آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

کمیته انضباطی از دعوت بازیکن پرسپولیس جهت ادای پاره ای از توضیحات خبر داد. به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی…

چرخش 180 درجه ای وزارت ورزش از وعده های انتخاباتی رییس جمهور



اخبار,اخبار ورزشی,وزارت ورزش وجوانان

یک ماه به دوسالگی سخنان حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ورزش مانده؛ او آن روزها در گفت و گو با رادیو ورزش گفته بود «دولت تدبیر و امید نمی‌خواهد در ورزش تصدی‌گری داشته باشد؛... دولت باید تصدی‌گری خود را محدود به مواردی کند که باید متصدی آن باشد مانند امنیت، آموزش و بهداشت و در سایر زمینه‌ها برای فعالیت مردم زمینه و تسهیلات را فراهم کند.»
 
حالا با گذشت 2 سال از انتخاب حسن روحانی، وزارت ورزش او یکی از جدی ترین برنامه هایش را انجام داده است «اصلاح اساسنامه چرخش 180 درجه ای وزارت ورزش از وعده های انتخاباتی رییس جمهورفدراسیون های ورزشی» که تا پیش از انتشار متن آن بسیاری از نخبگان و چهره های ورزشی نسبت به تغییرات هشدار داده بودند.
 
سیدمصطفی هاشمی طبا رییس پیشین سازمان تربیت بدنی و عضو سابق IOC به خبرگزاری تسنیم گفته بود:« تمام این اساسنامه حاکی از آن است که وزارت ورزش می‎خواهد اداره امور فدراسیون‎ها را به‌نوعی در دست بگیرد و فدراسیون‌ها بدون اجازه حق انجام کوچک‎ترین کاری را نخواهند داشت. تقریباً با این کار افرادی را که دلشان می‌خواهد منصوب خواهند کرد. این خلاف روح مردم سالاری و انتخابات است. این اساسنامه به‌معنی دولتی کردن فدراسیون‌ها است.»
 
با انتشار متن اساسنامه مورد نظر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان دولت تدبیر امید توسط خبرگزاری مهر و «مشخص شدن 18 مورد تغییر اساسی» در آن روشن شد که مسئولین فعلی نه تنها فدراسیون ها را «نهاد عمومی و مردمی و غیر دولتی» نمی دانند بلکه تاکید دارند فدراسیون‌های ورزشی «نهادهای دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشند.»
 
این در حالی است که در اساسنامه مصوب 9 خرداد 1378 ماده اول چنین آمده بود فدراسیون ورزشی «مؤسسه عمومی غیر دولتی و دارای‌شخصیت حقوقی است.» به عبارت ساده با گذشت 16 سال فدراسیون ها و آمدن 4 دولت فدراسیون ها به جای «مردمی تر شدن» و به جای «تقویت و استقلال مجامع» شان به فدراسیون هایی به شدت دولتی و با مجامعی ضعیف و دست نشانده تبدیل خواهند شد.
 
از نگاهی دیگر ماده اول اساسنامه جدید، نشان می دهد وزارت ورزش عملا در تعارض با چارچوب فکری رییس جمهور حرکت کرده؛ آنجا که رییس جمهور از «کاهش تصدی گری» و «محدودیت» دولت در حوزه ورزش سخن گفته و وزارت ورزش دولت تدبیر امیر در راه «دولتی کردن» و «افزایش تصدی گری» گام برداشته است.
 
جامعه ورزش به خوبی به یاد دارد این دست اندازی و دولتی تر کردن فدراسیون ها که با اصلاح ماده  10 اساسنامه فدراسیون ها و دادن اختیار عزل به رییس سازمان تربیت بدنی در 11 اردیبهشت 1381 صورت گرفت به تعلیق فدراسیون های ورزشی از جمله قایقرانی و تیرکمان در دولت دوم محمود احمدی نژاد انجامید.
 
وزیر ورزش می تواند با فهم صحیح رهنمودهای رهبری و دستورات رییس جمهور با تقویت مجامع و دور کردن دست سیاسیون از ورزش با کاهش «تصدی گری» و دخالت در امور سطح پایین و البته با جذابیت رسانه ای، به توسعه زیر ساخت ها، ورزش همگانی و توسعه فرهنگ ورزش کمک کند ولی گویا اصرار ویژه ای وجود دارد که برخی مقامات ارشد دولتی، دقیقاً بر خلاف شعارها و وعده های رئیس جمهور حرکت کنند!

 

 

اخبار ورزشی - عصرایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------