غلامرضافتح آبادی:این استقلال بازنده داربی نیست



اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,غلامرضافتح آبادی

غلامرضا فتح آبادی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، از جمله بازیکنانی است که سابقه بازی در هر دو تیم بزرگ پایتخت را در کارنامه خود دارد و با توجه به این موضوع به خوبی با شرایط و فشارهای بازیکنان در بازی‌های حساس آشناست. فتح آبادی تجربه قرارگرفتن در شرایط سخت در پرسپولیس و استقلال و حساسیت پیش از داربی را دارد. به بهانه باخت سنگین پرسپولیس، برد شیرین استقلال و البته نزدیکی داربی پایتخت به سراغ این بازیکن رفتیم.


***
دلیل باخت تحقیرآمیز پرسپولیس برابر «السد» قطر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را چه می‌دانید؟
واقعیت این است که پرسپولیس در رقابت‌های داخلی ایران بیش از حد استانداردهای ایران فوتبال بازی می‌کند و در این دو سال با توجه به حضور «برانکو» روی نیمکت پرسپولیس که مربی با تجربه و به‌روزی است و شناخت خوبی از بازیکنان تیم دارد، تیمی را بسته که امسال برای دومین بار پیاپی قهرمان خواهد شد و این واقعیت در عرض همین یکی دو هفته پیش روی لیگ اتفاق خواهد افتاد. ولی خب باید بپذیریم که تیم‌های ایرانی هرگز در جام معتبر آسیایی برنامه‌ریزی مناسبی را نداشتند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که با توجه به محرومیت پرسپولیس از پنجره‌های نقل و انتقالاتی دست برانکو برای به خدمت گرفتن بازیکنان بسته است و باید با همین داشته‌ها به میدان برود.


محرومیت پرسپولیس از به خدمت گرفتن بازیکنان جدید در نمایش ضعیف بازیکنان پرسپولیس موثر بود؟
حتما همین‌طور است. در بازی برابر السد دیدیم که بچه‌ها از بازی‌های فشرده‌ی لیگ خسته بودند و بدن‌شان تحلیل رفته است و به نظر من ریکاوری خوبی برای پرسپولیس انجام نگرفت که بتوانند در برابر این تیم قوی ایستادگی کنند.


سطح بالای بازیکنان السد و به‌ویژه ژاوی، بازیکنان پرسپولیس را تحت‌تاثیر قرار داد؟
به نظر من در این تیم فقط یک ژاوی نبود. به نظر من این تیم یازده بازیکن مانند ژاوی داشت که سرآمد آنها ژاوی بود که توانست با قدرت رهبری و بزرگی خود، تیم السد را به جایی برساند که یک شکست سنگین را به پرسپولیس تحمیل کند.


عده‌ای بر این باور هستند که تعویض‌های برانکو اشتباه بود و با توجه به بازیکنانی که در اختیار داشت با تعویض‌های بهتر می‌توانست نتیجه بازی را تغییر دهد. شما با این نظر موافق هستید؟
تعویض‌ها خوب بود اما دیر انجام گرفت. به‌طور مثال وقتی می‌بینیم علی علیپور یا «گادوین منشا» در طول ۴۵دقیقه اول هیچ کار مثبتی از پیش نبردند، می‌توانیم از وجود نعمتی یا «بشار رسن» استفاده کنیم که بارها ثابت کردند هربار وارد بازی شدند، توانستند روند بازی را تغییر دهند، استفاده کنیم. شاید اگر این دو بازیکن زودتر به بازی گرفته می‌شدند شاید شکست سه بر یک نصیب ما نمی‌شد. شاید با اختلاف کمتری شکست می‌خوردیم یا حتی می‌توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم. ولی بازیکنان خط دفاع و هافبک پرسپولیس بیشتر به ژاوی فکر می‌کردند و به نظر می‌رسید نام ژاوی روی بازیکنان سنگینی می‌کرد و همین باعث شد که به‌راحتی السد بر پرسپولیس سوار شود.


تعویض‌های تدافعی برانکو از روی ترس برای سنگین‌تر نشدن باخت و حفظ نتیجه بود؟
من کاملا با این نظر موافقم. برانکو با تعویض‌های خود تیم را تک مهاجم کرد و چندین هافبک درون زمین قرار داد. حتی امیری که یکی از بهترین بازیکنان تیم بود را هم بیرون کشید و بازیکنانی را وارد کرد که حفظ توپ بکنند تا گل‌های کمتری بخوریم اما دیگر دیر شده بود زیرا شیرازه تیم از هم پاشیده بود و آمدن این بازیکنان به هیچ عنوان کارساز نبود و حتی ممکن بود شکست سنگین‌تری را متحمل شویم.


شانس صعود برای پرسپولیس قائل هستید؟
بله اگر هوشیارانه عمل کنند این اتفاق خواهد افتاد. امیدورم این باخت درس عبرتی برای باشگاه پرسپولیس، بازیکنان و کادر فنی داشته باشد چون هنوز زمان برای بازگشت به مسابقات هست. با توجه به نتایج سایر دیدارها، الان دعوا بر سر جایگاه دومی است پس پرسپولیس باید حواس خود را جمع کند.


در رابطه با نتیجه خوب تیم استقلال، تاثیر حضور «شفر» در این تیم را چقدر مثبت می‌دانید؟
شفر در آلمان رشد کرده، با شرایط آنجا بزرگ شده و بازیکن موفقی هم بوده. نکته مثبت اینجاست که این سرمربی تجربه حضور در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را داشته و شناخت نسبی هم از ایران داشت. وقتی وارد استقلال شد به‌دلیل روند تفکر خود اول نظم و انضباط را در این تیم حاکم کرد. بعد از آن بدن بازیکنان را شلاق زد و بدنسازی خوبی را انجام داد تا مالکیت توپ را بالا برد. کاری که شفر با استقلال کرد دو پروسه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که درحال‌حاضر نتایج کار کوتاه مدت را بر تیم می‌بینیم، نتیجه‌گیری در لیگ برتر ایران و پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا که بازی راحتی را انجام می‌دهد.


کار استقلال در آسیا را سخت می‌دانید؟
به هرحال استقلال در آسیا در گروه مرگ قرار گرفته است و هر چهار تیم مدعی هستند. درحال‌حاضر آنالیزهای خوب شفر و پسرش باعث شده که این تیم درحال‌حاضر در صدر جدول گروه خود در لیگ قهرمانان آسیا باشد. اتفاقی که هیچ یک از هواداران استقلال باور نمی‌کردند در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا چنین نتیجه‌ای گرفته باشند.


روند رو به رشد استقلال ادامه خواهد داشت؟
قطعا. استقلال به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و همین‌طور پیش می‌رود. هرچند باید در نظر داشت که استقلال چند بازی سخت در پیش دارد. اگر سربلند از این دیدارها خارج شود قطعا یکی از تیم‌هایی است که از گروه مرگ به مرحله حذفی صعود خواهد کرد.


با توجه به شرایط هر دو تیم، شرایط داربی را در هفته بعد چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
قبل از داربی، استقلال بازی سختی را در برابر فولاد خوزستان در پیش دارد که باید دید چه نفراتی از این تیم مصدوم یا محروم می‌شوند. پرسپولیس هم در برابر استقلال خوزستان همین شرایط را دارد. ممکن است این باخت از نظر روح و روانی بازیکنان پرسپولیس را برهم بزند. اگر پرسپولیس بازی استقلال خوزستان را واگذار کند، مطمئن باشید که این استقلال در روز دهم اسفند در برابر پرسپولیس بازنده نخواهد بود.

 

 

 روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------