«نصف‌جهان» قطب بزرگ فوتبال ایران



اخبار,اخبار ورزشی,فوتبال نصف‌جهان

حسین چرخابی: داشتن پول، دلیل موفقیت اصفهانی‌ها است کاظم اولیایی: اصفهان شاهکار نکرده، تهران افت کرده است.

روندی که برای پیشرفت فوتبال اصفهان و افت فوتبال تهران از یک دهه قبل آغاز شده بود، حالا تا جایی اوج گرفته که می‌بینیم حتی استقلال و پرسپولیس در یک بازی ساده لیگ‌برتری هم از شکست تیم‌های اصفهانی عاجز می‌مانند.

 

درحالی‌که سپاهان نزدیک به ١٢‌سال قبل اولین تیم شهرستانی بود که بر بام فوتبال ایران قرار گرفت، حالا علاوه بر این‌که استقلال و پرسپولیس را کنار زده، همراه با دیگر نماینده اصفهان به برندهای برتر فوتبال ایران تبدیل شده و به نظر می‌رسد فعلا هم این روند ادامه دارد. در ادامه به روندی که باعث شد اصفهانی‌ها قدرت را در فوتبال کشورمان از سرخابی‌ها بگیرند، می‌پردازیم.


رقابت تا قبل از لیگ
قبل از حرفه‌ای شدن لیگ برتر فوتبال ایران رقابت بر سر قهرمانی همواره میان استقلال و پرسپولیس و نهایتا تیمی مثل پاس می‌توانست برای آنها مزاحمت ایجاد کند. البته ملوان نیز در جام حذفی عملکرد خوبی داشت و یکی، ٢ باری توانست به قهرمانی برسد.

 

آن موقع هیچ خبری از اصفهانی‌ها نبود و سپاهان که‌سال ٧٢ توسط یکسری از مدیران اصفهانی ازجمله اسلامیان، نایب‌رئیس فعلی فدراسیون فوتبال تشکیل شد، هیچ حرفی برای گفتن مقابل بازیکنان ملی‌پوش استقلال و پرسپولیس نداشت.

 

ذوب‌آهن هم امتیاز تام اصفهان را در همان مقطع خریداری کرد تا با کمک گرفتن از همشهری‌اش پیشرفت کند اما این ٢ تیم با وجود بکارگیری مربیان مطرحی چون استانکو و مرحوم ناصر حجازی قبل از شروع لیگ حرفه‌ای در‌ سال ٨٠ به هیچ افتخاری دست پیدا نکردند.


٨٢، استارت اصفهانی‌ها
سال ٨٢ را می‌توان ‌سال شکوفایی فوتبال اصفهان نامید که دقیقا مثل ‌سال ٩٤ دو تیم اصفهانی بر قله فوتبال ایران ایستادند. سپاهان چند هفته زودتر از پایان لیگ با فرهاد کاظمی برای اولین‌بار به‌عنوان یک تیم شهرستانی قهرمان لیگ ایران شد. ذوب‌‌آهن نیز جام حذفی را بالای سر برد.

 

این روند طی سالیان اخیر ادامه داشت و حالا سپاهان با کسب ٥ عنوان قهرمانی به اندازه ٢ تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ افتخار کسب کرده و در جام حذفی نیز با ٤ قهرمانی و ذوب‌آهن با ٣ قهرمانی در طول لیگ حرفه‌ای بالاتر از سرخابی‌های تهران ایستاده‌اند.

 

حضور این ٢ تیم اصفهانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا و ناکامی استقلال و پرسپولیس از کسب عنوان در سطح قاره‌کهن (در سال‌های اخیر) کاملا کفه ترازو را به سمت اصفهانی‌ها سنگین کرده تا حالا بتوان آنها را قطب فوتبال ایران دانست.


پول، دلیل اصلی موفقیت!
با این‌که پرسپولیس ‌سال گذشته در طول یک‌سال ٥ مدیر عوض کرد، سپاهان از طول ١٤ دوره لیگ برتر این تعداد مدیر را در راس خود دیده است. ذوب‌آهن نیز ٤ مدیر عوض کرده و حالا بار دیگر سعید آذری در رأس این باشگاه قرار دارد.

 

با این حال حسین چرخابی، پیشکسوت باسابقه فوتبال اصفهان که سابقه مربیگری در هر دو باشگاه مطرح این شهر را نیز دارد، دلیل اصلی موفقیت تیم‌های این شهر را عدم وجود مشکلات مالی می‌داند. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «فوتبال همراه با زمان تغییر کرده و از زمانی که فوتبال ایران به شکل حرفه‌ای درآمده دیگر پول حرف اول را می‌زند.

 

شاید ٢٠‌سال قبل در فوتبال ایران فقط غیرت و عشق پیراهن بود که حرف اول را می‌زد و حتی بازیکنان شهرستانی نیز عاشق این بودند که پیراهن استقلال و پرسپولیس را به تن کنند اما وقتی پول‌های هنگفت وارد فوتبال شد، همه‌چیز تغییر کرد.»


وی همچنین می‌افزاید: «بازیکنان فعلی ابتدا به دنبال باشگاهی هستند که به تعهدات خود عمل کند و بعد از آن هم پول بیشتری بدهد. تجربه ثابت کرده که استقلال و پرسپولیس قرارداد بازیکنان را پرداخت نمی‌کنند اما اصفهانی‌ها هیچ‌وقت مشکل مالی نداشتند.

 

در ضمن وقتی به باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن وارد می‌شوید، مفهوم واقعی یک باشگاه را درک می‌کنید. آنها در تمام رشته‌ها تیم‌داری می‌کنند و حتی در صورت تغییر مدیریت، فرد تازه‌وارد راه قبلی‌ها را ادامه می‌دهد.»


اولیایی: اصفهان شاهکار نکرده!
کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق استقلال با اشاره به شکست‌های متعدد اخیر سرخابی‌ها مقابل تیم‌های اصفهانی به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه در فوتبال ما جناح‌ها بسیار تأثیرگذار شده‌اند و همین که صحبت از رقابت اصفهان و تهران در فوتبال می‌شود، مشخص است که مسیر اشتباهی را می‌رویم.

 

من معتقدم باشگاه‌های اصفهانی به مسیر مشخص خود ادامه داده‌اند و این استقلال و پرسپولیس هستند که به شدت افت کرده‌اند. درواقع اصفهانی‌ها شاهکار نکردند چون در همان اصفهان هم سپاهان سال‌هاست در زمینی بازی می‌کند که برای ذوب‌آهن است و در ٣٥ کیلومتری خارج از شهر قرار دارد.»

 

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «استقلال و پرسپولیس با وجود طرفداران میلیونی، نگاه ملی‌‌ای به خود ندیدند و کارشان به این‌جا رسیده که مقابل فوتبال اصفهان تحقیر می‌شوند و در یک هفته ٦ گل دریافت می‌کنند! اگر دايما به دنبال تغییر مدیران نبودیم، شاید این اتفاقات رخ نمی‌داد، اگرچه هنوز هم اگر این راه را برویم، وضع از این هم بدتر می‌شود.»


جنگ در تهران، دوستی در نصف جهان
جدا از بحث پیشرفت فوتبال اصفهان که حتی در میان مدیران فدراسیون نیز می‌توانیم نشانه‌هایی از آن را ببینیم، استقلال و پرسپولیس رو به نابودی می‌روند. با این‌که در تهران همچنان کری‌خوانی‌ها میان استقلال و پرسپولیس است، ٢ باشگاه اصفهانی در کنار یکدیگر هستند و مردم این شهر نیز حتی حاضرند یک تیم شهرستانی دیگر قهرمان ایران شود اما سرخابی‌ها نه.

 

درواقع استقلال و پرسپولیس ابتدا باید در جنگی که با خودشان دارند، برنده شوند و بعد به سراغ جدال با اصفهانی‌ها بروند که همین امر، آنها را یک گام عقب‌تر قرار داده است.

 

این روزها شاهد هستیم که توجه مردم و رسانه‌ها به تیم‌های اصفهانی تا پست گرفتن مدیران در فدراسیون همه به سود اصفهان رقم می‌خورد اما باید دید آنها چه کرده‌اند که به این‌جا رسیدند و استقلال و پرسپولیس چه کرده‌اند که مسیر معکوسی را در پیش گرفتند.


اخبار ورزشی  - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------