گلی که فوتبال انگلستان را شوکه کرد



اخبار,اخبار ورزشی,اخباربازیکن استوک‌سیتی

بازیکن استوک‌سیتی از 60 متری دروازه چلسی را باز کرد

استوک با نتیجه 2ـ1 در استامفوردبریج از چلسی شکست خورد اما چیزی که بیش از نتیجه این بازی در ذهن می‌ماند، گل شگفت‌آوری بود که چارلی آدام از نیمه زمین خودشان وارد دروازه آبی‌پوشان لندنی کرد.

این هافبک اسکاتلندی توپ را در زمین تیم خودش در اختیار گرفت و پیش از آن‌که شوت 60 متری‌اش را از بالای سر تیبو کورتوا عبور دهد، نگاهی به دروازه چلسی انداخت و با ضربه‌ای که دروازه‌بان بلژیکی را در حالی که می‌دوید به درون دروازه پرت کرد، گل تساوی استوک را به ثمر رساند. حالا نگاهی می‌کنیم به واکنش‌هایی که نسبت به گل آدام نشان داده شده و خاطراتی که پس از به ثمر رسیدن این گل در ذهن هواداران فوتبال زنده شد.

گلی برای تمام زندگی
خیلی عوامل دست به دست هم داد تا این گل فوق‌العاده به ثمر برسد اما شاید آدام باید بیش از همه ممنون کورتوا باشد که چند متری از دروازه‌اش فاصله گرفته بود تا به این ترتیب نه‌تنها یکی از زیباترین گل‌های فوتبال جهان به ثمر برسد بلکه این دروازه‌بان بدترین گل دوران فوتبالی‌اش را بپذیرد. اما صحبت‌های آدام پس از به ثمر رساندن این گل در نوع خودش جالب بود. هرگز فکر نمی‌کردم که تا این اندازه قدرت دارم که بتوانم دروازه‌بانی با این کیفیت را شکست دهم. فکر می‌کنم اتفاق خاصی رخ داد. چیزی که همیشه در خاطرم می‌ماند. این یکی از آن اتفاقات بود که به زیبایی شکل گرفت و به گل تبدیل شد. به اندازه کافی خوش شانس بودم که ضربه‌ام وارد دروازه شود. چنین اتفاقی فقط یک‌بار ممکن است در زندگی شما رخ دهد و یک افتخار فردی بزرگ برایم محسوب می‌شود. راهی که مرا به پنجاهمین گل در فوتبال انگلیس رساند اما متاسفانه تیم باخت و این موضوع ناراحت‌کننده‌ای بود.

مسی در حسرت آدام
خوزه مورینیو، سرمربی چلسی هم نتوانست در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی به این گل واکنشی نشان ندهد و حس خود را نسبت به آن بیان کرد البته مانند همیشه با طعنه. گل فوق‌العاده‌ای بود. هر بازیکنی در دنیا علاقه دارد چنین گلی به ثمر برساند. از دیگو مارادونا گرفته تا لیونل مسی و همه بازیکنان که در سطح بالایی قرار دارند اما همه آنها موفق نمی‌شوند در طول دوران فوتبالی‌شان چنین گلی بزنند. چارلی آدام شرایطی برای زدن یک شوت 50 متری بدست آورد و درست از همان لحظه‌ای که ما توپ را از دست داده بودیم استفاده کرد و یک گل فوق‌العاده را به ثمر رساند.

یک گلزن سابقه‌دار
مارک هیوز، سرمربی تیم استوک سیتی می‌گوید چارلی همیشه توانایی زدن گل‌هایی از فاصله دور را نشان داده بود اما این توانایی در بازی مقابل چلسی خودش را نشان داد. این یک گل حیرت‌آور از چارلی بود. او توانایی این کار را داشت و در این بازی آن را به همه نشان داد. در تمرینات هم چند بار این کار را انجام داده بود زیرا به توانایی خودش اعتماد داشت. او این باور را داشت و همیشه چنین شوت‌هایی می‌زد.

بهترین گل از راه دور لیگ برتر
تحلیلگر این بازی یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال انگلیس و لیگ برتر بود. این مرد کسی نمی‌تواند باشد جز آلن شیرر که سال‌ها برای تیم‌های ملی انگلستان و نیوکاسل گلزنی کرد اما خودش هیچ‌گاه فرصتی نیافت که چنین گلی به ثمر برساند. او از گل آدام به عنوان بهترین گل از راه دور تاریخ لیگ برتر یاد می‌کند و می‌گوید، یک ضربه باورنکردنی بود. او با دید وسیع خود خروج کورتوا از دروازه را متوجه شد و به بهترین شکل توپ را به دروازه چلسی وصل کرد. او می‌داند کار بزرگی کرده و من بیشتر از خودش مطمئن هستم. او هم بزودی با این گل ارتباط برقرار می‌کند. این یک توانایی بزرگ برای آدام است. این بهترین گل از راه دوری بود که من تاکنون در لیگ برتر دیده‌ام زیرا از دورترین نقطه به ثمر رسید و مقابل یکی از بهترین دروازه‌بانان کنونی اروپا بود.

تکرار تجربه قدیمی
گلی که آدام مقابل چلسی به ثمر رساند اولین گلی نبود که او تقریبا از میانه میدان به ثمر رساند. او گل مشابهی زمانی که در تیم ذخیره‌های بلکپول مقابل اکرینگتون بازی می‌کرد، وارد دروازه حریف کرد. وی مدت کوتاهی پس از این گل در سال 2009 به تیم سیسایدرز پیوست.

کدام بازیکنان وی چنین تجربه‌ای داشتند؟
دیوید بکهام: در فصل 1996ـ1995 دیوید بکهام 34 بازی برای منچستریونایتد انجام داد و پیش از آن‌که گل به یادماندنی اش را مقابل ویمبلدون به ثمر برساند، هفت گل برای این تیم زده بود. در آگوست 1996 او با گلی که از میانه میدان وارد دروازه ویمبلدون کرد، توانست خودش را به دنیای فوتبال معرفی کند. او در بازی ابتدایی فصل منچستر در سلهارست پارک یک لحظه نیل سولیوان را بیرون از دروازه‌اش دید و گل معروفش را به ثمر رساند تا یونایتد به پیروزی 3 بر صفر دست پیدا کند.

ژابی آلونسو: لیورپول در ورزشگاه کنیلوورث بازی می‌کرد و حریفش لوتون ناشناخته بود. کاپیتان جرارد ابتدا قصد داشت به دلیل پاسی که آلونسو در اختیارش قرار نداده بود، وی را سرزنش کند اما زمانی که اطرافش را نگاه کرد و دید توپ از خط دروازه عبور کرده، به سوی آلونسو برگشت تا از او عذرخواهی کند. آلونسو بازگشت به یادماندنی لیورپولی‌ها را در دور سوم جام حذفی مقابل لوتون با شوتی از فاصله 55 متری و وارد کردن توپ به درون دروازه بدون حفاظ حریف کامل کرد تا قرمزها با نتیجه 5ـ3 به برتری برسند.

آلونسو 8 ماه بعد: استیو هارپر دروازه‌بان نیوکاسل به دومین گلری بدل شد که در سال 2006 مقابل شوت‌های آلونسو که از نیمه زمین تیم خودش زده بود، تسلیم شد. او که از دروازه‌اش چند متری فاصله گرفته بود، به دام آلونسو افتاد تا او با شوتی از میانه زمین دروازه حریف را باز کند و به این ترتیب در سپتامبر 2006 لیورپول با دو گل نیوکاسل را شکست دهد.

پل رابینسون: اگرچه او یک بار در جام اتحادیه برای لیدز با ضربه سر گلزنی کرده بود اما تنها گل دوران حرفه‌ای فوتبال دروازه‌بان اسبق تیم ملی انگلیس در لیگ برتر گلی بود که او از فاصله 70 متری برای تاتنهام در پیروزی 3ـ1 مقابل واتفورد در وایت هارت لین در مارس سال 2007 به ثمر رساند. در حالی که تاتنهام در فاصله چهار متری با محوطه جریمه خودش صاحب یک ضربه آزاد شده بود، رابیسنون پشت آن قرار گرفت تا با شوتی فوق‌العاده توپ را از روی مدافعان حریف و در پایان بن فوستر در درون دروازه واتفورد عبور دهد و گوشه دروازه تیم مهمان را به لرزه دربیاورد.

میانور فیگوئروا: دسامبر 2009 ویگان و استوک به مصاف هم رفتند؛ دیداری که گلی عجیب در خود داشت. ویگان در نیمه زمین خود صاحب یک ضربه آزاد شد که فیگوئروا تصمیم گرفت خیلی زود بازی را شروع کند اما پیش از آن خروج توماس سورنسن را از دروازه دید و با یک شوت سریع دروازه حریف را باز کرد تا بازی در ورزشگاه بریتانیا به تساوی 2ـ2 بینجامد. این گل جایزه بهترین گل فصل بی.بی.سی را از آن خود کرد.

آسمیر بگوویچ: او یکی از پنج دروازه‌بانی است که توانسته در لیگ برتر گلزنی کند. بگوویچ این کار را در بازی مقابل ساوتهمپتون انجام داد. دروازه‌بان تیم استوک با گلزنی از فاصله 92 متری نام خود را به عنوان زننده دورترین گل تاریخ جهان در کتاب گینس ثبت کرد. این گل در 13 ثانیه به ثمر رسید.

 

اخبار ورزشی - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------