مقایسه درآمد ورزش ها: نون توی مشت خوردن، نه گل زدن!



اخبار,اخبار ورزشی,ورزش ها

برای قرار گرفتن در دسته ورزشکارهای ثروتمند، دو راه پیش روی ورزشکارها وجود دارد. اولی تبدیل شدن به یکی از بهترین های رشته های انفرادی و دومی تبدیل شدن به یک فوتبالیست با هرسطح و میزانی از توانایی!

در واقع ستاره های تاپ رشته هایی مثل بوکس، گلف، تنیس و... در مقایسه با سرشناس ترین چهره های دنیای فوتبال دستمزدهای بیشتری دریافت می کند اما وقتی این مقایسه بین همه ورزشکاران این رشته ها صورت می گیرد، فوتبال با اختلافی نجومی در بالاترین رده دیده می شود. به همین خاطر است که ورزشکاران ناکام مانده در راه تبدیل شدن به یکی از بهترین های رشته های مختلف، از انتخاب نکردن فوتبال به عنوان رشته ورزشی شان ابراز پیشیمانی می کنند.

  پردرآمدترین ها
هیاهوی مسابقه بوکسِ قرن موجب شد فلوید می ودر و مانی پاکیائو پردرآمدترین ورزشکاران سال لقب بگیرند. می ودر به عنوان بوکسور پیروز این مسابقه، از همین دیدار 100 میلیون یورو پول به جیب زد و در طول سال نیز تنها از راه مسابقات به درآمد 285 میلیون یورویی رسید. پاکیائو نیز توانست 160 میلیون یورو درآمد کسب کند. مسی و رونالدو و فدرر و کوبه برایانت در رده های بعدی ورزشکاران پردرآمد سال قرار دارند.

 بهترین لیگِ فوتبال
در بهترین لیگِ فوتبال دنیا حقوق بازیکنان به صورت هفتگی پرداخت می شود. لیگ انگلیس که فصل تازه اش با شور و حال ویژه ای آغاز شده، در بین همه لیگ های فوتبالی جهان بیشترین حقوق را به بازیکنان اش پرداخت می کند.

 

هر فوتبالیست شاغل در رقابت های لیگ برتر به صورت میانگین سالانه 2.3 میلیون پوند و در هفته 43717 پوند حقوق می گیرد. کمترین میزان حقوق سالیانه میانگین بازیکنان در فوتبال اروپا حدود 50 هزار پوند است.

 ان بی ای
لیگِ حرفه ای بسکتبال آمریکا، گران ترین لیگ ورزشی همه دنیا به شمار می رود و گران ترین بازیکن آن کوبه برایانت محسوب می شود. بایکنی که در این فصل 25 میلیون یورو حقوق گرفته و در این زمینه در وضعیت بهتری از همه فوتبالیست های دنیا قرار دارد.

 

میانگین حقوق ها در این فصل بسکتبال آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته و هر بازیکن به طور متوسط  6.5 میلیون دلار حقوق می گیرد. برای پی بردن به وضعیت تجاری ان بی ای باید بدانیم که تنها 3 درصد بازیکنان اموزش یافته در کالج ها فرصت بازی برای این لیگ را به دست می آورند.

 دو و میدانی
آیا دو و میدانی را می توان به عنوان یک شغل حرفه ای مورد بررسی قرار داد؟ البته که برای امثال یوسین بولت این اتفاق امکان پذیر است اما این موضوع شاید برای گروهی دیگر از ورزشکاران رشته های مختلف دومیدانی صدق نکند. در این رشته تضاد بسیار زیادی بین حقوق ورزشکارها وجود دارد. جالب است بدانید که 50 درصد از 10 ورزشکار اول هر کدام از رشته های دو و میدانی فقط  در سال فقط 15 هزار دلار درآمد دارند.

 والیبال
بررسی 1000 ورزشکار رشته والیبال در 10 شهر والیبالی کره زمین، نشان می دهد که والیبالیست ها در ابتدای راه ورود به این رشته ورزشی دستمزد بسیار کمی دریافت می کنند. برای آن هایی که در این رشته تثبیت شده تر هستند، وضعیت مالی مناسب تری وجود دارد. وضعیتی که البته با فوتبال قابی مقایسه نیست. در پایان سال 2914، میانگین حقوق دریافتی والیبالی ها 39549 یورو بوده است.

 هندبال
باشگاه هامبورگ به طور کلی وضعیت مالی درخشانی ندارد اما به ستاره تیم والیبال اش، هانس لیندبرگ 11 میلیون یورو حقوق داده است. حقوقی که از حقوق همه فوتبالیست های این باشگاه بیشتر است. او خاص ترین بازیکن هندبال بوندس لیگا است و برای پی بردن به تفاوت دستمزدش با دیگران، باید به میانگین دستمزدها در این لیگ اشاره کنیم. بوندس لیگا به عنوان بهترین لیگ هندبال جهان به طور میانگین 400 هزار یورو در سال به بازیکنان اش حقوق می دهد.

 شنا
بر اساس اطلاعاتی که در آگوست 2015 منتشر شده، متوسط دریافتی ورزشکارها در رشته شنا 39 هزار دلار در سال است. آن ها البته این شانس را دارند که مبالغ بیشتری را از تورنمنت های ملی به دست بیاورند اما جدا از سطح ملی، میانگین دستمزد آن ها بسیار پایین به نظر می رسد.

 تیراندازی
هزینه های رد و بدل شده در بهترین سطح رقابت های باشگاهی تیراندازی، به صورت میانگین 35 هزار دلار در سال نصیب ورزشکاران این رشته ورزشی می کند. تیراندازی نیز همانند بسیاری از رشته های دیگر در سطح ملی جدی تر گرفته می شود و اسپانسرها علاقه ای به حضور در سطح باشگاهی آن ندارند.

 وزنه برداری
41 هزار دلار در سال، حقوق دریافتی میانگین ورزشکارانی است که با میله و وزنه سروکار دارند. البته که المپیکی ها و یا افراد حاضر در مسابقه های جهانی حقوق به مراتب بیشتری را از بازیکنان سطح باشگاهی وزنه برداری دریافت می کند. در این رشته حتی میان سبک وزن ها و سنگین وزن ها نیز اختلاف دستمزد وجود دارد و سنگین تر ها بیشتر حقوق دریافت می کنند.

  تکواندو
متوسط حقوق پرداختی به تکواندوکارها در جهان در یک سال گذشته با افت چشمگیری همراه بود و تقریبا نصف شده است. برخی این تغییر را به تغییر قانون های این رشته ورزشی مربوط می دانند. هر ورزشکاه تکواندو در یک سال اخیر به طور متوسط 20 هزار یورو حقوق دریافت کرده است.

کاراته
اوضاع برای رشته ورزشی کاراته تا حدودی بهتر از تکواندو بوده است. دلیل آن را شاید بشود در چند لیگی جستجو کرد که کاراته کارها در نقاط مختلف جهان برگزار می کنند. به هر حال نتیجه تحقیقات روی دستمزد کاراته بازها نشان از حقوق 30 هزار یورویی آن ها برای یک سال گذشته دارد.


کشتی
بیشترین حقوق به کشتی گیرها برای تورنمنت های بین المللی در کشتی آمریکا و روسیه پرداخت می شود. برای مثال آمریکایی ها به دارندگان طلای المپیک 250 هزار دلار پرداخت می کنند. در رده باشگاهی اما این لیگ کشتی ایران است که بیشترین حقوق را به کشتی گیران آزاد می پردازد. 55 هزار دلار، حقوق متوسط سالیانه کشتی گیرها در جهان است.

اخبار ورزشی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------