فوتبال باشگاهی ایران حرفه‌ای است یا نه؟



اخبار,اخبار ورزشی,فوتبال باشگاهی ایران

بازیکنان تیم ملی در باشگاه‌های ایرانی تابع تمرینات و زندگی حرفه‌ای نیستند و مربیان و کادر فنی تیم ملی سعی در ایجاد این محیط در اردوهای ملی هستند تا بتوانند بازیکنانشان را آماده مسابقاتی در سطحی بالاتر کنند.

مسابقات لیگ برتر در حالی بار دیگر تعطیل می‌شود که تیم ملی در آستانه‌ مسابقات انتخابی جام جهانی است و این تعطیلی‌ها مطمئناً باعث افت عملکرد تیم‌ها می‌شود و در پایین آوردن سطح بی‌کیفیت لیگ بی‌تأثیر نیست اما نباید فراموش کرد که مسابقات تیم ملی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

طی سنوات گذشته با ایجاد قوانینی سعی در مدیریت این اتفاق شده که هر کدام باعث اعتراض کارشناسان و تیم‌ها شده است، برای مثال همین چند سال اخیر بود که اگر تیمی کمتر از سه بازیکن در تیم ملی داشت باید مسابقه‌ خود را برگزار می‌کرد، حال اگر تیمی یک بازیکن تأثیرگذار هم داشت دلیلی برای عدم برگزاری مسابقه‌اش نبود.

برای مثال سپاهان بدون حاج صفی در دو بازی اخیرش فقط موفق به کسب یک امتیاز شده است و یا بازیکنان تأثیرگذار دیگری که با عدم حضور آن‌ها شرایط را برای تیم‌ها دشوار ساخته‌اند که بالاخره با تلاش کارشناسان این قانون ملغی شد.

اکنون چند وقتی است که مسابقات آسیا و همچنین بازی‌های دوستانه‌ی ملی در روزهای فیفا انجام می‌شود تا تیم‌های ملی بتوانند از لژیونرهای خودشان هم استفاده کنند، جایی‌که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی به آن‌ها علاقه‌ای بیشتری نسبت به بازیکنان داخلی دارد و در مقدماتی جام جهانی برزیل وی به دنبال دورگه‌های شاغل در تیم‌های غیر ایرانی بود که توانست اشکان داژگه و دانیال داوری و رضا قوچان نژاد را به تیمش اضافه کند تا در جام جهانی بازیکنانی با تراز اروپایی داشته باشد.

البته این کار کی‌روش به زعم کارشناسان کاری پسندیده بود زیرا که بازیکنان تیم ملی تجربه‌ برخورد با ستارگان دنیا را نداشتند و اگر تجربه و کلاس بازی آن‌ها نبود، قطعاً تیم ملی موفق به برگزاری مسابقاتی با آن کیفیت در جام جهانی نمی‌شد.

اما با توجه به آنکه مسابقات در روزهای فیفا برگزار می‌شود، زور کادر فنی به لیگ می‌رسد و آن‌ها با تعطیلی طولانی‌مدت مسابقات لیگ سعی در هماهنگ کردن بازیکنان دارند.

این موضوع به دنبال آن است که بازیکنان تیم ملی در باشگاه‌های ایرانی تابع تمرینات و زندگی حرفه‌ای نیستند و مربیان و کادر فنی تیم ملی سعی در ایجاد این محیط در اردوهای ملی هستند تا بتوانند بازیکنانشان را آماده مسابقاتی در سطحی بالاتر کنند.

به همین دلیل است که بازیکنان لژیونر که معمولاً چند روزی دیرتر از سایر بازیکنان به اردو و تمرینات اضافه می‌شوند در آمادگی کامل به سر می‌برند و با اضافه شدن به تیم فقط به دنبال دستورات کادر فنی هستند تا آنچه از آن‌ها خواسته‌شده است را اجرا کنند.

البته این شرایط فقط و فقط با حضور مربیان با تراز بالای امثال کی‌روش در ایران رخ می‌دهد و نتیجه آن حضور در جام جهانی و معرفی کردن چندین و چند ستاره به فوتبال دنیا بوده است.

حال این تعطیلی‌ها برای مربیان لیگ برتری گاهی گران تمام شده و باعث خستگی بازیکنانشان در ادامه‌ی مسابقات تیم‌ها خواهد شد، بخصوص برای تیم‌های همانند سپاهان و ذوب‌آهن که باید در سه جبهه به میدان بروند.

اما چاره این تعطیلی‌ها حرفه‌ای شدن لیگ برتر است و این حرفه‌ای شدن نباید فقط مربوط به دستمزدها شود که این حرفه‌ای شدن حتی زندگی شخصی بازیکنان را هم در بر می‌گیرد کما اینکه بازیکنان اروپا فقط و فقط در عرض چند روز تمرین برای مسابقات ملی در اوج هماهنگی همان کیفیت بازی‌های لیگشان را نشان می‌دهند که این ثمره‌ حرفه‌ای تمرین کردن آن‌هاست.

برای مثال در اسپانیا مسابقات لیگ در بالاترین کیفیت برگزار می‌شود که به آن مسابقات جام حذفی و لیگ اروپا را هم اضافه کنید که تیم‌ها در سه جبهه با تمام قوا می‌جنگند همچنین تیم ملی اسپانیا یکی از مدعیان قهرمانی در اروپاست که این موفقیت‌ها همگی حاصل این رفتارهای حرفه‌ای از سوی باشگاه‌ها و مدیران و بازیکنان است.

نکته‌ای دیگری که باید به آن اشاره کرد علاقه‌ی کارلوس کی‌روش به استفاده از ایرانی‌های جوان در تیم ملی است و وی ریسک این اتفاق را به جان می‌خرد که تا اینجای کار این جوانان نیز جواب اعتماد کی‌روش را به‌خوبی جواب داده‌اند که می‌توان به موفقیت سردار آزمون، احسان حاج‌صفی، مرتضی پور علی گنجی، علیرضا حقیقی، ترابی، سعید عزت‌الهی و چندین و چند بازیکن دیگر اشاره کرد.

جایی‌که وی در ابتدای راه جام جهانی برزیل رحمتی و عقیلی و خلعتبری و... را کنار گذاشت و دیگر هم آن‌ها را به تیمش دعوت نکرد تا جوانان همچون حقیقی و آزمون و پورعلی گنجی جای آن‌ها را در تیم بگیرند که از قضا خوش هم درخشیدند.

کارشناسان امیدوارند این تعطیلی‌ها مثمر ثمر برای تیم ملی واقع شود و شاهد بازی‌های خیره‌کننده‌ این تیم در مسابقات جام جهانی روسیه باشیم تا بار دیگر تحسین دنیا را نسبت به ایران برانگیزند.

اخبار ورزشی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------