ما داریم به کواچ افتخار می دهیم نه کواچ به ما / کی روش در فوتبال باند رسانه ای دارد، اما زورشان به من نمی رسد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

لیگ جهانی والیبال با حذف تیم ملی در مرحله اول به پایان رسید. یکی از نکات برجسته این فصل از رقابت‌ها پوشش صداوسیما بود..

گزارش‌های گزرشگران سیما به خصوص جواد محتشمیان انتقادهای زیادی به همراه داشت. انتقادهای مداوم او از سرمربی تیم ملی باعث ایجاد شبهه‌های فراوان شده است.

 

اظهارات محتشمیان، مهمترین منتقد سرمربی تیم ملی والیبال، را در ادامه می خوانید:

 

* نمایش تیم ملی در لیگ جهانی امسال چطور بود؟
- توقع از تیم ملی بالا رفته. این توقعات به خاطر اسم تیم‌هاست. برزیل فصل گذشته، اسمش بزرگ بود اما تیمش تیم نبود. ما این تیم را بردیم. احساس کردیم چون برزیل را برده‌ایم باید روی سکوی قهرمانی قرار بگیریم. بهترین مثال برای امسال هم روسیه بود. اسم تیم‌شان دهن‌پرکن بود اما مشکلاتی داشتند. به نظر من امسال نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی داشتیم. آمریکا را دو تا سه هیچ برده‌ایم و این کار راحتی نیست. ما قدرت‌مان را به این تیم‌ها تحمیل کرده‌ایم و آن‌ها نتوانسته‌اند ویژگی‌هایشان را نشان دهند.

 

* مهمترین عامل این پیشرفت چه بوده؟
- به اعتقاد من بچه‌ها رفته رفته پخته می‌شوند. من و شما اگر یک روز خطایی انجام می‌دهیم، مدت‌ها در ذهن‌مان باقی می‌ماند. اگر بازیکنان فصل گذشته به آمریکا سه هیچ باخته‌اند، می‌دانند اندرسون بیشتر توپ‌هایش را کجا می‌زند. البته تجزیه و تحلیل‌ها هم بوده اما خود بازیکن هم به این باور می‌رسد که می‌تواند این بازیکن را بگیرد. حتی اگر سرمربی هم نداشته باشیم، تکرار بازی‌ها باعث می‌شود سطح تیم‌ها به هم نزدیک شود. نمی‌خواهم عملکرد کسان دیگری که کنار تیم بوده‌اند را تخریب کنم.

 

* این وسط نقش سرمربی تیم چه می‌شود؟
- گفتم که به نظر من عملکرد تیم خوب بوده و کواچ هم کنار این تیم است. اشکالاتی در کار او وجود دارد که برای من قابل هضم نیست. ظریف فصل گذشته خداحافظی کرده. کادرفنی به این نتیجه رسیده لیبرویی که بتواند به تیم کمک کند نداریم و او را برگردانده‌اند. او با حداکثر توانش کمک کرده. یک سال ما وقت داشتیم یک نفر را بیاوریم کنار ظریف که وقتی ظریف مصدوم شد او بتواند کمک کند. یک بازیکن آورده‌ایم اما راضی نبودیم. مرندی را که اسمش بین 16 نفر نبوده را از تهران بردیم و فرستادیم داخل زمین. من متوجه نمی‌شوم این یعنی چی. اگر مرندی خوب بود چرا به عنوان لیبروی دوم در تیم نبود.

 

* به نظر شما خوب بود؟
- حتما خوب بود. من سئوالم این است اگر این بازیکن خوب است؛ بازیکنی که عملکردش را دیده‌ایم، چرا نباید پشت سر ظریف باشد. چرا حتما باید ظریف مصدوم شود که او بازی کند. تناقض در کار زیاد است. آیا بهتر نبود بعد از اینکه مشخص شد ما صعود نمی‌کنیم، مقابل روسیه از چند بازیکنی که بازی نکرده‌اند استفاده می‌کردیم؟

 

* صحبت‌های‌تان منطقی است. به نظرم انتقادهای به جایی دارید اما آیا به نظر شما برآیند کارهای مثبتی که به موفقیت ختم شده از برآیند نقاط ضعفی که می‌گویید بیشتر نیست؟
- برآیند کارهای مثبت، پتانسیل تیم است. مربی 10 تا 15 درصد موثر است. این آمار را فدراسیون جهانی می‌دهد.

 

* خب پس چرا تیم‌ها سرمربی دارند. اگر اینطور باشد سرمربی را از والیبال حذف کنیم.
- نه اینطور نیست. اجازه بده یک مستند دیگر بگویم. من همین حرف را قبل از بازی گفتم. گفتم ایشان نباید مجبور شود بازیکن را بیاورد.

 

* یعنی اگر این چند اشتباه نبود ما مثلا روی سکو می‌رفتیم؟
- شرایط خیلی متفاوت می شد اما شاید باز هم از گروه بالا نمی‌رفتیم. آینده را می دیدیم. کواچ گفت بازیکن‌های ما انگیزه نداشتند. من همین را می‌خواستم بشنوم. این انگیزه را من باید بدهم یا شما؟

 

* الان که این مسائل مطرح می‌شود، تیم ملی آخرین بازی را باخته و از گروهش صعود نکرده. شما زمانی که تیم ملی روی نوار برد بود هم از کواچ انتقاد می‌کردید. زمانی که لهستان و آمریکا را می‌بردیم هم این انتقاد را داشتید. چطور می‌شود؟
- اگر زمان برد هم انتقاد می‌کنم یعنی دوستان! در باد برد نخوابید. این اشکالاتی که می‌گوییم وجود دارد برویم دنبال حلش. این ذهنیت نباید باشد که حالا ما باختیم محتشمیان انتقاد می‌کند. من می‌گویم آینده را هم ببینیم. الان هفت،‌ هشت سال است پاسور دوم تیم ملی ثابت است یعنی هیچ‌کس این اندازه نیست؟ کواچ هشت نفر را برداشته و تخت‌گاز می‌رود. آنقدر می‌رود تا یک نفر بیفتد زمین بعد نفر دیگر را جایگزین کند. اگر این حرف من اشتباه است من عذرخواهی می‌کنم.

 

* چرا شما به عنوان یک کارشناس که انتقادهایی دارید نمی‌روید رو در رو با کواچ صحبت کنید. اینطور بیان کردن مسائل در تلویزیون این شبهه را ایجاد می‌کند که دشمنی وجود دارد.
- مسائلی هست که نمی‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. خودشان را بالاتر از ما می‌دانند.

 

* کواچ خودش را بالاتر از مربیان ایرانی می‌داند؟
- نمی‌تواند خودش را بالاتر بداند. کسان دیگری هم هستند که خودشان را دخیل می‌کنند.

 

* واضح‌تر بگویید.
- اجازه بده این مسئله را باز نکنم. آنتیگا وقتی سرمربی لهستان شد سرمربی خودش در فرانسه را به عنوان مربی انتخاب کرد. این یعنی او می‌داند استفاده از آدم‌های بزرگ به نفع خودش است.

 

* پس معتقدید کواچ باید در کادرفنی از آدم‌های بزرگتر استفاده کند؟
- دقیقا. وقتی خودش 10 جا، جا می‌ماند یک نفر باشد به او کمک کند.

 

* شما اصلا کواچ را مربی خوبی می‌دانید؟
- به نظر من اگر برود باشگاهی موفق‌تر خواهد بود. البته اگر باشگاهی او را قبول کند. خیلی اشتباه دارد. ممکن است تمرین‌دهنده خوبی باشد. اگر در پروجا نتیجه گرفته کسانی کنار تیم بودند که اثرشان بیشتر بوده.

 

* به نظر می‌رسد کلا با مربی خارجی مشکل دارید. زمان ولاسکو هم انتقاد می‌کردید.
- خدا را شاهد می‌گیرم هر کس بیاید کار کند من یاد می‌گیرم و اینطور نیست.

 

* در فوتبال، تیم ملی نتیجه نمی‌گیرد اما تقریبا همه رسانه‌ها از کی‌روش حمایت می‌کنند. اصلا جوی ایجاد شده که نمی‌شود به او گفت بالای چشمت ابرو اما در والیبال تیم ملی نتیجه گرفته؛ باز هم انتقاد هست.
- او باند دارد که این فضا ایجاد شده. اینجا زورشان به من نمی‌رسد. من احساس می‌کنم حیف است. من حرف شما را قبول دارم. نتیجه گرفته‌ایم اما من می‌گویم با ظرفیتی که داریم می‌توانیم بالاتر باشیم.

 

* یعنی شما هیچ‌ مشکلی با سرمربی خارجی ندارید؟
- به هیچ‌وجه. من می‌گویم تیم ملی باید از این حالت تک بعدی خارج شود. من خدا را شاهد می‌گیرم هیچ‌وقت سلیقه شخصی‌ام را اعمال نکرده‌ام و دلم همیشه برای تیم ملی والیبال می‌تپد. الان تیم ملی با تیم‌های بزرگ بازی می‌کند آیا به نفع من و شما نیست؟ خب اگر تیم ملی به کن سولقان ببازد دیگر اسمی از من نخواهد بود. پس به نفع من هم هست که تیم ملی پیشرفت کند چون من هم جزوی از این خانواده هستم.

 

* زمانی که تیم ملی لهستان و آمریکا را شکست داد شما هیچ صحبتی درباره کواچ نکردید و الان هم نقش او را در موفقیت‌های تیم کم می‌دانید. افکار عمومی سخت قبول می‌کند که شما مشکلی با او نداشته باشید.
- این ترکیبی که می‌بینید ترکیبی نیست که کواچ درست کرده باشد پس در طول بازی او باید خودش را ثابت کند. وقتی من در جریان بازی می‌بینم چیزهایی به او گفته می‌شود و انجام می‌دهد، نمی‌توانم چشمم را ببندم.

 

* پس شما هم می‌گویید سعید معروف در مربیگری تیم ملی نفش دارد؟
- نمی‌خواهم اسم بیاورم. بازیکن می‌آید کنار زمین با دست اشاره می‌کند تعویض و ایشان بالافاصله انجام می‌دهد. من سعی می‌کنم حرفی بزنم که مستند باشد. با کسی دشمنی ندارم اما اگر اشکالی وجود داشته باشد می‌گویم.

 

* در خیابان مردم چیزی نمی‌گویند؟
- مردم والیبال را می‌شناسند. در یک بازی من گفتم کواچ خواب است؟ هفت پوئن سرویس بازیکن حریف گرفته. مردم فردای آن روز حرفم را تایید کردند. من به شما می‌‌گویم کواچ در ایران در حال کسب تجربه است. در واقع ما داریم به او اطلاعات و افتخار می‌دهیم نه کواچ به ما.

 

* چرا ما فقط دو گزارشگر والیبال داریم؟
- من افتخار می‌کنم کسان دیگری هم باشند که تفاوت کار من با آن‌ها دیده شود. این را سازمان باید جواب بدهد.

* اما می‌گویند شما مافیایی دارید که اجازه نمی‌دهد کسی وارد این عرصه شود.
- از سال 62 آمده‌ام تلویزیون و این همه مدیر عوض شده. همه آن‌ها مافیا بوده‌اند؟ الان خیلی‌ها هستند برای کار گزارش اما آن بالا نشسته‌اند روزنامه می‌خوانند. باید بتوانی یک مقدار تحلیل فنی هم بیاوری.

* بهتر نیست گزارشگر و تحلیل‌گر دو نفر باشند؟ این انتقاد وارد است که گزارشگر چرا نظر فنی می‌دهد.
- دقیقا همینطور است و قبول دارم. زمان برای انجام این کار نداریم. پولی که تلویزیون از آگهی در می آورد منافعش بیشتر از کارشناس است.

اخبار ورزشی - جام نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------