جزئیات از دست رفتن صندلی ۲۴ ساله/میراث افشارزاده به شهنازی نرسید



اخبار,اخبار ورزشی,افشارزاده

انتخابات شورای المپیک آسیا درحالی یک ماه پیش برگزار شد که بعد از ۲۴ سال ریاست کمیته آمار و اطلاعات آن از ایران گرفته شد؛ چرا که به جای افشارزاده کاندیدایی معرفی شد که نتوانست رای بیاورد.

اواخر شهریورماه گذشته ترکمنستان میزبان سی و چهارمین نشست اعضای شورای المپیک آسیا (OCA) بود که به منظور تعیین محل برگزاری بازی های آسیایی ۲۰۲۲ و همچنین برگزاری دومین جلسه هماهنگی بازی های ۲۰۱۷ داخل سالن آسیا در عشق آباد برگزار شد؛ اما مهمترین بخش این نشست مربوط به انتخاب اعضای هیات رئیسه و همچنین روسای ۱۸ کمیته شورای المپیک آسیا بود که اتفاقات با معرفی کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک ایران به عنوان یکی از ۶ فرد منتخب و مورد نظر رئیس OCA برای عضویت در هیات اجرایی همراه شد.

کیومرث هاشمی در کنار «سهیل خوری» از لبنان، «پرنس بولکیا» از برونئی، «میرابور عثمانو» از ازبکستان، «فرناندو» از سریلانکا و «راد حامدی» از عراق نفرات منتخب رئیس شورای المپیک آسیا برای عضویت در هیات اجرایی این شورا تا سال ۲۰۱۹ بودند؛ عضویتی که در ازای آن ایران یکی از مهمترین کرسی های بین المللی خود را از دست داد. آن هم بعد از ۲۴ سال ریاست متوالی و بدون وقفه بر این کرسی!

ریاست افشارزاده قربانی کاندیداتوری بدون رای شهنازی شد!
کمیته آمار و اطلاعات شورای المپیک آسیا (OCA) یکی از ۱۸ کمیته ای بود که انتخاب ریاست آن در جریان اجلاس شهریورماه انجام شد. این انتخابات در حالی برگزار شد که بهرام افشارزاده از سالها پیش و تقریبا همزمان با شکل گیری شورای المپیک آسیا، ریاست این کمیته را بر عهده داشت و به همین دلیل در اجلاس عشق آباد ترکمنستان هم شرکت کرد تا گزارشی از دوره رو به اتمام ریاست خود در کمیته آمار و اطلاعات OCA ارائه کند.

بهرام افشارزاده اما بر خلاف بسیاری از ادوار گذشته این بار توسط کمیته ملی المپیک ایران به عنوان کاندیدای ریاست کمیته آمار و اطلاعات شورای المپیک آسیا و هیچ یک از کمیته ها و پست های دیگر این شورا معرفی نشد؛ شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران که اتفاقا در اجلاس عشق آباد هم حضور داشت کاندیدای معرفی شده ایران برای انتخابات ریاست کمیته آمار و اطلاعات OCA بود.

 

دبیر کل کمیته ملی المپیک اما در کسب آرای لازم برای بر عهده گرفتن ریاست این کمیته موفق نبود و بدین ترتیب در غیاب افشارزاده در جمع کاندیداها، نماینده کشور مغولستان به نام «دمچیگجاو زاگسورن» ریاست کمیته آمار و اطلاعات شورای المپیک آسیا را بر عهده گرفت و اینگونه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کرسی های بین المللی ورزش ایران از دست رفت.

چرا بهرام افشارزاده برای ریاست دوباره کمیته آمار و اطلاعات OCA معرفی نشد؟
بهرام افشارزاده که در بدو شکل گیری شورای المپیک آسیا عضو کمیته مالی این شورا شد و سپس ریاست کمیته آمار و و اطلاعات آن را بر عهده گرفت، طی این مدت و برای هریک از دوره های انتخاباتی OCA که هر چهار سال یک بار برگزار می شد، از طرف کمیته ملی المپیک ایران به عنوان کاندیدای ریاست کمیته آمار و اطلاعات معرفی می شد و اینگونه با کسب آرای لازم مدیریت خود در این کرسی مهم بین المللی را ادامه داد.

افشارزاده چهار سال پیش هم در اجلاس شورای المپیک آسیا که به میزبانی کویت برگزار شد، به عنوان کاندیدای معرفی شده در انتخابات مربوط به ریاست کمیته آمار و اطلاعات شرکت کرد و برای ششمین دوره متوالی این مسئولیت را بر عهده گرفت.

 

برای انتخابات سال ۲۰۱۵ اما شاهرخ شهنازی به جای افشارزاده برای حضور در انتخابات ریاست کمیته آمار و اطلاعات OCA معرفی شد که وی هم نتوانست در رقابت برای این کسب این کرسی صاحب رای لازم شود.

اینکه از یک کشور دو نفر نمی توانند عضو هیات اجرایی OCA باشند توجیهی بود برای معرفی نکردن افشارزاده به عنوان کاندیدای ریاست کمیته آمار و اطلاعات.

 

این در حالی بود که در پایان انتخاباتی که در عشق آباد ترکمنستان برگزار شد، کویت، قزاقستان، کره جنوبی و چین صاحب دو نماینده و ژاپن هم صاحب سه نماینده در کرسی های مختلف شورای المپیک آسیا شدند.

به گزارش مهر، بر اساس نتیجه پایانی انتخابات ۲۰۱۵ شورای المپیک آسیا و برای چهارسال آتی (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹) «شیخ احمد الفهد الصباح» و«شیخ طلال فهد» هر دو از کویت رئیس OCA و رئیس کمیته مقررات (از کمیته دائمی OCA) را عهده دار هستند.

 

از کشور قزاقستان «تیمیر خان» و «خانم ناتالی» به ترتیب به عنوان نایب رئیس OCA در آسیای میانه و ریاست کمیته ورزش و بانوان (از کمیته دائمی OCA) انتخاب شدند.

«داوسانگ مون» و «کیونگ سان بو» هر دو از کره جنوبی هم ریاست کمیته استقبال و کمیته ورزش (از کمیته دائمی OCA) را بر عهده گرفتند. از کشور چین هم «سونگ لوزنگ» برای مدیریت کمیته ورزش (از کمیته دائمی OCA) و «وی جی زهونگ» برای مدیریت کمیته اخلاق انتخاب شد.

همچنین از کشور ژاپن «تاکدا» به عنوان نایب رئیس و تا سال ۲۰۱۷ در کنار  «کوجی موروفوشی» و «تسونه کازو تاکدا» برای مدیریت کمیته های ورزشکاران و هماهنگی (از کمیته دائمی OCA) وارد هیات اجرایی شدند آنوقت به بهانه منع حضور دو نفر از یک کشور برای هیات اجرایی بهرام افشارزاده به عنوان کاندیدای ریاست کمیته ای که سال ها مدیریت آن را بر عهده داشت، معرفی نشد!

پایان بی سر و صدای ۲۴ سال ریاست متوالی در کمیته آمار و اطلاعات OCA
در هر صورت در انتخابات اخیر شورای المپیک آسیا و با وجود عضویت کیومرث هاشمی در هیات اجرایی، ریاست کمیته آمار و اطلاعات این شورا توسط یک ایرانی از دست رفت آن هم به خاطر یک کوتاهی در معرفی دوباره بهرام افشارزاده که سالیان سال این سمت را برعهده داشت و معرفی بی نتیجه یک کاندیدای دیگر (شاهرخ شهنازی) به جای وی!

این در حالی بود که بهرام افشارزاده ۲۴ سال متوالی ریاست کمیته آمار و اطلاعات OCA را بر عهده داشت و از این حیث با ثبات ترین و به نوعی قدیمی ترین کرسی بین المللی برای ورزش ایران را در اختیار داشت.

در جریان اجلاس ۱۹۸۰ انوک (انجمن کمیته های ملی المپیک)، شیخ فهد (پدر شیخ احمد - رئیس شورای المپیک آسیا) در جریان انجام برنامه ریزی های بازی های آسیایی ۱۹۸۲ هند، برای تشکیل شورای المپیک آسیا اقدام کرد و حتی به منظور تهیه و تنظیم اساسنامه این شورا نشستی هم با دبیرکل کمیته ملی المپیک هند که میزبان بازی های آسیایی ۱۹۸۲ بود، برگزار کرد و اتفاقا بهرام افشارزاده هم در این نشست ها حضور داشت.

بالاخره در جریان بازی های آسیایی ۱۹۸۲ هند اساسنامه شورای المپیک آسیا تصویب شد و در جریان همین بازی ها که بهرام افشارزاده سرپرستی کاروان اعزامی به آن را بر عهده داشت شورای المپیک آسیا به طور رسمی شکل گرفت.

 

افشارزاده اولین ایرانی بود که به این شورا وارد و عضو کمیته مالی آن شد و بعد از گذشت چهار سال یعنی از سال ۱۹۸۶ رئیس کمیته آمار و اطلاعات آن شد و تا همین امسال طی ۶ دوره چهارساله به ریاست خود در این کمیته ادامه داد.

این درحالی بود که طی این سال ها ریاست شورای المپیک آسیا به واسطه کشته شدن شیخ فهد در جریان حمله ۱۹۸۹ عراق به کویت دچار تغییر شد.

 

بعد از  این اتفاق «من لی چوی» دبیر کل کمیته ملی المپیک کره جنوبی تلاش زیادی کرد که بتواند در اجلاس ۱۹۹۰ پکن ریاست OCA را به عهده بگیرد اما برای ممانعت از این کار، مسئولان کمیته های مختلف شورای المپیک آسیا و از جمله افشارزاده اقدام به لغو اجلاس موردنظر کردند.

 

تا اینکه یک سال بعد از آن طی اجلاسی به میزبانی هند، شیخ احمد با وجود سن و سال کم به عنوان رئیس جدید شورای المپیک آسیا جایگزین پدرش شد.

شیخ احمد طی این مدت در کنار ریاست OCA، ریاست کنفدراسیون هندبال آسیا و انوک را هم عهده دار شده و ارتباط خوب و نتیجه بخشی هم با کمیته بین المللی المپیک برقرار کرده است.

 

در سایه این ارتباطات ادامه حضور بهرام افشارزاده در OCA به عنوان رئیس کمیته آمار و اطلاعات می توانست برای ورزش ایران مفید باشد کمااینکه در مقاطع مختلف به حل مشکلات ایجاد شده در جودو ، والیبال و فوتبال کمک کرده است، با این حال اجازه دادند این کرسی به راحتی از دست برود.

اخبار ورزشی - مهر

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------