار مقاومت کرد ولی بعد توانستیم او را جذب کنیم.

 

گفتم محسن توقع دارد

سه چهار هفته از شروع لیگ گذشته بود که فهمیدم مسلمان کارهایی را که باید در زمین نمی کند. یعنی اینکه پشت فوروارد توپ بگیرد، بچرخد و گل بزند. کار به جایی رسید که به باشگاه بگویم او را برای نیم فصل به فروش بگذاریم. آقای آذری گفت حیف است او سرمایه باشگاه است. نهایت از محسن استفاده نکن ولی باشد. گفتم محسن توقع بازی دارد و از سویی می خواهد یکی از بزرگان تیم باشد، به مشکل می خوریم.

 

اگر هم او را بازی دهیم کار قشنگی نیست. قبل از اینکه با من جلسه ای برای بازگشت محسن داشته باشیم، او تمریناتش را شروع کرد چون من 5 دقیقه دیرتر به محل تمرین رسیدم. هر هفته درگیر مسئله مسلمان بودیم. او را بازی نمی دادیم تیم نتیجه نمی گرفت. بازی می دادیم خواسته ها را برآورده نمی کرد. یک هفته بازی اش نمی دادیم و متاسفانه مشکلات داوری پیش می آمد و نمی بردیم. بعد گفته می شد چون مسلمان بازی نکرده شکست خورده ایم. بازی اش می دادیم دوباره نتیجه نمی گرفتیم.

 

به من گفتند وزیر برای تخفیف تماس گرفته

از حرف های من درباره وزیر ورزش و ماجرای انتقال تبریزی به استقلال اشتباه برداشت. من نگفتم وزیر دستور داده که تبریزی به استقلال منتقل شود. آن موقع صحبت زیادی درباره حضور مرتضی در این تیم شده بود. سر مبلغ به توافق نرسیده بودند. اینجا بود که من از طریق مسئولان باشگاه فهمیدم تماسی از سوی وزیر ورزش برقرار شده برای اینکه ذوب آهن سر فروش مرتضی تخفیف بدهد و کوتاه بیاید. این کل داستان بود.

 

نظرات لیلی نظرات من نیست

نظرات لیلی(اوتادی) درباره کی روش نظرات خودش است و به من ارتباطی ندارد. من با او خیلی درباره فوتبال حرف نزده ام. ما خیلی کم یکدیگر را می بینیم. هر چه گفته نظراتش خودش بوده است و اصلا این درست نیست که من گفته باشم چنین حرفی بزند. اگر خودم حرفی داشته باشم حتما می زنم، نه اینکه بخواهم فرد دیگری آن حرف ها را بزند.

 

عقیلی بعدا گفت اشتباه کرد

ماجرای قهر هادی عقیلی از تیم ملی این بود؛ او در ترکیب ثابت نبود و توقع اش این بود بازی کند.یادم هست قبل از بازی ازبکستان در سالن تمرین داشتم و او ناگهان تمرین را ترک کرد. کی روش متوجه شد و گفت تماس بگیرید بیاید.هادی گفته بود زیر دوشم. کی روش گفته بود از همان زیر دوش بیاید. او در جلسه گفته بود اگر در ترکیب ثابت نیست برود. خلاصه آن بازی را ماند و ظاهرا دیگر قرار نبود دعوت شود. یادم هست بارت و گاسپار بعد از مصدومیت یکی از مدافعان وسط ما هماهنگ کردند هادی به اردوی تیم ملی بیاید، در حالی که کی روش در جریان نبود.

 

آنها فکر میکردند حتما قرار است دعوت شود. کارلوس که بعدا فهمید خیلی شاکی شد و حتی نزدیک بود این دو نفر را اخراج کند. بعد عقیلی به اردو آمد و یک هفته با تیم تمرین کرد که بد هم نبود ولی فهمیده بود در ترکیب نیست.قبل از جلسه فنی هادی به من گفت اگر در ترکیب نیست برود، گفتم بگذار اول به جلسه برویم شاید بودی. قبل از اینکه جلسه تمام شود هادی از اردوی تیم ملی رفته بود. بعد او را در آمریکا دیدم که خودش گفت کارش اشتباه بوده است چون هادی می توانست حداقل دو سال دیگر در تیم ملی باشد.

 

قرار بود رحمتی عذرخواهی کند

ماجرای خداحافظی رحمتی از تیم ملی.... بعد از بازی ازبکستان های‌لایت گل را به کی روش نشان دادند. او چند بار دید و گفت رحمتی چکار می کند؟ فکر کنم خود رحمتی هم موافق باشد. به هر حال مهدی می توانست روی آن گل خروج کند ولی این کار را نکرد. در هر صورت جمله کی روش نمی دانم چطور به رحمتی رسید و او هم موقتا خداحافظی کرد. کی روش هم چون 35 سال تجربه مربیگری داشت و از این موردها زیاد دیده بود گفت چرا موقت، دائم خداحافظی کن. بعد از این ماجراها قرار بود یک شب رحمتی به 90 برود. ما با عادل و مهدی صحبت کردیم.

 

قرار شد برنامه به سمتی برود که مهدی از کی روش عذرخواهی کند. قبول هم کرد چنین کاری را انجام دهد ولی در برنامه 90 از کی روش عذرخواهی نکرد. او در یک مصاحبه گفته بود کارلوس نفر دوم خوبی است و باید دستیار مربیان ایرانی باشد. قرار بود به خاطر آن مصاحبه عذرخواهی کند ولی این کار را انجام نداد و کی روش هم او را دیگر دعوت نکرد.

 

نگاه کی روش از بالا به پائین نیست

به نظر من نگاه کی روش به ایرانی ها از بالا به پائین نیست. من که حداقل چنین چیزی را ندیدم. نگاه او شاید به فوتبال ایران از بالا به پائین باشد که این هم طبیعی است چون به هر حال او از باشگاه رئال و منچستر می آید.همینطور سرمربی تیم ملی پرتغال بوده است. طبیعتا امکاناتی که آنجا بوده در ایران نیست.

 

کی روش حق داشت

رفتن من از تیم ملی کی روش را ناراحت کرد. یادم هست که حرف آخرش این بود که اگر از تیم ملی بروی دیگر نسبت به تو وفاداری ندارم. کارلوس می گفت نباید سه ماه مانده به جام جهانی دستم را خالی بگذاری. نمی دانم شاید حق داشت آن مصاحبه را کند ولی به هر حال من همیشه تلاش می کردم به او کمک کنم. همیشه در جلسات کنار او بودم ولی در دوره ای احساس بیگانگی می کردم. از سویی فدراسیون هم 6 ماه حقوقم را نداده بود. پیشنهاد خوب هم از آمریکا رسید و من تصمیم گرفتم از تیم ملی جدا شوم. وقتی به استانبول رسیدم برای کی روش ویدئویی فرستادم که در آن خداحافظی کردم و گفتم تصمیم قطعی ام را گرفته ام.

 

آرزوی موفقیت برای تیم ملی

در نهایت می خواهم برای تیم ملی در جام ملت های امارات آرزوی موفقیت کنم. کلا تیم خوبی در اختیار داریم و از ته دلم آرزو می کنم که انشالله قهرمان جام ملت ها شویم چون شایستگی اش را داریم.

 

احسان خراسانی


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------