وزیر ورزش:به فدراسیون می گویم برنامه بده ؛ برنامه اش مثل یک چلوکبابی است!/در فوتبال تبانی هست



اخبار,اخبار ورزشی,اخبارمحمد گودرزی

وزیر ورزش بار دیگر از مشکلات فوتبال گفت و این بار تاکید کرد فوتبال ایران درگیر زد و بند ودتبانی است!

محمود گودرزی در سخنانی در نشست "تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی - قرآنی" وزارت ورزش و جوانان، اظهار کرد: اگر کاری در عرصه فعالیت‌های ارزشی و فرهنگی باشد، ارزش وقت گذاشتن را دارد و باید پیگیر انجام آن باشیم. موضوع فرهنگ و توجه به مسائل فرهنگی در جامعه ما یک مساله جوهری است و به خاطر نوع جامعه ما و آن چیزی که از اول انقلاب نسبت به اداره کشور وجود داشته است، باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است و مفهوم فرهنگ باید در رگ و ریشه جامعه شکل بگیرد و همه توجه‌ها معطوف به فرهنگ باشد. جامعه با فرهنگ می‌تواند به راحتی در میسر توسعه گام بردارد و یکی از شاخص‌های اصلی توسعه، توسعه فرهنگی است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند مدعی توسعه باشد که فرهنگ غنی داشته باشد، گفت: برای مثال در تعریف استراتژی آمده، درک وضع موجود و تبیین وضع مطلوب. فراموش نکنیم این یک برنامه است و باید برای رسیدن به آن و تحقق یافتن آن تلاش کرد.

گودرزی خاطر نشان کرد: نگاهی سیستمی نسبت به مقولات اجتماعی می‌گوید نباید مسائل جدا از هم مورد بررسی قرار گیرد و همه چیز در جهان به هم بسته است. برای مثال در این زمینه "اثر باد پروانه" آورده شد و می‌گویند ممکن است در این سر دنیا یک پروانه بال بزند و در آن سر دنیا یک طوفان شکل بگیرد و یا در مثال دیگر یک ظرف را در نظر بگیرد، وقتی ظرف پر شود یک قطره ناگهان آب سبب سراریز شدن ظرف می‌شود.

او ادامه داد: کارهای خرد تاثیر بسیار دارد و همه موارد اثر متقابل بر یکدیگر دارند. باید نگاه سیستمی به موضوع فرهنگ داشته باشیم. اجزای متنوعی در حوزه ورزش در این زمنیه وجود دارد و برای مثال مدیریت، پول، امکانت، مدیریت انسانی و ... همگی در این مورد نقش دارند. در نگاه سیستمی رسانه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. رسانه‌ها نقش عمیق و اثربخشی را دارد و معمولا همیشه آسیب‌های فرهنگی را در جامعه فارغ از رسانه تحلیل می‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان به وقوع ناهنجاری‌ها در عرصه ورزش اشاره کرد و گفت: گاهی تصور می‌کنیم اگر در زمین ورزشی ما یک ناهنجاری و یا قانون شکنی رخ دهد، مدیریت نقش داشته است. فراموش نکنیم رسانه در این نگاه سیستمی به عنوان یکی از ارکان اثرگذار و اثر بخش است، دخیل هستند. ارتباطات نوین و فرآیندها نیز در این وضع موجود تاثیر گذارند.

گودرزی ادامه داد: یکی دیگر از عناصر در این عرصه مساله آموزش است. من سوالی را می‌پرسم و آن این است که آیا وضع موجود به لحاظ تربیتی و اخلاقی در حال حاضر در ورزش ما مطلوب است؟ اگر بگوییم بله،مطمئنا نگاه خوش‌بینانه‌ای را داریم. برای مثال دوپینگ در ورزش ایران و جهان همواره وجود دارد. یکی از مواردی که دوپینگ را در ایران گاهی مباح جلوه داده این است که در ورزش قهرمانی جهان این امر رخ می‌دهد و اگر ما انجام ندهیم از این دایره عقب می‌افتیم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: یکی دیگر از موارد موجود تبانی است که بخصوص در فوتبال آن را شاهد هستیم. موراد دیگری چون صغر سن و زد و بند نیز در این عرصه‌ها به چشم می‌خورد. کج‌خلقی و بد اخلاقی مانند آن چه در روزهای اخیر در بسکتبال رخ داد، جای تاسف بسیار دارد.

او بر نقش رسانه‌ها و اثر گذاری آن تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند. گاهی افشای این نارسایی ، این اقدام را موجه جلوه می‌دهد. این امر برای بار اول و دوم و بعدها در دفعات بعد به صورت یک هنجار خودش را نشان می‌دهد. پرخاش کردن و به کار بردن ادبیات ناشایست که به نوعی رایج شدهریال یکی دیگر از موارد ناراحت کننده است.

گودرزی اضافه کرد: به یاد دارم در اوایل انقلاب در یک مسابقه که در ورزشگاه شیرودی برگزار شد، دو تیم به روال سال‌های قبل با یکدیگر کل‌کل کردند و بسیاری از تماشاگران نسبت به این مساله اعتراض کردند که این اتفاق در شان انقلاب نیست. پس چرادر حال حاضر این اتفاقات رخ می‌دهد؟ چرا گاهی یک ارتباط بین بازیکن و سکوها رخ داده است و رویه‌های غلط را می‌بینیم؟ باید نسبت به رییس فدراسیون و هیات رییسه این سوال را مطرح کرد که چرا در این زمینه کاری نمی‌کنید؟

وزیر ورزش و جوانان با ذکر مثالی از بی‌قانونی در یکی از رشته‌های ورزشی، گفت: از هیات رییسه یکی از فدراسیون‌ها پرسیدم آیا مقرراتی برای برخورد با این موارد بی قانونی دارید که گفتند خیر. در بیان دلیل آن نیز آوردند چون پیش از این کسی از ما نخواسته بود. من هم به آنها گفتم آیا باید کسی حتما از شما بخواهد تا موارد قانونی را اجرایی کنید؟ اگر این موارد قانونی انجام نشود، یعنی نسبت به فرهنگ و اخلاق بی‌تفاوتی وجود دارد.

او خطاب به حاضران در این نشست گفت: همه افراد حاضر در این جمع خبره هستند و بعید می‌دانم کسی نسبت به این رفتارها نگاه مثبتی داشته باشد. ذات ورزش فریاد زدن است، اما نه بر سر حریف. برای رسیدن به وضع مطلوب باید برنامه‌ریزی کرد. مدیرانی که نسبت به این مساله دغدغه دارند باید بمانند و آنهایی که ندارند نباید بمانند و باید بروند و عرصه را به کسی بدهند که این نوع نگاه را باور دارند. دیدن وضع موجود و تحلیل آن و بعد به دنبال اجرایی و عملیاتی شدن موارد و هنجارها یک مورد اساسی است.

وزیر ورزش و جوانان افزود: فرهنگ قرآنی در ورزش ما رسوخ نمی‌کند مگر آنکه که مدیرانی بیایند که این امر را باور داشته باشد. تا وقتی رسانه به عنوان یک متولی در عرصه فرهنگ همکاری لازم نکند، این اتفاق رخ نمی‌دهد. رسانه باید نگاه فرهنگی داشته باشد، نه تقلید کورکورانه از غرب. ایجاد هیجان اشکالی ندارد ولی این مطلب می‌تواند با هنجار سازی همراه باشد.

گودرزی با انتقاد از برخی نشریات زرد، خاطر نشان کرد: بخشی از نشریات زرد هم هستند مشکلاتی را بوجود می‌آورند. در دیدار با رهبری نیز ایشان فرمودند به این نشریات توجه نکنید. متاسفانه برخی از این نشریات زرد ایجاد نقش می‌کنند و برخی موارد بی ارزش را به عنوان کالای اصل ارائه می‌کنند.

او اضافه کرد: توجه و ایجاد و اجرای مصوبات شواری عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم. چند سال پیش دستورالعملی نسبت به مقوله فرهنگ در ورزش داده شد و مدیران و مسولان ورزشی باید آن را می‌نوشتند و ارائه می‌کردند که این اتفاق رخ نداد. این مطلب از سال 83 مغفول مانده است. باید بخش ورزش قهرمانی و همگانی در این زمینه در نظر گرفته می‌شد که در بخش قهرمانی اتفاق خاصی رخ نداد و بخش همگانی هم کاملا تعطیل بود. خوشبختانه همکاران ما در این دوره ظرف یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام دادند و به زودی یک نظام نامه برای فرهنگ در ورزش تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود.

گودرزی با تاکید بر انجام اقدامات اساسی برای فرهنگ در ورزش، گفت: گام‌های اساسی باید در این زمینه برداشته شود و باید تغییر نظام فرهنگی ورزش ایران به زودی صورت بپذیرد. یکی از شعارهای اصلی من توجه به ورزش پاک و معرفتی بوده است و این شعار دور از دسترس نیست و می‌توان آن را محقق گرد. این امر نیاز به همت جمعی دارد. اینکه من بگویم و دیگران عمل نکنند کاری را به پیش نمی‌برد و همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم به این مقوله دست پیدا کنیم.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها که برخی از موارد به عنوان هنجارهای مطلوب بیان می‌شود، چندان توجهی به صورت واقعی به هنجارها وجود ندارد ولی ما که داعیه دار در این زمینه، به هنجارهای خود چندان توجهی نداریم. مطمئنا ترسیم مقررات و آیین نامه‌ها و توجه به آنها سبب تغییر شرایط فرهنگی می‌شود. توجه به دیپلماسی فرهنگی در مناسبات مختلف نیز یکی دیگر از مواردی مورد توجه است.

او همچنین بر لزوم الگو قرار گرفتن رفتار ورزشکاران ایرانی و تفاوت آن با رفتار سایر ورزشکاران کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: آیا ورزشکاران ما سفیران خوبی برای بیان چارچوب موارد فرهنگی ایران هستند؟به این دلیل که ما داعیه دار این مطلب هستیم، بازخورد رفتار منفی ما در سطح جهان زیاد است؛ مانند آن چیزی که در بازی‌های آسیایی اینچئون رخ داد. چون ادعای یک مجموعه فرهنگی را داریم بازخورد بیشتری را این نابهنجار در بر داشت.

گودرزی اضافه کرد: ملیت و مذهب و دستور العمل‌های اخلاقی در کشور باید در عرصه ورزش مورد توجه قرار گیرد. برخورد با موارد منفی باید بدون اغماض باشد. متاسفانه بدترین شرایط را در حال حاضر در ورزش ایران می‌بینم و برخی از ناهنجاری‌ها خود را به عنوان هنجار مطرح کرده است. اگر یک مدیر درست برای این کار تربیت نشده است یا در چارچوب‌های آموزشی مناسبی قرار نگرفته است، سبب مشکل خواهد شد. همه ما باید نسبت به این وضع پاسخ‌گو باشیم. جرم من به عنوان وزیر از یک رییس فدراسیون بیشتر و جرم رییس فدراسیون از داور بیشتر و جرم داورد از بازیکن بیشتر .

وزیر ورزش و جوانا همچنین بر لوزم خروج از برنامه‌های فرهنگی مناسبتی تاکید کرد و افزود: برای مثال وقتی به یک فدراسیون می‌گوییم برنامه‌ها خود را شرح دهد، گاهی مثل چلوکبابی آن را بیان می‌کند! توجه به اثرات بلند مدت در برنامه‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. مبادا بعدی‌ها ما را هم با همین نگاه نقادانه نقد کنند و بگویند که زمان حضورتان چه کرده‌اید که ورزش ایران به شکل شده است. در ورزش ما هنوز ارزش‌های متعالی وجود دارد و روسا و مدیرانی هستند که به دنبال نهادینه کردن این هنجار‌ها هستند.

گودرزی خاطر نشان کرد: نگاه صرفا تخصصی ماموریت اصلی یک فدراسیون است ولی آیا ورزشکار آن رشته باید با زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی این کار را انجام دهد؟ خوشبختانه در ورزش ما هنوز ارزش‌ها حضور دارد. وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مفهوم فرهنگ را نهادینه کنند تا یک ورزش پاک و معرفتی داشته باشیم و خانواده‌ها اعتماد کنند که فرزندان خود را در اختیار ما برای ورزش قرار دهند.

 

اخبار ورزشی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------