ورود «جونم» به فرهنگ فوتبالی ما!



اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,عادل فردوسی پور

 مسابقات فوتبال تیم ملی در جام جهانی، مهم ترین بحث این روزهاست و گزارشگرها، مهم ترین چهره های تلویزیونی این مسابقات. یادتان هست در سال 2014 مزدک میرزایی به عنوان گزارشگر مسابقات جام جهانی به برزیل اعزام شد و چون باکس گزارشگری توسط صداوسیما خریداری نشده بود، او تنها توانست یک نیمه آن هم به صورت تلفنی بازی را گزارش کند! امسال هم با وجود این که پیمان یوسفی به عنوان نماینده رسمی سازمان صداوسیما برای گزارش مسابقات فوتبال تیم ملی به روسیه رفته، ظاهراً نتوانسته است مجوزهای گزارشگری از ورزشگاه های این کشور را به دست آورد و عادل فردوسی پور از استودیوی تهران، گزارش مسابقه ایران و مراکش را برعهده گرفت. گزارشی که اتفاقاً به خاطر اتفاقات ویژه این مسابقه، به یکی از خاطرات جمعی ما ایرانیان تبدیل شد.


یک گزارش ملی
عادل که از یکی دو روز قبل به عنوان گزارشگر مسابقه ایران و مراکش انتخاب شده بود، در جریان مسابقه سعی کرد گزارشی به شدت «ملی» تحویل مخاطب و تصویری متحد و یکدل (دقیقاً همان چیزی که لازم داریم) را از ملی پوشان فوتبال به آنان نشان بدهد. به همین دلیل هم بارها از عباراتی همانند «تیمِ متحدِ ایران»، «همه با هم»، «بچه ها پشت هم» و حتی «ذخیره های متحد» استفاده کرد. فردوسی پور که بیش از دو دهه گزارشگری فوتبال را در کارنامه دارد، تلاش کرد تا نگذارد برخی از آن ها به خاطر اشتباهات فوتبالی شان به عنوان مقصران موفق نشدن احتمالی شناخته شوند. اگر بخواهیم مثال واضحی بزنیم، باید به موقعیت خوبی اشاره کنیم که سردار آزمون نیمه اول از دست داد. عادل تا پایان بازی هرگاه می خواست این موقعیت را یادآوری کند، نام «سردار آزمون» را نمی آورد و تنها به ذکر این که «ما» موقعیتی را خراب کرده ایم، بسنده می کرد.


جونم امید ابراهیمی
نکته بامزه گزارش عادل، تکه کلام های طنزی بود که خاص گزارش خود اوست. بعد از به ثمر رسیدن گل، وقتی دید مهدی طارمی نزدیک ترین بازیکن برای زدن گل بازی است، به ماجرای «خیریت» اشاره ریزی کرد و رد شد. جالب تر از همه اما، عبارت «جونم» بود که از دیروز و عملاً توسط عادل فردوسی پور به فرهنگ فوتبالی ما اضافه شد. به عنوان یک مخاطب پروپاقرص فوتبال، باید بگویم این عبارت «جونم...» را پیشتر تنها در همین کلیپ «اومدیم روسیه» و از زبان «جناب خان» شنیده بودم. عادل اما با استفاده چند باره از این عبارت، آن را به نوعی به دایره واژگان فوتبالی ها اضافه کرد. «جونم امید [ابراهیمی]»، «جونم علیرضا بیرانوند» و حتی «جونم کی روش» نمونه هایی از استفاده از این عبارت در گزارش او هستند. حالا به راحتی می توانید «جونم...» (به جای... نام بازیکن های تیم ملی را بگذارید) را در شبکه های اجتماعی بیابید؛ آن هم به کرات.

 

روزنامه خراسان

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------