با چهار میلیون دلار کی روش را نگه داریم یا فرگوسن را بیاوریم؟



اخبار ورزشی - با چهار میلیون دلار کی روش را نگه داریم یا فرگوسن را بیاوریم؟

«با این دستمزدی که فدراسیون حاضر است بابت سرمربی و سایر اعضای کادر فنی بپردازد، ما می‌توانیم مربیان خوب و بزرگی ‌به ایران بیاوریم؛ از امثال سرمربی تیم‌های مکزیک، الجزایر و کاستاریکا گرفته تا پکرمن که یک مربی فوق‌العاده حرفه‌ای در تیم ملی کلمبیا هستند و تأثیرات عمیقی در این تیم گذاشته، جزو مربیانی هستند که احتمالا حاضرند با این مبالغ در تیمی چون ایران کار کنند‌».

رقم قرار‌داد کی‌روشپس از مذاکرات اولیه‌ کی‌روش و فدراسیون فوتبال و تقاضای سرمربی تیم ملی از فدراسیون بابت ارائه پیشنهاد مکتوب، شب گذشته فدراسیون فوتبال، تصمیم نهایی‌اش را درباره تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش گرفت و جزئیات بسته پیشنهادی‌اش را نیز در اختبار رسانه‌ها گذارد که نشانه‌های مثبتی در آن دیده می‌شود.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این بسته از سوی فدراسیون فوتبال ـ که دکتر احسانی، یکی از اعضای کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال، آن را تشریح کرده ـ این است که سرمربی بعدی تیم ملی فوتبال ایران داخلی نخواهد بود و بی‌گمان یا کی‌روش یا یک مربی خارجی دیگر، هدایت تیم ملی ایران را در سال آینده بر عهده خواهد داشت و این به این معناست که ایران در جام ملت‌ها با یک مربی خارجی شرکت خواهد کرد.

در این باره باید گفت، ضمن احترام به مربیان داخلی، روند حرکت تیم ملی در سال‌های گذشته نشان داده که مربیان خارجی معتبر و با کارنامه روی نیمکت تیم ملی ایران، بهتر نتیجه می‌گیرند تا مربیان داخلی؛ افزون بر این، روند انتخاب سرمربی تیم ملی در ایران در سال‌های گذشته، همواره ‌روند سینوسی میان مربیان داخلی و خارجی بود که پس از برکناری یک مربی داخلی به سراغ جایگزین خارجی‌اش رفتند و با ناکامی مربی خارجی به سراغ مربی داخلی آمده‌اند و همیشه بین این دو گزینه در رفت‌و‌آمد بودند.

اما هم‌اکنون دست‌کم فدراسیون به این عقلانیت رسیده که مربی مانند کی‌روش سطح بازی‌های تیم ملی را یک کلاس بالا‌تر برده و برای حفظ این کلاس از فوتبال باید یا کی‌روش و یا یک مربی خارجی نامدار در کلاس کی‌روش را برای نیمکت تیم ملی ایران به کار گمارد.

البته دکتر احسانی در توضیح قطعی شدن حضور مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی توجیهی می‌آورد که گویا نمی‌خواهد دل مربیان داخلی را که هر سال در کلاس‌های آموزشی کمیته او شرکت می‌کنند، بشکند!

او می‌گوید: «از دانش و توانایی مربیان ایرانی دفاع می‌کنم و برای آن‌ها احترام زیادی قائلم. اما اگر او شش ماه کار کند و تیم ایران در جام ملت‌های آسیا به موفقیت چشمگیری برسد، قطعا همگان و حتی مربیان و کار‌شناسان می‌گویند، ‌این تیم حاصل کار و زحمات کی‌روش است. از طرفی، اگر سرمربی ایرانی با تیم ملی موفق نباشد، انتقادهای زیادی از او خواهد شد و همه چیز بر سرش خراب می‌شود؛ بنابراین، ما با این کار آن مربی ایرانی منتخب را سوزانده‌ایم و حتی فرا‌تر از آن، شاید باب به‌کارگیری سرمربی ایران در تیم ملی بزرگسالان را ببندیم‌».
 
اما هر چه باشد، فدراسیون فعلا به این تصمیم قطعی رسیده که سرمربی بعدی تیم ملی باید خارجی باشد و حتی کفاشیان هم می‌گوید تیم ملی با مربی داخلی در جام ملت‌ها نتیجه نخواهد گرفت، ولی بخش مهم‌تر بسته پیشنهادی فدراسیون فوتبال به کارلوس کی‌روش، قیمتی است که فدراسیون برای همکاری با کی‌روش داده است.

فدراسیون فوتبال ایران برای ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش‌‌ همان قیمت سال گذشته را پیشنهاد داده و به آن پاداش‌های ویژه‌ای ‌هم افزوده است. فدراسیون فوتبال با بررسی قراردادهای دیگر مربیان خارجی تیم‌های ملی و همین طور ارزیابی مبلغ قرارداد کی‌روش در سه سال گذشته، به این نتیجه رسیده که کی‌روش قرارداد بدی با فدراسیون فوتبال ایران نبسته و با همین استدلال هم ‌همان مبلغ سالانه ۲.‌۵ میلیون دلار را به کارلوس کی‌روش برای ادامه همکاری پیشنهاد داده‌‌‌اند.

بنا بر این گزارش، پیشنهاد فدراسیون به کارلوس کی‌روش به این معناست که دیگر از دستمزد ۴ میلیون دلاری که او در‌خواست کرده بود، خبری نیست و فدراسیون بیشتر از سالی ۲.‌۵ میلیون دلار به کی‌روش نمی‌دهد.

اما بلافاصله پس از انتشار این خبر، برخی رسانه‌ها از پیشنهاد فدراسیون فوتبال گابن به کی‌روش خبر دادند و آن را وسوسه‌انگیز دانستند و نوشتند که گابن مشکلی با مبلغ پیشنهادی کارلوس کی‌روش ندارد؛ خبری که هرچند به نقل از وب‌سایت soccerladuma منتشر شده، انتشار آن پس از انتشار جزئیات بسته پیشنهادی فدراسیون کمی عجیب است! ولی برای اینکه بدانیم پیشنهاد کارلوس کی‌روش تا چه میزان منطقی است و چه میزان زیاده‌خواهانه است، بد نیست نگاهی بیندازیم به مبلغ قراردادهای برخی ‌مربیان تیم‌های ملی حاضر در جام‌جهانی؛ مربی‌هایی که عملکردشان در تیم‌های ملی به یکی از دلایل انتقاد از کارلوس کی‌روش بدل شده است.

پیش از آغاز جام‌جهانی، وب‌سایت معتبر فوربس، کارلوس کی‌روش را با دستمزد سالانه ۲،‌۰۹۸،‌۰۶۰ سیزدهمین مربی گران قیمت جام‌جهانی خوانده بود. حالا البته کارلوس کی‌روش برای یکسال ۴ میلیون دلار برای خود‌ و همکارانش می‌خواهد.

این در حالی است که خوزه نستور پکرمن که با تیم جوان و جویای نامش این روز‌ها چشم‌ها را در جام‌جهانی به خود خیره کرده است، سالانه ۱،‌۶۷۸،‌ میلیون دلار از فدراسیون فوتبال کلمبیا دریافت می‌کند. وحید هلیلهودزیچ بوسنایی که با الجزایر در یک هشتم نهایی تا پای حذف آلمان از جام پیش رفت، هم سالانه ۱،‌۰۰۷،‌۰۷۰ از فدراسیون فوتبال الجزایر دریافت می‌کند.

دستمزد برخی مربیان که از یک هشتم نهایی به بالا در جام حاضر بودند، از این ارقام هم کمتر است. خوزه پینتوی کلمبیایی هم که با تیم ملی کاستاریکا شگفتی ساز جام شده و حالا در یک چهارم نهایی حاضر است، زیر نیم ملیون دلار در سال یعنی تنها ۴۴۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرد و کمتر از او میگوئل هرارای مکزیکی است که با دریافت سالانه ۲۱۰ هزار دلار ارزان‌ترین مربی جام بود؛ اما با تیمش در یک هشتم نهایی نزدیک بود برزیل را حذف کند.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,کارلوس کی روش

 
با کنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که رقم قرارداد سال‌های گذشته او هم از رقم دریافتی مربیان هم‌ترازش خیلی بیشتر است و رقم پیشنهادی او برای همکاری جدید هم کلاس او را یک سطح از برخی مربیان بالا‌تر می‌برد.

دکتر احسانی می‌گوید: «با این دستمزدی که فدراسیون حاضر است بابت سرمربی و سایر اعضای کادر فنی بپردازد، ما می‌توانیم مربیان خوب و بزرگی ‌به ایران بیاوریم؛ از امثال سرمربی تیم‌های مکزیک، الجزایر و کاستاریکا گرفته تا پکرمن که یک مربی فوق‌العاده حرفه‌ای در تیم ملی کلمبیا هستند و تأثیرات عمیقی در این تیم گذاشته، جزو مربیانی هستند که احتمالا حاضرند با این مبالغ در تیمی چون ایران کار کنند‌».

نگاهی به لیست دستمزدهای مربیان معتبر خارجی نشان می‌دهد که حتی سرآلکس فرگوسن را می‌توان با دستمزد سالانه 4.8 میلیون دلار در سال استخدام کرد.
اخبار ورزشی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------