آیا هشت دقیقه جنجالی «بازی تبریز» تکرار می‌شود؟



اخبار,اخبار ورزشی ,تراکتورسازی

هر روز بر ابعاد حواشی بازی نفت تهران- و تراکتورسازی تبریز اضافه می‌شود شب گذشته بود که در پی نامه تیم نفت تهران به سازمان لیگ پرونده احتمال برگزاری مجدد دقایق پایانی بازی تبریز به جریان افتاد

حواشی بازی جنجالی جمعه در تبریز همچنان ادامه دارد و حالا پای مسئولان عالی‌رتبه کشور هم به این ماجرا باز شده است. رئیس جمهور شب گذشته دستور ویژه‌ای برای بررسی ابعاد ماجرای تبریز داد و وزیر ورزش هم عصر روز گذشته اعلام کرد که دو تیم مامور بررسی این پرونده هستند و اگر حقی در این ماجرا ضایع شده باشد حتما استیفا خواهد شد.

به گزارش تابناک، در ادامه پرده‌های جدیدی که از ماجرای ورزشگاه یادگار امام تبریز نمایان می‌شود شب گذشته خبر امکان تجدید این بازی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. ماجرا از جایی شروع شد که منصور قنبرزاده، مدیرعامل تیم نفت تهران عصر روز گذشته اعلام کرد که این تیم نامه‌ای به سازمان لیگ داده و در آن خواستار برگزاری مجدد دقایق پایانی بازی شده است.

در نامه اعتراض باشگاه نفت تهران آمده است پیش از اینکه علیرضا فغانی، داور دیدار تراکتورسازی - نفت تهران در چارچوب هفته سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر سوت پایان بازی را به صدا در بیاورد، تماشاگران حاضر در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برای شادی کردن به زمین ریخته‌اند و مانع از اتمام بازی شده‌اند.

مسئولان باشگاه نفت در این نامه تأکید کرده‌اند که داور بازی شش دقیقه وقت اضافه اعلام کرده بود اما پیش از پایان این وقت بازی پایان یافته است، در حالی که تراکتورسازی در وقت‌های اضافه بازی هم یک تعویض انجام داده و به طور معمول داور باید وقت بیشتری می‌گرفت تا بازی به اتمام برسد.

منصور قنبرزاده در این باره گفت: در بازبینی فیلم هم این موضوع کاملاً مشخص بوده و انتظارمان این است که به طور قانونی با این مسئله برخورد شود. اگر با این اعتراض ما قانونی برخورد شود، دقایق پایانی بازی باید تجدید شود.

این ادعا برگ جدید در پرونده این بازی باز کرد و حالا همه منتظر واکنش مسئولان در خصوص امکان برگزاری یا عدم برگزاری دقایق پایانی بازی هستند. غلامرضا بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در همان دقایق ابتدایی اعلام کرد که درخواست نفتی‌ها را در خصوص برگزاری مجدد بازی بررسی می‌کند اما صبح امروز و در کمتر از یک ساعت دو موضع‌گیری متفاوت از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در این خصوص اتخاذ شد. علی کفاشیان در حاشیه همایش هم اندیشی مربیان فو‌تبا‌ل به خبرنگاران گفت که امکان تغییر نتیجه بازی نفت و تراکتور وجود ندارد و علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون هم ساعتی بعد اعلام کرد « احتمال تغییر نتیجه تراکتورسازی - نفت وجود دارد»

برای آگاهی از امکان یا عدم امکان برگزاری بازی تراکتورسازی و نفت گفت‌وگویی را با احمدرضا براتی، یکی از حقوقدانان فوتبال انجام دادیم تا بدانیم از منظر قوانین و مقررات فوتبال چقدر محتمل است که بازی حساس دو تیم تراکتورسازی و نفت تکرار شود.

آیا امکان تغییر نتیجه بازی یا تکرار دقایق پایانی به دلیل دادن اطلاعات غلط به نیمکت یک تیم وجود دارد؟
برای در پاسخ به این سوال که ایا صرف دادن اطلاعات غلط به یک تیم موجب می‌شود که دقایقی از یک بازی تکرار شود می‌گوید: فرض را براین بگیریم که به یک تیم اطلاعات غلط داده باشند و حالا ان تیم مدعی باشد که به دلیل اطلاع از نتیجه بازی دیگر آن‌چنان که باید و شاید بازی را جدی نگرفته تا قهرمانی را کسب کند. همین ادعا خلاف روح بازی جوانمردانه است. اینکه تیمی با اطلاع از نتیجه بازی دو تیم دیگر در یک جای دیگر که اتفاقا در نتیجه این بازی و قهرمانی هم موثر است جور دیگری بازی کرده مشخصا خلاف اصول بازی جوانمردانه است.


اینکه بگوییم کسی به تیم ما نتیجه بازی جای دیگر را غلط اعلام کرده دلیل نمی‌شود که بخواهیم بازی را تکرار کنیم یا نتیجه ان را تغییر دهیم. حتی اگر فرض کنیم که مقامات رسمی برگزار کننده بازی هم اطلاعات غلطی به یکی از دو تیم داده باشند باز هم این موضوع باعث تغییر نتیجه نمی‌شود. نتیجه مسابقات فوتبال باید در زمین فوتبال تعیین شود و نه جای دیگر.

باشگاه نفت تهران در نامه‌ای که به سازمان لیگ ارسال کرده مدعی شده به دلیل هجوم تماشاگران به زمین شش دقیقه وقت اضافه بازی هم به درستی محاسبه نشده و بازی زودتر تمام شده. مدیرعامل این باشگاه مدعی است که این موضوع در بازبینی فیلم‌ها هم تایید شده و برای همین تقاضای  تکرار دقایق پایانی بازی را دارد. آیا به این دلایل می‌تواند نتیجه بازی را تغییر دهد یا منجر به تکرار آن دقایق شود؟
در خصوص این ادعا تنها می‌توان به گزارش رسمی ناظر بازی و داور بازی استناد کرد. اگر داور بازی پیش از هجوم تماشاگران سوت پایان بازی را به منزله پایان بازی به صدا درآورده باشد و در گزارش بازی را مختمومه اعلام کرده باشد که امکانی برای این ماجرا وجود ندارد. اما اگر در گزارش ناظر بازی آمده باشد که به دلیل هجوم تماشاگران و عدم امکان ادامه بازی سوت پایان را به صدا درآورده باشد در آن صورت دیگر بازی بازی ناتمام محسوب می‌شود نه بازی پایان یافته و آن‌وقت باید با نظر کمیته انضباطی و کمیته برگزاری مسابقات بازی تکرار شود. بنابراین در این خصوص تنها گزارش رسمی داور بازی و ناظر بازی می‌تواند تعیین کننده باشد.

با توجه به سخنان احمدرضا براتی چنین برمی‌آید که تنها در صورتی امکان تجدید این دیدار وجود دارد که داور یا ناظر در گزارش خود اعلام کند که بازی ناتمام بوده که این فرضیه هم البته با سخنان روز گذشته غلامرضا بهروان رد می‌شود. بهروان روز گذشته در .اکنش به احتمال تجدید دیدار گفته: « آنچه مسلم است ساعت قانونی بازی همان ساعتی است که داور اعلام می‌کند و تنها ساعت معتبر همان است. در گزارش بازی هم دیده نشده که داور بنویسد بازی به اتمام نرسیده و گزارشی مبنی بر این موضوع ندیده‌ایم.

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره اینکه قنبرزاده اعلام کرده در بازبینی فیلم داور در سوت پایان بازی ندمیده است، گفت: هنوز هیچ جوابی برای مسئولان باشگاه نفت و مدیرعامل محترم این باشگاه نداریم اما باید براساس قانون همه چیز را بررسی کنیم و به آنها پاسخ دهیم.»

 

اخبار ورزشی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------