قصه کارلوس وپیرمردها(+جدول)



اخبار,اخبار ورزشی ,تیم ملی فوتبال

 

اخبار ورزشی - بررسی فهرست کی روش برای اردوی پرتغال و جوان شدن آرام ترکیب تیم ملی
قصه کارلوس وپیرمردها(+جدول)

اگر کی روش بابازیکنان فعلی قهرمان جام ملت هاهم بشود- که بعید است- آن وقت بعد از جام ملت ها دوباره یک سری بازیکن جوان و میانسال بدون تجربه ملی داریم که کی روش نمی تواند رویشان حساب کند و شاید به همین راحتی حضور درجام جهانی را هم از دست بدهیم.حضور درجام جهانی برای فوتبال ایران به معنی درامد و چرخش چرخ فدراسیون است و عدم حضور برای فدراسیونی که نمی تواند از دولت کمک بگیرد مرگ به حساب می آید.

اردوی تیم ملی ایران درپرتغال شروع شده و همه منتظر هستند ببینند مرد پرتغالی با تیم ملی چه کار می کند. همه می خواهندبدانند آماده سازی کی روش چه نتیجه برای تیم ملی شان دارد . عده ای قهرمانی می خواهند و عده ای دیگر جوانگرایی را اولویت تیم ملی می دانند.جواب سوال گروه اول که پایان مسابقات جام ملت های آسیا داده می شود اما جواب گروه دوم در فهرست منتشر شده تیم ملی باید مشخص باشد. مردپرتغالی 23 نفررا با خود به پرتغال برده و عملا در این اردو و پایان اردوی بعد نشان خواهد داد که برنامه اش برای تیم ملی چیست.

فهرست بدون تغییر
در قدم اول برای اردوی پرتغال به نظر نمی رسد کی روش تغییر عمده ای را رقم زده باشد. او چندبازیکن جوان به فهرست تیم ملی اضافه کرده اما عملا به ترکیب اصلی ایران در جام جهانی هنوز دست نزده. بازیکنانی که امروز در مرز30 سالگی به بالا هستند و در مسابقات جام جهانی آینده عملا کارکردی ندارند. بازیکنانی که تعدادی شان می توانند عصای دست کی روش در جام ملت ها باشند اما تعداد زیاد آنها در ترکیب اصلی عملا به پروژه جوان سازی تیم ملی ضربه می زند.

قهرمانی با کمی تغییرات
مرور فهرست 23 نفره نشان می دهد که کی روش با هدف کسب سکوی جام ملت هاعملیات جوان سازی تیم ملی را آرام آرام شروع کرده . دقیقا مانند همان اتفاقی که در ورودش به ایران رقم زد.او 4 سال قبل برای اینکه بازیکنان آماده و جوان تر داشته باشد سراغ لژیونرها رفت و بازیکنانی مثل پولادی ، منتظری و ماهینی را به تیم ملی اضافه کرد. بازیکنانی که تعداد بازی ملی زیادی نداشتند اماسرعت آمادگی شان نسبت به بازیکنان دیگر بیشتر بود.

جایگزین هایی برای پیرمردها
کی روش در حال حاضر 7 بازیکن بالای 30 سال و 4بازیکن با سنی بیش از 27 سال دارد. بازیکنانی که شانس کمی برای بازی درجام جام جهانی دارند و البته تجربه بازی زیادی در تیم ملی هم ندارند. در این بین به غیر از نکونام ،تیموریان، خسروحیدری و جلال حسینی 7 نفر دیگر کمتر از 25 بازی ملی دارند. یعنی اگر این بازیکنان امروز جایگزین هایی داشته باشند تا جام جهانی تجربه ای بیش از 25 بازی ملی خواهند داشت.

معدل سنی فریب دهنده
معدل سنی فهرست تیم ملی بسیار فریب دهنده است . یعنی همین امروز با همین بازیکنان مسن معدل سنی تیم به دلیل حضور آزمون 21 ساله و جهانبخش 19 ساله 26.7 سال است.اما در ترکیب اصلی ماجرا کمی پیچیده می شود. بازیکنان مسن معمولا در ترکیب اصلی هستند و اگر همه شان در کنار دژاگه و قوچان نژاد بازی کنند معدل سنی ایران به 30 سال نزدیک می شود. کی روش البته یک اردوی دیگر در پیش دارد ومی تواند کمی سیستم را اصلاح کند.

کاپیتانی که مربی شد
مربیگری جوادنکونام در تیم ملی جدی است. کی روش این ماجرا را با فدراسیون در میان گذاشته اما اینکه نکونام چه زمانی مربی تیم ملی بشود بسیار مهم است. او اگر قبل از جام ملت ها روی نیمکت بنشیند، فرصت برای بازیکنان جوان دیگر فراهم می شوداما اگر بازی کند هم معدل سنی تیم ملی را بالا می برد و هم نشان می دهد که سرمربی برنامه ای برای جوان کردن تیم ملی ایران ندارد.

جوانگرایی و نسل سازی
کی روش سابقه درخشانی در نسل سازی برای پرتغال دارد اما به نظر می رسد یا به خاطر نظرخودش یا به خاطر فشارهای فدراسیون ، قهرمانی در جام ملت های آسیا را بر نسل سازی ارجح می داند. اتفاقی که سبب می شود ، ایران برای سال 2018 خالی از هرگونه استعدادی باشد. افشین قطبی و امیرقلعه نویی دومربی آخر ایران درجام ملت های آسیا هستند که به جوانگرایی پشت کردند و در نتیجه نسل لژیونر در فوتبال ایران را عقیم کردند.حالا دوباره این نگرانی وجود دارد که کی روش هم بخواهد مسیری شبیه به انها برود. سرمربی پرتغالی البته درون دروازه ایران درجام ملت ها از حقیقی 22 ساله بازی گرفت و این امید را ایجاد کرد که فهرست نهایی اش برای جام ملت ها جای ویژه برای بازیکنان امید داشته باشد.

جدول بازیکنان دعوت شده
شاید هنوز برای قضاوت در مورد تیم ملی زود باشد. کی روش می تواند بعد از این اردو تصمیم بهتری در مورد بازیکنان حاضر بگیرد . احتمالا ناآماده بودن بازیکنان مسن بهترین خبر برای تیم ملی است. کی روش اگر از این 30 ساله ها بگذرد و به جوان ها میدان بدهدحتی بدون حضور ایران در نیمه نهایی آینده خوبی درانتظار فوتبال ایران است. اما درصورتی که با همین بازیکنان قهرمان جام ملت هابشویم آن وقت دوباره یک سری بازیکن جوان بدون تجربه بازی ملی داریم که کی روش نمی تواند رویشان حساب کند و شاید حضور درجام جهانی را هم از دست بدهیم.

 

حضور درجام جهانی برای فوتبال ایران به معنی درامد و چرخش چرخ فدراسیون است و عدم حضور برای فدراسیونی که نمی تواند از دولت کمک بگیرد مرگ به حساب می آید.اگر کی روش بابازیکنان فعلی قهرمان جام ملت هاهم بشود- که بعید است- آن وقت بعد از جام ملت ها دوباره یک سری بازیکن جوان و میانسال بدون تجربه ملی داریم که کی روش نمی تواند رویشان حساب کند و شاید به همین راحتی حضور درجام جهانی را هم از دست بدهیم.حضور درجام جهانی برای فوتبال ایران به معنی درامد و چرخش چرخ فدراسیون است و عدم حضور برای فدراسیونی که نمی تواند از دولت کمک بگیرد مرگ به حساب می آید.

 

نام

سن

پست

بازی ملی

شانس

برای

2018

علیرضا حقیقی

26

دروازه بان

9

دارد

علیرضا بیرانوند

22

دروازه بان

امید(10)

دارد

محسن فروزان

26

دروازه بان

-

دارد

هاشم بیک زاده

30

مدافع

17

ندارد

وریا غفوری

27

مدافع

-

شاید

سید جلال حسینی

32

مدافع

85

ندارد

پژمان منتظری

31

مدافع

21

ندارد

امیرحسین صادقی

33

مدافع

16

ندارد

مرتضی پورعلی گنجی

22

هافبک

امید(10)

دارد

مهرداد پولادی

29

مدافع

19

شاید

جواد نکونام

34

هافبک

143

ندارد

آندرانیک تیموریان

31

هافبک

83

ندارد

احمد عبدالله زاده

22

هافبک

-

دارد

امید ابراهیمی

27

هافبک

5

شاید

احسان حاج صفی

24

هافبک/دفاع

61

دارد

خسرو حیدری

31

هافبک/دفاع

48

ندارد

سروش رفیعی

24

هافبک

-

دارد

کریم انصاریفرد

24

مهاجم

41

دارد

علیرضا جهانبخش

21

مهاجم

10

دارد

سردار آزمون

19

مهاجم

2

دارد

رضا قوچان نژاد

27

مهاجم

17

دارد

وحید امیری

26

هافبک

-

شاید

اشکان دژاگه

28

مهاجم

13

شاید

 

اخبار ورزشی - عصر ایران

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------