پرونده‌ای درباره بازیکنان خارجی که به پرسپولیس آمدند/ دلارهای سوخته!



پرسپولیس به شکلی عجیب در جذب بازیکن خوب خارجی ناکام بوده و تجارب تلخی در این زمینه در طول سال های اخیر داشته است.

به گزارش ایسنا، جذب بازیکنان خارجی در تمام تیم ها خصوصا در تیم‌های آسیایی یک مزیت به حساب می‌آید ولی این موضوع در تیم پرطرفداری چون پرسپولیس  به بدترین شکل پیش رفته است. در سالهای اخیر آنقدر بازیکنان بی‌کیفیت خارجی پیراهن پرطرفدارترین تیم ایرانی را به تن کردند که شائبه زدو بند و مسائل پشت پرده به ذهن خطور می‌کند.

 

در تمام دنیا جذب بازیکن خارجی برای تیم‌های برتر یک کشور خیلی سخت‌تر از تیم‌های دیگر است. برای مثال پیوستن بازیکنان خارجی به رئال مادرید و بارسلونا در اسپانیا یا منچستریونایتد و چلسی در انگلیس نسبت به تیم‌های دیگر سخت بوده است ولی در ایران تیم بزرگی چون پرسپولیس تجربه موفقی در این زمینه نداشته است و این در حالی است که بهترین بازیکنان خارجی را باید در تیم‌های میانه جدولی مشاهده کرد.

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

لئوناردو دی کارمو و ایوان پترویچ

 

* فقدان تست‌های بین المللی 

در تمام تیم‌ها اصول بین المللی برای جذب بازیکنان خارجی وجود دارد و تمام بازیکنان (حتی بازیکنان نامداری چون پوگبا و ایبراهیموویچ) موظف هستند تست‌های آن باشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارند. این تست‌ها شامل آمادگی جسمی و روحی و روانی و سلامت فردی بازیکن است و بازیکنی که به این معیار و استاندارد باشگاه نرسد، حق امضای قرارداد نخواهد داشت. این در حالی است که در تیم پرسپولیس در ادوار لیگ برتر بازیکنانی جذب شدند که بعد از چندی مشخص شده است که بازیکن مورد نظر بیماری دارد و مصدوم است و یا با اضافه وزن و یا مشکل بینایی روبرو بوده است.

 

در سال‌های اخیر همیشه جذب بازیکنان خارجی از سوی تیم پرسپولیس پروسه عجیبی داشته است.

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

مایکل اومانیا کاستاریکایی

 

پرسپولیس در تاریخ خود تاکنون نزدیک به ۵۰ بازیکن خارجی داده است که جز چند بازیکن محدود، بقیه ناکام بودند و نه تنها گره‌ای از کار این تیم باز نکردند، بلکه با شکایت از باشگاه به فیفا به مشکلات تیم نیز اضافه کردند.

 

** اوکراینی‌ها و دلالی؟ 

معلوم نشد دو بازیکن ضعیف اوکراینی چطور سر از تیم پرسپولیس در آوردند و با چه کارنامه‌ای وارد تیم شدند. بعد از اردوی تمرینی پرسپولیس در کیف دو بازیکن خارجی به نام های ولادمیر پریموف و الکسی پولیانسکی به این تیم آمدند که این دو بازیکن فقط نقش پر کردن ۳ تعویض پرسپولیس را داشتند و کارآیی خاصی در این تیم نداشتند و بعد از انتقادات زیاد باشگاه پرسپولیس قرارداد این دو بازیکن را لغو کرد.

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

هروه اوساله

 

** پانامایی‌های مسن

خوزه آنتونی تورس و کارلوس ریوه‌را دو بازیکن پانامایی بودند که در زمان حضور علی پروین به پرسپولیس آمدند که این دو بازیکن بعید است فوتبالیست باشند و هیچ رزومه‌ای ندارند.  این دو بازیکن در مجموع فقط یک بار برای پرسپولیس بازی کردند و به دلیل سن بالایی که داشتند، کنار گذاشته شدند.

 

* بدون بازی با یک جیب پر پول 

ژان نیکولفسکی یکی از عجیب‌ترین بازیکنانی است که در پرسپولیس بوده است. این بازیکن بدون بازی با این تیم معلوم نشد چه شرایطی دارد و بدون یک دقیقه بازی  و فقط به خاطر حضور در تمرینات تیم ۱۰۰ هزار دلار به جیب زد. همین شرایط برای آنتونی گولچ نیز بود و این بازیکن نیز بدون بازی در پرسپولیس از این تیم کنار رفت. 

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

ابراهیم توره، یکی از معدود خارجی‌های خوب پرسپولیس

 

* دی کارموی برزیلی 

پرسپولیسی‌ها با خرید دی کارمو چشم بازار را کور کردند بازیکنی که گفته شده بود در لیگ محلی برزیل بازی می‌کرد با حمایت افشین قطبی به بازی گرفته شد ولی در انجام حرکات ساده نیز مشکل داشت.

 

* ایلیچ و گل‌های به یاد ماندنی

دروازه‌بان مقدونیه‌ای پرسپولیس گفته می شد با مشکل بینایی روبرو است و جذب این تیم شد ولی از روی بدشانسی یا مسائل دیگر تبدیل به یکی از ضعیف‌ترین دروازه‌بان های تاریخ پرسپولیس شد و گل های بد زیادی دریافت کرد. با این حال او را می‌توان جزو بازیکنان به نسبت خوب پرسپولیس ارزیابی کرد.

 

در زیر فهرست چند بازیکن ضعیف خارجی پرسپولیس را می‌بینید:

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

* خارجی‌های نیمه موقت

بازیکن هایی چون جری بنگستون، مایکل اومانیا، هوار ملا محمد، تیاگو فراگا، روبرت ساها، اشپیتیم آرفی و الونگ الونگ تا حدودی توانستند انتظارات را برآورده کنند.

 

* خارجی‌های موفق 

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

ایمون زاید

 

در تاریخ پرسپولیس بازیکنان کمی بودند که برای این تیم خاطرساز بودند. در این بین ایمون زاید به سبب هت تریک در داربی توانست نام خودش را بر سر زبان‌ها بیندازد. عیسی ترائوره اولین خارجی گلزن در داربی نیز یکی از موفق‌های پرسپولیس بود.

 

در زیر بازیکن‌های موفق خارجی در پرسپولیس را مرور می‌کنیم.

 

اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,بازیکنان خارجی پرسپولیس

 

پرسپولیس در حالی که می‌توانست با جذب چند بازیکن قوی در لیگ قهرمانان آسیا موفق باشد، بدون داشتن نیمکتی قوی شرایط سختی برای صعود دارد و چه بسا اگر مدیران و کادر فنی این تیم دقت بیشتری در جذب بازیکن خارجی داشتند شرایط به گونه دیگری پیش می‌رفت.

 

البته پرسپولیس در این بین یک نمونه در فوتبال ایران است و اکثر خریدهای خارجی که سر از باشگاه‌های ایرانی در می‌آورند نیز شرایط مشابهی دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------