آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران معتقد است افغانستان و تاجیکستان شگفتی‌ساز جام ملت‌ها بودند. به گزارش طرفداری،وحید شمسایی بعد از…

خیز کفاشیان برای سرپوش‌گذاشتن روی زخم قدیمی سعیدلو



اخبار,اخبار ورزشی ,علی کفاشیان

 

اخبار ورزشی - خیز کفاشیان برای سرپوش‌گذاشتن روی زخم قدیمی سعیدلو

با ایجاد منطقه جدید ششمین کرسی نایب رییسی AFC هم ایجاد خواهد شد و بدین ترتیب کفاشیان در رقابتی آسان‌تر بخت اصلی را برای کسب این کرسی خواهد داشت.بخت رییس فدراسیون فوتبال ایران از آن رو افزایش یافته که اصلاح ساختار کنفدراسیون آسیا هم تحت ریاست او صورت می‌گیرد.

کارنامه مدیریتی علی کفاشیان در سال‌های حضورش در فدراسیون فوتبال با نقاط تاریک فراوانی همراه است اما بی‌شک یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین‌های آن همان ماجرای از دست رفتن کرسی ایران در AFC است. اتفاقی که با طمع معاون رئیس‌جمهور وقت برای کسب کرسی در AFC موجب از دست رفتن جایگاه ایران در عرصه مدیریتی کنفدراسیون فوتبال آسیا شد.

به گزارش تابناک، فدراسیون فوتبال ایران چند سالی است که در عرصه‌های مدیریت و تاثیرگذار AFC جایگاهی ندارد و به دلیل همین فقدان هم موقعیت‌های مناسبی را از دست داده است. مهم‌ترین‌اش همین تلاش برای کسب میزبانی جام ملت‌هاست که شرایط برای کشورمان با حضور یک نماینده پر قدرت در کرسی‌های پرنفوذ AFC بسیار متفاوت‌تر از حالا می‌شد که تقریبا میزبانی را از دست رفته می‌بینیم.

در سال‌های گذشته کشورمان در دو دوره حضور قدرتمندانه‌ای در سطوح بالای AFC  داشته است. کامبیز آتابای رئیس اسبق فدراسیون فوتبال کشورمان در ایام پیش از انقلاب یکبار حد فاصل سال‌های 1976 تا 1978، درست در سال‌هایی که ایران امپراتور فوتبال آسیا بوده ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را در اختیار داشته و ششمین رئیس این تشکیلات قدیمی فوتبال در قاره آسیا بود. این شاید بزرگترین، تاثیرگذارترین و مهم‌ترین حضور ایران در تشکیلات فوتبال آسیا تا کنون را رقم زده است.

محسن صفایی فراهانی هم دومین رئیس فدراسیون فوتبال ایران بوده که با تلاش‌های موثرش توانست ایران را بعد از سال‌ها صاحب یک کرسی تاثیرگذار و مهم در AFC کند. صفایی فراهانی در سال 1386 به عضویت کمیته اجرایی و هیات رییسه AFC درآمد. پستی مهم و تاثیرگذار که پس از مدتها ما را در تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا صاحب نماینده کرد. صندلی صفایی فراهانی تا سال‌ها محفوظ بود تا اینکه علی سعیدلو تصمیم گرفت به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی شانس خودش را برای نشستن روی این صندلی امتحان کند.

 

پستی که البته به هیچ وجه شایسته معاون رئیس‌جمهور یک کشور نبوده و نیست. اما بی تجربگی سعیدلو و کفاشیان در شطرنج قدرتی که برایشان چیده شده بود همان نتیجه پیش‌بینی شده را محقق کرد و سعید لو و کفاشیان با همکاری هم صندلی مهم ایران را در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال را نابود کردند.

حالا اما با گذشت نزدیک به چهار سال از این مسئله و به مدد اتفاقاتی که در AFC رخ داده است علی کفاشیان اسب خود را برای پاک کردن خاطره آزارنده آن انتخابات زین کرده و ممکن است در اجلاس پیش‌روی AFC بالاخره موفق به پس گرفتن یک کرسی شود.

علی کفاشیان برخلاف فضای داخلی فوتبال ایران که شرایط چندان مطلوبی و مناسبی ندارد در AFC به دلیل ارتباطات خوبی که با سران بلندپایه این تشکیلات دارد از شرایط بهتری برخوردار است. در واقع کفاشیان در این سال‌ها تلاش خود را بر جلب کردن نظر مثبت سران بلند پایه AFC به‌کار بسته و در این زمینه هم بسیار موفق بوده است و حالا قصد دارد از این روابط و لابی‌ها استفاده کرده و در انتخابات پیش روی AFC یک کرسی مهم را از آن خود کند. اگر اتفاقات مطابق خواست کفاشیان پیش برود او به زودی بر کرسی نائب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا تکیه خواهد زد علاوه بر اینکه نیم نگاهی هم به عضویت در کمیته اجرایی AFC دارد.

کفاشیان اما برای رسیدن به این مهم از یک راه میانبر استفاده خواهد کرد. در حال حاضر AFC پنج نائب رئیس دارد که یکی نائب رئیس بانوان این کنفدراسیون است و چهار کرسی دیگر به چهار منطقه آسیا تعلق دارد. اما از شانس علی کفاشیان امکان یجاد یک منطقه جدید در منطقه بندی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و اضافه شدن یک نائب رئیسی دیگر به پنج نائب رئیس این کنفدراسیون وجود دارد.بدین ترتیب با ایجاد منطقه جدید ششمین کرسی نایب رییسی AFC هم ایجاد خواهد شد و بدین ترتیب کفاشیان در رقابتی آسان‌تر بخت اصلی را برای کسب این کرسی خواهد داشت. بخت رییس فدراسیون فوتبال ایران از آن رو افزایش یافته که اصلاح ساختار کنفدراسیون آسیا هم تحت ریاست او صورت می‌گیرد. در واقع کفاشیان که در تداوم مدیریت داخلی خود همواره هدفمند پیش رفته این بار در حال تکمیل پازل کسب کرسی در آسیاست. در آخرین کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا که در برزیل برگزار شد در مورد ایجاد یک منطقه جدید توافق صورت گرفت.

بنابراین چنانچه این منطقه جدید شکل بگیرد یک صندلی نایب رییسی و تعدادی از کرسی‌های کمیته اجرایی به آن اختصاص خواهد یافت. اگر همه چیز مطابق با این پیش بینی جلو برود، قطعا کاندیدای ایران بخت بیشتری برای کسب کرسی نایب رییسی AFC خواهد داشت، چراکه تنها باید با نمایندگان 6 کشور رقابت کند آن هم در شرایطی که ایران نسبت به آنها صاحب نام و عنوان بیشتری در فوتبال آسیاست. 


کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا در تاریخ 19 دی ماه و صبح آغاز رقابت‌های جام ملت‌ها قبل از مراسم افتتاحیه در ملبورن برگزار می‌شود که با برگزاری این کنگره و مصوب شدن ایجاد منطقه جدید (آسیای میانه) در فوتبال آسیا، احتمال رسیدن به کرسی نایب رییسی AFC برای رییس فدراسیون ایران در صورت کاندیدا شدن در این سمت بسیار پررنگ خواهد شد.

اخبار ورزشی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------