هر آنچه می‌خواهید درباره ماجرای فساد در فیفا بدانید



اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

شش ماه پیش و درست ساعاتی پس از انتخاب دوباره سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا، FBI با دستگیری شانزده مدیر ارشد فیفا از فساد در فدراسیون جهانی فوتبال پرده برداشت.

به گزارش  نود، فساد سازمان یافته سالها در فیفا جریان داشت. از فروش سهمیه میزبانی جام های جهانی گرفته تا دریافت رشوه برای تعیین رئیس آینده فیفا. چاک بلیزر، دبیرکل کنفدراسیون آمریکای شمالی و مرکزی نقشی کلیدی را در افشای فساد ایفا کرد. او به عنوان جاسوس با FBI همکاری کرد تا بالاخره از فساد در فیفا پرده برداری شود.  این پرونده همچنان در جریان است و روز به روز بحث های جدیدی در مورد آن مطرح می شود. گزارش مفصل زیر مربوط به تمامی جزئیات پرونده فساد در فیفاست. جزئیاتی که بخش زیادی از آنها برای اولین بار در رسانه ها منتشر شده است.

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

چاک بلیزر از پنجره خانه اش در برج ترامپ با اجاره ماهانه ۱۸ هزار دلار به چشم انداز پارک مرکزی نیویورک نگاه می کرد. بسیاری از توریست هایی که وارد این پارک شده بودند فقط در رویاهایشان می توانستند به اقامت در چنین خانه ای بیاندیشند. اما داستان این قدر هم ساده نبود. چاک با FBI به توافق رسیده بود تا در صورتی که با دستگاه شنود نقش یک جاسوس را ایفا کند و از پولشویی های فیفا پرده برداری کند از زندانی شدن در امان خواهد ماند.


به گزارش نود، بلیزر که با تفکراتش نقش مهمی در درآمدهای فیفا در ۲۰ سال اخیر داشته،شخصیتی متفاوت و کاریزماتیک دارد. از یک طرف با شیخ های ثروتمند عرب در گرانقیمت ترین رستوران های دنیا ناهار می خورد و از طرف دیگر عکسهایش با بیل کلینتون و ولادیمیر پوتین در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد بلیزر ۷۰ ساله با ریش های سفیدش ظاهری شبیه بابانوئل دارد اما طرز صحبت کردنش شبیه یک کارگر ساختمانی است و سبک زندگیش مثل یک دلال.


بلیزر در حالی به خیابان های نیویورک نگاه می کرد که می دانست دست به چه کاری بزرگی زده است. او که خودش از طریق پولشویی و رشوه خواری در فیفا ثروتمند شده بود حالا باید دست دوستان سابقش را رو می کرد. چاک به خوبی می دانست که چه روزهای عجیبی در پیش است و در ماه های آتی چه بلایی بر سر فدراسیون جهانی فوتبال خواهد آمد.


روند دستگیری بزرگان فوتبال جهان توسط FBI از می ۲۰۱۵ آغاز شد. تا کنون جزئیات چندانی از پرونده افراد دستگیر شده در اختیار رسانه ها قرار نگرفته اما در همان آغاز کار ۲۵ مدیر ارشد فیفا دستگیر شدند. لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده آمریکا فقط در دو کنفرانس مطبوعاتی به صورت جزئی به این پرونده ها اشاره کرده است. بررسی جزئیات پرونده نشان می دهد که چاک بلیزر و صداهای ضبط شده توسط وی نقش مهمی در موج دستگیری ها داشته است.

آغاز زندگی بلیزر و علاقمند شدن به فوتبال
بلیزر چند صد متر دورتر از برج ترامپ در محله کارگری نیویورکرز بزرگ شد. او در دهه ۱۹۵۰ پس از مدرسه در فروشگاه لوازم التحریر پدرش کار می کرد. چاک پس از اخذ مدرک از دانشگاه نیویورک با یکی از هم دانشگاهی هایش ازدواج کرد و پس از آن وارد صنعت تولید دکمه لباس شد. علاقه وی به فوتبال با تمرین دادن پسرش جیسون آغاز شد. او به سرعت فهمید که فوتبال در آمریکا در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دارد. بلیزر در سال ۱۹۸۴ یعنی در سن ۳۹ سالگی اسپانسر همایش سالانه فدراسیون فوتبال در آمریکا شد تا رسما فعالیت های فوتبالی خود را آغاز کند. عطش وی برای موفقیت خیلی زیاد بود و به همراه دیگر مسئولان فدراسیون برای میزبانی جام جهانی دست به کار شد اما نتوانست با سبک کار فدراسیون فوتبال آمریکا کنار بیاید و پس از مدتی از فدراسیون خارج شد.
بلیزر اولین حضور ایالات متحده در جام جهانی در مسابقات ۱۹۹۰ ایتالیا فرصت خوبی برای رشد فوتبال در این کشور می دانست و طرح لیگ ۱۰ تیمی برای فوتبال آمریکا را داد اما مسئولان سازمان لیگ اروپا او را برکنار کردند چرا پس از مدتی فهمیدند که بلیزر بخشی از درآمدهای مربوطه را برای خودش بر می دارد. پس از ان بلیزر به سراغ باشگاه میامی شارکز رفت اما هزینه ورودی این تیم برای حضور در مسابقات لیگ آمریکا را صرف ساخت هتل های شیک و ولخرجی کرد. باشگاه آمریکایی او را اخراج کرد اما بلیزر نا امید نشد و راهی ترینیداد و توباگو شد تا از فرصت توسعه فوتبال در این کشور استفاده کند.


مسیر ورود بلیزر به فیفا با کمک جک وارنر هموار شد. مردی از تردینیداد که معلمی در مدرسه را رها کرده بود و به سمت ریاست فدراسیون فوتبال ترینیداد و توباگو رسیده بود. بلیزر که تحت تاثیر محبوبیت و قدرت وارنر قرار گرفته بود در سفر تیم ملی آمریکا به ترینیداد به خانه او رفت و از او خواست که به سمت ریاست کونکاکاف (کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب) گام بردارد. بلیزر که به واسطه دوران حضورش در فدراسیون فوتبال آمریکا به خوبی از روند فوتبال به خوبی از ساز و کار جلسات کونکاکاف خبر داشت با شانتاژ رسانه ای ، وارنر را به ریاست این سازمان رساند.

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

قدرت گرفتن چاک بلیزر در کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب
بلیزر با توجه به دوران حضورش در فدراسیون فوتبال آمریکا به خوبی از روند فوتبال در کونکاکاف (کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب) به خوبی از ساز و کار جلسات این فدراسیون خبر داشت. به همین خاطر جک وارنر که در ترینیداد معلم مدرسه بود را به عنوان یک ستاره در فوتبال کارائیب معرفی کرد و او را با شانتاژ رسانه ای به ریاست منطقه کونکاکاف رساند. با حضور وارنر، بلیزر جایگاه خود را در سیاست جهانی فوتبال تثبیت کرد.وارنر با حمایت کشورهای منطقه کارائیب برنده انتخابات شد. او دفتر تشکیلاتی خود را در برج ترامپ در منهتن انتخاب کرد و بلیزر را به عنوان معاون اولش انتخاب کرد.
بلیزر با تلاش های روزمره تورنمنتی را به نام "گلدکاپ" برای کشورهای منطقه کونکاکاف راه اندازی کرد. به واسطه عملکرد بلیزر، در آمد کونکاکاف ظرف یک سال به یک میلیون دلار رسید. نقش بلیزر در درآمدزایی کونکاکاف به حدی قوی بود که وارنر کرسی خود در کمیته اجرایی ۲۴ نفره فیفا را به او هدیه کرد.بلیزر با کوله باری از ایده به فیفا رفت و در اولین اقدام مهم، قرارداد فیفا با شرکت آلمانی که حق تبلیغات این سازمان را به عهده داشت به هم زد چرا که اعتقاد داشت فیفا نیازی به واسطه برای تبلیغات ندارد. بلیزر پس از مدتی جام کنفدراسیون ها را راه اندازی کرد، تورنمنتی که بر اساس آن قهرمان شش قاره جهان به مصاف همدیگر می رفتند.


بلیزر از قدرتش در فیفا استفاده کرد و میلیون ها پول از فیفا را روانه حساب هایش در جزایر کایمان یا باهاماس کرد. بقیه پول ها را هم بین نزدیکانش نظیر وارنر تقسیم کرد. درآمد بلیزربه حدی بالا رفت که در کنار آپارتمانش در برج ترامپ (با اجاره مانه ۱۸ هزار یورو)، یک آپارتمان دیگر در نزدیکی مقر کونکاکاف اجاره کرد، آپارتمانی که گفته می شود آن را برای سکونت گربه هایش کنار گذاشته است. یکی از میزهای رستوران " الین" که رستورانی مجلل در آمریکاست همیشه به نام چاک بلیزر رزرو شده است. رستورانی که معمولا بازیگران و ثروتمندترین افراد آمریکا در غذا سرو می کنند.

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

بلیزر در وبلاگش کلکسیونی از عکس های خانوادگی در کنار رهبران کشورهای مختلف دنیا را منتشر کرده است. از نلسون ماندلا و دسموند تاتا گرفته تا پاپ جان پل دوم. چاک در آگوست ۲۰۱۰ در سفرش به مسکو در مورد بحث میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ با ولادیمیتر پوتین عکس گرفت. پوتین پس از خوش و بش و شوخی با بلیزر خطاب به او گفت:" به ما اجازه بدهید تا قدرت روسیه را به دنیا نشان بدهیم."چند ماه بعد سپ بلاتر در مراسمی رسما روس ها را به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ معرفی کرد.


البته بلیزر سابقه دیدار با پرنس ویلیام و دیوید بکام به عنوان نمایندگان میزبانی انگلیس و بیل کلینتون به عنوان نماینده پیشنهاد میزبانی آمریکا را هم داشت. وقتی که خبر میزباین روسیه اعلام شد، بلیزر لبخندی از سر رضایت زد اما مثل همه آمریکایی ها وقتی قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ معرفی شد کاملا شگفت زده شده بود. چطور یک کشور کوچک که در تابستان دمای هوایش به ۵۰ درجه می رسد توانسته بود آمریکا را برای میزبانی جام جهانی شکست بدهد؟ شک مسئولان FBI از همان جا آغاز شد.

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

گوشهای FBI چگونه تیز شد؟
جارد راندال مامور FBI در این پرونده بود.وی که یک هوادار دوآتشه فوتبال بود برای تماشای مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ به ورزشگاه فاکسبورو می رفت. او کاپیتان تیم دانشگاهی منهتن بود. راندال چند ماه بعد به FBI ملحق شد هر چند که همچنان با حضور در تیم پلیس نیویورک سیتی علاقه اش به فوتبال را ادامه می داد. وی در اوایل سال ۲۰۱۰ در سن ۲۸ سالگی به عنوان مامور ویژه پرونده FBI در مورد پرونده میزبانی جام جهانی کارش را آغاز کرد. آنها پس از بررسی همکاری گروه های بزهکار در گرجستان، روسیه و اوکراین و سفرهایشان به آمریکا به احتمال بالای رشوه خواری در مورد میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ پی بردند فیفا از نظر رسمی یک بنیاد خیریه در سوئیس است که در معرفی فعالیت هایش خود را به عنوان بنیادی معرفی کرده که برای مصارف عمویم هزینه می کند. این نهاد از سال ۲۰۰۷ تا کنون ۶۳۱ میلیون یورو درآمد داشته که وعده داده بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ مبلغ ۸۰۰ میلیون پوند روی پروژه های سرمایه گذاری هزینه کند. اما برای راندال و دستیارانش عجیب بود که حتی ساده ترین اعضای کمیته اجرایی فیفا زندگی اجرایی دارند. هر کدام از آنها سالانه ۲۰۰ هزار دلار دستمزد داشتند. بررسی ها روی هر کدام از این اعضا با دقت بیشتری آغاز شد. مسئولان FBI حتم داشتند که رشوه خواری و پولشویی در این پرونده انجام شده است.


راندال و تیمش بررسی ها را روی شش کنفدراسیون زیر نظر فیفا و مسئولان ۲۰۷ کشور این سازمان آغاز کردند. هر چقدر بیشتر می گشتند بیشتر در مورد اختلاس دلارهای حاصل از درآمد حق پخش، بازاریابی و تبلیغات پی می بردند. آنها به سادگی فهمیدند که مسئولان فوتبال روسیه به اعضای کمیته اجرایی فیفا رشوه داده اند. چند تن از مقامات FBI در این باره می گویند:" می دانستیم که این یک تجارت بزرگ و گسترده است این یک جرم سازماندهی شده بزرگ بود."


نمایندگان دادستانی شرق نیویورک با تمام قوا کار می کردند تا سرنخ های جدیدی از این پرونده بدست بیاورند. در این میان همکاری مسئولان FBI با نمایندگان دادستانی هم نقش مهمی داشت چرا که دادستانی ایالات متحده با تمامی دقت جزئیات را زیر نظر داشت.

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

بن همام و سرنخی که وارنر در اختیار FBI  گذاشت
محمد بن همام راه را برای بازپرسان FBI راحت کرد. در بهار ۲۰۱۱، بن همام برای انتخابات ریاست فیفا ابراز آمادگی کرد.وی در مسیر تبلیغات انتخاباتی به سراغ جک وارنر در منطقه کارائیب رفت و ۳۱ رای این مجموعه که ۱۵ درصد آرای انتخابات فیفا بود را بدست آورد. وارنر سه هفته پیش از انتخابات بن همام را به ترینیداد دعوت کرد. در پایان جلسه شیح قطری ۴۰ هزار دلار پول نقد که با هواپیمای خصوصی خود به ترینیداد برده بود را برای خرید آرا تحویل وارنر داد. اختلاف وارنر و بلیزر از همین جا آغاز شد. بلیزر که در دفتر کونکاکاف در میامی حضور داشت زمانی که فهمید چنین معامله ای در ترینیداد بدون او انجام شده برافروخته شد. بلیزر با ژروم والکه، دبیر کل یوفا در ساعت ۳ صبح به وقت زوریخ تماس گرفت. والکه فرانسوی خواب آلود به حرفهای بلیزر علیه وارنر گوش داد. بلیزر دوست قدیمی خود را " مغرور" و " احمق" خواند و داستان رشوه خواری وی را لو داد. والکه از بلیزر خواست که این ماجرا را فاش نکند تا به وجهه فیفا ضربه نخورد. جان کالینز، وکیل آمریکایی که در کونکاکاف فعالیت می کرد یادآوری می کند که بلیزر با او تماس گرفته و گفته است:" باید این ماجرا را بررسی کنی."


بر اساس گزارشی که کالینز به فیفا داد، بن همام هشت روز بعد از رقابت انتخاباتی کنار رفت و در نهایت از هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شد. این ماجرا باعث به هم خوردن رابطه وارنر و بلیزر شد. وارنر پس از انتشار کلیپی پیرامون نقشش در شوه خواری قصد اسعفا داشت. وارنر در این کلیپ به اطرافیانش می گوید:"اگر می خواهید پرهیزگاری کنید به کلیسا بروید دوستان. تجارت ما این گونه نیست." این کلیپ افشای رازهایی بود که وارنر و بلیزر دو دهه از آن محافظت می کردند. بلیزر ریسک بزرگی کرد و دست وارنر را رو کرد تا خودش هم در معرض خطر قرار گیرد.


فیفا پس از این پرونده کمیته ای را مسئول پرونده بلیزر و وارنر کرد. در آن سال یازدهمین دوره گلدکاپ برگزار شد. تورنمنتی که مراسم افتتاحیه اش با حضور ۸۰ هزار هوادار در ورزشگاه کاوبویز با تقاابل کاستاریکا و کوبا آغاز شد. در طول سه هفته بعد از آن ۱۳ استادیوم میزبان بازیهای مسابقات بودند و فینال هم در روزبول برگزار شد. این تورنمنت ۲۳ میلیون یورو از بلیط فروشی در آمد داشت یعنی ۶۰ درصد بیش از همین مسابقات که دو سال قبلش برگزار شده بود.

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

پرونده تبانی در گلدکاپ
اما روزهای خوب بلیزر دوام نداشتند. کریس ایتون، مدیر سابق پلیس اینترپل که اخیرا به عنوان مسئول حراست فیفا مشغول به کار شده است گزارشی دریافت کرد که بر اساس آن گروهی قصد تبانی در مسابقات را دارند. ایتون پس از بررسی الگوهای شرط بندی بازی کوبا – کاستاریکا و چند بازی دیگر را بررسی کرد به این نتیجه رسید که در این بازیها تبانی صورت گرفته است. ایتون در حین مسابقات در مصاحبه با اشپیگل اعلام کرد که اینترپل، فیفا و کونکاکاف در حال بررسی بازیهای مشکوک هستند. بلیزر با خواندن این مقاله گیج شده بود. چرا ایتون در ابتدا با او صحبت نکرده بود؟ بلیزر با یکی از دوستانش تماس گرفت تا بفهمد که این ماجرا تا چه حد صحت دارد.بیگان، مامور FBI که رابطه نزدیکی با بلیزر داشت برای پیگیری پرونده با دوستانش تماس گرفت. بیگان می گوید:"اولین باری بود که چاک در مورد یک مسئله حرفه ای با من تماس گرفت."


مایک گائتا که با راندال در مورد پرونده رشوه خواری در فیفا همکاری می کرد بلافاصله پس از متوجه شدن نقش بیگان در پرونده به دفتر وی رفت. بیگان در این باره می گوید:" گائتا سر میز من آمد و گفت که دیگر حق ندارم با بلیزر صحبت کنم. بدین ترتیب پس از آن هرگز با چاک صحبت نکردم."


جارد راندال که به فعالیت های بلیزر مشکوک بود در مورد پرونده تبانی در کونکاکاف با وی دیدار کرد تا به سرنخ های مهمی دست یابد. بلیزر به هیچ وجه خبر نداشت که با بازپرسی دیدار می کند که او را به عنوان متهم در یکی از بزرگترین پرونده های فساد تاریخ ورزش شناسایی کرده است.کمی بعد از این جلسه کریس ایتون و دو تن از نمایندگان فیفا به دفتر FBI در منهتن رفتند تا اطلاعاتشان در مورد تبانی در گلدکاپ را در اختیارشان قرار بدهند. ایتون که یک سال و نیم روی پرونده های فیفا کار کرده در این باره گفته است:"به خوبی می دیدم که فیفا کثیف است."


ایتون به راندال کمک کرد تا در مورد درآمدهای هر کدام از اعضای کمیته اجرایی فیفا بررسی هایی صورت بگیرند. از نظر این دو، بلبزر حلقه ضعیف بود و می توانست نقش جاسوس را بپذیرد. ایتون در این باره توضیح می دهد:"بلیزر محکوم به همکاری بود. همه اتهامات علیه او بودند."

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

بررسی حساب های مالی بلیزر توسط FBI
در تابستان ۲۰۱۱ راندال و گائتا، ماموران FBI به هدفشان نزدیک شده بودند. هر دو می دانستند که به سرنخ های مهمی دست یافته اند. بریمن گزینه جدیدی بود که به این پرونده اضافه شد. او که روی جرائم و فساد خارجی در اداره مالیات منطقه اورنج کانتی در کالیفرنیا کار می کرد در آگوست ۲۰۱۱ با خواندن مقاله ای در رسانه های انگلیس پیرامون تلاش FBI به دستگیری بلیزر مجذوب این پرونده شد. بریمن با راندال تماس گرفت. نحوه صحبتش به حدی عجیب و غیرمعمول بود که راندال از او درخواست کرد به منهتن سفر کند. بریمن به عنوان متخصص نقل و انتقالات مالی با جزئیات پرونده بلیزر را مورد بررسی قرار داد و اطلاعات مهمی را در اختیار FBI قرار داد. وی حساب های بلیزر در سیتی بانک، بانک آمریکا، بانک بارکلایل و مریل لینچ را مورد بررسی قرار داد تا رشوه خواری او را ثابت کند. بلیزر از سال ۲۰۰۵ به بعد اظهارنامه مالیاتی خود را پر نکرده بود. به همین علت بررسی درآمدش کار مشکلی بود. بریمن درآمدهای غیرقانونی بلیزر در سالهای مختلف را در حساب هایش در کنفدراسیون کارائیب و مناطق دیگر را مورد بررسی قرار دااد.


بریمن پرداخت ۲۰۰ هزار یورو در مارس ۱۹۹۹ از یک شرکت اروگوئه به حساب بانکی بلیزر در منطقه جزایر کایمن در بانک بارکلایز را کشف کرد. گاف دیگر بلیزر مربوط به پرداخت ۶۰۰ هزار یورویی به حساب وی از جانب یک شرکت پانامایی بود. بریمن همچنین کشف کرد که بلیزر میلیون ها پولی که از فیفا برای اهداف مختلف خارج شده را به حساب خود ریخته است. در حالی که بریمن جزئیات بیشتری از فساد مالی بلیزر را پیدا می کرد (که بعدها مشخص شد بسیاری از آنها در مورد آرای جام جهانی یا بازاریابی گلدکاپ یا حق پخش تلویزیونی بوده) است، مامورین FBI با دقت فعالیت های بلیزر را زیر نظر داشتند. بریمن کشف کرد که بلیزر مبلغی در حدود ۲۰ میلیون پوند ثروت در دو دهه به جیب زده است.


بلیزر، بریمن و گائتا در اواخر سال ۲۰۱۱ به وجود حساب هایی پی بردند که بلیزر از اداره مالیات آمریکا مخفی کرده بود. وی مدت زیادی مالیات خود را پرداخت نکرده بود و تخلفش محرز بود. یکی از ماموران FBI نزدیک به پرونده می گوید:" گاهی در پرونده ها به لحظه ای می رسی که باید یک اتفاق ناگهانی شرایط را عوض کند. باید تصمیم حساب شده ای بگیری و گاهی مجبوری فعالیت ها را در مقاطعی متوقف کنی."

پذیرش نقش جاسوس توسط بلیزر
۳۰ نوامبر ۲۰۱۱ روز عجیبی برای بلیزر بود. چند روز پیش از مراسم ختم دوست فقیدش، الین کائوفمان که قرارهای بزرگش را در رستوران او می گذاشت، دور چشم های چاک پف کرده بود، رنگش پریده بود و از یک ویلچر برای جا به جایی استفاده می کرد. دیابت و استرس رو شدن رازهایش اثر خود را گذاشته بود. حسابداران کونکاکاف دفتر او در برج ترامپ را در تابستان آن سال بررسی کرده بودند و از رازهای مالی او باخبر شده بودند. در اکتبر آن سال بلیزر از سمتش در کونکاکاف برکنار شد. بدین ترتیب از نوامبر ۲۰۱۱ به بعد او فقط به سمتش به عنوان مدیر اجرایی فیفا دلخوش بود. اوضاع برای چاک بغرنج شده بود و در زمان بازگشت از مراسم ختم الین کافمن با دو مرد مواجه شد که در خانه اش در برج ترامپ منتظرش بودند. راندال و بریمن که می دانستند اوضاع بلیزر چقدر بد است بی خبر به سراغ او رفتند و تمامی آن چه کشف کرده بودند را به او نشان دادند: کمپانی های ساختگی، نپرداختن مالیات و ... بلیزر کاملا شوکه شده بود و در روزهای بعدش پذیرفت که به عنوان جاسوس در این پرونده فعالیت کند.


بلیزر بین ۱۱ دسامبر ۲۰۱۱ تا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳ ۱۹ بار با نمایندگان دولت آمریکا دیدار کرد. چیزی از محتویات این جلسات منتشر نشده اما گفته می شود که بلیزر به عنوان عضو کمیته اجرایی فیفا نقشی کلیدی در ضبط مکالمات داشته است. بلیزر به مامورین FBI اجازه داد که دستگاه شنود را در بدنش جاسازی کنند. چاک در ابتدا در نقش جدیدش راحت نبود و مامورین FBI خیلی نگران بودند که نقشه ای که مدتها برایش زحمت کشیده بودند به سادگی برملا شود. این پرونده دو سال طول کشیده بود. پرونده های سنگین FBI در بدترین حالت ۱۸ ماه طول می کشید و برخی در این سازمان می خواستند جلوی این پرونده را بگیرند چرا که اعتقاد داشتند که زمانی که پلیس های اروپا نتوانستند به نتیجه برسند چرا باید مامورین پلیس امریکا پیگیر پرونده باشند. اما لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا کاملا حامی بازپرسی ها بود. یکی از نزدیکان پرونده می گوید:" لورتا لینچ گفته بود که همه چیز باید با دقت انجام شود."


المپیک سال ۲۰۱۲ لندن فرصت مهمی بود تا بلیزر از نقش مامورین فیفا پرده برداری کند. بلیزر با دستگاه شنودی که FBI در اختیارش قرار داده بود به سراغ هدف هایش می رفت. او می خواست الکسی سوروکین، مسئول برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ و فرانک لووی، نماینده استرالیا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ که منتفی شد را به دام بیاندازد. پس از یک روز پر استرس در لندن، بلیزر با مانیلال فرناندز، عضو سریلانکایی کمیته اجرایی فیفا دیدار کرد. فرناندو توضیح می دهد:" در زمانی که صحبت می کردیم چاک آه می کشید. او می گفت:"خوشبختانه بقیه افراد فیفا این جا نیستند." چهره اش مثل شکست خورده بود. هرگز ندیده بودم این قدر به هم ریخته باشد. در زمان صحبت هایش حتی به من نگاه نمی کرد. به ظرفش نگاه می کرد و مدام به اطرافش نگاه می کرد تا کسی صدایش را نشوند.فهمیدم که یک جای کار می لنگد اما فکر نمی کردم که بگوید:"می خواهم نامردها را گیر بیاندازم!"
جزئیات همکاری بلیزر با FBI هنوز رو نشده است. اما می توان حتم داد که یک سال بعد از المپیک لندن، عضو کمیته اجرایی المپیک لندن با آنها دیدار کرده است و صداهایی که توسط او ضبط شده به مامورین فدرال کمک کرده تا اعضای فاسد فیفا را دستگیر کنند. یکی از منابع نزدیک به پرونده توضیح می دهد:"بلیزر گنجینه ای از اطلاعات بود."

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

اعتراف چاک بلیزر
در روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ ساعت ۱۰ در دفتر پلیس محله بروکلین، راندال و بریمن پشت درهای بسته با بلیزر جلسه گذاشتند. قاضی ریموند دیری هم در این جلس هحضور داشت. دیری در مورد بلیزر در مورد حالش پرسید که او جواب داد:"سرطان روده دارم. در مرحله درمان هستم. باید بیست هفته شیمی درمانی پشت سر بگذارم و کاملا آماده هستم. باید پرتودرمانی را هم پشت سر بگذارم."


دیری پس از آن که در مراحل درمان برای بلیزر آرزوی موفقیت کرد اتهاماتش را خوند: قاچاق، پولشویی، فرار مالیاتی و زیر پاگذاشتن قوانین مالیاتی. بر اساس قانون بلیزر باید حداقل صد سال زندان را پشت سر می گذاشت. بلیزر به اتهاماتش اعتراف کرد و دیری وثیقه مورد نیاز برای آزادی او را ۱۰ میلیون دلار اعلام کرد. بلیزر در مورد جرایمش توضیح داد:" در سال ۱۹۹۲ من و برخی دیگر پذیرفتیم که از کشور میزبان جام جهانی ۱۹۹۸ رشوه بگیریم. در اوایل سال ۲۰۰۴ من و برخی دیگر از اعضای کمیته اجرایی فیفا از آفریقای جنوبی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۰ رشوه گرفتیم


رندال سه سال اتهامات فیفا را مورد بررسی قرار داد و تلاش هایش بالاخره به نتیجه رسید. یکی از قدرتمندترین مردان فوتبال جهان در دادگاه فدرال اعترافاتی را داشت که از هیچ طرف دیگری قابل اثبات نبود: مدیران فیفا در ازای پول قدرتشان را فروخته بودند.


۲۷ می ۲۰۱۵، لورنا لینچ، دادستان کل ایالات متحده به صورت رسمی پرونده تخلفات را در مورد ۱۴ عضو فیفا که در کشورهای خارج از آمریکا بودند باز کرد. پلیس سوئیس که با FBI همکاری می کرد تمامی مدیران مشکوک فیفا را ظرف هشت ساعت دستگیر کرد و پرونده های مربوط به جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در اختیار نیروهای پلیس قرار گرفت. یک هفته بعد سپ بلاتر از سمت ریاست فیفا استعفا داد. در میانه بحران در فیفا فردی ناشناس با دادستانی سوئیس تماس گرفت و گفت که اطلاعی در مورد بلاتر در اختیار دارد.نماینده دادستانی با فرد مذکور روی نیمکتی در پارک زوریخ دیدار کرد و اعلام کرد که بلاتر ۲ میلیون یورو از ثروت فیفا را در سال ۲۰۱۱ به میشل پلاتینی ، رئیس کنفدراسیون فوتبال اروپا هدیه داده است. در آن سال پلاتینی که نامزد ریاست فیفا بود تصمیم گرفت بر خلاف اعلام اولیه از انتخابات انصراف دهد.


سرنخ جدید باعث شد تا پلیس سوئیس دوباره به مقر فیفا برود و جستجوها را آغاز کند. پرداخت این مبلغ از جانب فیفا تائید شد. بلاتر در مصاحبه با خبرنگاران با آرامش از پرداخت این پول دفاع کردو فریاد زد:" شما حق ندارید که اعتبار من را زیر سوال ببرید!"

 

اخبار ورزشی,خبرهای ورزشی, فساد در فیفا

 

در همان روز دادستان کل سوئیس پرونده ای را علیه بلاتر، رئیس فیفا باز کرد. در روز سوم دسامبر لینچ، دادستان کل آمریکا اعلام کرد که ۱۶ عضو دیگر از فیفا دستگیر خواهند شد.بلاتر در روز ۲۱ دسامبر از سوی کمیته اخلاق فیفا هشت سال از هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شد. مدیر مستعفی فیفا در این باره گفت:"من هنوز مدیر هستم. حتی اگر تعلیق شوم باز هم مدیر خواهم بود."


جارد راندال همچنان پرونده را مورد بررسی قرار می دهد. خودش اخیرا گفته است:" می توانم کل عمرم را صرف این پرونده کنم."


یکی از نزدیکان خانواده بلیزر گفته که وی اخیرا از بیمارستان محل درمانش در نیوجرسی مرخص شده است. مهمترین جاسوس FBI اکنون به علت بیماری نمی تواند صحبت کند و برای ارتباط برقرار کردن باید حرفهایش را روی کیبورد تایپ کند. قاضی دیری اعلام حکم بلیزر را به تعویق انداخته اما به نظر می رسد که او همچنان حرفهای ناگفته زیادی داشته باشد.

 

اخبار ورزشی - نود

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------