دكمه كت 160 ميلياردي افتاد ، آقاي تاج!



اخبار,اخبار ورزشی , ليگ فوتبال ايران

« به هرحال اين فوتبال حكايت آن كتي را دارد كه ما دكمه‌اش را به 160 ميليارد تومان فروخته‌ايم و قيمت خود كت و پتانسيل آن خيلي بالاتر از اين حرف‌هاست».

شايد روزي كه مهدي تاج، رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران با افتخار قرارداد اجراي تبليغات محيطي فوتبال را با رقم 160 ميليارد و هفتصد ميليون تومان به شركت كانون ايران نوين داد، فكرش را نمي‌كرد كه مفاد اين قرارداد نجومي و رويايي تحقق نيابدوگرنه هيچ وقت از دكمه‌ 160 ميلياردتوماني سخن به ميان نمي‌آورد. 


نايب رئيس دوم فدراسيون فوتبال در تاريخ دوم ارديبهشت ماه در مصاحبه‌هاي خود با رسانه‌هاي مختلف، اعلام كرده بود كه كانون ايران نوين براي پيش پرداخت قرارداد چيزي حدود 24 ميليارد تومان به حساب سازمان ليگ پول واريز كرده است. شايد جالب باشد كه بدانيد، در حدود يك سالي كه از انعقاد قرارداد مي‌گذرد، طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در بازه‌هاي زماني مختلف، مجري تبليغات محيطي فوتبال در كل، حدود 24 ميليارد تومان به سازمان ليگ پرداخت كرده است.


همه به ياد داريم كه اول اردیبهشت ماه سال گذشته بود که مراسم امضای قرارداد و معرفی مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال لیگ برتر خلیج‌فارس و لیگ آزادگان فصل 94 – 93 و 95 – 94  برگزار شد. طبق مزایده برگزار شده کانون ایران نوین برای دو فصل مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال کشور شد. در آن مقطع طبق اظهارات تاج و محمدرضا ساکت، رئیس و مشاور سازمان لیگ، نحوه برگزاری مزایده از طریق جراید اطلاع رسانی شد و شرکت‌کنندگان در دو پاکت الف و ب پیشنهادهای خود را ارائه کردند.در پاکت الف توانایی ها و سوابق پیشنهاد دهنده و در پاکت ب مبلغ پیشنهادی ذکرشده بود.

 

این پاکت ها در حضور پیشنهاد‌دهندگان بسته و لاک و مهر شد و حراست در روز بازگشایی پاکت ها و تعیین برنده مزایده، این پاکت ها را در حضور اعضای هیات رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال، نماینده بازرسی کل کشور و حراست وزارت ورزش باز کرد. ابتدا اهلیت پیشنهاد دهندگان بررسی شد و سپس قیمت ها مقایسه شد که کانون ایران نوین به عنوان برنده، مزایده را با مبلغ 160 میلیارد تومان برد. به این ترتیب که در سال اول 60 میلیارد تومان در سال دوم 100 میلیارد تومان به سازمان لیگ پرداخت کند. اين قراري بود كه از ابتدا گذاشته شده بود.


حالااما با گذشت يك سال از اين همكاري مشخص شده كه همه چيز در حد همان قرار باقي مانده است چرا كه كانون ايران نوين نتوانسته به مفاد قرارداد خود با سازمان ليگ عمل كند. آنها بايد در اسفند ماه سال گذشته تمام 60 ميليارد تومان رقم قرارداد سال اول تبليغات محيطي فوتبال ايران را با سازمان ليگ تسويه مي‌كردند. اما امروز و در اواخر ارديبهشت ماه 1394 نه تنها اين قرارداد به نتيجه نرسيده، بلكه اصلا معلوم نيست سرنوشت اين همكاري چه خواهد شد(اسناد در دفتر روزنامه موجود است). مسئولان سازمان ليگ هم كه هر روز عليه مديران رسانه‌ملي مصاحبه مي‌كنند و خواهان احقاق حقوق واقعي فوتبال در پرونده حق پخش تلويزيوني هستند، هيچ اشاره و صحبتي درباره بزرگ‌ترين گاف اقتصادي خود ندارند. هيچ مسئولي درباره عدم پرداخت به موقع حقوق باشگاه‌هاي فوتبال ايران توسط كانون ايران‌نوين( به‌هر‌دليلي) پاسخگو نيست و حقيقت در پس حواشي روز فوتبال كشور از پنهان مانده است. سازمان ليگ، دكمه كت(قرارداد تبليغات محيطي فوتبال) را به قيمت 160 ميليارد تومان به ايران نوين فروخت. اما تا امروز نتوانسته براي فروش خود كت(قرارداد حق پخش تلويزيوني) با رسانه‌ملي به تفاهم برسد.   بررسي مفاد اسناد شرايط مزايده تبليغات محيطي فوتبال ايران به خوبي پرده از تمام واقعيت‌ها برخواهد داشت. واقعيت‌هايي كه نشان مي‌دهد، دكمه كت 160 ميليارد توماني، افتاده است!


   حرف آخر
قرارداد تبليغات محيطي قرار بود به رشد اقتصادي فوتبال ايران كمك كند. تاج يك بار در  جمع خبرنگاران گفته بود: «متاسفانه قراردادی که قبلا در بحث تبلیغات محیطی بسته شد، سه ساله بود و در این مدت هم ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم و حرف و حدیث‌های مختلفی هم پیرامون کار وجود داشت.

 

بالاخره مدت این قرارداد تمام شد و ما امسال تبلیغات محیطی را به مزایده عمومی گذاشتیم که 26 شرکت از آن استقبال کردند. در قرارداد سه ساله گذشته رقم تبلیغات محیطی در سال اول تا سوم به ترتیب 14، 16 و 18 میلیارد تومان بود که ما این رقم را بسیار پایین می‌دانستیم اما قرارداد بسته شده بود. امسال کف مبلغ مزایده برای تبلیغات محیطی را 30 میلیارد تومان برای سال اول و 36 میلیارد تومان برای سال دوم در نظر گرفتیم. پیش‌بینی کردیم با به مزایده گذاشتن این کار، ارقام پیشنهادی بالا می‌رود که همین هم شد. از میان این 26 شرکت 11 شرکت یک درصد مبلغ پایه مزایده یعنی 300 میلیون تومان را واریز کردند و با گرفتن اسناد مزایده در آن شرکت داشتند و پس از باز شدن پاکت‌ها، در حضور رئیس فدراسیون، نماینده سازمان بازرسی، تمامی اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ و مسئولان حراست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که جمعا تعدادشان 17 نفر بود، 4 شرکت مبالغ بیشتری نسبت به بقیه داشتند که آنها را به عنوان برنده اعلام کردیم و پس از مذاکراتی که با این 4 شرکت خواهیم داشت، یکی را انتخاب خواهیم کرد.

 

به مزایده گذاشته شدن تبلیغات محیطی باعث شد تا مبلغ پیشنهادی بالا رود و ما شاهد ارقام دو ساله‌ای چون: 158 میلیارد و 800 میلیون تومان، 159 میلیارد تومان، 160 میلیارد تومان و 160/ 7 میلیارد تومان از سوی این چهار شرکت بودیم. در نهايت هم كانون ايران نوين در رقابتي سالم برنده مزايده شد». حال سوالي كه مهدي تاج بايد به آن پاسخ بدهد اين است؛ آیا قرارداد منعقد شده بين او و كانون ايران نوين  با توجه به مشكلات در نحوه همكاري با مجري قبلي تبليغات محيطي فوتبال انتقاداتي را وارد كرده بود، به موفقيت رسيد؟


حقيقت اين است كه با اين شكست اقتصادي در قرارداد تبليغات محيطي فوتبال و حق پخش تلويزيوني، سازمان ليگ باشگاه‌ها را در آستانه ورشكستي بزرگي قرار داده است.

 

اخبار ورزشی- قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------