اعتراف بی سابقه یک داور: سوت های اشتباه به ضرر پرسپولیس و به سود استقلال



اخبار,اخبار ورزشی,داور

داور فوتبال ایران گفت: «قبول دارم که اشتباهات داوری در این فصل به سود استقلال و به ضرر پرسپولیس تمام شده اما داوران هیچ قصد و غرضی ندارند.

در لیگ برتر پانزدهم داوری‌ها از هفته‌های ابتدایی جنجالی و بحث‌برانگیز شد. به طوری که بحث داوری حتی به محافل غیر ورزشی و سیاسی کشور هم کشیده شد.

 

با این حال اشتباهات داوری تا هفته هفتم لیگ همچنان ادامه داشت و شرایط را برای ادامه کار داوران سخت و سخت‌تر کرد.

یدالله جهانبازی یکی از داورانی بود که در این فصل مثل فصول گذشته کم‌اشتباه قضاوت کرد. این داور با تجربه معتقد است اشتباهات داوران از شانس بد عنایت است.

اظهارات جهانبازی در مورد شرایط بد داوران را در زیر می خوانید:

* چرا داوران در این فصل این همه مرتکب اشتباه شده‌اند؟
- نمی‌دانم خود ما هم از این مسئله متعجب هستیم. این هم از شانس بد مسعود عنایت است.

 

مردی به این خوبی در راس داوری قرار گرفته اما داوران بدشانسی می‌آورند و اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شوند.

 

شاید هم ما داوران می‌خواهیم با تلاش و دقت بیشتر بهتر قضاوت کنیم که کار این گونه بد می‌شود.

* حسین زرگر در بازی استقلال و سایپا اشتباهات بسیار بدی را مرتکب شد.
- بلکه زرگر یکی از بهترین داوران ماست. من و صالحی و زرگر فصل گذشته 19 قضاوت داشتیم.

 

زرگر هم در بازی استقلال و راه‌آهن می‌خواست بهترین قضاوتش را انجام دهد که آن گونه شد.

 

بحث‌های داوری معمولا از هفته بیست و سوم به بعد بحث‌برانگیز می‌شد اما در این فصل از هفته اول شاهد این مسائل بودیم.

* دلیل این همه اشتباه چیست؟
- به نظر من باید اشتباهات داوری ریشه‌یابی شود. من نمی‌توانم اکنون دلیل خاصی را بیان کنم.

 

شاید بدشانسی داوران، شاید نداشتن تمرکز کافی، شاید فشار بیش از حد رسانه‌ها و تیم‌ها و ... همه اینها می‌تواند از دلایل قضاوت پراشتباه داوران باشد.

* اما در شروع لیگ که رسانه‌ها فشاری را به داوران وارد نکردند اما در هفته‌های اول هم شاهد قضاوت پراشتباه بودیم.
- بله حرف شما درست است. شاید اگر با معترضان به داوری از هفته‌های اول برخورد می‌شد اکنون شاهد این جو نبودیم.

 

من یحیی گل محمدی را خیلی دوست دارم اما او در هفته اول به داوری اعتراض کرد. هفته دوم تیم دیگر و مربی دیگر معترض شد و همین اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد.

* اما خود شما اشتباه زیادی در این فصل نداشتید ولی شاید اشتباهات دیگر داوران ایرانی را در این فصل بتوان در کلاس‌های آموزش داوری بین‌المللی تدریس کرد.
- بله شاید بتوان از اشتباهات این فصل داوران کلیپی درست کرد. من از اینکه همکارانم اشتباه می‌کنند هم ناراحت می‌شوم زیرا ممکن است در یک بازی این اتفاق برای خودم بیفتد. هر چند در این فصل در 4 بازی قضاوت کردم و جزو کم‌اشتباه‌ترین‌ها بودم.

 

با این حال به هیچ عنوان از اشتباه همکارانم در زمین مسابقه خوشحال نمی‌شوم و حتی ناراحت می‌شوم زیرا وقتی یک داور اشتباه می‌کند 20 نفر به من تلفن می‌کنند و در مورد این مسئله با من صحبت می‌کند.

* چطور می‌توان اشتباهات داوری را در فوتبال ایران کاهش داد؟
- واقعا باید نحوه داوری داوران در این فصل و اشتباهاتی که آنان انجام دادند ریشه‌یابی شود. اینکه شاید آنها تمرکز ندارند یا تجربه کافی ندارند یا اینکه ذهنشان درگیر مسائل شغلی است.

 

دو سه سال است که داوران می‌گویند برای ما هدست بخرید اما به این درخواست توجهی نمی‌شود.

 

شاید اگر داوران هدست داشته باشند 20 تا 30 درصد از میزان اشتباهات داوران کمتر شود. ما اکنون فقط یک ویبره داریم که نمی‌توان با آن ارتباط کلامی بین داور و کمک‌داور برقرار کرد.

* نداشتن هدست و امکانات را قبول دارم اما وقتی داور برخورد توپ به سر بازیکن را پنالتی اعلام می‌کند واقعا ربطی به تجهیزات ندارد.
- بله نمی‌خواهم اشتباهات داوران را بی‌مورد توجیه کنم اما ممکن است این اتفاق برای هر داوری رخ بدهد شاید زاویه دید درستی نداشته، شاید تمرکز کافی نداشته است.

* قبول داریم که اشتباهات داوران سهوی است اما این اشتباهات آنقدر در این فصل تکرار شده که شائبه ایجاد کرده و حتی صحبت از دست‌های پشت پرده به ضرر یک تیم و به سود تیم دیگر به میان آمده است.
- من به عنوان عضو کوچکی از جامعه داوری قسم می‌خورم که داوران در اشتباهاتشان هیچ قصد و غرضی ندارند و تمامی اشتباهاتشان سهوی است. قسم می‌خورم که هیچ دست پشت پرده‌ای در کار نیست و همه اشتباهات سهوی است.

* اما پرسپولیس از اشتباهات داوری ضرر کرده و استقلال سود برده است.
- بله قبول دارم که پرسپولیس از اشتباهات داوری در این فصل خیلی ضرر کرده و استقلال هم از اشتباهات داوری سود برده اما این مسئله فقط مربوط به این دو تیم نیست.

 

تیم‌های دیگر هم از اشتباهات داوری سود و زیان بردند. سپاهان، ذوب‌آهن و ملوان از اشتباهات داوری سود بردند و نفت و راه‌آهن متضرر شده‌اند اما باور کنید داوران ایران پاک‌ترین داوران فوتبال در جهان هستند.

 

اکثر آنها یا دبیر آموزش و پرورش هستند یا پزشک یا لیسانس و فوق‌لیسانس دارند. یک درصد هم به داوران ایرانی شک نکنید و اینکه اشتباهات آنها ممکن است از روی قصد و غرض باشد به هیچ عنوان چنین چیزی نیست. هیچ دست پشت پرده‌ای وجود ندارد.

* وقتی اشتباهات مدام تکرار می‌شود شائبه‌های زیادی ایجاد می‌کند.
- من به عنوان یک داور وقتی در میدان حضور دارم فقط و فقط به آبرو و شرف و شخصیت خودم فکر می‌کنم و تلاش می‌کنم با دوندگی بیشتر اشتباه کمتری مرتکب شوم. داوری فوتبال بدون اشتباه امکان ندارد اما کم‌اشتباه می‌شود. بقیه همکارانم هم همین شرایط را دارند و همه آنها برای اینکه بهتر قضاوت کنند تلاش می‌کنند.

* برخی از کارشناسان داوری صحبت از استفاده از داوران خارجی در لیگ برتر ایران می‌کنند نظر شما در این مورد چیست؟
- اصلا چنین کاری امکانپذیر نیست ضمن اینکه برای فوتبال ایران زشت است که بخواهد از داوران خارجی استفاده کند مگر ما داوران خوب در کشورمان نداریم. سال‌هاست که داوران ما دربی پایتخت را هم سوت می‌زنند.

 

بازی‌های دیگر سخت‌تر از دربی نیست. از سویی دیگر برای حضور داوران خارجی در هر مسابقه 10-15 میلیون تومان باید هزینه شود و اگر 10 تیم داوری بیاورند در هر هفته لیگ حدود 200 میلیون تومان باید هزینه شود.

 

سازمان لیگ حقوق داوران را ماه به ماه عقب می‌اندازد و به موقع پرداخت نمی‌کند. چگونه می‌تواند این هزینه را به داوران خارجی بدهد.

* نظر شما راجع به محرومیت‌هایی که برای داوران پراشتباه اعمال می‌شود، چیست؟
- محرومیت می‌تواند هم جنبه مثبت داشته باشد هم جنبه منفی. از نظر منفی روح و روان داور را خراب می‌کند.

 

وقتی داور 4 هفته محروم می‌شود در هفته پنجم که می‌خواهد به میدان بیاید با ترس و لرز این کار را انجام می‌دهد و از تکرار اشتباهش هراس دارد. جنبه مثبتش هم این است که شاید با تمرکز بیشتری به میدان بیاید.

اخبار ورزشی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------