می‌روند تا زنده بمانند



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,ویسی

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» دلایل ترک تیم قهرمان توسط سرمربیان را بیان کردند

به گزارش،شهروند جدایی عبدالله ویسی ازاستقلال خوزستان با انتقادات زیادی از سوی هواداران خوزستانی و برخی از کارشناسان همراه بود اما بد نیست بدانید در ١٤ دوره قبلی لیگ برتر فوتبال ایران هم فقط ٥ مربی بودند که بعد از قهرمانی به تیم‌های خودشان وفادار مانده‌اند. علی پروین بعد از قهرمانی در لیگ اول با پرسپولیس، امیر قلعه‌نوعی بعد از قهرمانی در لیگ نهم با سپاهان و لیگ دوازدهم با استقلال، زلاتکو کرانچار بعد از قهرمانی در لیگ یازدهم با سپاهان و حسین فرکی بعد از قهرمانی با سپاهان در لیگ چهاردهم تنها مربیانی بودند که به تیم‌های خود بعد از قهرمانی در ١٥ دوره اخیر وفادار ماندند اما ویسی هم مثل ٩ مربی دیگر یعنی فرهاد کاظمی، مجید جلالی، فرانچیچ، قلعه‌نوعی(٣ بار)، علی دایی، افشین قطبی و حسین فرکی در دوره‌های مختلف راهش را از تیم قهرمان جدا کرد. در ادامه در گفت‌وگو با کارشناسان دلایل بی‌ثباتی نیمکت تیم‌های قهرمان را بررسی کردیم.

جلالی:  مربی باید به دنبال فرصت‌های بهتر باشد
مجید جلالی که بعد از قهرمانی با پاس در لیگ سوم این تیم را ترک کرد، دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من این کار را کردم و اصلا هم پشیمان نیستم. به‌طورکلی شما وقتی به‌عنوان یک مربی یک دوره موفق دارید، اگر بعد از آن پله‌های بعدی یا فرصت‌های بهتر برایتان به وجود می‌آید، باید از آنها استفاده کنید. به‌عنوان مثال زمانی که من بیش از ٣‌سال سرمربی فولاد بودم، از پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تیم امید پیشنهاد داشتم اما همه اینها را به‌خاطر فولاد رد کردم اما فکر می‌کنید در آخر چه اتفاقی افتاد؟ در آخرین فصلی که در فولاد بودم، چند باخت آوردم که باشگاه مرا جریمه کرد و بعد هم گفت برو.» وی همچنین می‌افزاید: «وقتی در چنین فضایی هستیم، قطعا زمانی که برای مربیان فضای بهتری به وجود می‌آید، باید بروند. در این چند‌سال وقتی مربیان جوان با من مشورت می‌کنند، من به آنها توصیه می‌کنم که بعد از یک دوره موفق به دنبال فضای بهتر باشند، حتی اگر قهرمان هم شده باشند. نمونه دیگر این اتفاق حسین فرکی بود که دیدید بعد از قهرمانی در سپاهان امسال با چه شرایطی روبه‌رو شد. نباید در احساسات غرق شویم و فرصت‌های بهتر را از دست بدهیم. من این کار را کردم و به بقیه می‌گویم راه من را نروند.»

واعظ آشتیانی:  برای بعد از قهرمانی برنامه نداریم
امیررضا واعظ آشتیانی که در زمان مدیریتش در باشگاه استقلال و بعد از قهرمانی این تیم در لیگ پنجم، به جدایی قلعه‌نوعی از تیمش رضایت داد، درباره دلیل تکرار شدن این اتفاق در سال‌های اخیر به «شهروند» عنوان می‌کند: «از قدیم‌الایام گفته‌اند که حفظ قهرمانی از به‌دست آوردن آن سخت‌تر است. در دنیای حرفه‌ای وقتی تیمی قهرمان می‌شود، برای سال‌های بعد از آن هم برنامه دارد که حداقل جزو مدعیان باشد یا قهرمانی را تکرار کند اما در ایران متاسفانه سطح پایین دانش مربیان باعث شده تا بعد از قهرمانی دچار تردید شوند. بعد از جدایی یک مربی، بازیکنان زیادی هم از تیم قهرمان جدا می‌شوند و کار به جایی می‌رسد که تیم قهرمان جزو کاندیدای سقوط می‌شود، اتفاقی که برای فولاد رخ داد.» وی همچنین می‌افزاید: «از طرفی مدیران ما نگاه حرفه‌ای ندارند و در فضای آماتوری سیر می‌کنند. وقتی یک مربی تیمش را قهرمان می‌کند، همه به دنبال آن هستند و فکر می‌کنند فقط قهرمانی با همان مربی میسر است. این نگاه نه چندان حرفه‌ای نشان می‌دهد که باشگاه‌های ما برنامه‌ریزی و هدفمندی ندارند و همه چیز صرفا به نتیجه‌گرایی ختم می‌شود. پس همه چیز به نداشتن برنامه طولانی مدت بین باشگاه‌ها و مربیان برمی‌گردد که باعث می‌شود بعد از قهرمانی دچار یأس و نا امیدی شده و درنهایت تصمیم به قطع همکاری بگیرند، اتفاقی که با تفکر حرفه‌ای فاصله زیادی دارد.»

چراغ‌پور:  از تکرار نشدن اتفاقات خوب می‌ترسند
جلال چراغ‌پور کارشناس فوتبال کشورمان درباره دلایل ترک تیم قهرمان از سوی مربیان موفق به «شهروند» می‌گوید: «فاکتور اول برای روی دادن این اتفاق بحث روانی روی سرمربی آن تیم است. کسی که از نزدیک اتفاقات منجر به قهرمانی تیمش را ملاحظه کرده، شاید نزد خودش تحلیل کند که اگر فلان اتفاق رخ نمی‌داد، ما قهرمان نمی‌شدیم. شاید ما از بیرون به صورت کلی این ماجرا را تحلیل کنیم اما شخصی که درون مجموعه بوده، قطعا بهتر مسائلی که منجر به قهرمانی تیمش شده را می‌داند و می‌ترسد که دیگر همه چیز برای تکرار این موفقیت فراهم نشود. اگر در همین استقلال خوزستان عملکرد خسوس را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که تفاوت کلاس یک دروازه‌بان یکی از دلایل اصلی قهرمانی این تیم بوده است.» وی صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «فاکتور دوم را هم می‌توان با ذکر این مثال که آبی که به سمت بالا می‌رود، یک برگشت هم دارد، بیان کنیم. در فوتبال خودمان بارها دیده‌ایم مربی‌ای که در نقطه اوج قرار می‌گیرد، خیلی زود به سمت پایین برمی‌گردد. پس باید نتیجه بگیریم که تصمیم ویسی از روی تیزهوشی‌اش بوده و قصد داشته از برند به وجود آمده برای خودش استفاده کند. در ضمن ویسی به تیمی رفت که یازدهم جدول بوده و قطعا در‌سال اول از او قهرمانی نمی‌خواهند اما در تیمی که امسال قهرمان شده، نمی‌تواند بگوید امسال به من کاری نداشته باشید.»

ویسی:   قولی برای قهرمانی به سپاهان ندادم
عبدالله ویسی درباره جدایی از استقلال خوزستان و حضور در سپاهان می‌گوید: «بعد از قهرمانی احساس خوبی در استقلال خوزستان نداشتم چون این تیم شرایط حضور در آسیا را نداشت. امیدوارم مردم خوزستان از من ناراحت نباشند اما من به سپاهان می‌روم تا انقلابی در آن‌جا ایجاد کنم. من قولی برای قهرمانی ندادم چون دیوانه نیستم اما مطمئناً دوست دارم تیمم در رتبه‌های بالای جدول باشد. از کی‌روش هم خواستم به من کمک کند و او هم قبول کرد.» او به مسائل پیرامون نویدکیا اینطور واکنش نشان داد: «اگر محرم دوست داشته باشد بماند، درخدمتش هستیم، اگر نه تصمیم با مدیریت است.»

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------