فردوسی پور در واکنش به پخش نشدن مصاحبه ظریف؛ no comment!



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,افردوسی پور

مجری برنامه 90 گفت: «متأسفانه برخی از مشکلات ما و معضلاتی که دچار آن هستیم، فراتر از بحث فوتبال است و ریشه در فرهنگ خودمان دارد.»

به گزارش ایسنا، نشست "رسانه‌ای شدن فوتبال"، روز گذشته با محوریت نقد و بررسی برنامه 90 با حضور عادل فردوسی‌پور (مجری و تهیه‌کننده‌ی این برنامه)، دکتر مهدی منتظرقائم (استاد ارتباطات دانشگاه تهران)، دکتر محمد سعید ذکایی (استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر عبدالله بیچرانلو (استاد ارتباطات دانشگاه تهران) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

فردوسی پور که دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران است، در سخنانی در نشست نقد و بررسی برنامه 90، در واکنش به مطالبی که درباره ایجاد تنش‌ از سوی این برنامه و مطرح کردن مسائلی که مستندات آن ناپخته است یا ادله‌ای ندارد، اظهار داشت: «این را معتقد هستم که درست نیست موضوعی که مدرکی در قبال آن وجود ندارد، مطرح شود. این کار چه به لحاظ اخلاقی و چه به لحاظ رسانه‌ای شایسته نیست.»

او ادامه داد: «پس از گذشت سال‌ها خط قرمزهایی بوده است که به آن نزدیک شده‌ایم و شاید یکی از دلایلی که مباحث ما به نتیجه نرسیده است، دست تنها بودن برنامه بوده است و اینکه آیا یک برنامه می‌تواند دست تنها یک انقلاب رسانه‌ای ایجاد کند؛ به عنوان مثال برای برطرف کردن مسائل و معضلاتی که در این سال‌ها به آن پرداخته‌ایم، عزم ملی وجود نداشته است از تغییر دادن نتایج المپیک تا خرید خدمت سربازی، از آموزش پرورش و وزارت علوم که متأسفانه فساد در همه رخنه کرده بود این عزم ملی وجود نداشت و ما به عنوان برنامه‌ساز تا حدی می‌توانیم جلوتر برویم و دیگر امکان‌پذیر نیست. در نتیجه اگر طرح مباحث ناقص وجود داشته است به این برمی‌گردد که شرایط امکان‌پذیر نبوده است.»

این مجری تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه تا چه میزان فردیت فردوسی پور در برنامه 90 مطرح است؟ گفت: «هیچ‌گاه فردیت در طرح مباحث 90 مطرح نبوده است و شاید فردوسی پور تنها کاری که انجام داد، جسارت و جرأتش این بود که حتی با نمایندگان هم درافتاد.»

فردوسی پور در ادامه گفت: «اگر در برنامه 90 حرف ناحقی زده شود، قطعاً مردم که مخاطبان آن هستند آن را نمی‌پذیرند.»

این مجری و گزارشگر برنامه‌های ورزشی درباره دلایلی که باعث مانا شدن برنامه 90 پس از 17 سال شد، یادآور شد: «این برنامه شروع سختی داشت اما در این اتفاق صداقت برنامه 90 بود که باعث شد پیوستگی مخاطب با این برنامه همچنان وجود داشته باشد. به نوعی که با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی متعدد و ... مخاطب را پای تلویزیون نگه می‌دارد و همه اینها به صادق بودن برنامه برمی‌گردد.»

فردوسی پور همچنین درباره اینکه عنوان می‌شود تمرکزش در برنامه 90 پس از گذشت 17 سال کاهش پیدا کرده، و اینکه آیا این امر به مسئولیت‌هایی که در بخش تهیه‌کنندگی و بخش‌های دیگر دارد برمی‌گردد؟ تصریح کرد: «بهتر است تمرکز کامل باشد اما به هر حال در این سال‌ها اگر این اتفاق صورت گرفته است اجتناب‌ناپذیر بوده است. ما در این سال‌ها با تهدیدها و فشارهای بیرونی زیادی مواجه شده‌ایم که طبیعی است گاهی اوقات جلوی دوربین تمرکز کافی نداشته باشم.»
 
بخش دیگری از این مراسم به پاسخ‌های فردوسی‌پور به سوالات حاضران اختصاص داشت.
 
فردوسی‌پور گفت: «اگر 17 سال پیش مخاطب برنامه 90 را می‌دید، منتظر تماشای خلاصه‌ای از دیدارهای تیم‌ها بود، اما اکنون دلیل تماشای برنامه 90 فقط دیدن بازی نیست، بلکه نگاه متفاوتی بوده است که این برنامه در طول این سال ها داشته است. و این که فوتبال پدیده‌ای است که صرفاً نمی‌توان به آن به عنوان ورزش نگاه کرد بلکه پدیده ای است فرا اجتماعی و سیاسی. به همین دلیل است که برنامه 90 در این سال ها به مباحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پرداخته است.»
 
او سپس یادآور شد: «برنامه 90 همین که توانسته است نیاز مخاطب را برآورده کند و 20 میلیون مخاطب را با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال ‌هایی همچون فاطماگل و ... جذب کند، برای تلویزیون ارزش افزوده است و می‌تواند نشان دهد که تلویزیون ایران هم در فرم و ساختار نزدیک به استانداردهای تلویزیونی دنیاست.»

فردوسی‌پور همچنین در پاسخ به اینکه این برنامه اخیراً با چالش‌ها و تنش‌های زیادی رو به رو بوده است، خاطرنشان کرد: «خواه‌ناخواه این تنش‌ها و چالش‌ها به وجود می‌آید. برنامه 90 آیینه تمام‌نمای فوتبال و بازتاب‌دهنده اتفاقات فوتبال است بنابراین اگر فوتبال ما پاک نباشد برنامه ما حتماً باید آن را مطرح کند؛ چرا که در این سال ها اعتماد مردم ذره به ذره به این برنامه جذب شده است و بزرگترین دارایی این برنامه این است که سعی کرده است، صادق باشد و از رقابت نترسد. در طول این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای تضعیف کردن برنامه صورت گرفته است اما این برنامه نترسیده و همیشه سعی کرده که خود را نگاه دارد.»

مجری 90 در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد ویژگی انتقادی این برنامه در سال‌های اخیر کمرنگ شده است، توضیح داد: «ما خودمان شخصاً نمی‌توانیم انتقاد یا حاشیه‌سازی کنیم؛ چرا که باید اتفاقی صورت بگیرد تا ما به آن بپردازیم. نمونه آن اتفاقی است که هفته قبل در شهر اهواز رخ داد و که در این جریان ما یقه فرماندار اهواز را گرفته بودیم و پایین نمی‌آمدیم، در نتیجه باید اتفاقی رخ دهد تا ما به آن بپردازیم.»

فردوسی‌پور در بخش دیگری از پاسخ‌های خود به پرسش‌های دانشجویان درباره اینکه سلایق بینندگان 90 از چه نوعی است؟ عنوان کرد: «برنامه‌ای که 25 میلیون مخاطب داشته باشد نگاه پوپولیستی نداشته و آن را قبول ندارد. از هر طیفی سلیقه داریم. از زن خانه‌دار گرفته تا پزشک، استاد دانشگاه و مخاطب بی‌سواد که همه را دربرمی‌گیرد و این امر، کار ما را سخت‌تر می‌کند؛ چرا که باید همه سلایق را در نظر بگیریم.»
 
او سپس در پاسخ به اینکه آیا این برنامه الگوهایی هم از برنامه‌های خارجی داشته است؟ خاطرنشان کرد: «برنامه‌ای با این شکل و ساختار شاید در نوع خود منحصر به فرد باشد اما اگر این اتفاق هم افتاده باشد اسم آن را تقلید نمی‌گذارم، اگر برنامه خوبی از هر جای دنیا ببینم سعی می‌کنم مشابه آن را بسازم؛ کما اینکه بیشتر کارهایی که در برنامه 90 داشته‌ایم خلاقانه بوده است.»

او سپس یادآور شد: «اگر برنامه 90 در طول این سال‌ها روند ثابتی را ادامه می داد، این طیف مخاطب را نمی‌داشت.»

فردوسی پور همچنین از رقبای برنامه 90 نیز گفت که در تلاش بودند که تا این برنامه را حذف کنند و توضیح داد: «خیلی‌ها برای این که برنامه 90 را بیندازند، برنامه تشکیل دادند. اما از آنجا که خودمان شدیداً رقابت‌جو هستیم و رقابت در دل رقابت است که موفقیت ایجاد می‌کند، کوتاه نیامدیم.»

فردوسی پور در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا به قهرمانان فوتبال در سال های قبل از انقلاب قهرمان‌های فوتبال از جمله حشمت مهاجرانی نپرداخته است؟ گفت: «متأسفانه محدودیت برای پرداختن به یکسری آدم‌ها در برنامه زیاد است، البته ما حشمت مهاجرانی را 2 سال و نیم پیش به برنامه دعوت کردیم.»
 
وی همچنین یکی از مشکلات اساسی پرداختن به قهرمانان فوتبال در پیش از انقلاب را مشکل آرشیوی دانست و گفت: «متأسفانه با فقر تصاویر آرشیوی رو به رو هستیم و اگر این اتفاق شکل نگرفته است، نگاه سیاسی در آن مطرح نبوده است.»

* حاشیه‌ها:
- فردوسی‌پور در بخش پایانی این مراسم از روشن‌دلانی که در این مراسم حضور داشتند تقدیر کرد و گفت: «حضور این عزیزان برایم قابل احترام است و اگر هر سوالی داشته باشند می‌توانند مطرح کنند و من به آن‌ها پاسخ خواهم داد.»
 
او سپس با اشاره به یکی از مخاطبان پر و پا قرص برنامه 90 که روشن‌دل است مطرح کرد: «این مخاطب مدتی پیش با برنامه تماس گرفت و گفت که چرا سوال های نظرسنجی و گزینه‌های آن توسط نریتور خوانده نمی‌شود تا ما هم متوجه بشویم؛ از آن موقع بود که برنامه 90 سوال ها و گزینه‌های آن را مطرح می‌کند.»

- یکی از دانشجویان جامعه‌شناسی که در این مراسم حضور داشت با لحنی طعنه‌آمیز، خطاب به اساتید گفت که این نشست غیرعلمی است.

- در این مراسم همچنین با یک لوح تقدیر از فردوسی‌پور قدردانی شد.

- مجری و تهیه‌کننده برنامه 90 سپس درباره پخش نشدن مصاحبه‌ای که پیش از این با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان داشته است، تنها به این جمله اکتفا کرد که «چه بگویم!»

فردوسی‌پور در ادامه یادآور شد: «هر فردی که از من این پرسش را می‌کند، به او می‌گویم "!no comment"»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------