خون تازه در رگ‌های کشتی با طلایی و اشکانی



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,محمد طلایی و علی اشکانی

فدراسیون کشتی در اقدامی منطقی و با یک نگاه بلند مدت سرانجام هدایت تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد بزرگسالان را به علی اشکانی و محمد طلایی سپرد تا قهرمانان پرافتخار دیروز که در عرصه مربی‌گری هم کارنامه درخشانی در تیمهای پایه داشتند، هدایت تیم‌های ملی بزرگسالان را بر عهده بگیرند.

به گزارش ایسنا، پس از نتایج ضعیف تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو و کناره گیری محمد بنا از سمت خود آن هم در شرایطی که وی تنها تا پایان المپیک با فدراسیون کشتی قرارداد داشت، بازار حواشی و حرف و حدیث ها در مورد اینکه سرانجام کدام فرد هدایت فرنگی کاران ایران را بر عهده می گیرد داغ بود تا اینکه ظهر دیروز (دوشنبه) پس از جلسه شورای فنی دگرگون شده کشتی فرنگی تکلیف این موضوع حساس و سرنوشت ساز روشن شد و علی اشکانی چهره بی حاشیه و فنی کشتی ایران سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت.

پس از اینکه محمد بنا اعلام کرد دورانش دیگر تمام شده و قصد مربی‌گری ندارد، فدراسیون کشتی تصمیم گرفت تا در فرصت چهار ساله ای که دارد به نیروهای جوان اعتماد کند تا در یک پروسه میان مدت به نتیجه برسد.

اشکانی تا روز گذشته هدایت تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان را بر عهده داشت اما سرانجام پس از زمانی در حدود ۳ سال توانست اعتماد ریش سفیدان کشتی فرنگی و رییس فدراسیون را برای بدست گرفتن پستی مهم و حساس جلب کند و رسما به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان معرفی شود.

نگاهی به کارنامه اشکانی چه در دوران قهرمانی و چه در سه سال هدایت تیم ملی نوجوانان نشان می دهد او نه تنها کم تجربه نیست بلکه با داشتن نیروی جوانی و تعامل بسیار خوب حتی با سرسخت ترین منتقدان، در کنار تحصیلات آکادمیک و کسب افتخارآفرینی های مختلف در هر دو کسوت کشتی‌گیری و مربی‌گری بهترین گزینه ممکن برای بدست گرفتن این سمت حساس طی سال های اخیر بوده است.

اشکانی مدال نقره جهان در سال ۲۰۰۵، پنجمی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، ۳ طلای آسیا در سال های ۲۰۰۰،۲۰۰۱ و ۲۰۰۵، طلای جوانان آسیا و برنز جوانان جهان در سال ۱۹۹۸ ، ۲ طلای دانشجویان جهان در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ را در کارنامه دوران کشتی‌گیری خود دارد و جزو معدود فرنگی کاران دوران خود است که موفق شده با کسب مدال نقره جهان بر روی سکوی جهانی برود.

اما اشکانی در عرصه مربیگری نیز با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات کشتی فرنگی نوجوان جهان پس از ۲۰ سال و برای دومین مرتبه در تاریخ که چند روز پیش در گرجستان بدست آمد نیز کارنامه ای درخشان از خود بر جای گذاشته است. او طی ۳ سال هدایت تیم ملی نوجوانان به جرات از جمله بی حاشیه ترین و موفق‌ترین مربیان کشتی ایران بود که بدون توقع و چشمداشت خاصی در سکوت خبری شبانه روز زحمت کشید و همین زحمات بود که در نهایت به بار نشست و درست در برهه ای حساس و سرنوشت ساز که فدراسیون مشغول بررسی گزینه های مختلف بود تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان بر سکوی نخست جهان ایستاد تا فدراسیون بیش از پیش به درستی انتخاب خود ایمان بیاورد.

سه اصل الزام به قانون انتخابی تیم ملی، مشورت پذیری و احترام به شورای فنی در کنار سطح فنی و عملکرد خوب اشکانی به عنوان یک چهره پر افتخار باعث شد در نهایت این مربی ۳۹ ساله اردبیلی هدایت تیم ملی را بر عهده گیرد و راهی سخت و پر پیچ و خم را آغاز کند.

حال پس از فراز و نشیب های زیاد طی ماه های اخیر و انواع و اقسام حاشیه های مختلف قرار است تیم ملی کشتی فرنگی از این پس روی آرامش به خود ببیند و در فضایی آرام و بدور از تنش خود را برای رقابت های مهمی همچون مسابقات جهانی، بازی های آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ آماده کند آن هم در شرایطی که قرار است دیگر خبری از شرط و شروط های مختلف نباشد و فقط قانون در بسیاری از مسائل همچون ترکیب تیم ملی فصل الخطاب باشد. البته در این میان برخی افراد که منافع خود را از دست رفته دیده اند، حتی 24 ساعت هم به او مهلت نداده و سعی دارند برای سرمربی جوان کشتی فرنگی حاشیه درست کنند اما اشکانی قطعا تلاش خواهد کرد به مرور زمان پاسخ این افراد را با عملکردش بدهد.

البته علی اشکانی در تیم ملی بزرگسالان کار بسیار سختی دارد چرا که اکثر ستاره های کشتی فرنگی ایران به پایان خط رسیده اند. با توجه به اینکه در این 6-7 سال به مسابقه انتخابی اعتنایی نشده و تنها به تعدادی نیروی محدود در تیم ملی بزرگسالان میدان داده شده، حالا دست سرمربی جدید خالی است و باید مدتی به او فرصت داد تا تیم جدیدی را بسازد، چرا که گذشتگان به این موضوع توجه چندانی نداشتند و به جوانها میدان ندادند تا امروز پس از کنار رفتن نامداران، نیروهای جوان عصای دست تیم ملی باشند.

در کشتی آزاد نیز رسول خادم همانطور که اعلام کرده بود، المپیک را به عنوان آخرین میدان مربی‌گری‌اش پشت سر گذاشت و حالا کار را به یک مربی با اخلاق، محجوب و البته فنی و کاربلد به نام محمد طلایی داده است.

طلایی در این چند ساله عملکرد فوق العاده ای در تیم ملی جوانان داشته و ثمرات او در این رده سنی در حال نمایان شدن در تیم ملی بزرگسالان است. کشتی‌گیرانی مانند حسن یزدانی و علیرضا کریمی از تیم محمد طلایی به تیم ملی بزرگسالان تزریق شدند که با اعتماد رسول خادم به این جوانها، مدال طلای المپیک پس از 16 سال برای کشتی آزاد تکرار شد. طلایی در واقع تمامی مدارج را پیموده تا به تیم ملی بزرگسالان برسد.

 او دارنده مدال طلای جهان در مسابقات جهانی 1997 روسیه و مدالهای نقره و برنز جهان در سالهای 1994 و 2002  است که در دو المپیک 1996 و 2000 نیز ملی‌پوش بوده است. طلایی سلسله مراتب در مربی‌گری تیمهای ملی  را نیز پیمود و پس از به جا گذاشتن کارنامه‌ای درخشان در تیمهای ملی نوجوانان و جوانان، هدایت تیم ملی بزرگسالان را بر عهده گرفت. طلایی در سالهای 2014 و 2015 تیم ملی جوانان را قهرمان جهان کرد.

همانند علی اشکانی، باید به محمد طلایی نیز فرصت داد و از او حمایت کرد تا در کشتی ایران مربیان جدید با فکری تازه وارد عرصه شوند و در واقع در مربی‌گری هم پوست اندازی صورت گیرد.

فدراسیون کشتی نیز با دست گذاشتن بر روی اشکانی و طلایی به عنوان دو چهره جوان و فنی کشتی ایران برای سپردن دو پست مهم و کلیدی هدایت تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی، در عمل نشان داد نه تنها ابایی از اعتماد به جوانان امتحان پس داده ندارد بلکه کار در فضایی بدور از تشنج و اختلاف افکنی که مهمترین نیاز کشتی ایران برای قرار گرفتن در مسیر رشد و پیشرفت است را دنبال می کند.

این روزها شاهد نوعی انقلاب و دگرگونی در فدراسیون کشتی با نگاهی بلندمدت هستیم. از ورود چهره های جدید و البته جوان و تحصیلکرده به ترکیب شوراهای فنی، کادرهای فنی تیم های ملی و کادر مدیریتی فدراسیون گرفته تا عزمی جدی برای اعتماد به جوانان و آینده ساز ان برای کسب موفقیت های بزرگ در المپیک توکیو، همه از ایجاد تحول در کشتی ایران خبر می‌دهند.

طلای حسن یزدانی چهره جوان کشتی ایران در المپیک ریو، نتیجه اعتماد به جوانان را در کشتی آزاد نشان داد راهی که انتخاب شده نه تنها غلط نیست بلکه گستراندن شاخ و برگ اعتماد به نیروهای جوان و البته امتحان پس داده در همه امور دیگر از جمله سرمربیگری تیم های ملی نیز لازم و البته حیاتی بود.

طلایی و اشکانی به عنوان فرزندان این مرز و بوم که بارها چه در دوران قهرمانی و چه در کسوت مربیگری افتخارآفرین بوده اند به چیزی جز حمایت و دلگرمی مردم و اهالی کشتی برای پیمودن این راه سخت و پرپیچ و خم نیاز ندارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------