کی‌روش‌: لیگ کذشته ، بهترین لیگ ایران بود/ تیم ملی را جوان می کنیم!



اخبار,اخبار ورزشی ,سرمربی تیم ملی ایران

سرمربی تیم ملی ایران در چهارمین روز از تمرینات از پلن ویژه خود برای بازیکنان تیم ملی پرده برداری کرد. اومقابل رسانه ها قرار گرفت و از جوان گرایی تیم ملی گفت . مردپرتغالی که پیش از این توجه ویژه ای به لیگ برتر نداشته مدعی است که لیگ گذشته بهترین لیگ ایران بوده و بازیکنان بسیار زیادی در ان معرفی شده اند.

سرمربی تیم ملی ایران در چهارمین روز از تمرینات از پلن ویژه خود برای بازیکنان تیم ملی پرده برداری کرد. اومقابل رسانه ها قرار گرفت و از جوان گرایی تیم ملی گفت . مردپرتغالی که پیش از این توجه ویژه ای به لیگ برتر نداشته مدعی است که لیگ گذشته بهترین لیگ ایران بوده و بازیکنان بسیار زیادی در ان معرفی شده اند. او تصمیم گرفته که فهرست تیمش را کم کم جوان کند و البته قول می دهد که دیگر بازیکنانی کم تجربه را به ترکیب اصلی تیم ملی نفرستد.بازیکنان تیم ملی باید در اردوهای کی روش استخوان خرد کنند و آماده نمایش برای تیم ملی باشند. البته صحبت های سرمربی همچنان هم نکات جنجالی دارد اما مهمترین قسمت اش مربوط به فهرست جوان تیم ملی است.

بهترین ها انتخاب می شوند!
هرچند حضور 23 بازیکن جدید در فهرست تیم ملی این ذهنیت را ایجاد کرده که تیم ملی جوان می شود اما کارلوس کی روش اصرار دارد که انتخاب بهترین ها در تیم ملی انجام می گیرد و لزوماسن بازیکنان به دلیل دعوت شان تبدیل نخواهد شد:«راجع به آینده باید بگویم که هیچ چیز دست ما نیست اما مانند همیشه تیم ملی را به خانه بی‌در و پنجره‌ای تشبیه می‌کنم که ورود همه به آن آزاد است. طبق نظر شخصی من دو فاکتور برای دعوت به تیم ملی لازم است. یکی کیفیت فنی – شخصیتی بازیکن و دیگری این که یک بازیکن باید در داخل و خارج از زمین قابلیت حضور در تیم ملی را اثبات کند. برنامه‌ای که پشت سر گذاشتیم به این منظور بود که نشان دهیم نظارت نزدیکی بر لیگ داشتیم و البته وظیفه ماست تا به بازیکنان فرصت دهیم تا قابلیت‌هایشان را اثبات کنند. مطمئنا تصمیم‌ها به گونه‌ای اتخاذ می‌شوند که در نهایت 24 تا 25 بازیکن را به عنوان بخشی از بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی خواهیم داشت باید بتوانیم در هر فرصتی از لیگ این زمان را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم با آنها کار کنیم. متاسفانه یک سری از بازیکنان که در تیم‌های پرسپولیس، ذوب‌آهن و نفت حضور دارند، نتوانستند در این اردو در اختیار تیم ملی قرار بگیرند اما به صورت بسیار نزدیک از طریق کادر فنی تیم ملی زیر نظر هستند.»

باید فدراسیون حمایت هایی که قول داده را انجام دهد
برنامه کی روش برای جام جهانی آینده تیم ملی صعود به مرحله بعد است. او برای تحقق این برنامه شرایط و اردوهای ویژه ای را درخواست کرده که امیدوار است به دست بیاورد:«سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران با ابراز امیدواری نسبت به وعده‌هایی که فدراسیون فوتبال به او داده است، گفت: امیدوارم طبق قول‌هایی که به من داده‌اند حمایت‌های مالی لازم را انجام دهند. احتیاج داریم که اردوهای متعددی را برگزار کنیم و بازی‌های دوستانه متعددی داشته باشیم. این فرصت اگر به بازیکنانی که هم‌اکنون در تیم ملی حضور دارند داده شود، آینده روشنی را در مسیر جام جهانی 2018 خواهیم داشت. جلساتی را با علی کفاشیان و حسنی‌خو داشتیم در مجموع حدود 100 ساعت جلسه برگزار کردیم. آنها قول‌هایی را در این جلسات به ما دادند که منتظر تحقق آنها هستیم.

دستگردی خوب است
کمپ تیم ملی طبق آنچه کی روش می خواهد در حال آماده شدن است اما سرمربی تیم ملی از زمین تمرینی فعلی هم راضی است:« زمانی که بهترین بازیکنان را دور هم جمع می‌کنید باید شرایط چه برای بازیکنان، چه کادر فنی و چه اصحاب رسانه به بهترین شکل فراهم باشد. جا دارد از صمیم قلبم از مسئولان محترم ورزشگاه دستگردی تشکر کنم که همکاری لازم را انجام دادند تا بتوانیم در اینجا تمرین‌های تیم ملی را برگزار کنیم. آرزو دارم این رابطه خوب میان ما و مسئولان مربوطه پایدار باقی بماند. جالب است که بگویم 4 سال پیش هم معتقد بودم که امکانات دستگردی برای تیم ملی تا زمانی که کمپ تیم‌های ملی آماده نشده مناسب است.»

شب ها تمرین تیم ملی تعطیل است
کی روش در مورد حضور مربیان ایرانی در تمرین تیم ملی و این که گفته می شود به برخی ازآنها اجازه حضور داده نشده کمی هم از جملات طنز استفاده کرد:«راجع به حضور مربیان در تمرین تیم ملی باید بگویم که 4 سال است در اینجا حضور دارم. در این 4 سال درهای تمرین تیم ملی به روی دست‌اندرکاران ورزش، مربیان، پیشکسوتان و همه اهالی فوتبال باز بوده است. حتی یک بار هم نشده که کسی بخواهد به تمرین تیم ملی بیاید اما این اجازه به او داده نشده باشد. اگر شخصی بر خلاف این چیزی که من گفتم مطلبی را مطرح کرده، صحبتی بی‌پایه و اساس کرده است. البته این را هم بگویم که 90 درصد تمرین‌های ما صبح و بعدازظهر است. شاید آنهایی که می‌گویند تمرین تیم ملی روی ما بسته است، شب به تمرین می‌آیند. طبیعتا آن موقع ما خوابیم و باید کمپ تیم‌های ملی را ترک کرده باشیم. همان طور که گفتم چون تمرین‌های ما صبح و بعدازظهر است احتمالا این افراد آن موقع خواب هستند. به همین دلیل نتوانستند به تمرین بیایند (با خنده).»

نژادپرستی ؟ اصلا
سرمربی تیم ملی اصرار زیادی دارد که بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی همگی کیفیت بالایی دارند و هیچ کدام براساس رنگ پوست و مو و چشم انتخاب نشده اند:« یک مطلب برای من بسیار شفاف است این که اگر مسابقه‌هایی در کره ماه، مریخ و ونوس در حال برگزاری باشد و نیاز باشد به آنجا می‌روم تا بازی‌ها را ببینم. برای من باشگاه‌ها رنگ پوست، رنگ چشم که آبی باشد یا قهوه‌ای و یا هر چیز دیگری اهمیت ندارد. تنها استعداد و توانایی بازیکنان مهم‌ترین مسئله است. بنابراین هرکجا که لازم باشد، می‌روم. وظیفه من است که به عنوان سرمربی تیم ملی بدون در نظر گرفتن این که بازیکن در چه باشگاهی بازی می‌کند عملکردش را بررسی کنم. حال می‌خواهد بازیکن در پرتغال بازی کند و چه در ملوان توپ بزند.

خط خورد ها کیفیت ندارند
غیبت برخی بازیکنان در فهرست تیم ملی همچنان مورد سوال است و برخی می پرسند که چرا رحمتی نیست یا چطور خلعتبری دعوت نشده . کی روش به صورت سربسته جواب می دهد که عدم دعوت بازیکنان به خاطر کیفیت شان است:«وی درباره دعوت نشدن برخی بازیکنان به اردوی تیم ملی نیز گفت: برای من مطلب بسیار مهم این است که بازیکنان کیفیت مطلوب و شخصیت قوی و محکمی نیز در کنار آن داشته باشند. درهای تیم ملی به روی همه بازیکنان باز است.»

تیم ملی را جوان می کنیم!
تغییر شرایط سنی تیم ملی در حالی که کیفیت شان هم زیر سوال نرود از اولویت های کی روش است. سرمربی تیم ملی در مورد این پروسه توضیح می دهد :«مطلب دیگر هم این است که در حقیقت مسابقه‌های اصلی جام جهانی است که در سال 2018 در روسیه برگزار خواهد شد به همین منظور باید بازیکنانی را انتخاب کنیم که در سه سال آینده در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشند و باید تعادل در این زمینه وجود داشته باشد. باید قدم به قدم بازیکنان را آماده کنیم تا با شرایط سنی مناسب در سال 2018 آنها را در اختیار بگیریم. باید به بازیکنان جوان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. بازیکنانی همچون جهانبخش، نریمان‌جهان، ترابی و سردار آزمون که در چند سال آینده حدود 23 یا 24 سال سن خواهند داشت و در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. اگر حمایت‌های لازم از تیم ملی انجام شود و این بازیکنان در اختیار من و تیم ملی قرار بگیرند، مطمئنا دیگر بازیکنانی نخواهیم داشت که همچون وحید امیری و مرتضی پورعلی گنجی بدون تجربه بین‌المللی در رقابت‌هایی همچون جام ملت‌های آسیا بازی کنند.»

میکو مشکلات مالی و جدایی
کی‌روش درباره جدایی میکو از تیم ملی و دلیل اصلی اش به مشکلات مالی برای امضای قرار داد اشاره کرده :« میکو به دلیل شرایط خانوادگی و مسائلی که با آن درگیر شده بود دیگر برایش مقدور نبود که با ما کار کند و برنامه‌های دیگری برای زندگی‌اش داشت. دکتر دیگو نیز قرار است به کارش در تیم ملی ادامه دهد. امیدواریم که از لحاظ فنی کادر تیم ملی را بهبود بخشیم. نبود میکو و عدم همکاری او با تیم ملی به دلیل شرایط کاری بود که او در تیم ملی داشت. او باید هزینه خانواده و مدرسه فرزندانش را به صورت تمام وقت پرداخت می‌کرد در حالی که قراردادش و هزینه‌های قراردادی‌اش در ایران پاره وقت بود و به دلیل مسائل مالی مقدور نبود در ایران بماند.»

اردوی ترکیه ان شاالله!
به نظر می رسد که اردوی ترکیه تیم ملی در حال لغو شدن است آن هم به خاطر مسائل مالی مردپرتغالی در این مورد توضیح می دهد:«سخت تلاش می‌کنیم و کارها را رها نکرده‌ایم. من و افشین پیروانی پیگیر مسائل هستیم و آنچه می‌توانم بگویم این است که هنوز شانس برگزاری این اردو 50-50 است و کفاشیان نیز در در حال پیگیری مسئله است و شرایط را دنبال می‌کند. باید بگویم که در ایران همواره دو برنامه وجود دارد اولی برنامه الف است که "همواره ان‌شاءالله درست می‌شود"، خواهد بود و برنامه دوم واقعیتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. در انتها باید بگویم که هم من، هم پیروانی و نیز علی کفاشیان سخت مشغول کار هستیم.»

برای من سرباز و متاهل فرقی نمی کند
از سرمربی تیم ملی پرسیدند که علت دعوت بازیکنان سرباز به تیم ملی چه بوده است:« یک بار به صورت شفاف می‌گویم که برای من بین بازیکن متاهل، مجرد، سرباز، چشم آبی یا چشم قهوه‌ای فرقی وجود ندارد. من بازیکنان ایرانی را به تیم ملی دعوت می‌کنم. اعتقاد من این است که بازیکنان دعوت شده به تیم ملی کیفیت لازم را دارند. مثلا بختیار رحمانی به واسطه حضور در جام جهانی از تجربه خوبی برخوردار بوده و لازم است از این تجربه بهره‌برداری شود. درست است یک سری از بازیکنان دچار مشکلاتی هستند و ما هم در تلاشیم تا به آنها کمک کنیم.

 

هیچ شکی در این نیست که شهروندان باید وظایف‌شان را نسبت به کشورشان به درستی انجام دهند. ما زمان کافی داریم و بیایید گمانه‌زنی‌ها را به پایان ببریم. در حال حاضر عده‌ای هم مشکل مالیاتی دارند اما این مسائل باید حل شود. به عبارت دیگر مطمئنا یک سری از بازیکنان دچار یک سری مشکلات هستند اما یک عده از مسئولان دلسوز هم وجود دارند که تلاش کنند این مشکلات را حل کنند. البته این را هم باید بگویم که بهترین راهکار این است که به وظایف‌ شهروندی‌مان احترام بگذاریم.»

لیگ گذشته بهترین لیگ ایران بود
او در پاسخ به این سوال که آیا دلیل خاصی داشته که از 14 باشگاه بازیکن به تیم ملی دعوت کرده است، گفت: زمانی که بازیکنان را به تیم ملی دعوت کردم تعداد باشگاه‌ها را نشمردم. اساسا وظیفه سرمربی نیست که ببیند بازیکنان به کجا می‌روند و در کجا بازی می‌کنند. یک بار 9 بازیکن به تیم ملی دعوت کردم ولی دو باشگاه همه آنها را جذب کردند. از نظر من لیگ ایران پیشرفت زیادی کرده و فصلی که گذشت بهترین لیگ ایران بود. رقابت بالا و خوبی در بین تیم‌ها وجود داشت و بازیکنان جوانی در لیگ حضور پیدا کردند. پیشرفت خوبی در سازمان لیگ ایران اتفاق افتاده و کافی است به خاطر آورید 4 سال قبل را که من به ایران آمدم و آن زمان به سازمان لیگ پیشنهاد دادم دو تیم از لیگ ایران کسر شود تا سطح رقابت‌ها بالا برود. اگر الان چند بازیکن جوان حضور دارند و تیم ملی از آن‌ها استفاده می‌کند ناشی از همان کسر دو تیم در لیگ است که کیفیت کار را افزایش داد. البته همان زمان هم عده‌ای از کسر شدن تیم‌ها راضی نبودند و اعتراضاتی داشتند اما نتیجه آن تصمیم را الان می‌بینیم.

ایران برعکس همه جا
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر مثل ابتدای سال جاری حواشی برای بازیکنانی که می‌توانند هم در تیم امید حاضر باشند و هم در تیم بزرگسال حضور داشته باشند، ایجاد شود،‌ چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند، عنوان کرد: نمی‌دانم این که از الان به بعد هم قرار است مشکلی وجود داشته باشد یا نه اما این را می‌گویم که از بعد شخصی من مشکلی وجود نخواهد داشت. چیزی که من می‌دانم این است که در 250 کشور دنیا که تیم فوتبال دارند اولویت با تیم بزرگسال است. حالا اگر ایران می‌خواهد متفاوت عمل کند مشکلی وجود ندارد. احتمال دارد 250 کشور دیگر اشتباه کند و فقط ایران کار درست را انجام دهد. من از بازیکنانی که استحقاق دعوت به تیم ملی را دارند دعوت می‌کنم و مسئولان می‌توانند همه آنها را از جمله دژآگه و قوچان‌نژاد را هم به تیم امید ببرند. در نهایت من کار خودم را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنم تا تیم ملی بهترین نتایج را بگیرد.

باید دعوتم کنند
وی در پاسخ به این سوال که برخی از مربیان فو‌تبا‌ل ایران عنوان کرده‌اند که در شان آنها نیست که در تمرینات تیم ‌ملی حاضر شوند و اگر قرار است انتقال داده‌ای انجام شود بهتر است در کلاس هایی همچون دانش‌افزایی مربیان صورت بگیرد و این که چرا کا‌ر‌لوس کی‌روش در این همایش حضور نیافته است، خاطر‌نشان کرد: فکر می‌کنم که هفته‌ گذشته افشین پیروانی به صورت شفاف در این زمینه صحبت کرد. من هم این‌جا می گویم که اگر قرار باشد به عروسی بروم یک دعوتی صورت بگیرد در غیر این صورت نمی‌روم. همواره این آمادگی را دارم که با همه دوستان همکاری کنم اما در این زمینه هیچ دعوتی از من صورت نگرفته است و اگر هم صحبتی می‌شود که دعوتی انجام شده، مطمئنا دروغ است. همه مربیان آزادند که هر تفکری داشته باشند من 62 سال دارم و 32 سال نیز سابقه مربیگری دارم و اگر قرار باشد فرصتی ایجاد شود تا یاد بگیرم این کار را خواهم کرد. به تمریناتی که در آن مانچینی، ونگر، مورینیو و غیره حضور دارند می‌روم و بر سر تمرینات آنها حاضر می شوم و از تجربیات آنها استفاده می‌کنم. متاسفانه من از دسته از مربیانی هستم که باید همواره یاد بگیرم اما کسانی هستند که از بدو تولد همه چیز را می‌دانند و نیازی به یادگیری ندارند. خداوند در این زمینه به من کمکی نکرده است.

 

اخبار ورزشی - عصرایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------