واقعا مشکل ما مدل موی بازیکنان است؟!



اخبار,اخبار ورزشی,تبانی درفوتبال ایران

بحث تبانی در فوتبال کشورمان با شکایت نساجی مازندران از مس، ابعاد جدیدی گرفته است.

 نساجی معتقد است ممکن نیست تیمی که در نیم فصل اول نتایج خوبی نگرفته بود، به یکباره اوج بگیرد. درودگر، مدیرعامل نساجی هم گفته پیروزی‌های پیاپی و اخطار، اخراج و پنالتی‌های متعددی که برای مس در دقایق آخر گرفته می‌شود، مصداق تبانی است. این اتفاق در فوتبال ایران بی‌سابقه نبوده و در گذشته هم شهرداری تبریز به دلیل تبانی اجازه حضور در لیگ بر‌تر را پیدا نکرد.

 

چند روز پیش یک شهروند سنگاپوری از تبانی تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی مقابل بحرین و غنا گفته بود. این شرط بند معروف در کتابش درباره بازی با بحرین نوشته بود: «وقتی داور بعد از دقیقه ۹۰ پنالتی گرفت، این قدر شاد و خوشحال شدم که یادم هست ۱۰ هزار دلار به داور بازی انعام دادم». برای روشن شدن ابعاد ماجرای تبانی، گفت‌وگویی با احمدرضا براتی، معاون حقوقی اتحادیه فوتبال گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


  آقای براتی از ابتدا شروع کنیم؛ تعریف تبانی چیست؟
تبانی، توافق دو یا چند نفر برای تحت تاثیر قرار دادن نتیجه یک مسابقه خارج از معادلات فوتبالی، خارج از معدلات ورزشی، خارج از زمین مسابقه. به این معنی که یکی از طرفین مسابقه با یک یا چند نفر از دست اندرکاران مسابقه، یکی از بازیکنان، داوران یا مربیان تصمیم می‌گیرند یا توافق می‌کنند به هر علت خاصی نتیجه مسابقه را به نفع خودشان در بیاورند. 


  اتفاقاتی در فوتبال ایران افتاده که مصداق بارز تبانی هستند ولی همه مسئولان به دنبال مدرک هستند؛ عکس، فیلم، دست خط یا هرچیز دیگری، درحالی‌که کسی که تبانی می‌کند مدرکی از خود به جای نمی‌گذارد. مثلا در پرونده مس و نساجی، مسئولان نساجی معتقدند مگر می‌شود مس در نیم فصل دوم بازی‌هایش را پی در پی ببرد؟ یا پنالتی و اخراج‌های پی در پی که برای این تیم گرفته شده است. حتی اعتصاب‌هایی انجام شده و بازیکنان، بازی نکرده‌اند ولی مدرک مستدلی وجود ندارد.
به هرحال همیشه در فضای حقوقی نیاز به دلایل اثبات ادعا وجود دارد. خیلی جا‌ها ممکن است چیزی ببینیم که مطمئن باشیم اتفاقی رخ داده ولی متاسفانه چاره‌ای نیست. باید مدرک وجود داشته باشد. درصورتی‌که دلیل وجود نداشته باشد نمی‌توان حکم به محکومیت افراد یا بازی‌ها داد.

 

در بازی‌های بین‌المللی هم همین‌گونه است و باید مدارک وجود داشته باشد. مدارک هم می‌تواند متفاوت باشد؛ واریز یک وجه به حساب دیگری یا دست خط و فیلم و غیره، اگر قرار باشد بدون مدرک بقیه را محکوم کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. چیزی که برای من مهم است این است که اگر مسئولان بخواهند به دنبال اثبات تبانی باشند، مدارک را پیدا می‌کنند.

 

ولی شرط آن این است که بخواهند مسئله را کشف کنند. در تمام دنیا این تخلفات رخ می‌دهد و در اکثر مواقع هم کشف می‌شود. آنجا مشکلی ندارد اینجا مشکلی دارد؟ متاسفانه در هیچ کجای دنیا این حجم از ادعای تبانی وجود ندارد. یعنی هروقت به پایان لیگ بر‌تر نزدیک می‌شویم، این صحبت‌ها مطرح می‌شود، حتی اگر یک دهم این ادعا‌ها صحیح باشد، به این نتیجه می‌رسیم که تبانی‌های متعددی در ایران رخ می‌دهد. کافی‌است دنبال این قضیه را بگیرند و به دنبال کسانی بروند که این ادعا‌ها را مطرح می‌کنند.


  مشکل همین است. مثلا چندسال قبل آقای زرینچه ادعایی مطرح کرد و گفت که قبلا به تیم آقای قلعه‌نویی اصطلاحا راه داده است. ولی در ادامه وقتی احضار شدند همه چیز را تکذیب کرد و گفت که رسانه‌ها اشتباه برداشت کرده بودند.
دو حالت که بیشتر ندارد؟ یا فردی که ادعا می‌کند راست گفته که باید مدرک بدهد یا تبانی نشده و دروغ می‌گوید. اگر فردی که این ادعا را مطرح می‌کند مدرک ندارد یا حقیقت را نگفته است وقتی می‌بیند دارد محکوم می‌شود برای فرار از محکومیت مدارک را ارائه می‌دهد. اگر من ادعایی را مطرح می‌کنم باید مرا با قدرت بخواهند و از من مدرک بخواهند. اگر مراجع بعد از اینکه مرا خواستند، مدارک را ارائه نکردم باید با من برخورد کنند.  ولی برخورد نمی‌کنند. 


فکر می‌کنید چرا؟ چون عزم جدی برای مبارزه ندارند. دعوت می‌کنند و در ‌‌نهایت می‌گویند مدارک کافی نداشت. اگر مدرکی ندارد که افترا زده و نشر اکاذیب کرده، چرا برخورد نمی‌کنید؟
  بحث سکه هم مطرح شد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد. این وسط یک نفر را هم محروم می‌کنند ولی تیم محکوم نمی‌شود. در ایتالیا کالچوپولی اتفاق می‌افتد و تیمی مثل یوونتوس با آن همه هوادار و افتخار را به لیگ پایین‌تر می‌فرستند. 


نکته کلیدی حرف من این است که عزم جدی وجود ندارد. دو مشکل اساسی در فوتبال ما وجود دارد، اول آنکه عزم جدی برای برخورد ندارند. دوم آنکه افرادی که تعیین شده‌اند برای مبارزه با این مسئله تخصص و تجربه کافی را ندارند.

 

در حال حاضر متولی برخورد با این مسئله در سازمان لیگ کمیته صیانت و در فدراسیون فوتبال کمیته اخلاق است. افرادی که در این حوزه هستند در چه حوزه‌ای تخصص دارند؟ کدام آموزش بین المللی برای کشف تبانی را دیده‌اند؟ وقتی به جای برخورد با تبانی و رشوه، روی سلفی گرفتن، خالکوبی و عربده کشی جاسم کرار متمرکز می‌شویم، فرصتی برای برخورد با تبانی مي‌ماند؟

مشکل این است که ما آشنایی کافی با مسائل نداریم. ما اصلا نمی‌دانیم وظیفه‌مان در کمیته صیانت و اخلاق چیست. آیا مشکل فوتبال ما عکس سلفی و خالکوبی و مدل موی بازیکنان است؟ ببینید درد فوتبال ما چیست و دوستان دنبال چه مسائلی رفته‌اند.


  درباره حکم‌ها صحبت کنید. یک بار حکم می‌دهند و تیمی مثل شهرداری تبریز اجازه حضور در لیگ بر‌تر را پیدا نمی‌کند، یک بار هم مثل راه‌آهن همه چیز حل می‌شود و در ‌‌نهایت یک داور و یک عکاس محروم می‌شود.
دقیقا به همین دو دلیلی که گفتم این مشکلات پدید می‌آید. اول اینکه عزم جدی ندارند و دوم آنکه تخصص کافی ندارند. از یک طرف صدای ماجرا درآمده و نمی‌توانند چشمپوشی کنند از طرفی هم، چون آبروریزی شده سعی می‌کنند برخورد حداقلی کنند.

 

در‌‌ همان ماجرای راه آهن یکی از دوستان گفت که ماجرا را در یک دایره محدودی جمع خواهیم کرد. وقتی یک مسئول رسیدگی می‌گوید در یک دایره محدود جمع می‌کند مطلقا عزم برخورد ندارد و فقط در حال شعار دادن است. خودشان گفته بودند که اگر پیگیری کنیم پای خیلی‌ها وسط می‌آید. فقط دوست دارند حضور داشته باشند، مطرح باشند و صحبتی کنند.


  الان در کمیته انضباطی قاضی‌هایی حضور دارند و این بحث‌ها را بررسی می‌کنند. این تخصص باید در چه زمینه‌ای باشد؟
منظور من این نبود که آقایان باید حقوقدان باشند. همان‌طور که گفتید به جز یک نفر، بقیه افراد حقوقدان هستند. آیا هر پزشکی در هر حوزه‌ای می‌تواند طبابت کند؟ 


  منظورتان این است که باید به حقوق ورزشی تسلط داشته باشند؟
منظورم از تخصص، حقوق ورزش و مخصوصا حقوق فوتبال است. چیزی که زیاد داریم حقوقدان است ولی آیا تسلطی هم به حقوق ورزشی دارند؟ کدام‌یک از آقایان به حقوق فوتبالی مسلط هستند؟ اگر کسی هست بیاید و مدارک ارائه دهد. الان در کمیته صیانت کدام متخصص حقوق فوتبال وجود دارد؟ در کمیته اخلاق کدام‌متخصص داریم؟ دوره‌ها را گذرانده‌اند؟ کدام کتب را نوشته‌اند؟ چه آثاری را ترجمه کرده‌اند؟ 


  حقوق ورزش گرایشی از رشته حقوق در دانشگاه است یا نیاز به دوره خاصی دارد؟
بله گرایشی از حقوق است ولی در دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شود. افرادی که نیازمند کسب اطلاعات باشند می‌توانند با مراجعه به منابع داخلی و خارجی، شرکت در دوره‌ها و تحقیقات کافی، اطلاعاتی کسب کنند. غیرقابل دسترس نیست که بگوییم به این دلیل نرفته‌اند دنبال یادگیری، چرا می‌گوییم متخصص نیستند؟ چون تصمیمات غلطی می‌گیرند. از آرایشان می‌فهمیم. وقتی رای یک نفر با مقررات بین المللی منطبق نیست می‌فهمیم که با الفبای حقوق ورزشی آشنایی ندارد. 


  اگر تبانی محرز شود، حکم چیست؟
تبانی آثار مختلفی دارد که بستگی به شدت و ضعف ماجرا دارد. مثلا یک وقتی دو تیم در میانه جدول تبانی می‌کنند و یک وقتی هم تیمی که در حال سقوط یا در آستانه قهرمانی است تبانی می‌کند. مسلما آثار و تبعات تیمی که تاثیر چشمگیری در جدول رقابت‌ها می‌گذارد حکم سنگین‌تری دارد.

 

وقتی شخصی برای پول این کار را می‌کند مجازات سخت‌تری نسبت به شخصی دارد که به خاطر انتقام، کارهایی را انجام داده است. مجازات از محرومیت کوتاه مدت شروع می‌شود تا محرومیت مادام العمر برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته می‌شود. برای اشخاص حقوقی یا تیم‌ها هم سقوط، کسر امتیاز یا انحلال در نظر می‌گیرند.

 

اخبار ورزشی - روزنامه قانون

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------