آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!

فدراسیونی ها برای جلوگیری از دخالت از بیرون و ممانعت دوباره از ورود زنان این رای را صادر کرده اند تا موقعیت خودشان هم به…

25 میلیارد برای تجلیل از قهرمانان هزینه کرده‌ایم



اخبار,اخبار ورزشی, تجلیل از قهرمانان

وزیر ورزش و جوانان می‌گوید که علاقمند است اساتید دانشگاه علاوه بر تئوری پردازی و نقد و نظر، در حوزه اجرایی ورزش نیز فعالیت کنند.

نشست هم نشینی اعضای هیات علمی و صاحب نظران حوزه علوم ورزشی با وزیر ورزش و جوانان تشکیل شده است. این نشست به مناسبت هفته دولت برگزار شده است. در این جلسه علاوه بر وزیر ورزش و جوانان، رباب شهریان و غلامرضا شعبانی بهار هم حضور داشتند.

دکتر محمود گودرزی در ابتدای این نشست گفت: از کسانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ما را کمک می‌کنند حرکت خوبی در ورزش شکل گیرد قدردانی می‌کنم. ضرورت تشکیل این جلسه جمع شدن دور هم است.

 

ما در حال‌ حاضر بیش از هزار نفر عضو هیات علمی داریم. در اوایل مهر ماه که ترم دانشگاهی شروع می‌شود، این جمعیت وسیع‌تر می‌شود. فکر می‌کنم که نیاز است از صبح تا شب و حتی دو روز تبادل نظر کنیم، کمک بگیریم و کمک کنیم تا راه صحیح و اصولی که در ورزش شعار آن را می‌دهیم انجام دهیم و به آن برسیم.

 

البته امروز از نفراتی که در دانشگاه‌های شهر تهران فعالیت می‌کنند، افراد را جمع کردیم. ان‌شا‌ء‌الله شرایطی ایجاد شود تا از تمام نفراتی که در سراسر ایران هستند استفاده کنیم و در این مسیر حضور پیدا کنند.

گودرزی ا‌دا‌مه‌ داد: ما گاهی محدویت‌ها و مشکلاتی را پیدا می‌کنیم و ناگزیریم که از دیگران کسب نظر کنیم. ما با فضاسازی روبرو می شویم که یک نیرو از دانشگاه وقتی به عنوان مسئول قرار می‌گیرد با تنش و تعارض همراه است.

 

ما تلاش می کنیم که از نیروهای دانشگاهی در سطوح مختلف اجرایی بهره ببریم. البته برخی از مسئولیت‌ها جنبه انتخابی و دموکراتیک دارد که دوستان دانشگاهی کمتر در این فضا وارد می‌شوند. انتصاب هم نمی توانیم انجام دهیم چرا که جایز و قانونی نیست.

وی همچنین گفت: در بخش ستادی حداقل یک مقدار تلاش شده تا از نیروهایی که انگیزه دارند استفاده شود. حتی در سطح استان‌ها هم اساتید دانشگاه کمتر حضور پیدا می‌کنند که این هم مساله‌ای است. با این حال تلاش کرده‌ایم که حرکت یا رفتار مدیریتی بینابینی صورت گیرد. ما باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها حداکثر استفاده را ببریم و نیروهای دانشگاهی متعلق به این فضا هستند.

 

البته ما محدودیت های دیگری نیز در سطح استان‌ها داریم به طوری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران و افراد صاحب نفوذ بر روی تصمیمات ما تاثیر می‌گذارند و از آنجایی که ممکن است نه برای من،‌ بلکه برای دولت ایجاد مشکل شود، نمی‌توان بدون نظر آن مجموعه‌ها عمل کرد. این محدودیت‌ها در واقع نقطه نظرات منجر به تصمیماتی می‌شود که ممکن است باعث ناراحتی اساتید دانشگاهی شود.

 

با این حال ما علاقه مند هستیم که اساتید دانشگاه علاوه بر حضور در نقد و نظر و تئوری پردازی، در حوزه اجرا نیز حاضر شوند، اما محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد و هست.

گودرزی با تاکید بر این که دولت تاکید زیادی بر روی حوزه ورزش همگانی دارد، اظها‌ر کرد: در بحث معاونت‌های وزارت ورزش و جوانان ما تاکید زیادی بر روی حوزه ورزش همگانی داریم که توجه خاصی نیز به آن صورت می‌گیرد. در واقع این بخش، بخش سلامت محور ورزش است. در این حوزه ما به دنبال آن چه که شعار می‌دهیم هستیم.

 

برای اولین بار در وزارت ورزش و جوانان دولت "تدبیر و امید" بود که توانستیم حوزه ورزش همگانی بانوان را به صورت کامل تفکیک کنیم. هر چند به دلیل قانونی که وجود دارد اجازه حضور بیش از پنج معاونت در هر وزارتخانه داده نمی‌شود اما ما به دلیل مهم بودن ورزش همگانی بخش بانوان آن را جدا کردیم.

 

هم‌چنین کمیته‌ همگانی در تمامی فدراسیون‌ها برای توسعه ورزش همگانی ایجاد شد. یکی از وظایف تمامی فدراسیون‌های ورزشی، توسعه و تعمیم ورزش همگانی است ، ولی آنچه که من در این مدت دیده ام صرفا پرداخت به بخش قهرمانی است و به همین دلیل باید رکنی تشکیل می‌شد که به این کار بپردازد.

 

برای اولین بار در ورزش ایران در سال 93 ، 10 درصد اعتبارات ورزش به حوزه ورزش همگانی اختصاص داده شد و این مقدار در طول مدت ثابت بوده و حتی مبالغی که از طرف دولت به این 10 درصد اضافه شده است.

او در ادامه افزود: برای توسعه ورزش همگانی کارهایی از قبیل برگزاری جشنواره‌های فرهنگی – ورزشی، بومی – محلی ، راه‌اندازی و تجهیز خانه‌های ورزش روستای (برای نخستین بار به صورت رایگان گرفته است) تلاش ما این است که طرح آزمایش ورزش رایگان را تا پایان دولت به 31 استان برسانیم.

 

البته محدودیت‌هایی قانونی نیز داریم ، چرا که طبق قانون 88 موظف هستیم اماکن ورزشی را اجاره دهیم و پول ورزشی آن را به توسعه ورزش اختصاص دهیم. در حدود 60 میلیارد تومان به ورزش بر می‌گردد که مبلغ قابل توجهی نیست.

 

در سال 91 حدود دو میلیون و 700 هزار نفر به ورزش همگانی می پرداختند این درصد در سال 92 که سال تغییر دولت بود افت کرد، ولی در سال 93 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت و حدود یک میلیون نسبت به سال 91 افزایش ظرفیت پرداختن به حوزه ورزش همگانی را داشتیم که این نشان از توفیق وزارت ورزش و جوانان است.

 

نکته دیگری که مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت جای خالی ورزش همگانی در رسانه‌ها بود که تقریبا می‌توانم بگویم صفر بوده است. با برنامه‌های که داشتیم این سهم را افزایش دادیم و تمام هزینه‌های آن را هم از خود بدنه ورزش پرداخت کردیم. در حالی که رسانه‌ها باید به صورت رایگان از این کار استقبال می‌کرد‌ند.

وی همچنین گفت: درسال٨٣ تصویب شد که وزارت باید نظام نامه برنامه جامع فرهنگی را تدوین کند که این وظیفه تا روی کار آمدن دولت تدبیر و امید صورت نگرفته بود اما بخش اعظمی از آن را ما تدوین کرده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کرده ایم که اگر آن تصویب شود قطعا به توفیق مناسبی می‌رسیم. تدوین نظام نامه اخلاقی و آیین نامه ترویج فرهنگ پهلوانی دیگر اقدام ما بوده است.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه در بحث ورزش قهرمانی و حر‌فه‌ای نیز، خاطر‌ نشان کرد: دستاوردهای 20 ماهه وزارت ورزش و جوانان در کسب جام‌های جهانی و آسیایی بسیار مورد قبول بوده است. در این مدت 662 مدال جهانی 1300 مدال آسیایی و 1200 مدال بین‌المللی کسب کرده‌ایم.

 

تعداد مسابقات ورزشی داخل کشور که با نظارت وزارت ورزش و جوانان برگزار شده است سه هزار و 577 مسابقه بوده است. حدود 32 هزار نفر نیز به مسابقات بین‌المللی، رسمی و تدارکات اعزام شده‌اند که در هر سال حدود 700 اعزام می‌شود. در سال 91 تعداد مجامع عادی و انتخاباتی فدراسیون شش مجمع بوده است.

 

سال 92 و 93 این تعداد به 32 رسید. در واقع از شهریور ماه 92 که دولت جدید به سر کار آمد تعداد مجامع افزایش یافت. بخش اعظمی از نظارت وزارت ورزش و جوانان از طریق مجامع صورت می‌گیرد. ما با افزایش تعداد مجامع برگزار شده نظارت خودمان را روی فدراسیون‌ها افزایش دادیم.

وی ادامه داد: برنامه دیگر ما برای توسعه ورزش قهرمانی افزایش تعداد کانون های استعدادیابی بود که از 27 کانون سال 90 توانستیم در سال 93 ، 32 کانون استعدادیابی خوب و مجهز را تشکیل بدهیم. برای این کار حدود سالی شش میلیارد بودجه احتیاج داشتیم که تا پایان دولت آن را در 31 استان برپا کنیم. با وجود مشکلات مالی تا الان 22 مرکز فعال شده است و تنها 9 مرکز باقی‌ مانده است.

 

طرح‌های آمایش سرزمینی در رشته‌ها‌ی ورزشی، تجلیل از قهرمانان ورزشی با حضور رییس جمهور و پرداخت پاداش‌های معوقه و همچنین اجرای آیین‌نامه‌ سرباز قهرمان از دیگر کارهای ما بوده است. برای تجلیل از هر قهرمان ما حدود 25 میلیارد هزینه کردیم که با توجه به این که سال اول دولت پرداخت پاداش‌های سال‌های گذشته باقی‌ مانده بود این مبلغ به 48 میلیارد رسید.

گودرزی در ادامه در بحث پشتیبانی و توسعه منابع نیز ا‌ضافه‌ کرد‌: پروژه‌هایی که ما تعریف کرده‌ایم بدون توجه به پشتوانه مالی ما است. پشتوانه مالی ما برای اجرایی کردن تمامی پروژه‌ ها حدود چهار هزار میلیارد است، ولی فقط 200 میلیارد در اختیار داریم.

 

با این وجود تمام تلاشمان را برای استفاده از ظرفیت‌های مالی از جمله بخش خصوصی انجام داده‌ایم و همین باعث شد در حالی که ما در سال 93 تصمیم گرفتیم 121 پروژه‌ ورزشی را افتتاح کنیم در نهایت 311 پروژه‌ افتتاح شود. این یعنی تلاش زیادی برای جذب منابع مالی صورت گرفته است. البته بسیاری از این پروژه‌ها بر اساس مطالعه اتفاق نیفتاده و برخی بر اساس توانمندی خود استان یا روستا احداث شده است.

 

تا این لحظه نیز ما بابت پروژه‌ های عمرانی‌مان هیچ پرداختی نداشتیم اما جدیدا اعلام شده که حدود 20 میلیارد پول در راه وزارت ورزش و جوانان است. در واقع ما در احداث پروژه‌ هایمان محدودیت های کلانی داریم که ما را دچار معضل و مشکل می‌کند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر این که در سال قبل از المپیک فدراسیون‌ها نیاز زیادی به تامین شدن اعتبارات خود دارند، اظها‌ر کرد: تمام تلاش ما در طول این سال‌ها این بوده که روسای فدراسیون‌ها بدون این که پشت در وزارتخانه بیایند و لابی کنند بودجه مورد نیاز فدراسیون خود را بگیرند.

 

امسال نیز حدود 40 درصد را به فدراسیون‌ها پرداخت کرده‌ایم. امسال سال قبل از المپیک است و این مقدار کفایت لازم را نمی‌کند. ما جلساتی را در دولت داشته ایم تا بتوان در قبل از سال المپیک به فدراسیون‌ها کمک کنیم.

 

در سال 2015 ، 80 درصد سهمیه المپیک ریو را باید بگیریم. این در حالی است که اعتباراتی که در اختیار ما قرار داده شده است 30 درصد است. برخی از فدراسیون‌ها تا دو ماه آینده مسابقات کسب سهمیه المپیک‌شان تمام می‌شود و بسیاری از آنها از نظر مالی مشکل دارند.

 

ما با محدودیت هایی در این رابطه درگیر هستیم و مجبوریم تقصیر را بر گردن بگیریم. برنامه و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است ، ولی به جهت عدم تامین منابع مجبور هستیم کوتاه بیایم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به طرح تدوین جامع ورزش، بیا‌ن‌ کرد: در سال 82 در طرح تدوین جامع ورزش به سازمان تر‌بیت ‌بدنی تکلیف می‌شود که باید سند ملی نوشته شود. اما دوستان تصور می‌کنند که اگر طرح جامعی نوشته شده است مساله ورزش به طور اساسی حل شده است. در حالی که باید سند ملی ورزش نوشته می‌شد. الان نیز فکر می‌کنند ما طرح جامع ورزش را کنار گذاشته ایم در حالی که ما آن را دنبال می‌کنیم و تکلیفمان است.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: در طرح جامع ورزش دو چشم انداز وجود دارد که یکی ر‌قا‌بت محور و دیگری سلامت محور است. تشکیل و تدوین لایحه سازمان نظام تخصصی واقعا جایش در ورزش خالی بود، اما با جمعی از نخبگان و برگزاری جلسات متعدد به مجموعه‌ای رسیدیم که تقدیم به دولت شد که خو‌شبختا‌نه در جلسات کمیسیون فرعی دولت این نظام نامه به تصویب رسید. این نظام نامه حاصل نظر مجموعه شما اساتید دانشگاه است که تقدیم دولت شده است و باید چکش کاری شده و به عنوان لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

گودرزی با اشاره به راه‌اندازی استانداردسازی تجهیزات و اماکن ورزشی، خاطر‌ نشان کرد: برای اولین بار چنین مرکزی را راه‌اندازی کرده‌ایم که آزمایشگاه خوبی است و امکانات اولیه ورزش را برای ما تامین می‌کند.

 

ما همچنین با متخصصان سازمان استاندارد سازی نیز همکاری می‌کنیم و این کاری که صورت گرفته است ارزشمند است. وقتی ما بحث علمی کردن ورزش را مطرح کردیم یکی از کارها همین راه‌اندازی مرکز استاندارد سازی تجهیزات و اماکن ورزشی بود.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه در مورد حوزه ورزش بانوان نیز، خاطر‌ نشان کرد: بخشی از نظام مدیریتی کشور ورزش بانوان را بر نمی تابد و ابهاماتی دارد. تلاش شده تا با ایجاد گفتمان این مشکل حل شده و ورزش بانوان در اولویت قرار گیرد. اتفاقا از زمانی که ورزش بانوان جدی گرفته شده است جهشی را در کسب مدال داشتیم.

 

در سال 93 ، 53 مدال طلا ، 82 مدال نقره و 82 برنز کسب شده که حاصل کار بانوان است اما اغلب این موضوع مغفول مانده است. با این حال سعی کرده‌ایم بستر خوبی را برای ورزش بانوان در دو جهت قهرمانی و همگانی ایجاد کنیم.

وی با بیان این که متولی بخش جوانان نیست، تصریح کرد: ما متولی جوانان به عنوان کارگزار اجرایی نیستیم،‌ بلکه 18 دستگاه موظفند به امور جوانان بپردازند. ما فقط هماهنگ کننده این 18 دستگاه هستیم. با این حال باز هم تلاش شده در حوزه جوانان هم اقدامات لازمی را انجام دهیم.

وزیر ورزش و جوانان درباره صحبت‌هایی یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر تفکیک حوزه ورزش و جوانان از یکدیگر ، گفت: ما با دعوت از افرادی که غیر ورزشی بودند شورای راهبردی را تشکیل دادیم و جلسات متعددی نیز تشکیل شد. خروجی این جلسات این شد که سازمان ملی جوانان باید از وزارت ورزش و جوانان تفکیک شود.

 

آن را به صورت مصوبه به کمیسیون‌های فرعی دولت ارجاع دادیم که مورد موافقت قرار گرفت، اما در کمیسیون اجتماعی که اصل هم همین کمیسیون است ردشد و اعلام کردند که به صلاح دولت نیست این تفکیک صورت گیرد، اما تغییر جایگاه می‌توان انجام داد.

 

در حال‌ حاضر این موضوع جزو اولویت‌ها قرار دارد و امیدوارم بهترین تصمیم اتخاذ شود تا به عنوان سازمان مستقل و زیر نظر وزارت ورزش و جوانان با حضور یک قائم مقام و معاون وزیر آغاز به کار کند. اگر این طرح اجرایی شود قابلیت اجرا دارد.

پس از این که شعبانی بهار نیز این نشست را ترک کرد، یکی دیگر از اساتید دانشگاه از وزیر ورزش و جوانان سوال کرد که معاونانش کجا هستند و چرا در این نشست حضور ندارند، گودرزی در مورد غیبت آنها پاسخ داد: آنها عموما به دنبال کارهای اینجا هستند.

 

در آموزش و پرورش فعالیتی به عنوان مینی والیبال آغاز به کار کرده است و شعبانی بهار در آنجا حضور دارد. سجادی و احمدی نیز در ماموریت هستند و خادم هم فکر می‌کنم در مجلس شورای اسلامی باشد. به‌ هر‌ حال ما به غیر از این جلسات گرفتاری‌های دیگری هم داریم.

 

ورزشی‌ترین تیمی که در ورزش کشور قبول مسئولیت کرده است همین تیم است. البته به جز من که ورزشی نیستم مابقی نفرات عموما ورزشی و متخصص هستند. مقاومتی هم که در مقابل این مجموعه می‌شود این است که تیم ورزشی و دانشجو هستند.

وزیر ورزش و جوانان در مورد حضور کمرنگ اساتید دانشگا در بحث مدیریت ورزش نیز، گفت: در کار گروه‌ها و شوراهای راهبردی بیش از 200 نفر از اساتید به ما کمک می‌کنند. در حوزه اجرایی امیدوار هستم حضورشان بیشتر شود، اما برخی از دوستان از این که در حوزه مدیریتی باشند امتناع می ورزند و برخی دیگر از این موضوع استقبال می‌کنند که من از هر دو گروه آنها تشکر می‌کنم.

اخبار ورزشی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------