اقدام عجیب تلویزیون مخاطبان را عصبانی کرد



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,یور

دوستداران فوتبال وقتی سه‌شنبه‌شب پای تلویزیون نشستند تا بازی‌های حساس یورو ٢٠١٦ را تماشا کنند، چیزی جذاب‌تر از تصاویر مسابقات موتورسواری نصیبشان نشد!

شهروند| ماجرا به قدری عجیب بود که برخی فکر کردند در کل فرانسه بمب‌گذاری و برگزاری مسابقات یورو متوقف شده است. این اختلالات علاوه بر تهران، از کرج، وردآورد، عسلویه، ارومیه و خیلی دیگر از شهرهای کشور گزارش شد و بینندگان عصبانی از پخش نشدن فوتبال‌ها، تلفن‌های روابط عمومی شبکه ٣ را به اشغال خود درآوردند.


قصه چه بود؟
بالاخره اقدامات تلویزیون ایران در پخش مسابقات فوتبال اروپایی، کار دست رسانه ملی داد. سال‌هاست که تلویزیون ایران برای پخش مسابقات اروپایی و بین‌المللی به جای پرداخت حق‌پخش به شبکه‌هایی که امتیاز پخش بازی‌ها را خریده‌اند، تصاویر را از شبکه‌های دیگر به شکل‌های مختلف و بدون هماهنگی برمی‌دارد و به مخاطبان ارایه می‌کند. اخیرا هم پخش از طریق ماهواره‌‌ها بهترین راه برای پخش بازی‌های اروپایی با بهترین کیفیت بود. درجریان مسابقات یورو ٢٠١٦، شبکه ٣ به‌رغم درآمدزایی بالا از پخش این رقابت‌ها، باز هم حاضر به خرید حق امتیاز این مسابقات نشد و بازی‌ها را از شبکه تلویزیونی بین اسپورت قطر پخش کرد.

 

شبکه بین اسپورت که یکی از متمول‌ترین شبکه‌های تلویزیونی در آسیا و خاورمیانه است، تنها شبکه آسیایی بود که حق پخش مسابقات یورو ٢٠١٦ را خرید. تلویزیون ایران هم مثل همیشه ساده‌ترین راه را انتخاب کرد و با پخش ماهواره‌ای تصاویر از این شبکه قطری، یورو را روی آنتن برد. جالب این‌که برخی کشورهای دیگر هم از روی تصاویر تلویزیون ایران این مسابقات را به مخاطبان خود ارایه کردند. بالاخره پخش بدون مجوز یورو برای این شبکه‌ها دردسرساز شد و شبکه بین اسپورت شکایت‌نامه‌ای علیه تلویزیون‌هایی که بدون مجوز یورو را از این شبکه پخش کردند، تنظیم کرد و به یوفا فرستاد. یوفا هم بلافاصله به این شبکه‌ها اخطار داد که  اگر سرقت از شبکه قطری را ادامه دهند، با جریمه‌ای سنگین روبه‌رو خواهند شد. اخطار یوفا هم کارساز شد و شبکه ٣ و شبکه ورزش از ترس پرداخت جریمه میلیاردی پخش ماهواره‌ای بازی‌های یورو ٢٠١٦ را متوقف کرد و به ناچار این مسابقات را از طریق زمینی و کابل‌های نوری روی آنتن برد.


وقتی دستگاه‌های دیجیتال قطع شدند
با قطع پخش ماهواره‌ای مسابقات یورو اتفاقات جالبی در گیرنده‌های برخی بینندگان ایرانی رخ داد. کسانی که بازی‌ها را از طریق دستگاه ماهواره می‌دیدند، با قطع پخش ماهواره‌ای دیگر نتوانستند یورو را تماشا کنند. این تغییر ناگهانی باعث شد، کسانی که تا شب گذشته از ماهواره‌ها فوتبال می‌دیدند، سراغ دستگاه‌های دیجیتال یا آنتن‌های قدیمی بروند. با این حال استفاده از دستگاه‌های دیجیتال هم مثمرثمر واقع نشد و درحالی ‌که با قطع پخش ماهواره‌ای باید فرستنده‌های زمینی، موفق به دریافت تصاویر می‌شدند اما این اتفاق نیفتاد و بسیاری از ایرانی‌ها در شب بازی‌های حساس یورو، به جای این‌که دیدارهای حساس آلمان- ایرلند و اسپانیا- کرواسی را ببینند، مسابقات دوچرخه‌سواری و موتوکراس را تماشا کردند!


ذکایی: همه می‌توانند بازی‌ها را ببینند
مشکلات پخش بازی‌های یورو آن‌قدر جدی شد که حسین ذکایی تهیه‌کننده برنامه جام پانزدهم وارد ماجرا شد و بدون پرداختن به اصل موضوع که چرا نحوه پخش بازی‌ها تغییر کرده است، درباره مشکلات پخش گفت: «مشکل این بود که ما از ابتدا هم نباید بازی‌ها را از ماهواره پخش می‌کردیم و حتی کدکردن فوتبال‌ها روی پخش ماهواره‌ای هم چاره کار نبود. قبلا بازی‌های المپیک و جام‌جهانی یا جام ملت‌ها را از ماهواره روی آنتن نمی‌بردیم. الان هم مردمی که ستاپ‌باکس یا آنتن هوایی دارند، می‌توانند فوتبال‌ها را ببینند. نباید مشکلی باشد!» ذکایی که ظاهرا علاقه‌ای به بیان حقیقت ندارد، افزود: «هنوز گزارش‌هایی از مشکلات مردم درباره ندیدن فوتبال‌ها دریافت نکرده‌ام. نباید دستگاه‌های دیجیتال و آنتن‌های هوایی مشکلی داشته باشند و فوتبال را باید مردم بتوانند ببینند اما ما هم موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات حل شوند.»


تصاویر زوم شده تلویزیون ایران
هنوز خیلی از مردم دراین‌باره مشکلاتی دارند. مشکلاتی که ظرف روزهای آینده باید حل شود تا همه مردم بتوانند بدون دغدغه بازی‌ها را ببینند. درواقع تغییر ناگهانی پخش بازی‌ها از هوایی به زمینی باعث بروز چنین دردسرهایی شده است. کسانی که بازی‌های سه‌شنبه‌‌شب را از شبکه ورزش و شبکه ٣ دیدند، در کمال تعجب متوجه شدند که چقدر بین تصاویر تلویزیون ایران و شبکه‌های ماهواره‌ای تفاوت وجود دارد. از آنجایی که تلویزیون ایران تصاویر را به صورت زمینی از شبکه‌های اروپایی گرفته، برای از بین بردن لوگوی شبکه‌ها مجبور به بریدن تصاویر شده و همین موضوع سبب شده تصاویر تلویزیون ایران نسبت به تصاویر شبکه‌های ماهواره‌ای بزرگ‌تر باشد؛ گویی دوربین تلویزیون ایران به زمین نزدیک‌تر است. انتظار می‌رود تلویزیون ایران که هنگام پخش فوتبال، درآمدزایی بالایی هم دارد، بیشتر از این برای مخاطبانش احترام قایل شود و آنچه شایسته بینندگانش است را به نمایش بگذارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------