خودزني به سبك «ژنرال»



اخبار,اخبار ورزشی,اخبارامیرقلعه نوعی

آبي‌هاي پايتخت ايران اين روزها حال و روز خوشي ندارند. آنها بعد از تحمل شكستي تلخ مقابل فولاد حالا نگران آينده‌اند. نگران اينكه شانس قهرماني را از دست بدهند. نگران اينكه پايه‌هاي قدرت كادر فني بيش از اين متزلزل شود و مهم‌تر از اين‌ها خطر بزرگ براي آبي‌ها از دست رفتن سهميه آسيايي آنهاست. اتفاقي كه خيلي بعيد نيست استقلال (با توجه به جدول ليگ) شانس رسيدن به آن را از دست داده و اين تيم براي دومين سال پياپي فرصت حضور در مهم‌ترين رقابت باشگاهي قاره كهن را به تيم ديگري بدهد.

 

البته شايد زود باشد چنين پيش‌بيني و تحليلي، اما آنچه از شواهد پيداست تداوم روزهاي ناخوشي آبي‌هاست كه عبور از آن با توجه به جميع شرايط قدري سخت و دست نيافتني به نظر مي‌رسد. هرچند كه بايد پذيرفت وقوع هر اتفاقي در فوتبال ممكن است و استقلال روي كاغذ هنوز حتي اين شانس را هم دارد كه سواي كسب سهميه آسيا، جام قهرماني ليگ برتر را بالاي سر ببرد.


   قلعه نويي و اظهارات تكراري
امير قلعه‌نويي شخصيت پرنوساني ندارد. او همان‌طور كه هميشه براي ثانيه به ثانيه بردهاي تيمش تحليل، تفسير و توجيه دارد، براي باخت‌هاي تيمش هم تحليل و توجيه دارد. صرفنظر از اظهارات او بعد از هر برد حرف‌هاي تكراري قلعه‌نويي بعد از بروز هر باختي است. او به خاطر همين شخصيت كم‌نوسانش معمولا يك دستاويزي پيدا مي‌كند تا باختش را به يك شكلي توجيه كند. او يا خبرنگاران اجنبي‌پرست، يا كيفيت بد زمين يا داور و يا هواداران و حواشي مربوط به آنها را توجيه باخت‌هاي خود مي‌خواند.

 

سرمربي باتجربه استقلال در زمان باخت‌ها از هر چيزي حرف مي‌زند غير ضعف خود و همكارانش در هدايت و چيدمان درست بازيكنانش. او مثلا هيچ وقت نمي‌گويد كه تيمش به تك چهره‌ها نظير مجتبي جباري، فرهاد مجيدي يا حالا هم جاسم كرار متكي بوده. قلعه‌نويي اساسا به زعم خود مربي كم اشتباهي است و هميشه يك عامل ثانويه زمينه باخت تيم‌هايش را فراهم مي‌سازد.


   تاثير باورنكردني كرار جاسم
جاسم كرار بازيكن با كيفيتي است. اين را تقريبا همه كارشناسان مي‌پذيرند و به آن اذعان دارد. او آن‌قدر در استقلال به مهره تاثيرگذاري بدل شده كه در هر بازي از اين تيم نباشد بايد باخت را پاي اين تيم پايتخت‌نشين نوشت. اين البته از نظر قلعه‌نويي ايرادي ندارد. او احتمالا اين حد از تاثيرگذاري يك بازيكن در يك تيم را اشتباه نمي‌داند و حتي آن را يك ويژگي مي‌خواند. سرمربي آبي‌ها كاش در كنار همه توجيهات خود در بروز شكست‌هاي تيمش يك بار هم به اين اشاره مي كرد كه استقلال و مهره‌هاي اين تيم بيش از حد تصور متكي به بازيكن عراقي‌شان شده‌اند.

 

نكته جالب توجه اينكه امير قلعه‌نويي خبرنگاران مدافع كي‌روش را همواره متهم به اجنبي پرستي مي‌كند اما هيچ وقت به همين خبرنگاران نمي‌گويد كه چرا اين‌قدر پاي حاشيه‌هاي جاسم كرار ايستاد. او احتمالا وظيفه خود مي‌داند از بازيكن خارجي تيمش كه ايراني نيست حمايت كند و چشمش را به روي همه كارهايش ببندد.


   صداي پاي جانشين قلعه‌نويي
شايد حرف زدن از انتخاب يك جانشين براي قلعه‌نويي در اين برهه زماني خيلي به واقعيت نزديك نباشد. يا حداقل شخصيت بهرام افشارزاده مديرعامل استقلال اين نيست كه در چنين برهه‌اي بخواهد تغييري در كادر فني آبي‌ها ايجاد كند. با اين حال چند وقتي است اخباري از رفتن قلعه‌نويي به گوش مي‌رسد.

 

منتقدان و آنهايي كه قلعه‌‌نويي مورد حمايت‌شان نيست بر تغيير كادر فني تاكيد مي‌كنند و در نقطه مقابل هم حاميان سرمربي آبي‌ها حضور دارند كه همچنان وعده روزهاي خوش استقلال با قلعه‌نويي را مي‌دهند. نكته جالب نام گزينه جانشيني قلعه‌نويي است كه اتفاقا او هم يك استقلالي اصيل است. عليرضا منصوريان كه با نفت نام و آوازه‌اي براي خود دست و پا كرده حالا جدي‌ترين گزينه جانشيني استقلال است. او خودش هم چند بار از تمايلش براي نشستن بر نيمكت اين تيم خبر داده و بعيد نيست اگر بنا بر تغيير و تحول باشد او سرمربي فصل آينده آبي‌ها در فصل آينده نباشد. بايد نشست و ديد آبي‌ها در فصل جاري با قلعه‌نويي چه مي‌كنند.


   نيم نگاه قلعه‌نويي به صندلي كي‌روش
قلعه‌نويي يكي از مخالفان سرسخت كي‌روش است. او حتي در اوج روزهايي كه همه به تمجيد از كي‌روش مي‌پرداختند هم از گفتن نقص‌هاي اين مربي پرتغالي ابايي نداشت. اين البته شايد يك دليل بيشتر ندارد و آن هم نيم نگاه سرمربي آبي‌ها به نيمكت هدايت تيم ملي است. قلعه نويي در ذهن خودش محق‌ترين گزينه ايراني براي جانشيني كي‌روش است و احتمالا هميشه در قامت بزرگ‌ترين آلترناتيو سرمربي تيم ملي در مورد او سخن گفته و مي‌گويد. او حتي در روزي كه شكست تلخي مقابل فولاد تجربه كرد هم از حمله به كي‌روش نگذشت.

 

او با تركمنچاي خواندن قرارداد كي‌روش از فدراسيون خواسته جزييات قرارداد او با فدراسيون فوتبال را اعلام كند. قلعه‌نويي كاش قبل از اين خواسته به همين مردم پاسخ مي‌گفت كه چرا در همه اين سال‌ها حتي يك‌بار جزييات قراردادش با باشگاهي هاي ليگ برتري اعلام نشده است. با اين حال به نظر مي‌رسد سرمربي استقلال همواره به بازگشت به نيمكت تيم ملي فكر مي‌كند و همين هم تمركز او براي هدايت استقلال را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

 

اخبار ورزشی - قانون

 


 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------