همه جنجال های تاریخی منچستر یونایتد و آرسنال؛ از پیتزا گیت تا نبرد مشت و لگدها



 تقابل دو تیم مدعی منچستر یونایتد و آرسنال در دو دهه اخیر تبدیل به یکی از جذاب ترین بازی ها در لیگ برتر انگلیس شده است. همه جنجال های این بازی سنتی را مرور می کنیم. ..

به گزارش نود، اگر چه دو تیم منچستر یونایتد و آرسنال از سال ۱۹۱۹ به بعد با یکدیگر هم دسته بوده و بارها در مقابل هم قرار گرفتند ولی اوج رقابت بین آنها از دهه ۱۹۹۰ به بعد بود. در سال هایی که منچستر یونایتد با رهبری سر الکس فرگوسن در اوج شکوه قرار داشت، گاهی بی رقیب بود و گاهی نیز همین آرسنال به پر و پای شاگردان فرگوسن می پیچید. در آخرین سال ها دهه ۹۰ میلادی، تقابل بین فرگوسن و ونگر همیشه جالب بود زیرا مصاحبه های این دو مربی علیه یکدیگر در روزنامه ها، همیشه مورد توجه قرار می گرفت ولی تقابل روی کین و پاتریک ویرا نیز برای علاقه مندان به فوتبال فراموش نشدنی به نظر می رسد. لی دیکسون و سر الکس فرگوسن معتقدند که به علت افت نسبی این دو تیم، درجه نفرت و حرارت این بازی در چند سال اخیر کاسته شده و دیگر با اوایل قرن ۲۱ قابل مقایسه نیست.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

جالب این که آخرین مسابقه ۸ بازیکن منچستر یونایتد که در فاجعه هوایی مونیخ از دنیا رفتند، دیدار با آرسنال بود که با نتیجه عجیب ۵-۴ به سود یونایتد پایان پذیرفت که از ۵ گل شیاطین سرخ، ۳ گل توسط بازیکن هایی به ثمر رسید که پنج روز بعد، در سانحه سقوط هواپیما برای همیشه از دنیا رفته و شادمانی روی چمن هایبری آخرین رقص آنها برای مرگ بود.

 

اولین بازی که درگیری جدی بین این دو باشگاه را آغاز کرد به اکتبر ۱۹۹۰ در اولدترافورد باز می گردد که تکل نایجل وینتربرن روی پای دنیس اروین تبدیل به یک نزاع جدی درون زمین و سپس زد و خورد بین بازیکن ها شد. آن بازی با تک گل آندرس لیمپار به سود آرسنال خاتمه یافت. میزان درگیری ها به قدری بود که اتحادیه تصمیم با کسر ۲ امتیاز از آرسنال و یک امتیاز از یونایتد گرفت و لقب «مسابقه بد نام» برای آن بازی در روزنامه ها ثبت شد. پس از آن، هیچ گاه در لیگ برتر به علت درگیری بازیکنان درون زمین، از تیمی امتیاز کسر نکرده اند.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

وقتی که سر الکس فرگوسن در ژانویه ۱۹۸۷ برای اولین بار روی نیمکت یونایتد در مقابل آرسنال نشست، به رکورد ۲۲ بازی بدون باخت توپچی ها در هایبری خاتمه داد. خطای دیوید روکاسل روی نورمن وایتساید موجب اخراج بازیکن آرسنال شد و آن بازی به جنجال کشید. ده سال بعد و در روزهایی که جدال شخصی فرگوسن-ونگر شکل گرفته بود، درگیری بین پیتر اشمایکل و ایان رایت در تونل رختکن جنجال ساز شد و سپس فرگوسن با کنایه به ونگر گفت که «او بهتر است دهان خود را بسته و افکار خویش را برای فوتبال ژاپن نگه دارد!»

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

اوج رقابت این دو باشگاه بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بود. آرسنال با شکست ۱-۰ یونایتد در اولدترافورد با تک گل سیلوین ویلتورد در فصل ۰۲-۲۰۰۱، قهرمانی و سپس دومین «دو گانه» ونگر را به دست آورد. در جدال فصل بعد که به قهرمانی یونایتد ختم شد، ضربه آرنج سول کمپل به اوله گونار سولشیر جنجال ساز شد.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

در فصل ۰۴-۲۰۰۳ که افسانه «شکست ناپذیرها» برای آرسنالی ها به واقعیت پیوست، یک بازی بدون گل ولی جنجالی در اولدترافورد بین این دو تیم برگزار شد. پاتریک ویرا در دقیقه ۸۰ کارت قرمز گرفت و سپس مارتین کیون در دقیقه ۹۰ مرتکب خطای پنالتی شد اما رود فان نیستلروی این ضربه را به تیر دروازه کوبید. فریاد مارتین کیون بر سر فان نیستلروی پس از خراب کردن پنالتی بسیار جالب بود. آن بازی را Battle of Old Trafford یا «نبرد اولدترافورد» نام نهادند.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

در بازی برگشت همان فصل، جدال بین روی کین و پاتریک ویرا خاطره سازی کرد.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

روند رؤیایی ۴۹ بازی بدون باخت آرسنال سر انجام با شکست ۲-۰ مقبل منچستر یونایتد به پایان رسید، روزی غم انگیز برای سول کمپل، همان روزی که نام وین رونی بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد. این بازی را «نبرد مشت و لگدها» یا Battle of the Buffet نامیدند زیرا داور مسابقه خطاهای زیادی را نادیده گرفت اما بالاخره در دقیقه ۷۳، خطای پنالتی کمپل روی رونی اعلام و ضربه پنالتی توسط فان نیستلروی درون دروازه آرسنال قرار گرفت. اتفاقات بازی در مستطیل سبز به پایان نرسید و یکی از بازیکن های آرسنال در تونل رختکن به سوی سر الکس فرگوسن یک تکه پیتزا پرتاب کرد که به «پیتزا گیت» معروف شد. برخی می گویند که آن بازیکن مجهول الهویه سسک فابرگاس بود.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

این دو تیم، پنج هفته بعد در جام اتحادیه به مصاف یکدیگر رفته که با تک گل ثانیه ۱۹ داوید بلیون به سود یونایتد خاتمه یافت و تکل رابین فان پرسی در آخرین دقایق روی پای کایران ریچاردسون جنجال ساز شد. باز برگشت همان فصل لیگ، یک بازی بسیار زیبا از آب در آمد ولی مهم ترین حادثه جنجالی، این بار قبل از سوت آغاز بازی بود! درگیری بین روی کین و پاتریک ویرا داخل تونل رختکن پیش از ورود دو تیم به زمین.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

با ظهور چلسی و مورینیو، به تدریج دو قطبی یونایتد-آرسنال کم رنگ شد. فرگوسن در دسامبر ۲۰۱۰ از هواداران باشگاه خواست که آواز همیشگی علیه ونگر را نخوانند. آرسنال در می ۲۰۱۱ برای اولین بار پس از نوامبر ۲۰۰۸، تیم منچستر یونایتد را شکست داد ولی چند ماه بعد، سنگین ترین شکست توپچی ها در تاریخ لیگ برتر رقم خورد، باخت عجیب ۸-۲ به منچستر یونایتد! توپچی ها بعد از دو قرن، ۸ گل در یک بازی خوردند!

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

رابین فان پرسی در آگوست ۲۰۱۲ به طور مستقیم از آرسنال به منچستر یونایتد پیوست تا پس از ۲۵ سال، یک بازیکن به طور مستقیم بین این دو باشگاه رد و بدل شود هر چند که دنی ولبک در تابستان ۲۰۱۴، همین مسیر را به طور معکوس پیمود. پس از جدایی فرگوسن از یونایتد، حرارت این بازی هم کم شد ولی گلزنی دنی ولبک به تیم سابقش یکی از مهم ترین رویدادها در تقابل های اخیر این دو باشگاه بود.

 

اخبار,اخبار ورزشی,منچستر یونایتد و آرسنال

 

چهره های سرشناسی همچون جورج گراهام، فرانک استپلتون، ویو اندرسون، اندی کول، جیم لیتون و مایکل سیلوستره در هر دو تیم بازی کرده اند. رابین فان پرسی و دنی ولبک برای هر دو تیم در تقابل های رو در رو گلزنی کرده اند ولی بهترین گلزنان تاریخ این تقابل، وین رونی و تیری آنری به ترتیب با ۹ و ۸ گل هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------