آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

سردار آزمون مالک اسب شد/آزمون: هيچ كس مثل كي روش نيست (+تصاویر)



روي زين اسب مثل يك سواركار حرفه اي كه در ميدان اسب سواري گنبد مي تازد نشسته بود، بي شباهت به سواركاران هم نيست. به هر حال تركمن باشي و با اسب مانوس نباشي. تركمن باشي و اسب خوب را از اسب بد تشخيص ندهي و به نوعي خبره كار نباشي.

مگر مي شود سردار آزمون باشي و تركمن ، اسب را نشناسي.  مي گويد كه پدر و عموهايش در گذشته اسب داشته اند وگرچه حالا مثل سابق نيست اما هر هفته نتايج مسابقات را در كورس گنبد  پي گيري مي كند. مي گويد استعداد واليبال داشته است و پدرش هم كه از واليباليست هاي قديمي ايران و گنبد بوده كه 8 سال در تيم ملي عضويت داشته اما برخلاف جهت او به فوتبال روي آورده است كه در تركمن صحرا چيز عجيبي است چه آنكه ورزش اصلي آنجا اسب و واليبال است.

سردار آزمون يكي از بهترين هاي تيم ملي در جام ملت هاي آسيا طوري در اين مسابقات محبوب همه شد كه بسياري از ايرانياني كه در استراليا بودند،دوست داشتند با او عكس يادگاري بگيرند.

سردار آزمون كه در تعطيلات ليگ فوتبال روسيه به سرمي برد روز جمغه ميهمان يكي از قديمي هاي فوتبال ايران بود. كسي كه با تركمن ها رفاقت ديرينه دارد و البته از مالكان بزرگ اسب هاي ايران است. حميد رادان كه در دهه 60 و 70 مسئوليت تيم هاي باشگاهي پايه مثل تيم منخب تهران ،نفت و سايپا را دست داشته بسياري از بازيكنان طلايي فوتبال ايران را تربيت كرده است.

علي كريمي يكي از آنها بوده كه فوتبالش را با رادان شروع كرده است. مهدي مهدوي كيا هم عضو تيم منتخب تهران بود كه او سرپرستي اش را برعهده داشته و حتي جواد نكونام هم سالهاي ابتدايي فوتبال را با  او شروع كرده است و بعدها توسط رادان به پاس و تيمسار ملاحي معرفي شد و دروازه هاي تيم ملي به رويش باز شد.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,جام ملت هاي آسيا

 
سردار آزمون كه رفيق امين رادان است روز جمعه و قبل از اينكه به مسافرتي در خارج از كشور برود به دعوت رادان به باشگاه اسب سواري او رفت. يك سوپرايز منتظر سردار آزمون بود.هديه اي كه آزمون به خوبي ارزش آن را مي داند. اسبي كه سردار آزمون از حميد رادان هديه گرفت از بهترين كره هاي 10 ماهه اسب در ايران است كه كره سيلمي معروف مربوش و ماديان ريو امپلي كيشن قهرمان سابق مسافت كوتاه ايران است. اسب تروبرد كه مختص كورس است و بايد منتظر بود كه در كورس سال 95 اسبي كه هنوز سردار آزمون برايش اسمي انتخاب نكرده است در ميدانهاي اسب سواري ايران بدود.

سردار آزمون خيلي خوشحال بود از هديه اي كه گرفته است و در باشگاه مدتي هم با اسب معروف تینکرتاون سواري كرد. بعد از آن بود كه در گفت و گوي اختصاصي با روزنامه گل در مورد خودش، آرزوهايش،تعلق خاطرش به اسب ، تيم ملي ،كي روش و بازيكنان تيم ملي و آينده خود در ليگ روسيه سخن گفت.

***


اينكه تو فوتباليست شدي قدري عجيب است؟به هر حال منطقه تركمن صحرا واليبال خواهان ببشتري دارد؟
شايد قدري عجيب باشد. اما من استعداد خوبي در واليبال داشتم،شايد در گذشته هم انگيزه لازم را داشتم به هر حال پدرم از واليباليست هاي قديمي شهرمان و ايران بود كه 8 سالي هم عضو تيم ملي بود. اما پدرم مي گفت كه من از واليبال خيري نديدم و راست هم مي گفت با اينكه خيلي زحمت كشيده بود اما به حقش نرسيده بود. اين شد كه واليبال بازي نكرذم و فوتبال را ادامه دادم كه خوشبختانه سبب خير هم شد.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,جام ملت هاي آسيا

 
خوشحالي كه فوتباليست شدي؟
 الان خوشحالم. شانس من فوتبال بود. به هر حال شانش درخانه آدم را مي زند و بايد از آن استفاده كنند.

گفتي شانس،خيلي جوان بودي كه در تيم هاي بزرگ حضور داشتي؟
بله. اما آن موقع زياد براي من جالب نبود. در سپاهان كه بودم،خيلي اذيت شدم و مسوولان سپاهان خيلي من را اذيت كردند. از همان موقع دوست داشتم اروپا بازي كنم.

اين فكر خيلي بلند پروازنه نبود؟
من دوست داشتم،پيشرفت كنم و فكر مي كنم راه خوبي هم رفته ام. زماني اين مسئله ممكن شد كه تيم ملي جوانان با سرمربي گري اكبر محمدي در تورنمت فيفا در سن پترزبورگ حضور داشت. مسئولان كازان بازي من را ديدند و خوششان آمد. مسوولان روبين كازان خيلي به من رسيده اند و محبت كرده اند. حتي رييس جمهورشان به من لطف دارد.

روبين كازان كجاي روسيه است؟
روبين كازان ،تيم جمهوري خودمختار تاتارستان است كه در ليگ روسيه حضور دارد. يك جور مثل ايالت كاتالان اسپانياست.

روبين كازان هم بارسلوناي روسيه است؟
اره (مي خندد...)

 

اخبار,اخبار ورزشی ,جام ملت هاي آسيا

 
خيلي شايعه در مورد حضور تو در روبين كازان بود.
شايعه هاي زياد بايد بگوييم. اينكه مي گفتند با پارتي بازي و رفيق بازي رفته و مسئولان آنجا فاميل هايشان هستند.

يعني تو فاميل روسي داري؟
بالاخره دروغ مي آيد ديگر(مي خندد) اما من كار خودم را مي كردم و به اين شايعات كاري نداشتم. مثلا شايعه كرده بودند كه سرمربي تيم برادر يا پسر عمومي پدرم است. جالب اينكه اصلا آنجا ايراني نداشتند. من هم تمام فكرم اين بود كه پيشرفت كنم.

زندگي كردن در آنچا چطوري است؟
سخت است ديگر. من شخصا زندگي كردن در آنجا را دوست ندارم. كس خاصي را نمي شناسم و اينكه هوا خيلي سرد است. دوري از خانواده هم كه ديگر كار را سخت تر مي كند. اما من تمام اين سختي ها را براي پيشرفت تحمل مي كنم.

سعيد معروف هم البته به تازگي به شهر شما آمده است
خيلي خوشحالم كه تيم زنيت كازان بهترين پاسور جهان را به جمع خودشان اضافه كرده است و اميدوارم سعيد عزيز هميشه موفق باشد.

گفتي كه هوا خيلي سرد است،اين سردي هوا روي كيفيت ليگ تاثير نمي گذارد؟
من در منفي 30درجه هم فوتبال بازي كرده ام. اما هوا واقعا سرد است.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,جام ملت هاي آسيا

 
تمرينات در اين هواي سرد سخت است يا تمرينات تيم ملي؟
با هم فرق مي كنند اما جنس تمرينات تيم ملي يك جور ديگر است و البته سخت تر

با هم فرق مي كنند؟
تمرينات تيم ملي با همه جاها فرق مي كند. با باشگاه ها ايراني هم كه خيلي تفاوت دارد. اصلا غيرقابل قياس هستند.

در روبين كازان چه چيزي ياد گرفتي؟
احترام به بزرگترها. چيزي كه براي آنها مهم است همين است. بالاخره آنجا يك منطقه ويژه نفت و گاز است.

اتفاقا يك شايعه ديگر اينكه رفتن تو و سعيد معروف به اين تيم ها به خاطر قراردادهاي نفتي كه ميان ايران و روسيه است...
(مي خندد) شايعه هاي دروغ

گفتي كه دوست داشتي به اروپا و ليگ برتر بروي؟
من الان دو ساله كه در كازان هستم اما هنوز خيلي چيزها معلوم نيست. بالاخره بازي در ليگ برتر يك سري چيزها مي خواهد كه من هنوز مشكل دارم.

چرا؟
از نظر بدني ليگ برتر قدرت بدني بالايي مي خواهد كه من بايد روي خودم كار كنم.وقتي من اين حرف را زدم خيلي ها گفتند كه دارد بازار گرمي مي كند. اما كسي بازار گرمي مي كند كه تيم ندارد نه اينكه مثل من در ليگ روسيه حضور دارم.

در ليگ روسيه هم مثل ليگ برتر بايد قدرت بدني داشته باشي؟
بله. بالاخره عنصر سرما هم وجود دارد و بايد بجنگيم.

وضعيت فوتبال روسيه چگونه است،بالاخره آنها قرار است جام جهاني برگزار كنند؟
آنها براي فوتبال شان همه كار مي كنند كه پيشرفت كنند. اما جوان هاي خوبي ندارند و از نظر پايه ضعيف هستند. مثل فوتبال ايران نيستند كه جوانان خيلي خوبي دارد. اما فرق ما اينجا اين است كه خيلي از جوانان خوب ديده نمي شوند. در همين جام ملت ها جوانان خيلي خوبي مثل پورعلي گنجي،اميري بودند. وريا غفوري بايد سالها پشت خط بماند تا به تيم ملي بيايد. خيلي از جوانان فكر مي كنند كه براي ديده شدن بايد حتما به اروپا بروند.

اگر كي روش نبود،تو به تيم ملي دعوت مي شدي؟
نه دعوت نمي شدم.

براي اولين بار از تو چه چيزي خواست؟
چيزي به من نگفت. ولي خوب مي دانم كه بايد چه كار كنم. ماموريت من گل زدن و پاس گل است.


يعني با تو هيچ حرفي نمي زند.
چرا!بالاخره من در تيم بايد كارهايي را انجام دهم و در آناليزي كه مي كند ماموريتي دارم.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,جام ملت هاي آسيا

 
كي روش چطور مربي است؟مثلا خيلي ها مي گويندخاص است.
كي روش واقعا خاص است. شخصيت بزرگي دارد . با همه بازيكنان رفاقت دارد. مثل خيلي از مربيان نيست. حالا من نمي خواهم اسم ببرم در آخرين بازي كه من در ليگ ايران بازي مي كردم،به خاطر بدرفتار ي مربي و دعوايي كه شد مربي تعويض شد و به جشن قهرماني تيم نيامد. كي روش اما اينطوري نيست و قدر بازيكن اش را مي داند و براي آنها زحمت مي كشد.

چقدر با كي روش نزديك هستي،مثلا حرف هايت را به او مي زني؟
من اگر بخواهم مشورت كنم ،حتي با او حرف مي زنم. او خيلي بزرگ است و راستش را به من مي گويد. من مثل كي روش نديده ام  او فوق العاده مهربان است.

رابطه بازيكنان قديمي با شما جوانان در تيم ملي چطوري است؟
اين تيم ملي خيلي يك دل است. براي كشور عزيزمان ايران مي جنگيديم. جوانان و بزرگترها يك دل بودند و بزرگترها هواي جوان ترها را دارند.

انتقادي كه مي شود اين است كه كي روش مثل رييس فدراسيون است و مثلا در مورد پاداش و تدارك تيم ملي و بازيهاي تداركاتي دخالت مي كند؟
ببنيد كي روش هر چه مي خواهد براي موفقيت ايران است. اگر زمين مناسب باشد ديگر ما اردو نمي رويم. ما آن پاداشي كه بايد مي گرفتيم را نگرفتيم. هنوز هم نگرفته ايم.. در روبين كاران وقتي مي بريم 10 هزار دلار پاداش مي دهند. مساوي مي كنيم 8 هزار دلار مي دهند. من يك همبازي دارم كه در تيم ملي آذربايجان است مي گويد اگر ببريم 30 هزار دلار پاداش مي دهند.

تفاوت جام ملت هاي آسيا و جام جهاني چه بود؟
ما در جام جهاني مقداري تدافعي بازي كرديم و بيشتر روي ضدحمله تاكيد داشتيم. در جام جهاني هر مربي اين كار را مي كرد. حتي منتقدان كي روش در بازي با آرژانتين 11 نفر را در دفاع  مي گذاشتند.

دفاعي بازي كردن كه فوتبال بازي كردن نيست؟
هر بازي كار خودش را مي خواهد. كي روش مربي باهوشي است و براي هر بازي برنامه خاص آن بازي را داشت. قبول كنيد كه اول نبايد گل بخوريم. ما بايد مثلا در بازي با آرژانتين سراسر حمله مي كرديم،خوب اگر اين كار را مي كرديم،5 تا گل مي خورديم. در جام ملت ها اما ماجرا فرق كرد.


در مورد جام جهاني جوانان كمتري بودند فرقي كه با جام ملت ها داشت.
موقعي كه من خط خوردم طبيعي بود كه دوست داشتم در جام جهاني بازي كنم اما از اين كار كي روش حمايت كردم. بالاخره مي دانستم كه در جام جهاني بايد با تجربه ها باشند . كي روش با من صحبت كرد و من از او حمايت كردم. مي توانستم بروم اما كار كي روش اصولي و درست بود.

فضاي جام ملت ها چگونه بود؟
بي نظير بود. ايراني ها بهترين حمايت را از ما كردند.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,جام ملت هاي آسيا

 
در مورد رفتن يا ماندن كي روش چه نظري داري؟
اين نظر شخصي كي روش است و من نمي توانم قطعي چيزي بگويم. اما اگر نظر من را مي خواهيد،شخصا مي گويم بماند بهتر و براي فوتبال ايران مفيد است. اما منتقدان كي روش يك نظر ديگري دارند و البته كي روش به انتقادهايي كه مي شود بي توجه است.

پس موافق ماندن هستي؟
بله !هم من و هم همه بازيكنان تيم ملي موافق ماندن كي روش هستند.

كي روش چه تاثيري روي تو داشت؟
كي روش شانس من را داد و هم از آن استفاده كردم.كاش در همين جام ملت ها تا فينال مي رفتيم.

چيزي كه در مورد سردار آزمون وجود دارد اينكه خيلي احساساتي هستي و اين را نشان مي دهي.
اين را قبول دارم. شايد بد باشد اما خوب من اينجوري ام

البته به نظر من بد نيست و همين تو را دوست داشتني تر مي كند.
شايد. سعي مي كنم كه ديگر خيلي نشان ندهم. در بازي با دوم تيم ملي مصدوم شدم و فكر مي كردم كه مصدوميت ام جدي است و به خاطر همين ناراحت شدم اما خوشبختانه چيزي نبود و بازي بعدي را بازي كردم.

تو امروز از يكي از قديمي هاي ورزش،يك هديه خوب گرفتي. به عنوان يك تركمن اسب را چقدر دوست داري؟
من از قديم با اسب مانوسم و مسابقات را پي گيري مي كنم. الانم هم پي گير هستم. امروز هم از آقاي رادان هديه خوبي گرفتم كه بسيار ارزشمند است. اين اسب از بهترين هاي ايران است و از آقاي رادان تشكر مي كنم.

قبل از مصاحبه مي گفتي كه خانواده هم اسبي هستند؟
پدرم در قديم به ميدان مي رفت و حالا هم مي رود. قبلا هم اسب داشتيم.

براي آينده چه برنامه اي داري؟
من دوست دارم قهرمان جام ملت هاي آسيا شويم. دوست دارم، در جام جهاني بدرخشم و به بالاترين جاي آن برسيم. دوست دارم بهترين بازيكن آسيا شوم.

در روسيه مي ماني؟
بله. در روسيه مي مانم. گرچه سخت است اما بايد تحمل كنم. غربت واقعا سخت است.

دوست نداري برگردي به ليگ ايران؟
دوست دارم اما وقتي به گذشته برمي گردم و اتفاقي كه در سپاهان برايم رخ داد نظرم برمي گردد. تمام اين سختي ها را تحمل مي كنم.

اخبار ورزشی - عصر خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------