معروف ترین آقازاده های فوتبالیست ها!



اخبار ورزشی - معروف ترین آقازاده های فوتبالیست ها!

محمد پروین اعلام کرد که دیگر فوتبال بازی نخواهد کرد... او 26 ساله است و جبران بازی کردن پدر را تا 41 سالگی کرده است. در حالی محمد پروین در 26 سالگی کفش هایش را آویزان می کند که پدرش یعنی علی پروین تازه از سن 24 سالگی به تیم ملی فوتبال کشورمان رسید.

محمد پروین اعلام کرد که دیگر فوتبال بازی نخواهد کرد... او 26 ساله است و جبران بازی کردن پدر را تا 41 سالگی کرده است. در حالی محمد پروین در 26 سالگی کفش های خود را آویزان می کند که پدرش یعنی علی پروین تازه از سن 24 سالگی به تیم ملی فوتبال کشورمان رسید و شعبده بازی هایش را شروع کرد... باز هم یک مورد تکراری دیگر... باز هم همان مورد تکراری که فرزندان فوتبالیست های بزرگ ما معمولا فوتبالیست های بزرگی نمی شوند. البته در این مورد، فوتبال با ورزش های دیگر و سینما و هنر متفاوت است.

در سینما، فرزند یک هنرمند با بهره گیری از موقعیت و فرصت های ارائه هنر خود می تواند مثل والدین خود باشد اما در فوتبال، فرزند باید بهره مند از خصوصیات ذاتی و ژنتیکی باشد تا هنر خود یعنی فهم و شعور فوتبال را ارائه کند. مقایسه سینما و فوتبال را با مرور افزایش بررسی می کنیم:

اینها سینمایی هستند؟
بسیاری از بهترین بازیگران سینمایی ما، فرزند بازیگران، کارگردانان و سایر عوامل هنر هستند که نام اینها را اینگونه با هم به مرور می نشینیم:

1- لیلا حاتمی فرزند مرحوم علی حاتمی و زری خوشکام (زهرا حاتمی)

2- باران کوثری (فرزند جهانگیر کوثری و رخشان بنی اعتماد)

3- پولاد کیمیایی (فرزند مسعود کیمیایی و مرحوم گیتی پاشایی)

اخبار,اخبار فرهنگی ,فوتبالیست ها

 
4- محمد سام قریبیان (فرزند فرامرز قریبیان)

5- نیکی مظفری (فرزند مجید مظفری)

6- مونا فرجاد (فرزند جلیل فرجاد)

و ... اما در فوتبال، اهالی فوتبال برای آنکه شبیه پدر خود شوند باید زحمت بسیار بکشند. در دنیا کم اتفاق افتاده که پسر مثل پدر شود!

نمونه های مهم جهانی
در فوتبال دنیا آدم های زیادی هستند که راه پدر را در فوتبال ادامه دهند. پائولو مالدینی نمونه نادری است که بهتر از چزاره مالدینی پدر خود به فوتبال پرداخت. در اینجا بد نیست نکته ای را با هم مرور کنیم: اینکه بعضی اوقات می بینیم که پدر یک فوتبالیست معروف و بزرگ، فوتبالیستی در سطح پایین بوده است. در اینجا نمی توانیم بگوییم که فرزند یک فوتبالیست بهتر از او بوده چرا که اگر بخواهیم اینگونه بگوییم پدر 50 درصد از فوتبالیست های مشهور، فوتبال کرده اند... نکته ای که ما می خواهیم بگوییم این است که فرزندان مردان مشهور و بزرگ فوتبال ما در چه مسیری قرار گرفته اند... باز هم مرور می کنیم:

نمی توانیم بگوییم بهشاد یاورزاده از پدرش بهروز یاورزاده بهتر بوده چرا که تقریبا کسی بهروز یاورزاده را نمی شناخت اما می توانیم بگوییم که فرزندان نفراتی مثل همایون بهزادی، یعنی شاهین و علی به سطح او نرسیده اند اما در مورد نمونه های خارجی حرف می زنیم و به افراد دیگری می رسیم:

1- استفان بکن باوئر پسر فرانتس بکن باوئر

2- یوردی کرویف فرزند یوهان کرویف

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فوتبالیست ها

 
که البته این دومی، درس هایی از بزرگی و عظمت خود را در فوتبال به منصه ظهور رساند اما سایرین همین حداقل ها را هم نداشتند، مثل فرزند ستارگان بزرگی مثل پله که به واقع در فوتبال هیچ نشدند. سریع به سراغ ایرانی ها می رویم.

نمونه های ایرانی
نمونه های ایرانی برای تعریف این واقعیت، نمونه های بدیهی تری را دارند. اگر موافق باشید این بخش را در شرایطی ویژه به صورت مرجع اطلاعاتی با هم مرور کنیم تا به علی پروین برسیم و با رساترین فریاد خود بگوییم که به هر کس بگویید قسم یاد می کنیم که هیچ ستاره ای صاحب فرزندی در سطحی بالاتر از خود نبوده است مگر آنکه فوتبالیست مورد اشاره، ستاره بزرگی نبوده باشد!

1- همایون بهزادی
فرزندان او شاهین و علی بهزادی بودند. شاهین در مقطعی به تیم ملی فوتبال هم نزدیک شد و تا نزدیکی 30 سالگی در سطحی بالا بود. علی دیگر پسر همایون بهزادی هم در مقطعی بازیکن تیم فوتبال سپاهان اصفهان بود.

2- غلامحسین مظلومی
او فرزندی به اسم «امید مظلومی» داشت. امید در مقطعی به عنوان یک «ایجنت» فیفا مشغول به فعالیت شد.

3- ناصر حجازی
فرزند ناصر حجازی در سطحی بالاتر مطرح شد. «آتیلا حجازی» هافبک استقلال در دهه 70 و 80 یکی از بهترین فرزندان در بین ستارگان بود. یکی از بهترین پنالتی زنان که معمولا پنالتی ها را از دست نمی داد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فوتبالیست ها

 
4- ابراهیم آشتیانی
او هم در مقطعی صاحب فرزندی بود که رشدش عالی بود. اردلان آشتیانی در 2 تیم پرسپولیس و سپاهان توپ زد ولی از سال 84 یعنی 23 سالگی یکی دو مصدومیت تلخ، او را از سطح اول دور کرد.

5- محمد مایلی کهن
نعیم مایلی کهن تا 22 سالگی بازی کرد. کاپیتان تیم امیدهای پرسپولیس بود. در حالی که پیشرفت اش خیلی سریع بود؛ برای ادامه تحصیل و به خاطر راهنمایی های پدرش، فوتبال را کنار گذاشت و بازنشسته شد.

6- محمد پنجعلی
پنجعلی 2 فرزند پسر به اسامی میثم و سجاد داشته که ابتدا خوب شروع کردند. محمد پنجعلی به آینده این 2 امید بسیار داشت اما فرجام کار فرزندان محمد پنجعلی مثل سایر فرزندان دیگر ستاره ها بود.

7- کاظم سید علی خانی
مهرزاد سید علی خانی هم یکی دیگر از مردانی بود که در تیم امیدهای پرسپولیس حاضر بود اما خودش در 31 سالگی فوتبال را کنار گذاشت.

8- کاوه کاویانپور
در این مورد ویژه اگر حامد کاویانپور نسبت به پدر، معروف تر بود به این خاطر بود که کاوه فوتبالیست بزرگی نبود.

9- ناصر محمدخانی
عرفان و علی محمدخانی متفاوت نشان می دادند، اما تکلیف آنها که به گواه ناصر محمدخانی در لیگ قطر بودند با دیگران فرق نمی کرد.

10- وحید قلیچ
وقتی امیر مسعود، در لیگ برتر گلر راه آهن شد، سرنوشت او را متفاوت پیش بینی کردیم اما او هم تفاوت زیادی با دیگران نداشت. امیر مسعود در حال حاضر مهاجم است و در انگلستان زندگی می کند.

11- علی پروین
تقریبا باور کرده بودیم که تکلیف «محمد» متفاوت از بقیه است اما محمد که آقای گل لیگ دسته اول در 20 سالگی بود، کارش را زودتر از حد انتظار به پایان رساند. علی پروین فکر نمی کرد کار پروین جوان اینقدر زود تمام شود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فوتبالیست ها

 
12- اکبر میثاقیان
اکبر میثاقیان، پسر خود یعنی بهتاش را به همه تیم هایش در لیگ می برد اما زوری که نیست! اکبر میثاقیان نتوانست بهتاش را از دیگران متفاوت کند.

13- نصراله عبداللهی
سهیل عبداللهی صاحب حداقل این میزان از توان بود که بتواند 5-4 سال متوالی در مسابقات لیگ دسته اول حاضر باشد.

14- آندرانیک اسکندریان
الکو (Alecko) فرزند آندرانیک اسکندریان متفاوت از پدرش بود و به تیم ملی آمریکا هم رسید اما فرقش با دیگران این بود که او ایرانی نبود و رسما آمریکایی شد.

15- حسین کاشی نژاد
محمد کاشی نژاد پسر حسین کاشی نژاد، کار را خوب شروع کرد اما مثل 90 درصد از فوتبالیست های نسل دوم، پدر را ناامید کرد.

16- محمدحسین ضیایی
رامین ضیایی با پیگیری مستمر پدر در 20 سالگی، ستاره ای نو است و شاید در آینده از رامین زیاد بشنویم هر چند امید زیادی به این موضوع نداریم.

17- غلامحسین پیروانی
علی پیروانی از حیث سطح، شباهت زیادی به بهتاش میثاقیان داشت اما مثل او زیاد به پدرش نرفت و خیلی زود در فوتبال فراموش شد.

18- فرشاد پیوس
ماهان پیوس، پسر فرشاد پیوس آمده بود که آقای گل آینده فوتبال ما باشد اما نشد که نشد و ماهان بارها و بارها درجا زد.

19- مهدی مناجاتی
علیرضا مناجاتی هم در مقطعی در حد یک فوتبالیست بزرگ خودنمایی کرد اما مثل سایر فوتبالیست ها، آنکه باید بشود نشد!

20- مجتبی خیراندیش
ستاه سابق راه آهن و هما، پسری به اسم مصطفی داشت که بنا به دلایلی با نام خانوادگی حقی پور در مسابقات کار کرد. همان مصطفی حقی پور را می گوییم، یادتان که هست، نیست؟!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فوتبالیست ها

 
21- احمدرضا عابدزاده
احمدرضا عابدزاده امیر را از 9-8 سالگی اش با خود در تمرینات پرسپولیس و سایر تیم هایش برد تا حالا در 21 سالگی، امیر هنوز امیدوار باشد.

22- حمید حلافی
حمید حلافی فوتبالیست اهوازی، پسری به اسم سعید دارد. او را که می شناسید؛ پدیده ای که مدتی تا مرز خودکشی پیش رفت.

23- نادر عزت اللهی
می گویند که سعید ستاره بزرگ آینده فوتبال کشورمان است؛ ستاره ای که به 18 سالگی هم نرسیده است و نام نادر عزت اللهی را بزرگ نگه داشته است.

24- بهروز یاورزاده
نه خود بهروز یاورزاده فوتبالیست بسیار بزرگی بود و نه بهشاد یاورزاده که برخلاف پدرش که شاهینی بود در استقلال بازی کرد.

25- مجید سبزی
مرحوم سبزی هم پسری به اسم شهرام دارد. شهرام سبزی وقتی نتوانست بازیکن بزرگی شود، رو به مربیگری آورد!

26- علی دانایی فر
و سرانجام ایرج دانایی فر که در جام جهانی 1978 زننده اولین گل ایران در جام جهانی بود.

اخبار ورزشی - هفته نامه تماشاگر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------