آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر بد برای پرسپولیس | کاپیتان بازی‌های مهم را از دست داد

هافبک تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل آسیب دیدگی نمی تواند تیمش را در دو بازی آینده همراهی کند. به گزارش مهر دیدار تیم‌های…

کامرانی‌فر: فدراسیون جلوی مصاحبه اعتراضی مربیان را بگیرد/ از داوران خارجی استفاده نمی‌کنیم



اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,کامرانی فر

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در نشست خبری راجع به عملکرد داوران به خبرنگاران توضیح داد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری حسن کامرانی‌فر رییس دپارتمان داوری آغاز شد. در این نشست کامرانی‌فر ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران، مواردی را در رابطه با عملکرد داوران در فصل جاری روی تصاویر مختلف توضیح می دهد.

 

در آغاز نشست، حسن کامرانی فر با تشکر از رسانه‌ها که توجه ویژه‌ای به امر داوری دارند گفت: دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال فعالیت‌هایش را در ۵ قسمت آموزش، آمادگی جسمانی، بازآموزی، توسعه و تحقیقات برنامه‌ریزی کرده است. در بحث آموزش سیستمی را طراحی کرده بودیم که داوران لیگ برتر، لیگ یک و بانوان موظف هستند در آن شرکت کنند و از راه دور آموزش‌هایی را ببینند. برای داوران کلیپ‌هایی فرستاده می‌شود و آن‌ها باید جواب دهند تا به این وسیله تصمیم‌های داوران یکنواخت شود.

 

او ادامه داد: در بخش آمادگی جسمانی از داوران خواسته‌ایم که از ساعت‌های پولار استفاده کنند تا میزان دوندگی‌شان مورد بررسی قرار گیرد. داوران بین‌المللی ما این ساعت‌ها را در اختیار داشتند و دپارتمان برای سایر داوران این ساعت‌ها را تهیه کرده است. در ابتدای فعالیت من در دپارتمان داوران به طور میانگین در هر بازی ۸ تا ۹ کیلومتر می‌دویدند ولی حالا این میزان به ۱۲-۱۳ کیلومتر در هر بازی رسیده است. ضمن اینکه داوران موظف هستند برنامه تمرینی‌ که برایشان ارسال می‌کنیم را انجام دهند و گزارشش را بفرستند.

 

رییس دپارتمان داوری ادامه داد: در حوزه بازآموزی، تاکنون دو کلاس برگزار کرده‌ایم که اولی زیر نظر فیفا و با تدریس اسماعیل از اردن برگزار شد. در آن کلاس ۳۰ داور نخبه را از لیگ برتر و دسته یک انتخاب کرده‌ایم. در کلاس دوم که برای اولین بار شرایط خوبی در کیش برای‌مان مهیا شد، مطابق با برنامه‌های کلاس‌های فیفا دوره‌ای را برگزار کردیم.

 

کامرانی‌فر در ادامه گفت: در بخش توسعه داوری با نظر مساعد رییس کمیته داوران، داورهای استان‌های مختلف را ارزیابی کردیم. استان به استان سفر کردیم و توانایی جسمانی و دانش داوران را مورد ارزیابی قرار دادیم. در نهایت داورهای خوبی را پیدا کرده‌ایم که قرار است در یک کلاس ویژه دور هم جمع شوند تا به این ترتیب آینده داوری را تامین کنیم.

 

او افزود: در بخش تحقیقات برای اولین بار در دپارتمان بازی‌های نیم فصل اول لیگ برتر را آنالیز کردیم و در ۱۱۰ صفحه کار آماری گزارشی را ارائه دادیم. تعداد خطاها، کارت‌های زرد و قرمز، پنالتی‌ها و آفسایدهایی که در نیم فصل اول گرفته شده یا داوران در اعلام یا رد آن‌ها اشتباه کرده‌اند، ارائه شد. البته باید توضیح دهند که این آمار با آنچه برخی از تیم‌ها از میزان اشتباه‌های داوران به ضررشان متصور هستند، متفاوت است که در ادامه دلیل این تفاوت را توضیح خواهم داد.

 

کامرانی‌فر درباره آمارهایی که از هفته پنجم تا یازدهم لیگ امسال به دست آوردند نیز توضیح داد: به زودی مقایسه آمارهای ما با آمارهای سایر کشورها صورت می‌گیرد و آن را از طریق سایت فدراسیون در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم تا تمامی اهالی فوتبال در جریان اتفاقات نیم فصل اول باشند. متاسفانه این آمار از هفته پنجم جمع‌آوری شده است زیرا در هفته‌های اول تا چهارم ما امکانات بررسی این گونه آمار را نداشتیم. اطلاعات به دست آمده از هفته پنجم تا پانزدهم یعنی ۱۱ هفته و ۸۸ مسابقه است.

 

کامرانی‌فر درباره آسیب شناسی داوران توضیح داد: کار دیگری که ما در بخش آسیب شناسی داوران انجام دادیم، مقایسه تعداد داوران لیگ ایران و سایر کشورها بوده است. برای مثال در کشور اسپانیا ۲۰ تیم در لالیگا قرار دارد که به تعداد هر تیم یک داور است. یعنی ۲۰ داور برای لیگ دسته اول خود دارد. ما نیز قبل از اینکه به دپارتمان بیاییم آمارها را درباره تعداد داوران که از آن‌ها می‌توانیم استفاده کنیم به دست آوردیم که این آمار به ما نشان می‌داد می‌توانیم از ۱۱۰ داور استفاده کنیم که با توجه به اینکه فاصله بازی‌ها زیاد بود، ما با توجه به کثرت داوران آن‌ها را تقسیم کردیم. تعداد داوران ما برای لیگ برتر به ۲۴ و تعداد کمک‌داوران به ۴۸ تغییر داده شد. با توجه به عملکرد داوران، از این تعداد یک داور خداحافظی و یک داور به لیگ یک رفت و و سه کمک‌داور ما نیز نتوانستند به کار خود ادامه دهند. در نتیجه با ۲۲ داور و ۴۵ کمک داور به کار خود ادامه دادیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به ۵ فاکتور مهم که دپارتمان در دستور کاری خود قرار داده در ۵ حوزه فعالیت کردیم. شرایط نشان داده با توجه به سطح آموزش و آمادگی جسمانی داوران، آن‌ها در سطح بالایی قرار دارند. فعلا کارها و تمرین‌هایی که برای داوران ترتیب داده بودیم باعث شد در شرایط فنی خوبی باشند و مشکلات پدیده آمده مربوط به بعد فنی، جسمانی و مسائل مربوط به دپارتمان نیست و اشتباهات داوران از مسائل روحی روانی نشات می‌گیرد.

 

رییس دپارتمان داوری درباره مشکلات روحی و روانی داوران تصریح کرد: این فشارها که شرایط خوبی را برای داوران رقم نمی‌زند از منابع مختلفی سرچشمه می‌گیرد. گاهی مصاحبه‌های مربیان و بازیکنان و گاهی فشارهای محیطی استادیوم‌ها و تماشاگرانی که رفتار خوبی نسبت به داور ندارند. اخیرا نیز برخی گزارشگران درباره داوری اظهار نظر می‌کنند که این نیز باعث اذیت شدن داوران می‌شود. دیگر منبعی که باعث از بین رفتن روحیه داوران و عدم تمرکز آن‌ها می‌شود کارشناسی‌های ناجوانمردانه است که بعضی اوقات این کارشناسی‌ها برعکس اتفاق می‌افتد و کارشناسان صحنه‌ها را بالعکس کارشناسی می‌کنند.

 

وی در مورد کارشناسان داوری نیز گفت: باید درباره کارشناسی داوری در ایران واقعیت را بگویم. سیستم فیلمبرداری در ایران با یک دوربین یا تعداد کم و محدودی صورت می‌گیرد که نمی‌شود طبق آن کارشناسی کرد. ما وقتی صحنه‌ای را از مسابقه‌های انتخابی امیدها برای جام جهانی بررسی کردیم، دیدیم که در صحنه اول هر کارشناسی می‌تواند صحنه مورد نظر را پنالتی تشخیص دهد اما با کمک دوربینی دیگر در صحنه آهسته تشخیص دادیم که آن صحنه پنالتی نبوده و مهاجم از بازیکن حریف پنالتی را گرفته است. کارشناسان در ایران شاید حق داشته باشند اما نباید نظر قطعی بدهند.

 

کامرانی فر در ادامه گفت: اکنون تعدادی از کارشناسان هستند که در رسانه‌ها عملکرد داوران را کارشناسی می‌کنند اما تیم‌ها از بین تمام کارشناسی‌ها، هر هفته آن‌هایی را برای خود برمی‌دارند که به نفع‌شان است. اگر ۵ کارشناس علیه‌شان نظر بدهند و یک کارشناس به نفع‌شان، آن‌ها حرف‌های آن یک نفر را ملاک قرار می‌دهند. نمی‌دانم چرا کسانی که سال‌ها داوری کرده‌اند و تجربه بین‌المللی دارند و مدارک تحصیلی بالایی هم دارند، در کار کارشناسی ورود نمی‌کنند. از آن‌ها می‌خواهم که این کار را انجام دهند تا شرایط بهتر شود. داوران ما بر اساس آنچه فیفا آموزش داده تصمیم می‌گیرند اما با دیدن نظرات کارشناسان در تلویزیون، دچار چندگانگی می‌شوند و به نظرم این مسئله در عملکرد آن‌ها تاثیر داشته است.

 

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال همچنین گفت: در بازی‌هایی که در ورزشگاه آزادی انجام می‌شود، بهتر می‌توانیم کارشناسی کنیم چون دوربین‌های متعددی از صحنه‌ها فیلم می‌گیرند. فیلمبرداری برخی بازی‌ها واقعا در شان فوتبال ما نیست. من از باشگاه‌ها می‌خواهم حالا که فوتبال‌مان حرفه‌ای است و فیلمبرداری از بازی‌ها هم بر عهده تیم‌هاست در این کار ورود کنند تا فیلمبرداری‌ها هم حرفه‌ای شود. AFC و فیفا هم روی این مسئله نظر ویژه دارند. در این صورت اشتباه‌های احتمالی داوران هم کاملا مسجل می‌شود و راحت‌تر کارشناسی می‌شود.

 

کامرانی فر در ادامه گفت: برخی می‌گویند که داوران بازیکنان را دو اخطاره و سه اخطاره می‌کنند تا از بازی‌های بعدی محروم شوند. من به داوران گفته‌ام که آن‌ها اصلا مسئول محروم نشدن بازیکنان تیم‌ها نیستند. هر بازیکنی که مستحق کارت زرد یا قرمز باشد، آن را دریافت می‌کند. مهم اجرای عدالت است و داوران وظیفه ندارند که جلوی محروم شدن بازیکنان را بگیرند. بازیکنی که در خطر محرومیت قرار دارد خودش باید طوری بازی کند که اخطار نگیرد. داوران مسئول اجرای قانون هستند. حتی اگر نتیجه بازی با اختلاف به سود یک تیم باشد باز هم در تصمیم داوران تاثیر نمی‌گذارد چون یک گل ممکن است باعث سقوط یک تیم به دسته پایین‌تر شود.

 

کامرانی‌فر همچنین در پاسخ به انتقاد بحث کارشناسان درباره عملکرد او در چیدمان داوران گفت: کسانی عملکرد ما را ضعیف می‌دانند که خودشان چند دوره مسئول کمیته داوران بوده‌اند. آن‌ها در زمان خود هر کاری که لازم دانسته‌اند انجام داده‌اند پس حالا بهتر است که اجازه دهند تیم جدیدش هم کارش را بکند. از آنها خواهش می‌کنم که اگر می‌خواهند کمک کنند حضوری بیایند و مطالب‌شان را مطرح کنند. به جای صحبت‌های منفی و زیر سوال بردن عملکرد دپارتمان، روش‌های بهتری هم هست. این دپارتمان با تمام پیشکسوتان و کسانی که سابقه چیدمان داوران را داشته‌اند ارتباط خوبی داشته و از آن‌ها مشورت گرفته‌ است. البته رییس جمهور هم مشاوران زیادی دارد و این دلیل نمی‌شود هر چه مشاوران بگوید درست است و عملی شود.

 

در ادامه نوبت به سوالات خبرنگاران رسید. اولین سوال درباره اتفاقی بود که در بازی فولاد و سیاه جامگان رخ داد و داور بعد از اعلام پنالتی نظرش را عوض کرد. کامرانی ‌فر پاسخ داد: طبق قانون وقتی بازی متوقف می‌شود تا زمانی که بازی دوباره شروع نشده، داور می‌تواند تصمیمش را عوض کند. در یکی از بازی‌های اسپانیا، داور صحنه مشکوک پنالتی را رد کرد و رای به ادامه بازی داد اما داور چهارم به او اعلام کرد که پنالتی رخ داده، داور بازی را متوقف کرد و پنالتی را اعلام کرد. اتفاقی هم نیفتاد. طبق قوانین بازی، مسئولیت تصمیم‌های داوری با تمام ۴ عضو تیم داوری است. در ماجرای اهواز هم نمی‌توانیم مطالب مطرح شده را ملاک قرار دهیم بلکه نظر داور و ناظر بازی مهم است که با توجه به آن‌ها مشخص می‌شود که داور پنالتی اعلام کرده اما داور چهارم در اقدامی خوب، اعلام کرده که پنالتی نبوده و داور هم نظرش را برگردانده است.

 

به گزارش ایسنا، کامرانی‌فر هنگام پاسخگویی به این سوال فیلم مربوط به بازی مورد اشاره‌اش در لیگ اسپانیا را نمایش داد.

 

وی درباره صحنه بازی سیاه جامگان و فولاد نیز گفت: تصمیم‌های گرفته شده مطابق قوانین فیفا بوده است. البته باید این را قبول کرد که داور وسط باید تمرکز بیشتر و جاگیری بهتری می‌داشت تا بتواند سریع‌تر و بهتر تصمیم درست را بگیرد و این تصمیم نه نشات گرفته از تصمیم سرمربی بوده که می‌خواسته تیم خود را بیرون زمین بکشد و نه نشات گرفته از تصمیم مربی‌ای که به بازیکنش گفته پنالتی را به بیرون بزند. در آن صحنه داور فقط بعد از مشورت با داور چهارم نظر خود را تغییر داد و تصمیم گرفت بازی را ادامه دهد.

 

کامرانی‌فر درباره توجیه عملکرد داوران و انتقادات رییس فدراسیون فوتبال از عملکرد داوری گفت: این داوران سال‌هاست که در لیگ ایران داوری می‌کنند و جزو سهمیه لیگ برتر بوده‌اند. شرایط خوبی داشتند و در آرامش کامل به قضاوت خود می‌پرداختند. حتی دیده شد بعضی از شبکه‌های تلویزیونی در مورد بازی‌های حساس گفتند هیچ صحنه مشکوکی برای نمایش دادن نداشتیم. ما داوران توانمندی داریم که می‌توانند به خوبی صحنه‌ها را تشخیص دهند و به همین دلیل است که در خارج از کشور بازی‌های مهم به آن‌ها سپرده می‌شود. این یک واقعیت است که اگر بازیکنی هرچند ملی‌پوش در شرایط خوبی قرار نداشته باشد، نمی‌تواند بازی خوبی ارائه دهد و حتی پنالتی خود را به بیرون می‌زند. این قضیه در داوران ما نیز صدق می‌کند. اکنون نیز برای داوران چنین اتفاقاتی پیش آمده که امیدواریم در ادامه با شرایط روحی مناسب به کار خود ادامه دهند. البته به شرطی که عده‌ای این اجازه را به داوران بدهند. اگر دو هفته بگذارند داوران با روند عادی خود دیدارها را قضاوت کنند، اعتراض‌ها کمتر می‌شود.

 

وی ادامه داد: البته اعتراض‌های صورت گرفته توسط مدیران، بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها روشی شده است که باعث از بین رفتن تمرکز داوران می‌شود که امیدواریم فدراسیون فوتبال در این قضیه ورود پیدا کند و از برخی از این مصاحبه‌ها جلوگیری کند. زیرا اگر ادامه پیدا کند تعداد زیادی از اعضای فوتبال متضرر خواهند شد.

 

کامرانی فر درباره شجاعت داوران مبنی بر گرفتن پنالتی‌های زیاد در یک دیدار نیز تصریح کرد: من در کلاس‌های داوری که داشتیم بارها به داوران گفتم هر داوری بتواند بیشترین پنالتی درست را در یک بازی بگیرد، تشویق خواهد شد زیرا باید این اتفاق بیفتد. ما چندین صحنه را آنالیز کردیم و دیدیم که تیم‌ها می‌توانستند با اختلاف زیاد پیروز میدان شوند و از داور خواستیم علت تشخیص ندادن این پنالتی‌ها را توضیح دهد.

 

وی ادامه داد: در گذشته هم چنین روندی را نداشتیم و باید قبول کرد که جا افتادن این روش زمان می‌برد. اما دپارتمان  و کمیته داوران در تلاشند این روش جدید در داوری کشور ایجاد کنند.

 

رییس دپارتمان داوری ایران درباره استفاده کردن از داوران خارجی در مسابقه‌های مهم لیگ و جام حذفی گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی در فوتبال ایران نمی‌افتد و ما از هیچ داوری خارجی استفاده نمی‌کنیم زیرا این کار اصلا درست نیست. استفاده  از داوران ایرانی در تمام مسابقه‌های داخلی باعث شده است که فیفا و AFC داوران ایرانی را مورد آنالیز قرار دهند. فیفا و AFC در بعضی از کشورها مانند قطر که در برخی از دیدارها از داوران خارجی استفاده می‌کردند، نظارت کردند و به علت استفاده از این داوران خارجی، از داوران آن‌ها در مسابقه‌های بین‌المللی استفاده نکردند.

 

در ادامه خبرنگاری از کامرانی‌فر پرسید آیا میزان اشتباه‌های داوران در هفته‌های اخیر بیش از حد زیاد نیست کامرانی‌فر پاسخ داد: درباره مسائل فنی و آمادگی جسمانی داوران توضیح دادم اما فشارهای روحی و روانی زیادی هم روی داوران وجود دارد. محروم کردن داور به خاطر فشار بیرونی باعث اشتباه شده باشد، درست نیست. البته اگر داور دچار اشتباه فردی شده باشد، با او برخورد می‌کنیم اما بسیاری از اشتباه‌های داوران به خاطر فشاری است که از بیرون روی آن‌هاست. در دو سه هفته اخیر تماس‌ها و ارتباط‌هایی با داوران گرفته شده که باعث شده آن‌ها تحت فشار قرار بگیرند. مثلا به کمک‌داوری که سال ۸۱ اولین ابلاغش را از همین آقایان گرفته تماس می‌گیرند و درباره عملکرد ضعیفش صحبت می‌کنند. او در همان هفته دچار اشتباه می‌شود و بعد آقایان می‌گویند اشتباه داور را پیش‌بینی کرده بودیم. آماری که از سوی تیم‌ها اعلام می‌شود درست نیست. در هفته نوزدهم فقط در بازی پدیده و سایپا اشتباه داور تاثیرگذار بود و پنالتی که برای سایپا گرفته شد، صحیح نبود. در اهوار هم اگر داور تصمیمش را برنمی‌گرداند و پنالتی را اعلام می‌کرد اشتباه کرده بود.

 

او در ادامه در پاسخ به این سوال که فدراسیون چقدر در چقدر می‌تواند با محروم کردن مربیان به داوری کمک کند گفت: فدراسیون سیاست‌های خود را دارد. به هر حال در فوتبال دنیا بین اجزای فدراسیون تعامل وجود دارد. از مربیان بزرگ تیم‌ها درخواست می‌کنم که اعتراض‌هایشان را کاهش دهند. برخی از این مربیان رفتار مسئولانه‌ای دارند. داوران ما توانمند و با انصاف هستند و آنچه را می‌بینند قضاوت می‌کنند. داوران ما پاک هستند.

 

کامرانی فر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا با کسانی که گفته می‌شود تماس‌های تهدیدآمیز با داوران برقرار می‌کنند و به آن‌ها فشار می‌آورند برخورد جدی نمی‌شود چون به نظر می‌رسد کاملا مشخص است که چه افرادی این کار را می‌کنند.

 

کامرانی فر پاسخ داد: گزارش کاملی از این ماجرا به مقامات فدراسیون ارائه داده‌ایم. نمی‌خواستم کار به اینجا برسد اما مستندات خود را جمع کرده‌ایم تا مقامات فدراسیون به آن ورود کنند. با همه بزرگان تعامل داشته‌ایم و از تجربه‌شان استفاده کرده‌ایم. شاید این افراد خواسته‌هایی داشتند که عملی نشد و این به مذاق آن‌ها خوش نیامده است. من کمتر درباره خودم حرف می‌زنم اما اگر بدانم که کسی مسئول دپارتمان داوری است که تحصیلات عالی ورزش دارد و سوابق و رتبه‌های بین‌المللی داوری‌اش مشخص است و این مسائل را درباره آن آقایان هم بررسی کنند، متوجه می‌شوند که اوضاع چگونه است.

 

رییس دپارتمان داوری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره حق‌الزحمه داوران و مشکلات مربوط به آن‌ گفت: از رسانه‌ها ممنونم که به این مساله توجه دارند. واقعا نیاز است که این مسئله بازنگری شود. در فوتبال خیلی‌ها هستند که زحمت می‌کشند و باید جایگاه مناسب برای آن‌ها مهیا شود. داوران، خبرنگاران و خیلی‌های دیگر در فوتبال ایران تلاش می‌کنند. حق‌الزحمه داوران موردی است که باید مورد اصلاح و بهبود قرار گیرد.

 

در ادامه خبرنگاری از کامرانی فر پرسید آیا او فکر نمی‌کند که اشتباه‌های داوران به ا یرادهایی از داخل دپارتمان داوری بازمی‌گردد. او پاسخ داد: درباره اتفاق‌های دو هفته اخیر گفتم که بحث روحی و روانی خیلی موثر بود. خواهش کردم که همه شرایط را طوری تغییر دهیم که داوران از نظر روحی شرایط خوبی داشته باشند. هرچند ما هم مشکلاتی داریم که باید در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم. به همین دلیل جلسه‌های مختلفی با اعضای فدراسیون داشتیم.

 

کامرانی فر درباره خداحافظی محسن ترکی از داوری هم گفت: من خودم تجربه ۱۰ سال بین‌المللی بودن و شرکت در تست‌های AFC و فیفا را دارم. شرایط داخل با خارج از کشور متفاوت است. زمان تست، تعداد تست‌ها و مسائلی که پیش می‌آید با داخل کشور قابل مقایسه نیست. بارها پیش آمده که داور ما ۲۴ ساعت در راه بوده و بدون اینکه استراحت کند، ساعت ۱ نیمه شب به وقت ایران در تست شرکت کرده است. زمانی که من آمدم ترکی تست داخل کشور را گذرانده بود و من باید به او داوری می‌دادم. او جزو ا فتخارات ما و الگوی فنی و اخلاقی داوران است. وقتی متوجه شدیم که پرواز او به مالزی تاخیر داشته ساعت ۴-۵ صبح رسیده و بدون اینکه استراحت کند در تست شرکت کرده و موفق نشده، بی‌انصافی بوده که به او قضاوت ندهیم. ضمن اینکه قبل از حضور من به داوری که در تست‌های خارجی مردود می‌شد بازی نمی‌دادند اما با مشورت بزرگان داوری تصمیم گرفتیم از ترکی استفاده کنیم. خدا را شکر بعد از آن مسئله سه بازی خیلی خوب قضاوت کرد و بعد از موفقیت در تست آمادگی جسمانی کیش، با خداحافظی‌اش ما را غافلگیر کرد.

 

او ادامه داد: ترکی در آن کلاس مطالبی را به من گفت که به رسم امانت نه مطرح می‌کنم نه از آن‌ها سوء استفاده می‌کنم. او از برخی از مسائل ناراحت بود و شاید به خاطر رفتارهایی که در هفته‌های اخیر با او شد، ناراحت بود. بعد از آن هر چه من و آقای اصفهانیان با او صحبت کردیم راضی نشد که از تصمیمش برگردد. او از نظر سنی می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۸ قضاوت کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------